Ervaringen met pop-up sector sproeiers gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Mijn moeder heeft een flinke (groente en fruit)tuin van circa 1500 m3. Het stuk is lang en smal, met een paar uitbouwen.

Ik wil één PVC-leiding leggen, beginnen met een grote diameter (60mm), en die diameter na iedere pop-up sproeier steeds een maatje kleiner maken.

Ik zie veel Raid-Bird en Hunter PGJ-12-A pop-up sproeiers, en af en toe de VYR-961 met slagarm. Dat extra geluid van die slagarm kunnen we verdragen. Ik zoek vooral iets met weinig gedoe/onderhoud.

Wie wil zijn ervaring met sector pop-up sproeiers delen?

Wat zou je wel / niet kopen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-07 13:55
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met pop-up sproeiers maar ben er ook in geintresseerd. Heb zelf een bewateringsplan ooit gemaakt met hulp van Wildkamp en was eigenlijk vrij simpel waar ik toen op uit kwam.
Hun tekening is eigenlijk; teken de tuin / borders op schaal en maak dan (halve) cirkels die het grootste deel van de tuin (wat je wilt bewateren) dekken.
als je deze cirkels opmeet weet je de oppervlaktes. Voor relatief kleine oppervlaktes (tot ca 5 meter doorsnede) adviseerde hij toen de rain-bird's. dus dat was voor mijn voldoende.
Deze dan met tyleen aansluiten en bij elke sproeier een T stuk. zonder dat de diameter terugloopt. Het is van belang dat je aanvoer (waterkraan / grondpomp) de druk kan leveren om de hele leiding inclusief meerdere sproeiers op druk te houden. https://www.irritech.nl/b...t-dab-jet-102m-450m2.html

Kijk maar eens op deze pagina wat je nodig hebt voor een 'starter' set. (deze is incl pomp) maar bevat:
- Manometer 0-10 bar (glycerine gevuld) en RVS verloopkoppeling 1’’
- Geka droogblaas / tappunt met kogelkraan
- 5 stuks RainBird 5004 PC / 10 cm pop-up sproeiers (sproeibereik 10,5m1. waterverbruik 350 Liter/uur)
- Hulpstukken voor montage van de sproeiers op de bijgeleverde PE leiding
- 100 meter PE leiding Ø 25mm, drukklasse 6,3 Bar
- 4 stuks T-stukken voor het opsplitsen van de PE leiding naar de 5 stuks pop-up sproeiers.
Standaard diameter tyleen is volgens mij iets van 1, 3/4 of 1/2 inch. 60mm is dus wel erg groot.

Momenteel ben ik prijzen aan het vergelijken en kan dus pas over een jaar of zo mijn ervaringen delen vrees ik

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 14:46
cj1 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:02:
Mijn moeder heeft een flinke (groente en fruit)tuin van circa 1500 m3. Het stuk is lang en smal, met een paar uitbouwen.

Ik wil één PVC-leiding leggen, beginnen met een grote diameter (60mm), en die diameter na iedere pop-up sproeier steeds een maatje kleiner maken.

Ik zie veel Raid-Bird en Hunter PGJ-12-A pop-up sproeiers, en af en toe de VYR-961 met slagarm. Dat extra geluid van die slagarm kunnen we verdragen. Ik zoek vooral iets met weinig gedoe/onderhoud.

Wie wil zijn ervaring met sector pop-up sproeiers delen?

Wat zou je wel / niet kopen?
60MM voegt heel weinig toe, ik zou denk ik voor 40MM PVC gaan.
Verder moet je kijken met hoeveel debiet en druk je pomp heeft, want een hele reeks van die dingen kun je zomaar niet op poppen.
Lees eerst dit artikel eens uitgebreid door, daar staat veel nuttige info in:
https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in complete installaties of informatie over hoe aan te sluiten, maar over ervaringen welke pop-up sectorsproeiers goed zijn, en welke typen onderhoudsgevoelig zijn.

Verstopping door deeltjes groter dan 100 micrometer zal niet snel gaan gebeuren omdat we de watertoevoer filteren met kaarsfilters. Ik kan mij wel voorstellen dat er zand naar binnen kruipt.

Dus welke pop-up is beter afgedicht bijvoorbeeld?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geen dan tenminste info over waar het water vandaan komt. Dan krijg je wellicht beter advies.
Het is nogal een verschil om een plan te maken vanuit je waterleiding (max 2 sproeiers en dan is 20mm slang ruim voldoende) of vanuit een 50 kuub per uur pomp (dan is 50mm pvc wel weer lekker)

Een pop-up sproeier is best degelijk, dus weinig verschil tussen hunter of rainbird. Huismerk hornbach is ook rainbird.

De straal die eruit komt is echter best hard, geen enkel probleem voor gras, maar ik kan me voorstellend dat je wat subtieler wilt wegens de (net opkomende) groenten en fruit. In dat geval kun je eens kijken naar hunter rotator. Die geven een wat subtielere straal. (dit systeem is ook erg mooi voor aan de waterleiding, omdat er wat minder water uit komt)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-07 12:49
Zolang je drukverlies en rekenwerk maar in orde is, maakt de sproeierkeuze niet zoveel uit.

Als je 5 sproeiers op een waterleiding aan wilt sluiten kun je dit beter in zones gaan opdelen met computer en mageneetventielen. Maar als je al een flinke bronpomp hebt kun je alle sproeiers wel tegelijkertijd laten sproeien. Ook hier is de capaciteit van de pomp (en welke druk is er dan nog) belangrijk, en met welk leidingverlies je moet rekenen.

Een 60mm buis is leuk, maar kan niet voldoende zijn als de pomp niet genoeg druk geeft. Je kan ook een pomp met hele druk hebben waarbij zelfs een 20mm buis nog voldoet, maar dan kun je weer nadenken over de efficiëntie van je systeem (en misschien met frequentieregelaar werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 14:46
Als je popup sproeiers zoekt zou ik voor de rainbird 3504 of 5000 gaan. Maar bij een moestuin zou ik voor nevelaars gaan. Dan de rainbird 1812 of 1806. Die verbruiken per head een stuk minder, en sproeien veel geleidelijker.
Mijn gazon doe ik met 3504, mijn borders doe ik met 1812 en HE-VAN nozzles.

[ Voor 14% gewijzigd door skai21 op 19-04-2020 00:00 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1