Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DWolfs
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-07 10:22
Hallo iedereen die dit leest,
Ik heb de laatste tijd veel last van te weinig ram voor ram intensievere games zoals bijvoorbeeld Grand Theft Auto 5. Ik zou technisch gezien meer dan genoeg ram moeten hebben (ik ken niet het exacte model) maar ik heb 8gb ddr3 ram. Ik merk de laatste tijd ook dat ook al doe ik niks met mijn pc, het ram gebruik alsnog rond de 40% zit. Ik heb dus gekeken bij mijn ram gebruik en zag dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T1H5_Pjm4-OFINE2EmdjE2SaHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jBHbEIfL9DeUX9rPlTf4xE5b.png?f=fotoalbum_large
Ik vraag mij dus af waarom er zo veel stand-by geheugen nodig is? Kan ik dit eventueel veranderen in beschikbare ram? Zoja, zou ik graag horen hoe dit zou kunnen, en of het gevaarlijk zou zijn of niet.
M.v.g
Dirk

p.s mijn systeeminfo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K021Koe3rRG3CVF1kTZ6zs6kYk=/f/image/Nbg2rLDvFgGq5s32sA6sqHGG.png

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

8 GB is niet per se heel veel voor een wat grotere game als GTA V. Vooral omdat je (zo lijkt het) nog 1 van je 8 GB kwijt bent aan waarschijnlijk een iGPU? Heb je een videokaart in het systeem zitten, of speel je op de ingebouwde gpu van je i7 4770K? Verder kan het helpen om programma's die veel ram gebruiken af te sluiten als je GTA gaat spelen, Firefox en Chrome bijvoorbeeld gebruiken zo 1-1.5 GB ram.

EDIT: en als antwoord op je vraag: volgens mij is stand-by geheugen in dit geval precies hetzelfde als beschikbaar geheugen, daar ligt het probleem niet volgens mij.

[ Voor 17% gewijzigd door Liveshort op 11-04-2020 17:33 ]

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 15:46
Dat is een feature die sinds Vista begonnen is, Windows propt het ram vol met zaken die mogelijks handig zou kunnen zijn zodat het direct beschikbaar is indien nodig maar van het moment een applicatie dat ram nodig heeft dropt hij zijn cache.

Het idee erachter was dat je altijd reserve hebt op ram en om daar dan toch maar iets mee te doen, immers als je tegen de limiet zit dan moet hij al snel gaan swappen naar een disk wat zeker op een roterende schijf een drama was.

8 GB ram om te gaan gamen, het is tegenwoordig echt wel de minimum limiet, interessanter is om te zien wat er gebeurd als je daadwerkelijk de game open hebt staan.

• DWolfs
Hallo Liveshort,
ja ik heb een videokaart, daar ligt het probleem niet. 8GB ligt inderdaad aan de lagere kant, maar ik vind het gewoon zo raar dat er oppeens 40% gebruikt wordt door niets (want als ik kijk naar de open apps, wordt er voor amper 10% gebruikt). Ik heb mezelf wat ingelezen, en wat ik er van snap wordt het stand-by geheugen pas gebruikt als het beschikbare op is, ik vermoed dat tijdens deze switch het spel crasht. Dit zou op kant en klare onzin zijn dus als iemand hier meer over weet zou ik het graag horen.
M.v.g Dirk

• DWolfs
Hoi Sprankel,
Ik zal zo eventjes het spel opstarten en dan een paar screenshots sturen van wat er allemaal gebeurt, ik beschik jammer genoeg niet over de mogelijkheden om het live op te nemen. Als er niks te doen valt moet ik toch gaan upgraden, maar besloot toch maar even te kijken of het niet gewoon lag aan een verkeerde instellingen of tuning (als dat het goede woord is haha).
M.v.g Dirk

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 15:46
Het word ook niet gebruikt, het word gewoon vol gestoken met random data die mogelijks nodig zou kunnen zijn. Hier staat momenteel 5.6 GB in cache en is er een 5 in gebruik wat nog een 6GB overlaat welke Windows mag gebruiken maar hij heeft blijkbaar niets meer wat hij nog in cache zou willen zetten. Maar er is nog gewoon dik 10GB over van de 16GB, die cache doet hij enkel als je leeg ram over hebt.

Je gooit die cache en swap file naar disk door elkaar. Je zal zien dat die cache of standby zakt als je een spel als GTA5 gaat opstarten met maar 8GB, vermoedelijk dropt hij ze zelfs volledig.

[ Voor 43% gewijzigd door sprankel op 11-04-2020 17:47 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

maar wat geheugen bijprikken kan altijd. Even het moederbordmodel opzoeken en op de Quality vendors list (QVL) kijken welke reepjes ondersteund worden.

