Subwoofer op pre-out

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zojuist heb ik een nieuwe audio set ontvangen. 2.0 amp, 2 zuilen en een sub erbij. De verkoper heeft me er een sub kabel bij verkocht.

Ik wil het aansluiten, op deze amp zou dat via de pre-out RCA aansluitingen kunnen.

De sub (Dali C-8 D) heeft pre-in en LFE in. Volgens mij heb ik judde verkeerde kabel en is een dubbele RCA nodig om zeker te zijn dat de sub geen inputs mist. De verkoper zegt: dat maakt niet uit, sub wordt in principe over beide kanalen gemixt dus je kunt 'm op alleen left aansluiten. Is dit zo? Kan ik nog chill naar The Beatles of een film luisteren? Of worden er toch ook lage frequenties over het rechter kanaal gemixt?

Internet staat bol met tips, maar deze concrete vraag is niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Aansluiten op de LFE aansluiting van zowel de amp als de sub is het makkelijkste. Welke amp heb je? Deze heeft namelijk een subwoofer uitgang daarvoor nodig. Anders gaat viaL LFE niet. Wat zegt de handleiding?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
De amp is een NAD AMP1. Hier zit geen LFE kanaal op. Dus de opties zijn: sub op L of R pre-out, of op beide.

De manual zegt: beide. Verkoper zegt: 1 kanaal is prima. Mijn vraag is: ga ik in de praktijk geluid missen? Het is me dus niet te doen om meer volume, maar om lage frequentie tonen die maar op één van beide kanalen beschikbaar zijn. Komt dit voor in stereo muziek of stereo film output?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheZeroorez schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:07:
Zojuist heb ik een nieuwe audio set ontvangen. 2.0 amp, 2 zuilen en een sub erbij. De verkoper heeft me er een sub kabel bij verkocht.

Ik wil het aansluiten, op deze amp zou dat via de pre-out RCA aansluitingen kunnen.

De sub (Dali C-8 D) heeft pre-in en LFE in. Volgens mij heb ik judde verkeerde kabel en is een dubbele RCA nodig om zeker te zijn dat de sub geen inputs mist. De verkoper zegt: dat maakt niet uit, sub wordt in principe over beide kanalen gemixt dus je kunt 'm op alleen left aansluiten. Is dit zo? Kan ik nog chill naar The Beatles of een film luisteren? Of worden er toch ook lage frequenties over het rechter kanaal gemixt?

Internet staat bol met tips, maar deze concrete vraag is niet te vinden.
Onder de 100Hz is muziek bijna altijd mono. In 99,8% van de gevallen zal je niets missen. Maar ik zou gewoon 100% willen hebben. En aangezien de sub netjes een stereo line in heeft en je versterker een stereo pre-out, zou ik er gewoon een stereo RCA kabeltje voor gebruiken. Dit is zo simpel op te lossen.

Een "sub kabel" klinkt alleen maar duur. Terugbrengen die handel en deze kopen:
https://www.bax-shop.nl/t...l-5m/product-details.html

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 11-04-2020 12:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Het ontgaat mij even waarom je het niet gewoon probeert? Volgens jouw redenatie zou je verschil moeten horen per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:26:
[...]

Onder de 100Hz is muziek bijna altijd mono. In 99,8% van de gevallen zal je niets missen. Maar ik zou gewoon 100% willen hebben. En aangezien de sub netjes een stereo line in heeft en je versterker een stereo pre-out, zou ik er gewoon een stereo RCA kabeltje voor gebruiken. Dit is zo simpel op te lossen.

Thanks, dit is de info waar ik naar op zoek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:26:
Het ontgaat mij even waarom je het niet gewoon probeert? Volgens jouw redenatie zou je verschil moeten horen per kanaal.
Ik heb nog niet alle spullen binnen. Plus ik heb geen zin om een sample te testen terwijl hier een opjectief antwoord op is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheZeroorez schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:29:
[...]
Thanks, dit is de info waar ik naar op zoek was.
(y)

Had je er nou een of andere complexe stereo naar mono converter moeten solderen, dan had ik nog gezegd: Accepteren die handel. Maar dit is zo simpel op te lossen dat het die moeite wel waard is (al maakt het in de praktijk dus in principe niet echt iets uit)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JvS schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:26:
[...]

Als je 100% wil moet je 2 subs in stereo aansluiten.

Just to be sure natuurlijk. :P

Oftewel gewoon op 1 kanaal aansluiten is echt prima. Het verschil in geluid is hetzelfde verschil als tussen theorie en praktijk.

In theorie zou je iets kunnen missen heel soms misschien. In de praktijk niet.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Flagg schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:20:
[...]

Als je 100% wil moet je 2 subs in stereo aansluiten.

Just to be sure natuurlijk. :P

Oftewel gewoon op 1 kanaal aansluiten is echt prima. Het verschil in geluid is hetzelfde verschil als tussen theorie en praktijk.

In theorie zou je iets kunnen missen heel soms misschien. In de praktijk niet.
2 subs is sowieso een goed idee, zorgt voor een stuk betere in room response :Y .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:55

Jag

Ja zeker. Maar dan wel mono aangesloten bij voorkeur. Anders krijg je rare effecten. Meestal is het sublaag al mono, maar als sublaag dan toch naar links of rechts gepand is, dat het anders gaat klinken door andere frequentie response van de sub door andere positie in de ruimte. De kracht van multisub is dat ze het samen doen, dan heb je het voordeel van het temmen van staande golven.
Pagina: 1