Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade van de PC (voor o.a. VR)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShAd0w
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-11 20:41
Hej Tweakers! Ik heb het bericht wat aangepast in verband met geen reactie:

Door de komst van Half-Life: Alyx ben ik toch weer eens naar mijn systeempje gaan kijken. Mijn processor gaat alweer sinds eind 2012 mee (dus bijna 8 jaar) en in die 8 jaar heb ik mijn videokaart geupgrade (begin 2015), uitgebreid met een nieuwe SSD en HDD (2014), nieuwe voeding wegens overlijden (begin 2017) en een nieuwe kast inclusief proc-koeler, waarna ik m'n processor ook geclocked heb naar 4,2GHz (eind 2017).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik m'n PC als game/media-center aan m'n TV gekoppeld. Dit is een 4K scherm, waar ik vaak op m'n gemak met een Xbox One controller vanaf de bank zit te gamen (Assassin's Creed etc) en af en toe nog eens een goede FPS speel, door een soort van provisorisch bureau voor m'n TV te maken. Zo ook af en toe nog een potje CSGO. Singleplayer games hebben echter tegenwoordig m'n voorkeur, waarbij ik momenteel uitkijk naar Cyperpunk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan zo'n €1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een kast

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem wat 'makkelijk' op Ultra de huidige games kan spelen op 1080p, hoewel ik een 4K scherm heb (49"), zit ik er ver genoeg vanaf dat ik niet perse de 4K nodig heb, dan worden de interface-lettertjes toch aardig klein in mijn ogen. Een resolutie omhoog (1440p) is misschien wel leuk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk dus de afgelopen 8 jaar bij Intel/Nvidia gezeten, maar de processor strijdt wel redelijk zitten volgen. Het lijkt me dat AMD op dit moment de voorsprong heeft qua prijs/kwaliteit-verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het iefst zo stil mogelijk, de PC staat namelijk in de woonkamer, naast de TV. M'n kast is een Fractal Design Define C.

Ga je overklokken?
Altijd een beetje extra proberen te halen uit de processor, dus ja, ik zal op het begin hem eerst lekker laten draaien. Na een tijdje zal ik toch gaan kijken hoever ik de processor omhoog kan krijgen

Wat verwacht je van ons?
- Kan ik met dit systeem 'fatsoenlijk' in VR gaan gamen? Dat is namelijk stap twee die hierna volgt, over een paar maanden of is het dan aan te raden te wachten op de Ryzen 4xxx-serie en mogelijk de RTX 30xx-serie?
M'n oog valt nu nog op de Valve Index VR Kit.
- Hoe zit het met het geheugen? Ik heb de BBG nu de afgelopen maanden in de gaten gehouden en eigenlijk in de laatste wordt al aangegeven dat de Crucial Ballistix slecht leverbaar is. In de BBG van Maart was dat de 3200, maar de 3000 lijkt nog wel leverbaar?
Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK
Ondanks dat hij wat duurder is dan de G-Skill, werd de Crucial-kit eigenlijk standaard aangeraden. Ik weet verder weinig van geheugen af.

De CAS latency is bij Crucial maar 15 ipv 16 en de True Latency is 0,67ns lager.
Is dat de €20 waard?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 97,60€ 97,60
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 69,05€ 69,05
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 111,93€ 111,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,53

Edit: Ik zag dat ik per ongeluk de MSI B450M-A Pro Max toegevoegd had (mATX ipv ATX)
Edit2: Voeding aangepast
Edit3: Voeding wederom aangepast

[ Voor 54% gewijzigd door ShAd0w op 09-05-2020 16:58 ]

Beste antwoord (via ShAd0w op 11-05-2020 21:30)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57
450W is denk ik wel voldoende, maar kan beetje krap worden. Even kijkend naar wat andere topics in dit forumdeel, zie ik de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W aangeraden worden. Ietsje duurder, maar wel 550W en volledig modulair :)

The devil is in the details.

Alle reacties

• ShAd0w
Ik heb de aanvraag aangepast ivm geen reactie :) Hopelijk is deze wat beter/duidelijker.

• Hahn
Op zich lijkt het me een prima lijstje, behalve dan dat ik de voeding flink duur vind. Waarom heb je die gekozen? :)

• ShAd0w
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:44:
Op zich lijkt het me een prima lijstje, behalve dan dat ik de voeding flink duur vind. Waarom heb je die gekozen? :)
Omdat deze in de BBG van Maart staat, maar zie nu ook dat die €60 (bijna het dubbele) qua prijs omhoog is gegaan tegenover maart.

In de BBG van Mei is een 450W voeding icm een 5600XT, maar ik ga ervan uit dat ik 550W nodig heb met een 5700XT, toch?

Toevoeging:
Ik heb nu half uurtje zitten kijken naar voedingen, maar in de 550W segment zijn er niet al te veel reviews op voedingen.

Is deze voeding geschikt? Corsair TX550M v2
Is voor dit systeem wel echt een 550W nodig? Of kan ik ook voor een 450/500W gaan? (Semi-)Modulair vind ik wel handig.

[ Voor 24% gewijzigd door ShAd0w op 09-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hahn
450W is denk ik wel voldoende, maar kan beetje krap worden. Even kijkend naar wat andere topics in dit forumdeel, zie ik de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W aangeraden worden. Ietsje duurder, maar wel 550W en volledig modulair :)

• ShAd0w
Hahn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:47:
Thanks! Ik was heel Tweakers en andere sites af aan zoeken en dacht niet aan de andere topics in dit forum. Beetje stom! Ik ga die ook nog even doorspitten :)

Maar ziet er naar uit dat de PC aardig compleet is.
Vraag van het geheugen staat nog wel altijd een beetje open, hoewel het me minimaal lijkt. De verschillen, alsin: daar zal ik niets van merken.