-_-

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
DWolfs schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:39:
maar ik vind het gewoon zo raar dat er oppeens 40% gebruikt wordt door niets (want als ik kijk naar de open apps, wordt er voor amper 10% gebruikt). Ik heb mezelf wat ingelezen,
Je zou eens een screenshot van RAMMap kunnen posten. ;)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 23:27
Hier heeft Windows ook vrolijk 3gb ram in gebruik, ondanks pas geleden een herinstallatie.
Daar is niks mis mee want Windows maakt wat vrij indien dat nodig is.

Als je meer ram wil vergroot je Windows pagefile dan, 8 GB is sobieso al erg krap voor GTA 5, vooral als je met mods bezig gaat is minimaal 16Gb aanbevolen.
En GTA5m mod bijvoorbeeld loopt vrolijk naar 24GB hier (memory leak), hier heb ik dan wel 32GB ram, dus geen probleem.

@Verwijderd Ik zie niks vreemd aan die 40% in gebruik en heel normaal, Windows cached een boel maar als het echt nodig is wordt het vrij gemaakt, "gechached ram is niet verloren ram", en vergeet niet Windows en alle apps omheen worden ook steeds groter, vroeger was 8gb ram prima maar vandaag de dag echt het minimale van het minimale.

O trouwens schakel jouw iGPU uit als je een losse videokaart in de pc/laptop hebt, scheelt je ook zo al aardig wat ram(Dat kan in de bios).

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2020 17:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• DWolfs
Hoi iedereen,
hier heb ik de screenshots, iets wat me erg opviel is dat na het openen van Firefox het geheugen gebruik naar 98% steeg, maar daarna weer terug ging naar de ~90%, dit duurde een paar seconden. Zoals ik al eerder heb gezegd vermoed ik dat het tijdens deze paar seconden van het overschakelen de crash gebeurt.
Ik pas zo de reactie eventjes aan voor de RamMAP screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_32CLILA2ZIM8KHPijywGwCJmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAsSirRVYbgRIJGFZOWBNbkq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb31cJERuD6F4gwPSl9x81fdFKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjNrhAr6Sopdr90Yd04dnpWx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/548lkcNI4LFr58BKzT3L20F0xeM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CuS6xzSAGJ88lxCitXZaKk6b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door DWolfs op 11-04-2020 18:15 ]

• DWolfs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpAtToCAu2x7viDvFlWIMrdws4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFBY7M9JHyXqzZY3JV0m0CRv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqwYGHSdmqllD4h2Vnitg0W3FZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtTgtJaVAsTyapfOkYdaWbb5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v8Oyj7x2YsO_jBOVHfIYFq1fqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZAQc3vgCYoaFfbIsckOidRl.png?f=fotoalbum_large

• DWolfs
Ik maak hier uit op dat er wel RAM genoeg is, maar het soms gewoon niet snel genoeg beschikbaar kan zijn. Dus is het wel echt nodig om meer RAM te halen? Want dan zou er toch gewoon meer RAM naar de stand-by gaan? Of snap ik het niet helemaal?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
DWolfs schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:15:
Zoals ik al eerder heb gezegd vermoed ik dat het tijdens deze paar seconden van het overschakelen de crash gebeurt.
De crash? Welke crash?

In ieder geval is het in principe niet gek dat je RAM gebrukt wordt tijdens een spelletje (~3.5G voor GTA). Je kunt 'standby ram' praktisch gezien overigens ook gewoon als 'beschikbaar' beschouwen.

Echter vallen twee dingen op:
  1. Je hebt praktisch gezien maar 7 GB RAM, niet 8. Zoals @Liveshort zei, dit is waarschijnlijk gereserveerd voor een IGP en kun je beter minimaliseren door even je UEFI settings in te duiken.
  2. Er gaat 1,7G op aan actieve file mappings: je kunt op het tabblad 'File Summary' van RAMmap als het goed is zien wààr dat precies voor gebruikt wordt (misschient is dat simpelweg van GTA, zo niet dan is het wel opmerkelijk veel).

• DWolfs
Hoi Thralas, ik zal zo eventjes de UEFI induiken, inderdaad gaat die 1.7G naar GTA toe, en ook wat naar Firefox aangezien ik ermee aan het experimenteren was. Alvast bedankt iedereen, als iemand nog wat binnenschiet hoor ik het graag.
M.v.g Dirk Wolfs en een vrolijk Pasen

• DWolfs
Eventjes een snelle update,
Ik heb de IGP uitgezet zoals Thralas aanraadde, en ik merk al dat ik meer RAM heb ( nu gebruik ik zo'n 60% ram ipv de 80%) maar ik zal in de toekomst zeker nog een keer upgraden. Dus iedereen bedankt voor de help, en een vrolijk Pasen!
Pagina: 1