Ryzen 3600 idle op 1,3V/4,2GHz en 50°C

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn vraag

Gister de volgende build gebouwd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 254,69€ 254,69
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 64,95€ 64,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,62

Ik merk dat de fan van de CPU de hele tijd aanstaat. Ik heb gekeken in Ryzen Master en die geeft aan dat bij idle (internetbrowser aan) de tempratuur zit op ongeveer 50°C. De voltage staat ook aan op 1,25-1,3V. Als ik helemaal niets doe behalve Ryzen Master aan hebben dan staat de tempratuur op 40°C en is de voltage <1.

In-game geeft mijn benchmark aan dat CPU zelfs tegen de 90°C aan zit. Dit is tijdens Star Wars Battlefront 2/Mount and Blade Bannerlord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen Master gebruik ik en HWMonitor/MSIafterburner voor benchmark.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De BIOS is al de laatste versie (3.90). Dus die heb ik gecheckt. Verder heb ik nog niet heel veel geprobeerd behalve het monitoren.

Edit: zelfs als ik een programma installeer zie ik het volgende :'( Dit is wel bij een bij repackaged download bestand moet ik erbij vermelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzEKESfQ6dWwoZK-GnT6c69DAQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9LBaL3RVBoRcXYtIR6DiYjU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MacCollac op 11-04-2020 18:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:37

Thomg

Aww yiss

Lijkt me vrij duidelijk dat de koeler niet goed gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als ik google (net had iemand dezelfde vraag over een 2700x) lees ik dat veel mensen hoge idle temperaturen hebben. Kan het zijn dat de Ryzen's redelijk heethoofden zijn?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Dit is bij puur idle, dus allen Ryzen Master.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omW3wvVcLTbyfn5-nIahKNhbRD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOR7pmPNqcSsfYYvzGJy4Dc2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dit ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Dus het is heel wisselend zeg maar, bij minste of geringste schiet alles al omhoog naar 50 graden en staat de voltage meteen flink aan.

Ik kwam net iets tegen over underclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:28
Je bedoeld undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Ja sorry undervolten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:28
Dat zou opzich moeten helpen, laat staan zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
kyrillajax schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:10:
[...]

Dat zou opzich moeten helpen, laat staan zonder problemen.
Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar las dat bij andere het wel heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik weet vrij zeker dat je koeler slecht contact maakt met de CPU. In idle lukt het dan nog om de hitte weg te krijgen, maar onder load wordt >50W eigenlijk al snel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Thomg schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:12:
Ik weet vrij zeker dat je koeler slecht contact maakt met de CPU. In idle lukt het dan nog om de hitte weg te krijgen, maar onder load wordt >50W eigenlijk al snel te veel.
Hoe kan ik dat het beste checken, nog een keer goed aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmm, om te controleren kan je het eraf halen en de koelpasta checken, maar ik denk dat wat extra aandraaien het idd oplost.
Zonder foto's blijft het wel gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
ik zou hem niet loshalen, dan moet je de pasta vervangen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 20:16

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Maak je gebruik van AMD powerplan (zit bij de chipsetdrivers via AMD site) of pak je de standaard Windows settings (energiebeheer)? Wellicht is huidige nu super agressief ingesteld.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

haarbal schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:19:
ik zou hem niet loshalen, dan moet je de pasta vervangen.
Onwaar. Dit is pas nodig als de pasta opgedroogd is. Zie je meteen, maar kan je garanderen dat minder dan 1 dag dit geen probleem gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Afterburner verwijderen
Ram in bankje 2en4 vanaf cpu(dimm a2-b2)
Xmp op 3200
Koeler goed monteren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Hackus schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:58:
Afterburner verwijderen
Ram in bankje 2en4 vanaf cpu(dimm a2-b2)
Xmp op 3200
Koeler goed monteren
Waarom afterburner verwijderen?
RAM zit in A2-B2.
XMP staat op 3200.
Koeler ga ik zo meteen even goed aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Wolvganger schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:35:
Maak je gebruik van AMD powerplan (zit bij de chipsetdrivers via AMD site) of pak je de standaard Windows settings (energiebeheer)? Wellicht is huidige nu super agressief ingesteld.
Ik heb nog naar geen van beiden gekeken. Ik ben nu in ieder geval de chipset driver aan het downloaden.