Qua moederbord: Ik zie heel veel gaan voor de MSI B450 Tomahawk Max, welke €22 duurder is. Qua verschil zie ik op het eerste oog niet veel (behalve USB-C) en dat de Tomahawk RGB heeft waar ik echt niets om geef, ik heb een gesloten kast.

Of de MSI B450 Gaming Plus Max?

Ik zie het verschil echt niet tussen die borden, behalve RGB

M'n huidige moederbord (MSI B450-A Pro Max) moet voldoende zijn om ook in de toekomst te kunnen overclocken, toch?

[ Voor 21% gewijzigd door ShAd0w op 09-05-2020 19:00 ]

• ShAd0w
Ik lees nu net alles over het B550 moederbord, wat volgende maand verwacht wordt. Lijkt me het slimste om op deze te wachten om future proof te zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShAd0w schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:03:
Ik lees nu net alles over het B550 moederbord, wat volgende maand verwacht wordt. Lijkt me het slimste om op deze te wachten om future proof te zijn.
Want, wat heb je nodig tov B450 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ShAd0w
Hackus schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:07:
[...]

Want, wat heb je nodig tov B450 ?
Niet dat ik het nú nodig heb, maar dat moederbord heeft dan al PCI-e 4.0.
Met de kijk op de toekomst en m'n vorige builds, vervang ik na 2/3 jaar de videokaart. Op die manier heb je dan al PCI-e 4.0 ipv 3.0

Of kijk ik nu te ver vooruit? Lijkt me beetje zonde om nu nog net voor een B450 te gaan als je deze roadmap bekijkt

Edit:
Ik zie nu dat PCIe 5.0 al vrij snel erachter aan komt... Met andere woorden, tegen de tijd (2/3 jaar) is dat waarschijnlijk al de standaard en wordt PCIe 4.0 zo'n beetje overgeslagen (gok ik...)

[ Voor 14% gewijzigd door ShAd0w op 11-05-2020 18:58 ]

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Niks aanpassen, niet wachten op B550. Brengt niks wat het waard is boven een B450 en wordt alleen maar duurder.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShAd0w schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:39:
[...]

Niet dat ik het nú nodig heb, maar dat moederbord heeft dan al PCI-e 4.0.
Met de kijk op de toekomst en m'n vorige builds, vervang ik na 2/3 jaar de videokaart. Op die manier heb je dan al PCI-e 4.0 ipv 3.0

Of kijk ik nu te ver vooruit? Lijkt me beetje zonde om nu nog net voor een B450 te gaan als je deze roadmap bekijkt

Edit:
Ik zie nu dat PCIe 5.0 al vrij snel erachter aan komt... Met andere woorden, tegen de tijd (2/3 jaar) is dat waarschijnlijk al de standaard en wordt PCIe 4.0 zo'n beetje overgeslagen (gok ik...)
nu op x570 nog steeds vrij nutteloos, dus ook volgende jaar nog. maar goed, het is je eigen keuze.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ShAd0w
Hackus schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:52:
[...]

nu op x570 nog steeds vrij nutteloos, dus ook volgende jaar nog. maar goed, het is je eigen keuze.
Thanks! Keuze gemaakt, bedankt voor alle reacties!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShAd0w schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Thanks! Keuze gemaakt, bedankt voor alle reacties!
goede xt en krijg je bij azerty een amd-gamepakket pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• ShAd0w
Thanks! Maar dit stond ook al (ongeveer) hier.

Vandaar dat m'n twijfel ineens begon over de B450 / B550 die over een maand uit komt (ik wil volgende week bestellen).

Echter, na wat verder onderzoek, deze "limitations" zijn alleen van belang als je volgend jaar alweer wil upgraden. Over twee/drie jaar zal er wel alweer wat anders zijn.

Enige reden dat ik ervoor zou kiezen is om PCIe 4.0 te hebben en de meerwaarde zie ik hier nu nog niet echt van in. Ik gok dat over 3 jaar PCIe 5.0 al de standaard is :) Het moment dat ik weer wil gaan upgraden waarschijnlijk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ShAd0w schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Thanks! Maar dit stond ook al (ongeveer) hier.

Vandaar dat m'n twijfel ineens begon over de B450 / B550 die over een maand uit komt (ik wil volgende week bestellen).

Echter, na wat verder onderzoek, deze "limitations" zijn alleen van belang als je volgend jaar alweer wil upgraden. Over twee/drie jaar zal er wel alweer wat anders zijn.

Enige reden dat ik ervoor zou kiezen is om PCIe 4.0 te hebben en de meerwaarde zie ik hier nu nog niet echt van in. Ik gok dat over 3 jaar PCIe 5.0 al de standaard is :) Het moment dat ik weer wil gaan upgraden waarschijnlijk.
na Zen3 krijg je DDR5 RAM en andere socket dan AM4, maar wou het je wel even aangeven ;)

• ShAd0w
Hackus schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:33:
[...]

na Zen3 krijg je DDR5 RAM en andere socket dan AM4, maar wou het je wel even aangeven ;)
Daarom, dus over 3 jaar gaan we weer voor een nieuw moederbordje en alles ;)
Bedankt dat je er nog wel even aan dacht!
Pagina: 1