Kan windows 10 niet installeren op een nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-07-2021
Mijn vraag
Ik heb mijn vriend een SSD voor zijn verjaardag gegeven, maar als ik nu windows op zijn SSD wil zetten krijg ik of een loop terug naar het paarse installatie scherm waar ik begon, of ik krijg een blue screen of death met "herstellen" Ik heb het hele internet al afgezocht maar krijg het niet gevonden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Asus Strix H370-F
SSD: Kingston A400 2,5" 240GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
We hebben de windows installer al met 2 verschillende USB sticks geprobeerd.

Bij de boot priority kunnen we niet de SSD aanklikken maar wel de HDD, de SSD wordt wel herkend in de BIOS maar niet bij boot priority.

Windows op de HDD installeren lukt wel, daarna nogmaals geprobeerd om op de SSD te zetten maar weer niet gelukt (blue screen of death).

UEFI uitgezet in de BIOS.

De SSD werkt wel als je windows op de HDD hebt staan.

De installatie USB stick eruit halen zodra hij de timer laat zien dat hij gaat restarten voor de installatie van windows, waarna hij gelijk weer naar de BIOS springt.

Alle onnodige USB apparaten uit de computer gehaald, nog steeds geen resultaten.

HDD uit de SATA poort van het moederbord gehaald en de SSD er in laten zitten (Installatie loop)

Sata poorten geswitched.

We hebben de SSD retour gestuurd en verwachten binnenkort een nieuwe, aslnog bedankt voor alle reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackDios op 14-04-2020 19:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 08:49
Set je bios eens terug naar default settings. XMP aan
Daarna even kijken of CSM na instellen default settings wel aan staat.

Zie link hieronder voor uitleg, zoek CSM.

https://www.guru3d.com/ar...370f-gaming-review,6.html

Daarna clean install, alleen de SSD aansluiten , hdd's ontkoppelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jean luc Picard op 12-04-2020 08:52 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Jean luc Picard schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:48:

Ik ga eens kijken, ik zal zo het antwoord posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Jean luc Picard schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:48:

We zijn nu wel iets verder, maar nu krijgen we een melding over een disk controller.
De SSD wordt nu ook in de boot priority herkent, dus we komen dichterbij.

[ Voor 6% gewijzigd door BlackDios op 12-04-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean luc Picard
Heb je een foto of iets duidelijkere omschrijving, hier kunnen we niets mee van afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 21:18
Zit de Windows usb stick in een usb3 poort? Als je ook een usb 2 poort heb, zou je die eens kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Jean luc Picard schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:17:
Heb je een foto of iets duidelijkere omschrijving, hier kunnen we niets mee van afstand.
Nadat we onze bios hebben ge-update, CSM enabled krijgen we deze melding: https://imgur.com/a/AStX5Wc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Al een ander S-ATA kabeltje geprobeerd?
De snelheid die op zo'n kabel kan staan maakt niets uit, als het maar een kabel van goede kwaliteit is.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
Heb je een andere computer waarmee je de schijf leeg kun maken met fdisk of kunt wijzigen in gpt IPV mbr?

Edit: typo.

[ Voor 7% gewijzigd door Jean luc Picard op 12-04-2020 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 20:28
Misschien dit:

Van de mainboard spec sheet :
The M.2_1 socket shares bandwidth with SATA6G_2 port.

Vrije vertaling :
De M.2 slotjes sharen soms intern de lijnen met de SATA connectoren op het mainboard.
Als je SATA poort 5 en 6 nu getest heb, probeer het toch even op de SATA 1 en 2.

Wanneer niets helpt : ruil je SATA disk om voor een NVME model.
kost maar een paar % duurder, maar de data doorvoer ligt meestal factor 3 tot 4x hoger en je bent meteen van je probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Jean luc Picard schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:01:
Heb je een andere computer waarmee je de schijf leeg kun maken met fdisk of kunt wijzigen in gpt IPV mbr?

