Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Dag Tweakers,

We zitten momenteel in een economie vreemde situatie. De economie 'floreerde' het afgelopen decennium terwijl de rentes maar bleven dalen en de geldvoorraad vergroot werd. Vrijwel elke asset class is een bubbel.

Laatst las ik dit artikel waarin Ray Dalio waarschuwt voor een bear market in de obligaties: https://creditwritedowns....r-market-in-40-years.html.

Ik begon eerst in mijzelf te redeneren (na een snelle research hoe obligaties ook alweer werken, deze kennis was wat weggezakt na mijn studie): Als de rentes gaan stijgen, zullen de koersen van obligaties dalen. Ray Dalio geeft aan dat hij verwacht dat de 'yield' (=rentes?) zullen gaan stijgen. Bestaande obligaties zullen dus in waarde dalen.

Maar so what? Obligaties expireren sowieso op een gegeven moment en zullen dan terugkruipen naar hun nominale waarde. Ik begrijp dus niet goed waarom er een bear market in obligaties zou komen wat een negatief effect heeft op de economie an sich.

Verkijk ik me ergens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Inflatie.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:19:
Als de rentes gaan stijgen, zullen de koersen van obligaties dalen. Ray Dalio geeft aan dat hij verwacht dat de 'yield' (=rentes?) zullen gaan stijgen.
De verwachting is dat de rentes gaan stijgen omdat risico's en faillissementen toenemen. Maar de Federal Reserve heeft toegezegd om bond ETFs en zelfs junk-bond ETFs te gaan kopen. Credit rating bureau's zullen ook nieuwe ratings gaan afgeven waardoor verschuivingen in holdings van dergelijke ETFs gaan ontstaan vanwege "downgrades". Dit doet de Fed om dus te voorkomen dat die rente's te hard gaan stijgen waardoor her-financieringen flink duurder zouden worden.
Maar so what?
Weinig.. al dat geld printen na 2008 heeft al geen inflatie gebracht. Ik verwacht niet dat het dat nu ineens wel gaat doen.

Wat je wel zou kunnen opperen als goede investering is om dus nu ook aandelen van (junk)-bond ETFs te gaan kopen. Die gaan niet dalen omdat de Fed dus met een vrij grote portemonnee op het toneel komt om dat dalen te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-04-2020 13:31 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:19:
Dag Tweakers,

We zitten momenteel in een economie vreemde situatie. De economie 'floreerde' het afgelopen decennium terwijl de rentes maar bleven dalen en de geldvoorraad vergroot werd. Vrijwel elke asset class is een bubbel.

Laatst las ik dit artikel waarin Ray Dalio waarschuwt voor een bear market in de obligaties: https://creditwritedowns....r-market-in-40-years.html.

Ik begon eerst in mijzelf te redeneren (na een snelle research hoe obligaties ook alweer werken, deze kennis was wat weggezakt na mijn studie): Als de rentes gaan stijgen, zullen de koersen van obligaties dalen. Ray Dalio geeft aan dat hij verwacht dat de 'yield' (=rentes?) zullen gaan stijgen. Bestaande obligaties zullen dus in waarde dalen.

Maar so what? Obligaties expireren sowieso op een gegeven moment en zullen dan terugkruipen naar hun nominale waarde. Ik begrijp dus niet goed waarom er een bear market in obligaties zou komen wat een negatief effect heeft op de economie an sich.

Verkijk ik me ergens op?
Wat gebeurt er in een Deflatie scenario met de waarde van obligaties?

Deflatie klinkt heel onwaarschijnlijk, maar dat was pre 2007 ook het omvallen van banken of in 2019 een wereldwijde pandemie.

Door al het goedkope geld dat gecreëerd wordt, de fabrieken die weer op volle toeren willen gaan draaien, en het uitblijven van vraag door hoge werkeloosheid/gebrek aan vertrouwen in de economie, voorzie ik een deflatie scenario.
Iedereen wil terug naar "normaal", maar de vraag is of we daar nog ruimte voor hebben.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
webfreakz.nl schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:29:
[...]

cht. Ik verwacht niet dat het dat nu ineens wel gaat doen.

Wat je wel zou kunnen opperen als goede investering is om dus nu ook aandelen van (junk)-bond ETFs te gaan kopen. Die gaan niet dalen omdat de Fed dus met een vrij grote portemonnee op het toneel komt om dat dalen te voorkomen.
Dat is interessant. Heb je er zelf een aantal op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

GrazendeKoe schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:34:
[...]

Dat is interessant. Heb je er zelf een aantal op het oog?
Ik ga voorlopig niets kopen, en zeker geen speculatieve zaken in het vaarwater van de Fed. Ben daar veel te zuinig voor :P Maar het zou een verhaal kunnen zijn voor /r/wallstreetbets/ dat je flink verdiend hebt aan optie handel op 3x leveraged bond ETFs die stegen in waarde nadat de Fed zich inkocht :+ YMMV ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Die bond bear market komt er niet als het beleid van de centrale banken gewoon doorgezet wordt.
Pagina: 1