Toon posts:

Overbelasting stroomnetwerk of veroudering stopcontacten ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakeraars

Ik zit met het volgende probleem. De laatste tijd ruiken de stopcontacten in mijn kamer raar (branderig) na het gebruik van mijn laptop, ontvochtiger, verwarmingskacheltje, radio en ledleeslamp. Nu weet ik niet of dat ligt aan het feit dat ik het stroomnetwerk overbelast of dat de stopcontacten verouderd zijn. De situatie is namelijk als volgt:

Mijn kamer is onderdeel van een huis dat in 1990 gebouwd is. In die tijd zijn de stopcontacten nooit vervangen, behalve een paar in de keuken. Mijn kamer heeft dus bijna 30 jaar oude stopcontacten. Voor de coronoacrisis zat ik voornamelijk op het werk, waardoor ik nauwelijks mijn werklaptop thuis gebruikte. Nu zit ik daar praktisch de hele dag en gebruik op koude dagen ook vaak het kacheltje (kamer heeft enkele beglazing en wordt snel koud daardoor). Los daarvan staat ook vaak de radio aan en in de avond de ledleeslamp. De ontvochtiger gebruik ik slechts twee keer voor anderhalf uur op een dag en daarna zet ik het uit. Er zijn vier stopcontacten in mijn kamer opgedeeld in een paartje van twee. Tevens gebruik ik twee verlengsnoeren om de spanning al wat beter te verdelen. Eén verlengsnoer wordt alleen gebruikt voor het kacheltje. Het andere snoer verbindt de radio en de ontvochtiger. De laptop en ledleeslamp steken allebei in het andere stopcontactenpaartje. Desalniettemin geven alle vier de stopcontacten een branderigere geur af, ook als ik de apparaten niet gebruik, maar ze wel verbonden zijn met het stopcontact, zij het direct met het stopcontact of met een verlengsnoer. Kortom, direct na mijn werk trek ik letterlijk alle stekkers en verlengsnoeren eruit om dit scenario te voorkomen.

Ik vraag mij af wat nu de oorzaak is. In het geval het om de stopcontacten zou gaan: Vervanging is helaas niet mogelijk en als het meezit, zit ik bovendien over een paar maanden in een ander appartement. Wat zou ik als tussenoplossing kunnen bedenken om oververhitting te voorkomen, ook in het geval als het om overbelasting van het stroomnetwerk zou gaan ?

Alle reacties

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Zitten alle 4 de stopcontacten op dezelfde groep? Dwz als je één stop in de meterkast uitschakelt, valt dan de hele of de halve kamer in het donker?

Wat is het vermogen van de ontvochtiger en kachel?

Een stopcontact kan vaak 13amp voor langere tijd hebben en 16amp (3680watt) voor een kortere tijd. De vraag is of jij dat haalt met al je verbruikers?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Elektrisch kacheltje: meestal 2000 W, ontvochtiger kan van alles zijn, maar kan wel vermogen trekken.

Een wcd of bedrading van 30 jaar oud mag geen probleem zijn, er teveel of net op het randje aan vermogen uittrekken eerder.

Zijn de verlengsnoeren volledig afgerold?

Verwijderd

Topicstarter
stormfly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:07:
Zitten alle 4 de stopcontacten op dezelfde groep? Dwz als je één stop in de meterkast uitschakelt, valt dan de hele of de halve kamer in het donker?

Wat is het vermogen van de ontvochtiger en kachel?

Een stopcontact kan vaak 13amp voor langere tijd hebben en 16amp (3680watt) voor een kortere tijd. De vraag is of jij dat haalt met al je verbruikers?
Wilke schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:13:
Elektrisch kacheltje: meestal 2000 W, ontvochtiger kan van alles zijn, maar kan wel vermogen trekken.

Een wcd of bedrading van 30 jaar oud mag geen probleem zijn, er teveel of net op het randje aan vermogen uittrekken eerder.

Zijn de verlengsnoeren volledig afgerold?
Ik heb het net even nagecheckt en alle vier de stopcontacten zijn inderdaad verbonden aan één stop in de meterkast.

Mijn ontvochtiger heeft een vermogen van 345 Watt.
Mijn kacheltje 1000/2000 Watt
Laltop 280 Watt
Radio 11 Watt
Ledleeslamp 12 Watt

De enige echte stroomvreter is mijn kacheltje, maar die staat niet zolang aan als bijvoorbeeld mijn laptop en radio.