Edit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPqqcnKvs2bitMjYFkRKt3BwEm0=/f/image/suuLlCnEiljkAAOL0Maba3EB.png. Werkt al bij idle merk ik!

[ Voor 23% gewijzigd door MacCollac op 11-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBmHT1QB3OAJWSpSIRaI3JcYwAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5p2Y9j4JprpWOyoJ9Vfjm19D.png?f=fotoalbum_large

Na het aandraaien terwijl ik aan het gamen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Temperatuur is nog steeds te hoog.
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:54
Hoezo? Mijn 3600 schommelt idle tussen de 36 en 38 graden en doet onder load net geen 70... maar ik heb er dan ook een vrij flinke cooler op zitten met de Mugen 5 PCGH... en met de case fans draaiend op een laag pitje, zet ik die wat hoger dan daalt de temperatuur idle met 2 graden. Als ik die laatste afbeelding zie onder load dan ziet dat er prima uit voor een cpu die belast wordt... afhankelijk van de koeler uiteraard, het kan lager maar hoog is het ook zeker niet.

Misschien dat er een paar graden winst te halen is bij TS omdat koelpasta misschien niet optimaal is aangebracht en zover ik kan lezen is het onbekend welke koeler er wordt gebruikt... zeker als het de stock koeler betreft zijn het prima temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je de throttlende cpu gemist in de TS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Ik maak gebruik van de stock koeler die erbij geleverd zat. Had gelezen dat deze prima werkt als je niet overclockt. De thermal paste die erop zit standaard gebruik ik dus ook. Ikzelf heb alleen niet de CPU koeler erop gezet. Moet je er nog een laagje van af halen, zoals plastic oid?

Edit: net iets gelezen over precision boost overdrive, wat voor de hoge temps kan zorgen. Zal eens kijken of die aanstaat.

[ Voor 18% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
PBO doet niets. Hoogstwaarschijnlijk haalt de processor niet eens zijn standaard boost waarde.

Mijn ervaring is dat de stock koeler goed werkt als je het schakelaartje op de fan van L naar H zet. Echter klinkt het dan als een stofzuiger. Dus een andere koeler kan helpen als je ook wilt dat hij stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Dit lees ik op andere forums:

I just got the Hyper 212 Black edition for my 3600, and I'm getting about the same shit temps as with the stock cooler, almost hitting 90 degrees while gaming.

Update: Disabled auto boosting and a few other things in BIOS and now I'm gaming stable at around 50 degrees, with no performance lost.

Edit: https://www.reddit.com/r/...ryzen_5_3600_running_hot/

[ Voor 11% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 18:36
MacCollac schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:07:
[...]

Ik heb nog naar geen van beiden gekeken. Ik ben nu in ieder geval de chipset driver aan het downloaden.

Edit: [Afbeelding]. Werkt al bij idle merk ik!
Let hier wel op de geavanceerde instellingen om één of andere reden staan die van Ryzen standaard (naar laatst dat ik heb gezien) zoals boven vermeld heel agressief ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KspWvYLQyhB9SurERZkEhdLzF24=/f/image/LVmxYei2HEcdBoBj9MyU8oGL.png
Oeps zie ik gelijk dat ik na het updaten van de Ryzen Chipset driver hem niet naar 1% in Idle heb gezet :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Starke schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:39:
[...]

