Wisselende specificaties desktops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-04-2020
Ik ben op zoek naar een geschikte nieuwe desktop/mini-PC en ik weet precies wat ik wil, zodat je zou denken dat de koop makkelijk is, maar ik word gefrustreerd doordat het voor mij als consument heel moeilijk wordt gemaakt te achterhalen wat een aangeboden PC nu wel of niet heeft/kan omdat de opgegeven specificaties vaak beperkt zijn of zelfs per website of winkel verschillen!

Zo zit ik te overwegen om deze te kopen:
pricewatch: Acer Aspire XC-886 I3811

Volgens Tweakers heeft deze PC Bluetooth, maar als ik naar de winkel ga die 'm verkoopt (Bol.com) dan geeft die op dat de PC geen Bluetooth heeft (maar wel NFC waarvan ik begrijp dat dat een heel langzaam soort Bluetooth is, zodat dat misschien de reden is dat jullie wel Bluetooth opgeven?). En als ik jullie link naar de fabrieksgegevens volg dan wordt daar weer niets over vermeld...

Een andere onzekerheid die ik bij deze PC maar ook bij veel andere desktops aantref is dat je op de foto van het apparaat duidelijk een DVD/CD-klepje ziet zitten (soms zelfs met brandend lichtje) maar dat er bij de specs wordt vermeld dat er geen optische drive aanwezig is. Moet ik dan de foto of de opgegeven specs geloven?

Tot slot nog een algemene klacht. Ik heb de indruk dat ik een van de weinigen ben die nog een desktop koopt en dat men daarom weinig zorg meer geeft aan de informatie over deze apparaten. Tegenwoordig moet je sowieso op elke PC klikken en op zoek gaan naar de specs in plaats van dat je vantevoren kunt aanklikken welke functionaliteiten de PC moet hebben zodat je meteen alle PC's die niet aan je wensen tegemoet komen kunt overslaan. Sommige websites beperken de zoekmogelijkheden zelfs tot louter 'basisgebruik' of 'gamen' of zo. Dat maakt het zoeken naar de PC die aan al je wensen voldoet tegenwoordig wel erg arbeidsintensief, terwijl je zou denken dat het niet arbeidsintensief voor de website-maker is om net als vroeger een grote lijst aan opties te maken zodat je als consument vooraf precies kunt selecteren welke opties het apparaat moet hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:26:
Ik ben op zoek naar een geschikte nieuwe desktop/mini-PC en ik weet precies wat ik wil, zodat je zou denken dat de koop makkelijk is, maar ik word gefrustreerd doordat het voor mij als consument heel moeilijk wordt gemaakt te achterhalen wat een aangeboden PC nu wel of niet heeft/kan omdat de opgegeven specificaties vaak beperkt zijn of zelfs per website of winkel verschillen!

Zo zit ik te overwegen om deze te kopen:

Volgens Tweakers heeft deze PC Bluetooth, maar als ik naar de winkel ga die 'm verkoopt (Bol.com) dan geeft die op dat de PC geen Bluetooth heeft (maar wel NFC waarvan ik begrijp dat dat een heel langzaam soort Bluetooth is, zodat dat misschien de reden is dat jullie wel Bluetooth opgeven?). En als ik jullie link naar de fabrieksgegevens volg dan wordt daar weer niets over vermeld...

Een andere onzekerheid die ik bij deze PC maar ook bij veel andere desktops aantref is dat je op de foto van het apparaat duidelijk een DVD/CD-klepje ziet zitten (soms zelfs met brandend lichtje) maar dat er bij de specs wordt vermeld dat er geen optische drive aanwezig is. Moet ik dan de foto of de opgegeven specs geloven?

Tot slot nog een algemene klacht. Ik heb de indruk dat ik een van de weinigen ben die nog een desktop koopt en dat men daarom weinig zorg meer geeft aan de informatie over deze apparaten. Tegenwoordig moet je sowieso op elke PC klikken en op zoek gaan naar de specs in plaats van dat je vantevoren kunt aanklikken welke functionaliteiten de PC moet hebben zodat je meteen alle PC's die niet aan je wensen tegemoet komen kunt overslaan. Sommige websites beperken de zoekmogelijkheden zelfs tot louter 'basisgebruik' of 'gamen' of zo. Dat maakt het zoeken naar de PC die aan al je wensen voldoet tegenwoordig wel erg arbeidsintensief, terwijl je zou denken dat het niet arbeidsintensief voor de website-maker is om net als vroeger een grote lijst aan opties te maken zodat je als consument vooraf precies kunt selecteren welke opties het apparaat moet hebben.
https://www.acer.com/ac/nl/NL/content/model/DT.BDDEH.00E