Wat bedoel je met afgerold ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het kacheltje overigens altijd op de lage stand staan, dus het zal eerder op een dag tussen de 1000-1500 Watt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Vergeten erbij te vermelden, de ingebouwde lamp in mijn kamer verbruikt 120 Watt. Als ik de andere lamp ook zou gebruiken zou het op een totaal van 240 Watt komen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
Weet je zeker dat het de stopcontacten zijn? Tijdens de verbouwing van ons huis hadden we tijdelijk ook van die goedkope kacheltjes. En die ruiken ook zo. Is de lucht er ook als de kachel niet in de kamer is?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De geur kan stof in het kacheltje zijn inderdaad. Als je geen zonnepanelen hebt zou ik op zoek gaan naar een goedkopere manier van verwarmen. En een ledlamp neerzetten of ophangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-12 15:36
Je zit totaal nog ruim onder de 16A (ervanuit gaande dat je een 16A stop erop hebt zitten). Maar er wordt wel aardig wat stroom getrokken. Het kan best zijn dat de kabels die daar liggen iets aan de dunne kant zijn.
Een opgerolde haspel of verlengsnoer kan zijn warmte niet goed kwijt . Om het volledige vermogen eroverheen te kunnen doen moet je deze volledig uitrollen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ventileer je wel fatsoenlijk? Wat moet je anders met een ontvochtiger?

En die elektrische kacheltjes stinken bijna altijd. Laptops stinken ook als ze heter worden. Mijn Thinkpad kan ik ook ruiken als ik hem Furmark + Prime95 laat draaien.

Als je stopcontacten slecht contact hebben met de draden moet je dan wel kunnen zien als je de boel open maakt. Even kwartiertje 2 kW trekken en dan losschroeven.

Natuurlijk kunnen stopcontacten wel vervangen worden.
Marzman schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:48:
De geur kan stof in het kacheltje zijn inderdaad. Als je geen zonnepanelen hebt zou ik op zoek gaan naar een goedkopere manier van verwarmen. En een ledlamp neerzetten of ophangen.
Kamer > waarschijnlijk all-in of gedeeld met nog 5 andere gasten. Elke kWh die je bespaard zie je dan maar 20% van terug..

[ Voor 60% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-04-2020 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ophidian schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:45:
Weet je zeker dat het de stopcontacten zijn? Tijdens de verbouwing van ons huis hadden we tijdelijk ook van die goedkope kacheltjes. En die ruiken ook zo. Is de lucht er ook als de kachel niet in de kamer is?
Het kacheltje staat de hele dag in mijn kamer en er komt als het uitstaat nooit een raar luchtje uit. Bij het opstarten ruik je het wel, maar na een paar minuten komt er slechts een heel licht geurtje vrij. Ook als het ding bij wijze van 5 uur zou aanstaan. Als er een branderige geur komt, komt die altijd van het stopcontact. Het kacheltje en de ontvochtiger staan namelijk niet in de buurt van de stopcontacten.
Marzman schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:48:
Ik poets iedere week de buitenkant van het rooster van het kacheltje met een kwastje. Werklaptop berg ik op zodra ik klaar ben met werken, dus daar komt ook niet zo snel stof in.
Cave_Boy schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:48:
Je zit totaal nog ruim onder de 16A (ervanuit gaande dat je een 16A stop erop hebt zitten). Maar er wordt wel aardig wat stroom getrokken. Het kan best zijn dat de kabels die daar liggen iets aan de dunne kant zijn.
Een opgerolde haspel of verlengsnoer kan zijn warmte niet goed kwijt . Om het volledige vermogen eroverheen te kunnen doen moet je deze volledig uitrollen.
De kabel voor de ontvochtiger is volledig uitgerold. Die voor het kacheltje niet.

In hoeverre zit ik onder dat vermogen dan ? Hoe weet je wanneer je de juiste dikte hebt voor een verlengsnoer ?
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:52:
Ventileer je wel fatsoenlijk? Wat moet je anders met een ontvochtiger?

En die elektrische kacheltjes stinken bijna altijd. Laptops stinken ook als ze heter worden. Mijn Thinkpad kan ik ook ruiken als ik hem Furmark + Prime95 laat draaien.

Als je stopcontacten slecht contact hebben met de draden moet je dan wel kunnen zien als je de boel open maakt. Even kwartiertje 2 kW trekken en dan losschroeven.

Natuurlijk kunnen stopcontacten wel vervangen worden.

[...]

Kamer > waarschijnlijk all-in of gedeeld met nog 5 andere gasten. Elke kWh die je bespaard zie je dan maar 20% van terug..
Ik lucht iedere dag 20 minuten. Het verwarmingssysteem is alleen niet zo geweldig door een fout van de architect in het verleden, waardoor de kamer waar ik in zit snel vochtig wordt. Vandaar ook de ontvochtiger.
Het huis wordt met 4 anderen gedeeld, waarbij ieder zijn eigen kamer heeft.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Even een paar dagen geen kacheltje en ontvochtiger aansluiten en kijken of het nog steeds optreedt. Op die manier kan je meteen of het aan de kachel ligt (waarom trouwens überhaupt met deze temperaturen een kachel?).

Los daarvan kan je natuurlijk altijd stopcontact even openen om te zien hoe de draden erin zitten

[ Voor 18% gewijzigd door President op 11-04-2020 17:33 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Als die (brand?)lucht echt van de stopcontacten komt, dan zijn er twee voor de hand liggende oorzaken:
1) de schroeven of klemmen, waarmee de draden vastzitten, zitten los
2) de contactklemmen, waar de pennen van de stekker in gaan, maken slecht contact.