Let hier wel op de geavanceerde instellingen om één of andere reden staan die van Ryzen standaard (naar laatst dat ik heb gezien) zoals boven vermeld heel agressief ingesteld:
[Afbeelding]
Oeps zie ik gelijk dat ik na het updaten van de Ryzen Chipset driver hem niet naar 1% in Idle heb gezet :'( .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPcyKwwPy2eCngqz8NLQFmDtMuU=/f/image/Ym65dG8JCi56JyMlhdFx2Edr.png

Zo staat hij nu ingesteld. Terwijl ik alleen Chrome aan heb merk ik dat de cpu fan elke keer harder gaat en zachter gaat. Dan weer vol Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJn6EISQHoxTaw1XQxkY6cfgNDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUlMyQKjLR2vhmhcSuFoZMm4.png?f=fotoalbum_largeaanstaat en dan weer naar beneden gaat.

Edit: Tijdens SWBF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FRcwearsL9PeUayUXj2LoPTfKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fqqqkf7KiPbtU5naDVYkux8H.png?f=fotoalbum_large

Het zit toch meer tegen de 85-90 graden weer aan...

[ Voor 63% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
MacCollac schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:12:
Zo staat hij nu ingesteld. Terwijl ik alleen Chrome aan heb merk ik dat de cpu fan elke keer harder gaat en zachter gaat. Dan weer vol aanstaat en dan weer naar beneden gaat.
Had ik ook met m'n 3600 toen ik de stock koeler gebruikte.

Veel moederborden hebben een optie om de fan speed geleidelijker op te laten lopen.

Maar kan je eens een test draaien die alleen de cpu belast? Dan kan je iig zien of de koeler zijn werk doet. Het zou ook kunnen zijn dat hij minder koelt omdat hij in de hete adem van de gpu zit.

[ Voor 18% gewijzigd door haarbal op 12-04-2020 11:49 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
In de bios heb ik nu core performance boost uitgezet, Globalc C-state control van auto naar enabled gedaan en Power supply idle control van auto naar low current idle. Krijg eindelijk normale tempraturen. Ook weer met SWBF 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJn6EISQHoxTaw1XQxkY6cfgNDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUlMyQKjLR2vhmhcSuFoZMm4.png?f=fotoalbum_large

Op gewoon bureaublad met browser open is hij 45c.

Nu dus de core performance boost uitstaat, zie ik dat hij nu blijft staan op 1,02V en 3.600Mhz. Op deze manier blijven de tempraturen onder volle load dus wel op 60c...

Nu voelt het alleen wat gek dat ik dus de CPU niet ten volste gebruik door de hoge tempraturen die ik erdoor krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
haarbal schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:47:
[...]

Had ik ook met m'n 3600 toen ik de stock koeler gebruikte.

Veel moederborden hebben een optie om de fan speed geleidelijker op te laten lopen.

Maar kan je eens een test draaien die alleen de cpu belast? Dan kan je iig zien of de koeler zijn werk doet. Het zou ook kunnen zijn dat hij minder koelt omdat hij in de hete adem van de gpu zit.
Bij een test die alleen de CPU belast, alles cores op 100% blijft hij max 70c. Dit is wel met core performance boost uit. (1,02V en 3.600MHz). Voorheen zou hij gaan naar max 95c.

[ Voor 7% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@MacCollac Je hebt OC mode aanstaan, dat is de meest aggressieve instelling. Kies eens "Silent mode" en kijk wat dat je oplevert.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 12-04-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
mrmrmr schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:19:
@MacCollac Je hebt OC mode aanstaan, dat is de meest aggressieve instelling. Kies eens "Silent mode" en kijk wat dat je oplevert.
Waar bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Control Mode staat op [ OC Default ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Hackus schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:22:
[...]

Control Mode staat op [ OC Default ]
Dat kan ik niet veranderen?

Edit: mijn GPU zit op 80c tijdens het gamen. Is dat ok?

[ Voor 13% gewijzigd door MacCollac op 12-04-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sorry, ik verwarde de instelling met een andere tool. OC mode staat op default zoals @Hackus zegt. Helaas is default ook een "overclocking" stand.

Normale desktop processoren schakelen terug naar een lage frequentie als ze niets te doen hebben. De C-States zorgen voor allerlei niveau's in terug- en opschakelen. Daarmee kunnen ze in actieve idle rond 1 tot enkele Watts gebruiken, gemeten via de cpu voeding.