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:52
Inderdaad wat @Hackus zegt, bij Bol kun je bij de specificaties het typenummer vinden, en op de site van Acer zoek je hem dan op, of je volgt de link in de Kenmerken tab van Pricewatch ;) - waar je overigens ook een prima zoekfunctie vind.
NFC is iets anders dan Bluetooth, NFC is bedoeld voor gegevensoverdracht op zeer korte afstand, bijvoorbeeld het betalen bij een kassa met je mobieltje, Bluetooth werkt op grotere afstand. Op de site van Acer vind ik niets terug over NFC, als dit essentieel voor je is (wat ik betwijfel in een desktop) vraag dan na bij Bol of dit er echt op zit. Over Bluetooth geen woord zowel bij Acer als bij Bol, dat kun je eventueel regelen met een USB dongle - zie volgende posts....

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 11-04-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Ja, maar zoals ik al schreef zegt (zelfs) de fabrikant niets over Bluetooth of wat daar op lijkt (of kijk ik erover heen?).

Overigens, Tweakers geeft denk ik nog de meeste gegevens over de PC's, zelfs meer dan de fabrikanten, waarvoor mijn complimenten, al vraag ik me wel af waar Tweakers z'n informatie vandaan heeft... Maar als Tweakers de desbetreffende PC niet opgenomen heeft dan weet je als consument echt niet meer waar je aan toe bent want de gangbare winkels/webshops geven nog maar heel weinig specs over de aangeboden PC's. Misschien denken de mensen daar dat alleen nog maar bejaarden PC's kopen en dat die toch niks snappen van de specs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:07:
[...]

Ja, maar zoals ik al schreef zegt (zelfs) de fabrikant niets over Bluetooth of wat daar op lijkt (of kijk ik erover heen?).

Overigens, Tweakers geeft denk ik nog de meeste gegevens over de PC's, zelfs meer dan de fabrikanten, waarvoor mijn complimenten, al vraag ik me wel af waar Tweakers z'n informatie vandaan heeft... Maar als Tweakers de desbetreffende PC niet opgenomen heeft dan weet je als consument echt niet meer waar je aan toe bent want de gangbare winkels/webshops geven nog maar heel weinig specs over de aangeboden PC's. Misschien denken de mensen daar dat alleen nog maar bejaarden PC's kopen en dat die toch niks snappen van de specs...
Intel® Core™ i3-9100 processor - 8GB DDR4 - 256GB PCIe NVMe SSD - Intel® UHD Graphics 630 - Intel® B365 - No ODD - Intel® Wi-Fi 5 AC 3168 (1x1) + BT 4.2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:52
Hackus schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:09:
[...]

Intel® Core™ i3-9100 processor - 8GB DDR4 - 256GB PCIe NVMe SSD - Intel® UHD Graphics 630 - Intel® B365 - No ODD - Intel® Wi-Fi 5 AC 3168 (1x1) + BT 4.2
Oja, nu zie ik hem ook :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Wauw! Dus hij heeft wel Bluetooth en heeft bol.com dat gemist of zo?

Helaas geldt dit voor letterlijk elke PC waar ik interesse in heb: op elke website/winkel die 'm verkoopt vind je net weer andere specs vermeld. Maar ik begrijp/neem aan dat de opgave van de fabrikant het meest betrouwbaar is (al moet je die wel weer kunnen lezen...). Zoals ik al zei: het wordt de consument niet makkelijk gemaakt...

Maar kunnen jullie ook nog iets zeggen over de DVD/CD-spelers/branders: ervan uitgaande dat de specs van de fabrikant klopt - en dat die zegt: geen optische drive - waarom hebben die PC's dan wel allemaal nog zo'n klepje aan de voorkant waar precies een DVD/CD in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk zat dat al in het ontwerp en is het een optie die je (later) toe kan voegen zonder dat je een compleet andere kast hoeft te kopen. Vaak kan je in dezelfde productserie verschillende configuraties krijgen, net als bij een auto, maar met hetzelfde design.

Als je het als consument makkelijk wilt hebben moet je eigenlijk naar een computerwinkel gaan en je eisen vertellen. Zij zullen het dan voor je uitzoeken. Anders moet je toch zelf specificaties gaan lezen en je jargon op peil houden. Zowel het voordeel als het nadeel van zo goedkoop mogelijk de laatste euro van de prijs af schrapen.

[ Voor 38% gewijzigd door DataGhost op 11-04-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@BesmettePC Mag ik je vragen waarom je voor de Acer gaat en niet voor een goede Intel NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Dank @Hackus en @DataGhost!