In beide gevallen is de overgangsweerstand te groot en worden de contacten warm. De hitte kan zelfs zo groot worden dat de stekker wordt vast gesmolten aan de klemmen.
In het ergste geval vliegt de boel in de fik.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:32:
Even een paar dagen geen kacheltje en ontvochtiger aansluiten en kijken of het nog steeds optreedt. Op die manier kan je meteen of het aan de kachel ligt (waarom trouwens überhaupt met deze temperaturen een kachel?).

Los daarvan kan je natuurlijk altijd stopcontact even openen om te zien hoe de draden erin zitten
Het kacheltje staat natuurlijk niet aan deze week, maar toen het kouder was iedere dag wel.
JukeboxBill schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:41:
Als die (brand?)lucht echt van de stopcontacten komt, dan zijn er twee voor de hand liggende oorzaken:
1) de schroeven of klemmen, waarmee de draden vastzitten, zitten los
2) de contactklemmen, waar de pennen van de stekker in gaan, maken slecht contact.

In beide gevallen is de overgangsweerstand te groot en worden de contacten warm. De hitte kan zelfs zo groot worden dat de stekker wordt vast gesmolten aan de klemmen.
In het ergste geval vliegt de boel in de fik.
Ik heb vandaag alles uitstaan en doe dat dan morgen ook nog.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Goed dat je alle stekkers loskoppelt wanneer je de deur uit gaat. Dit zou ik zeker blijven doen totdat de wandcontactdozen zijn gecontroleerd. Je zegt dat je de lucht al kan ruiken zonder werkelijke belasting, dus dan is er zeker iets niet in orde en potentieel gevaarlijk!

Ik neem aan dat je huurt, schakel de huurbaas in zodat hij kan zorgen dat iemand ernaar kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
FreddyFish schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:30:
Goed dat je alle stekkers loskoppelt wanneer je de deur uit gaat. Dit zou ik zeker blijven doen totdat de wandcontactdozen zijn gecontroleerd. Je zegt dat je de lucht al kan ruiken zonder werkelijke belasting, dus dan is er zeker iets niet in orde en potentieel gevaarlijk!

Ik neem aan dat je huurt, schakel de huurbaas in zodat hij kan zorgen dat iemand ernaar kijkt.
Ik heb net eens zitten te kijken of een elektricien kan langskomen, maar volgens mij mogen ze nu niet werken door het virus. Tenminste de homedeal website geeft aan dat er niemand in mijn buurt beschikbaar is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Juist als je iets aansluit wat veel vermogen vraagt (het kacheltje), moet je een verlengsnoer altijd helemaal uitrollen.

Maar het klinkt alsof dat het niet per se is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:17
Kan ook een slecht contact zijn. Schroef die stopcontacten eens open en kijk of je zwartgeblakerde contacten of draden ziet.
Bij schoonfamilie zat een draad niet goed vast in het stopcontact van de wasdroger. Dat is zo heet geworden dat de stekker erin vast is gesmolten.

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:26:
[...]

De kabel voor de ontvochtiger is volledig uitgerold. Die voor het kacheltje niet.
Juist die voor de kachel moet je afrollen.

In hoeverre zit ik onder dat vermogen dan ? Hoe weet je wanneer je de juiste dikte hebt voor een verlengsnoer ?
Maximum vermogen staat er gewoon op.

[...]

Ik lucht iedere dag 20 minuten. Het verwarmingssysteem is alleen niet zo geweldig door een fout van de architect in het verleden, waardoor de kamer waar ik in zit snel vochtig wordt. Vandaar ook de ontvochtiger.
Het huis wordt met 4 anderen gedeeld, waarbij ieder zijn eigen kamer heeft.
20 minuten en daar zit je dan een hele dag in? Jakkes. Of is er nog mechanische ventilatie en roosters in die kamers?

Vocht komt natuurlijk niet vanwege een gebrek in de verwarming he. Alleen 's zomers zit er in NL wat te veel vocht in de lucht... maar met zo'n ontvochtiger wissel je dat alleen maar uit voor nog meer hitte.

Condens op enkel glas is normaal; dat heeft niet te maken met te veel vocht, maar met de slechte isolatiewaarde van enkel glas.

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03:10
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:39:
[...]

Ik heb net eens zitten te kijken of een elektricien kan langskomen, maar volgens mij mogen ze nu niet werken door het virus. Tenminste de homedeal website geeft aan dat er niemand in mijn buurt beschikbaar is.
Neem contact op met je huurbaas.

Spoedreparaties mogen gewoon worden uitgevoerd, uiteraard wel goed afstand houden met de monteur.

Een brandlucht is echt niet goed en hoort niet uit jouw electra te komen. Ga niet lopen kloten en laat gewoon zo snel mogelijk iemand langskomen.

• kabeltjekabel
@Verwijderd ; is e.e.a. nu al opgelost?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:01
Zitten die ander kamers ook op dezelfde groep en wordt die ook belast als je aan het werk bent?
Pagina: 1