@Starke legt de vinger op de zere plek: het minimum processor niveau kan beter gewoon op 1% staan. Als het op 99% staat draait de processor voluit als het niets te doen heeft. Maximum cpu blijft op 100%. Als je gaat gamen kun je het minimum tijdelijk weer hoog zetten (in een eigen profiel) als dat nodig is, en daarna kan het weer terug naar power saving.

Plaatje van @Starke:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KspWvYLQyhB9SurERZkEhdLzF24=/f/image/LVmxYei2HEcdBoBj9MyU8oGL.png

Waar de rode pijl staat kun je 1% instellen voor als je gewoon aan het browsen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
mrmrmr schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:52:
Sorry, ik verwarde de instelling met een andere tool. OC mode staat op default zoals @Hackus zegt. Helaas is default ook een "overclocking" stand.

Normale desktop processoren schakelen terug naar een lage frequentie als ze niets te doen hebben. De C-States zorgen voor allerlei niveau's in terug- en opschakelen. Daarmee kunnen ze in actieve idle rond 1 tot enkele Watts gebruiken, gemeten via de cpu voeding.

@Starke legt de vinger op de zere plek: het minimum processor niveau kan beter gewoon op 1% staan. Als het op 99% staat draait de processor voluit als het niets te doen heeft. Maximum cpu blijft op 100%. Als je gaat gamen kun je het minimum tijdelijk weer hoog zetten (in een eigen profiel) als dat nodig is, en daarna kan het weer terug naar power saving.

Plaatje van @Starke:
[Afbeelding]

Waar de rode pijl staat kun je 1% instellen voor als je gewoon aan het browsen bent.
Thanks, ik zal dat eens doen! Maar dat helpt nog niet bij de hoge tempraturen die ik krijg tijdens het gamen als ik de core boost aan heb staan. Dan schiet de tempratuur zo naar 80-90c, terwijl deze nu op 60c zit met core performance boost uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Laatst online: 17:19
MacCollac schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:13:
[...]

Bij een test die alleen de CPU belast, alles cores op 100% blijft hij max 70c. Dit is wel met core performance boost uit. (1,02V en 3.600MHz). Voorheen zou hij gaan naar max 95c.
Als je Core Boost uitzet dan draait je CPU op z'n normale base klok en niet hoger, dit zijn dan eigenlijk nog steeds best hoge temperaturen dan.

Ik heb een Ryzen 3700x met een Noctua u12s (met 1 fan) en ik mag best wat moeite doen om dat ding richting de 70 graden te krijgen (met core boost aan en cpu fan nog steeds onder 1000rpm)

Nou gebruik jij de stock koeler maar zelfs dan zou je dit soort temperaturen niet moeten halen, zeker niet met een 3600.

Ik vraag mij dus de volgende dingen af:

- is de CPU koeler goed gemonteerd? (maak en plaats eventueel een duidelijke foto daarvan)
- is jouw cpu koeler kabel aangesloten op de juiste stekker? (moet aangesloten zijn op CPU_FAN, als je het niet zeker weet kun je eventueel ook daar een foto van maken)
- wat zijn je CPU fan speeds onder load? Download HWiNFO64 of anders Hmonitor daarvoor en maak een screenshot na paar minuten load

