Hoge temps Z73 met ryzen 3900X

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTTC
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 14:31
Mijn vraag
- Mijn 3900X was nogal een heethoofd met de stock koeler ( 55gr idle en 85gr stressed ), daarom besloot ik na het lezen van goede reviews ( o.a.: https://www.windowscentral.com/nzxt-kraken-z63-z73-review ) de nieuwe nzxt z73 aan te schaffen.

Na montage blijkt dat ik nagenoeg dezelfde resultaten behaal als de stock koeler. Idle zit rond de 50 gr en stressed op een 70graden. Een kleine verbetering welke in mijn ogen te weinig is gezien de resultaten die behaald worden op de betreffende review site ( 26 graden idle en 50gr stressed. ) Daar zit ik dus VER vanaf!

Relevante software en hardware die ik gebruik
nzxt z73 AIO
Ryzen 3900X
Corsair crystal 460X mid tower

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

-Nu begrijp ik dat het van de case kan afhangen en je setup maar ik heb verschillende radiator posities geprobeerd en ook met de kast volledig open en dicht.
-Momenteel heb ik een Crystal 460X case waarin de rad front mount is met de 3 nzxt fans en er 3x 120mm fans als exit zijn op de bovenkant van de case. Lijkt mij dus een prima setup zoals velen.

-Zelfs met de fans op maximaal en de pomp ook ( stofzuiger lawaai! ) Heeft dit weinig invloed op de behaalde resultaten.
Liquid temp is ten alle tijden iets hoger als de kamertemp. ( max 26graden liquid )

-De koeler al een keer verwijderd en opnieuw gemonteerd om te controleren of de pasta wel contact maakt en dat is zo.

Ik sta op het punt om de aio te retouneren en een andere te halen om uit te sluiten of het aan de aio ligt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. Graag advies...

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
Van 85° naar 70° stressed noem ik nu niet echt een kleine verbetering. Imo zijn dit vrij goeie temperaturen alhoewel idle wel iets lager zou mogen zijn.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:19
Zijn de genoemde waarden in de review niet delta T, dus in vergelijking met de kamertemperatuur? Een 3900x op 50 graden onder load lijkt me namelijk niet waarschijnlijk, het is, ook door de opbouw, nou eenmaal een redelijk warme chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Aangezien AIO niet veel beter werken dan air coolers kun je er van uit gaan dat dit normale temps zijn. Ik zou maar eens wat meer reviews opzoeken want 50c stressed is niet normaal.

P.s. wat een belachelijke prijs voor een aio met een schermpje.. een leuke noctua cooler net zo goed.

[ Voor 22% gewijzigd door unfor op 12-04-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 23:18
Het ligt ook aan de kast waarin getest wordt. Verschillende kasten, verschillende airflow verschillende temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

De review waar je naar verwijst is een slechte. Ze noemen niet eens de omgevingstemperatuur.
Ben tijdens het zoeken naar een nieuwe AIO een aantal reviews tegen gekomen en als je 50 graden boven de
omgevingstemperatuur doe je het op zich prima onder full load

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Temps zijn wel hoog!

Ik zit met een 3600 @ 4.2 Ghz all cores idle op zo'n 37 graden en stressed 48 graden,
AIO = Kraken X62.

Granted, een 3600 is geen 3900X, maar die kan, zeker idle, wel een stuk koeler.
Weet je zeker dat je koelpasta goed zit ? Goed uitsmeren.
De kraken X62 is een bitch qua goed instaleren. Hier is niet goed over nagedacht. Weet niet of dit hetzelfde is bij de Z73?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een 3600 is één chiplet, een 3900X zijn er twee. Da's appelen met peren vergelijken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
ymaenhout schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:07:
Temps zijn wel hoog!

Ik zit met een 3600 @ 4.2 Ghz all cores idle op zo'n 37 graden en stressed 48 graden,
AIO = Kraken X62.

Granted, een 3600 is geen 3900X, maar die kan, zeker idle, wel een stuk koeler.
Weet je zeker dat je koelpasta goed zit ? Goed uitsmeren.
De kraken X62 is een bitch qua goed instaleren. Hier is niet goed over nagedacht. Weet niet of dit hetzelfde is bij de Z73?
70c stressed is ontzettend koel voor een 3900X.
Jouw 48c stressed is ook niet erg logisch, lijkt mij dat je het over een lichte game spelen hebt want dat zijn geen Prime temps. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTTC
Bedankt voor de reacties,

ik zie i.i.g. al een lagere temp dan voorheen, dus dat is mooi meegenomen en het belangrijkste, de lawaaierige stock fan is verdwenen. Ik had natuurlijk wel meer gehoopt op een drastischer verschil in stress temp. Dit uiteraard omdat de boost clock omlaag gaat naarmate de temperatuur oploopt.