Edit: typo.
Ik heb nog wel een manier om hem naar gpt te zetten als dat zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 21:46
BlackDios schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:38:
Nadat we onze bios hebben ge-update, CSM enabled
UEFI uitgezet in de BIOS.
Waarom ben je met deze opties in de weer? If anything moet je CSM uitzetten: booten in MBR-mode is niet nodig en niet handig op een moderne PC.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je bij het booten van USB wel voor de optie met 'UEFI' kiest (nouja, dat gaat waarschijnlijk vanzelf als je CSM uitzet).
krijgen we deze melding: https://imgur.com/a/AStX5Wc
Controleer in je UEFI of de disk controller op AHCI staat, en zorg er daarna voor dat je de installatie in UEFI-modus start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Thralas schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:04:
[...]

[...]

Waarom ben je met deze opties in de weer? If anything moet je CSM uitzetten: booten in MBR-mode is niet nodig en niet handig op een moderne PC.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je bij het booten van USB wel voor de optie met 'UEFI' kiest (nouja, dat gaat waarschijnlijk vanzelf als je CSM uitzet).

[...]

Controleer in je UEFI of de disk controller op AHCI staat, en zorg er daarna voor dat je de installatie in UEFI-modus start.
De disk controller staat op AHCI, endie opties had ik uitgeprobeerd omdat verschillende forums en video dat zeiden, inmiddels hebben we alles weer naar default gezet en zijn we weer gaan kijken. En bij het booten van de USB staat hij ook op UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 21:46
Defaults impliceert vaak ook dat CSM enabled is. Dat zou ik expliciet uitzetten: dat maakt het bootproces minder foutgevoelig (EFI-guru Rod Smith zegt het zelf).
HDD uit de SATA poort van het moederbord gehaald en de SSD er in laten zitten (Installatie loop)
Wat bedoel je hiermee? Pogen te installeren zonder de HDD is een goed idee, maar begrijp ik goed dat je daarmee hebt kunnen installeren op de SSD (heb je toen die melding weggeklikt?) en daarna alsnog in de UEFI eindigt?

Dan zou ik vóór het installeren er even voor zorgen dat je met diskpart clean de SSD leegmaakt. HDD daarbij nogmaals ontkoppelen kan geen kwaad (want daar heb je vast óók een ESP op staan nu, daar wil je immers niet van booten).

Stappenplan:
  1. UEFI: disk controller AHCI
  2. UEFI: CSM/'Legacy Boot' disabled, Secure Boot enabled
  3. HDD loshalen
  4. Boot van USB (UEFI-optie indien aanwezig)
  5. diskpart clean op de SSD
  6. Installeren
Als 'ie het onder die randvoorwaarden nóg niet doet is er iets heel vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Thralas schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:56:
Defaults impliceert vaak ook dat CSM enabled is. Dat zou ik expliciet uitzetten: dat maakt het bootproces minder foutgevoelig (EFI-guru Rod Smith zegt het zelf).

[...]

Wat bedoel je hiermee? Pogen te installeren zonder de HDD is een goed idee, maar begrijp ik goed dat je daarmee hebt kunnen installeren op de SSD (heb je toen die melding weggeklikt?) en daarna alsnog in de UEFI eindigt?

Dan zou ik vóór het installeren er even voor zorgen dat je met diskpart clean de SSD leegmaakt. HDD daarbij nogmaals ontkoppelen kan geen kwaad (want daar heb je vast óók een ESP op staan nu, daar wil je immers niet van booten).

Stappenplan:
  1. UEFI: disk controller AHCI
  2. UEFI: CSM/'Legacy Boot' disabled, Secure Boot enabled
  3. HDD loshalen
  4. Boot van USB (UEFI-optie indien aanwezig)
  5. diskpart clean op de SSD
  6. Installeren
Als 'ie het onder die randvoorwaarden nóg niet doet is er iets heel vreemds aan de hand.
Ik heb het geprobeerd, ondertussen heeft hij zn pc ook bij mij afgezet maar ik krijg nog steeds de melding met disk controller inschakelen (die al ingeschakeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
Heb je het ondertussen nog kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 11:55
Disk controller betekent dat windows een HDD gebruikt om van je SSD te kunnen booten. Dus haal ALLE schijven los een kale setup met alleen SSD en installeer dan een schone windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackDios
Jean luc Picard schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:35:
Heb je het ondertussen nog kunnen oplossen?
Ik heb de SSD retour gestuurd en verwacht komende week een nieuwe.
Pagina: 1