Punt is dat alles heel normaal lijkt bij jouw PC behalve de temperaturen, ik ken best wat mensen met een Ryzen CPU in combinatie met stock koeler, jij zou echt niet tegen de 70 graden moeten aantikken met core boost uit onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Zoals gevraagd, hierbij de foto's. De HWinfo is gebaseerd op een speel sessie van Assassins Creed Origins voor ongeveer 10 minuten. Dit is dus wel met core performance boost uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMWFOWwIP-O9nU_OV23tnLF1-Zc=/f/image/2bAMN2keO7EuuccKbA3whyPy.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHT5j1uyWy7fw-2KpcrEwGWrD0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHmAAU1fYascjM39BuAZBHet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzuU7Uv7Cpyfy_z1xtzq7dsXR_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Dsy3fGkrYIaNHuinC5BqbKM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09S_u012R-dVxSS-30rgV7xBEug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwDTcqfDy53vA4tlYkDta6g9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPH_FfuOK6Vymzco44w4W98ILeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bp0oq6H57lNv3LoYriLLmX2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-zfvvZ7X7QFoqedQlA7Fm24VZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z37ADVpYgfjyuTPyNWErCM10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoSCJZl4RiGG5d5dNHU4poP5VGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shT2jVBALxhtEFVctWUFt4P1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een video bij gewoon idle.

[Streamable: IMG_5855]

Betere kwaliteit: https://streamable.com/khvszv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
@MacCollac Sorry voor de late reactie, moest even paar mensen wat navragen hierover.

De CPU lijkt goed te zijn vastgemaakt, en je CPU koeler is ook op de juiste aansluiting aangesloten (heb ik voor de zekerheid in de handleiding nagekeken)

Maar als die fanspeed klopt, je fan draait eigenlijk best traag onder load (rekening houdend met het feit dat dit de stock koeler is)

Ik heb het even nagevraagd bij paar mensen die de stock koeler gebruiken, 2 met een Ryzen 3600, 1 met een 2700 en ik vergeleek wat oude data dat ik van oudere benchmark had van de PC van mijn partner met een 2600.

In alle 4 gevallen draaide de CPU fan boven de 2000rpm onder load, even op een rijtje

- 2600 van mijn partner toen deze nog de oude stock koeler had werd max 71 graden tijdens prime95 (onder gaming zal dat lager zijn geweest) met core boost aan en de fanspeeds waren rond de 2300~2400rpm

- 2700 van een kennis werd tijdens gaming (betreft games zoals Destiny 2, Dirt Rally 2.0 enz) 62 graden met een fanspeed van 2400~2500rpm (maar die koeler is ook wat krachtiger, echter ik wou vergelijkingsmateriaal)

- 3600 van beide kennissen die ik ken bleven rond de 70 graden tijdens gaming, de CPU fan draaide bij hun volgens Hwmonitor op dat moment op 2300+ rpm

Wat mij opvalt is dat jouw fanspeed redelijk normaal lijkt te zijn in idle, ik weet nog bij de kennis met 2700 en bij de 2600 PC van mijn partner dat met stock koelers hun ook ongeveer hier zaten.

Maar dan zie ik je load en dan zit je op max 1800+ rpm terwijl je CPU max 61 graden werd, dat is best laag in mijn ogen kijkend naar de type koeler en naar wat bij de mensen die ik vroeg gebeurde.

Als Hwmonitor de waarheid zegt, en je koelpasta is in orde dan zou het best wel kunnen dat je fanspeeds voor de CPU in de BIOS niet helemaal kloppen (die issue had ik bijvoorbeeld met mijn 3700x)

Ik zou zeggen zet core boost aan en start een game (met hwmonitor op de achtergrond), want als alles naar behoren werkt zou in feite je CPU koeler allang op volle toeren moeten draaien als ie zo warm wordt als in je topic start.

Bijvoorbeeld in de bios van mijn partner moest ik destijds de fancurve aanpassen omdat de BIOS by default ingesteld was om de CPU fan op 100% te draaien als de temperatuur 70 graden of hoger werd, dit was met de stock koeler zo bereikt toen dus had ik dat aangepast.

Mocht je fan met core boost aan dus op volle toeren draaien en de CPU wordt alsnog zo heet dan zou ik de koelpasta vervangen, kan geen kwaad om te proberen als het moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 12-04-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ik heb voor een groot gedeelte dezelfde set-up (processor met stock cooler, moederbord, geheugen en grafische kaart) als die jij hebt.