-Na het lezen van enkele reddit pages en op het linus forum moet ik concluderen dat de temperaturen toch wel enigsinds goed zijn wat ik haal.

-Ik ga sowieso eens proberen om een andere/betere koelpaste te gebruiken i.p.v. de pasta die de fabrikant al reeds geplaatst had op het koelblok.

-de z73 ging feilloos in het systeem. Afwerking is erg netjes.

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
unfor schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:12:
[...]

70c stressed is ontzettend koel voor een 3900X.
Jouw 48c stressed is ook niet erg logisch, lijkt mij dat je het over een lichte game spelen hebt want dat zijn geen Prime temps. :)
Net even 3 runs cinebench gedaan, kom niet boven de 51 graden.
Tijdens gamen zit ik op 45-48 graden.

OT:
Tijdens idle is mijn water temp wel wat hoger als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
ymaenhout schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:23:
[...]

Net even 3 runs cinebench gedaan, kom niet boven de 51 graden.
Tijdens gamen zit ik op 45-48 graden.

OT:
Tijdens idle is mijn water temp wel wat hoger als bij jou.
Fans en pomp op 100%?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zit met een 3900X in een Corsair Crystal 460X met een H100i V2 Idle op 45 graden, tijdens gamen rond de 60, maar fan's gaan nooit naar de 100. Heb wel mijn video kaart in middelste slot zitten van het board waardoor de temps lager zijn. Package temperatuur echter ligt een stuk hoger. En mijn radiator zit bovenin (wel andere fans op mijn radiator, want anders past het niet, 15mm ipv 25mm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-I8dpwq-jMV5h1ReA4VMGxbiPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMx5F1yyfLYsOrYTTWtcs8AQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Wim-Bart op 13-04-2020 23:35 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@GTTC De combinatie van het kleinere proces en de beperkte oppervlakte zorgt ervoor dat die dingen heter worden dan oudere processoren in verhouding (die hebben meer oppervlakte en kunnen hun warmte sneller kwijt). Dat is ook een reden waarom oudere processoren (en dus grotere procedés) hoger kunnen klokken.

AMD weet welke temperaturen die dingen aankunnen en een CPU schakelt zichzelf uit voor er schade kan optreden. Optimalisatie is één ding maar ik zou me er geen zorgen over maken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTTC
@wim-bart,

ik had er nog niet eerder aan gedacht om de videokaart een slot lager te zetten zoals in jouw setup. Wellicht kan dit al een klein beetje schelen!

@borromini,

Ik ben ook zeker niet bang voor schade, ik heb alleen hier en der gelezen dat de clock speed best wel flink omlaag gaat zodra je boven de 60 graden uitkomt. Ik ik had gehoopt met deze AIO een drastischer verschil te kunnen waarnemen t.o.v. de stock koeler. Zeker gezien de geposte review link met de behaalde resultaten. Vandaar dat ik mij serieus even afvroeg of er iets mis wat met mijn AIO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:53

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zijn je clocks ook hoger met de Z63? Want het kan zijn dat de CPU toch wat meer gepushed wordt door de nieuwe koeler met als resultaat meer warmte.

Overigens haal ik makkelijk 72 graden met mijn 3700X als ik PBO aanzet. Zonder PBO is het max. 62 graden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:29
Als er echt iets mis was,dan had je wel ander problemen gehad.
Lawaai,kan je wel wat aan doen door andere fans te monteren.

15 c verschil is nogal een sprong.

Echter zou ik ook eens kijken of je nog kan winnen met de voltages van de cpu.Als deze behoorlijk omhoog gaan als je het systeem belast,dan kan je daarmee nog vast wel wat winnen.

maar 70C belast is al meer dan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Ze staan via de nzct cam app in de stand 'performance'. Fans gaan wel sneller draaien als ik de bench draai. Maar zelf geen last van, heb altijd mijn headset op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Bij amd blijft het lastig om verbetering in de cooling te zien, deze week mijn pasta vervangen en ging in prime95 met small ftt van 85 naar 80 graden. Maar de cores gingen ook van 4.0GHz naar 4.1GHz en de cpu power van 110w naar 115w (3800X)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Pagina: 1