Met alleen browser open is de temp ongeveer 43 graden. Tijdens gamen heb ik hem nog niet richting de 95 graden zien gaan. Met het gebruik van Cinebench 20 wordt hij max 85 graden. De cooler draait dan het maximale van 1900 rpm (volgens HWinfo64)

Asrock heeft een programma (a-tuning). Ik weet niet of je die al geprobeerd hebt. Daar kan je o.a. fan curves instellen. (ik zou de oc-tweaker niet gebruiken). Ook kan je van je andere fans de curves instellen. Ook kan je verschillende operation modes kiezen...voor de simpele dingen zet ik hem op power saving..is hij een stuk rustiger. En bij gamen gaat hij een standje hoger :)

Over wat Mizgala28 zegt. Wat ik zo snel heb gevonden zijn er van deze cooler (wraith stealth) 2 verschillende versies zijn...Een "oudere" die een hogere rpm heeft dan die "nieuwere" die op de 3600 zit.
Maargoed mijn technische kennis houdt dan verder ook wel op.

Als ik naar je temperatuur van je grafische kaart kijk is die ook wel aan de hoge kant(80 graden) Ik heb de mijne op 75 graden gekregen maar dat was met een oc. Dus misschien dat de andere fans niet hard genoeg draaien?

Zelf heb ik de pricewatch: Fractal Design Focus G Mini
deze heeft 2 intake fans en 1 exhaust fan. Ik ben ook nog wel aan het stoeien met de juiste curves...maar dan meer om te kijken of het wat koeler kan. Al denk ik dat ik binnenkort een andere koeler ga kopen. Vind deze toch wel veel geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 08:35
Ik zie die plastic spacers tussen het moederbord en koeler precies niet gemonteerd zitten?

Afbeeldingslocatie: https://www.pctechreviews.com.au/wp-content/gallery/motherboards_asrock_b450m_pro4/asrock-B450M-pro4-heatsinks.jpg

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

61gr voor deze koeler is normaal in game.
Koeler is minder dan die van 2600, want is niet meer van Cooler Master maar Foxconn. Maakt meer rpm en koelt +-7 gr minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Nu online
Maar om die 61 graden te halen moest hij van alles uitzetten in de bios als ik het goed begrepen heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

ikbenben schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:18:
Ik zie die plastic spacers tussen het moederbord en koeler precies niet gemonteerd zitten?

[Afbeelding]
Die zijn alleen relevant bij clip-on coolers. De stock cooler in dit geval is van ander type.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
saxx07 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:40:

Over wat Mizgala28 zegt. Wat ik zo snel heb gevonden zijn er van deze cooler (wraith stealth) 2 verschillende versies zijn...Een "oudere" die een hogere rpm heeft dan die "nieuwere" die op de 3600 zit.
Maargoed mijn technische kennis houdt dan verder ook wel op.
Als dit klopt dan vraag ik mij dan af of AMD niet toevallig de oude en nieuwe door elkaar gooit, en of er niet stiekem een snelheidsverschil in zit.

Ik heb in ieder geval nog nooit van dat verhaal gehoord, maar het lijkt mij een reëel iets want Intel heeft zo'n "grapje" ook al eens uitgehaald.

@Hackus zijn core boost staat uit en dan is 61 graden juist hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Mizgala28 op 13-04-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Nu online
Mizgala28 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:29:
[...]

Als dit klopt dan vraag ik mij dan af of AMD niet toevallig de oude en nieuwe door elkaar gooit, en of er niet stiekem een snelheidsverschil in zit.

Ik heb in ieder geval nog nooit van dat verhaal gehoord, maar het lijkt mij een reëel iets want Intel heeft zo'n "grapje" ook al eens uitgehaald.

@Hackus zijn core boost staat uit en dan is 61 graden juist hoog.
Dit is wat ik gevonden had...maar misschien zoals Hackus schreef...verschillende leveranciers.

https://www.reddit.com/r/...tealth_rpm_issuequestion/

Gaat wel over twee andere processors maar wel ook z'n verschil

[ Voor 4% gewijzigd door saxx07 op 13-04-2020 11:43 ]

Pagina: 1