@sypie Wat is een Intel NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kleiner, sneller, mooier (maar dat is een mening) dan zulke Acer apparaten. Enige nadeel is dat je bij sommige NUC's zelf voor een Windows-licentie moet zorgen waar je bij Acer een Home editie er bij krijgt.

https://www.intel.com/con...ucts/boards-kits/nuc.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Kleiner, sneller, mooier (maar dat is een mening) dan zulke Acer apparaten. Enige nadeel is dat je bij sommige NUC's zelf voor een Windows-licentie moet zorgen waar je bij Acer een Home editie er bij krijgt.

https://www.intel.com/con...ucts/boards-kits/nuc.html
Ik denk dat ik liever een PC heb waar al alles op zit, zeker als de prijs vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Om nog even een ander voorbeeld te bespreken: de goedkoopste en dus in principe de aantrekkelijkste PC die alles lijkt te hebben wat ik wil is deze:
pricewatch: Lenovo V530-15ICR (11BH0027GE, Qwertz toetsenbord)

Volgens deze Tweakers-pagina heeft ie Bluetooth, WIFI en zelfs een optische drive (DWD +/ RW DL). De winkel/webshop die 'm verkoopt lijkt te zeggen dat ie geen WIFI heeft, is onduidelijk over de optische drive (rood kruisje met tegelijk aantal 1) en zegt niets over Bluetooth. Als ik via de link op de Tweakers-pagina naar de fabrieksinformatie ga, dan lees ik daar:
Optical: None
WLAN + Bluetooth: None

Wat/wie moet ik nu geloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:10:
Om nog even een ander voorbeeld te bespreken: de goedkoopste en dus in principe de aantrekkelijkste PC die alles lijkt te hebben wat ik wil is deze:
pricewatch: Lenovo V530-15ICR (11BH0027GE, Qwertz toetsenbord)

Volgens deze Tweakers-pagina heeft ie Bluetooth, WIFI en zelfs een optische drive (DWD +/ RW DL). De winkel/webshop die 'm verkoopt lijkt te zeggen dat ie geen WIFI heeft, is onduidelijk over de optische drive (rood kruisje met tegelijk aantal 1) en zegt niets over Bluetooth. Als ik via de link op de Tweakers-pagina naar de fabrieksinformatie ga, dan lees ik daar:
Optical: None
WLAN + Bluetooth: None

Wat/wie moet ik nu geloven?
Zou in dit geval uitgaan van de info bij de fabrikant. Zeker bij de minder populaire producten kun je niet blind uitgaan van de info in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat ik liever een PC heb waar al alles op zit, zeker als de prijs vergelijkbaar is.
Met dit soort complete pc's altijd naar de site van de fabrikant gaan om de specs op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Oké, uitgaan van de fabrikant dus. Maar hoe zit het dan met het volgende geval:
https://www.bol.com/nl/p/...bUpJ1g.1_4.5.ProductTitle

Volgens bol.com zit er Windows 10 Pro op maar volgens de fabrikant zit er Freedos op dus geen Windows (en ik dacht dat ik 'm eerder op Tweakers zag met ook Freedos, al kan ik 'm niet meer terugvinden). Zal bol.com foute informatie verstrekken of zal (de winkel via) bol.com zelf er Windows 10 Pro op hebben gezet? Waar kan ik vanuit gaan als ik 'm bij bol.com zou kopen? Zoals ik al zei: bij werkelijk geen enkele PC is de informatie eenduidig zodat je weet wat je koopt...

Tot slot, ik heb inmiddels mijn opties verengd tot drie vergelijkbare PC's: een van Acer, een van Lenovo en een van HP (dat is bovenstaande PC). Wat zouden jullie qua deze merken mij aanraden of zijn ze allemaal wel betrouwbaar en/of inwisselbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je er gewoon linkjes bijgeven? Dan zitten we niet alles dubbel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:09:
Kan je er gewoon linkjes bijgeven? Dan zitten we niet alles dubbel te doen.
Sorry, hier is de link van de fabrikant: https://support.hp.com/ph-en/document/c06503148.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

DataGhost schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:21:
Als je het als consument makkelijk wilt hebben moet je eigenlijk naar een computerwinkel gaan en je eisen vertellen. Zij zullen het dan voor je uitzoeken. Anders moet je toch zelf specificaties gaan lezen en je jargon op peil houden.
Nogmaals.

Op bol.com staat Artikelnummer: 8XL34EA-W10
Op hp.com staat Product Number: 8XL34EA
Dat zijn dus verschillende producten. Zonder verder in de specs te duiken gok ik dat het dezelfde machine is, maar met andere software dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:08:
Zal bol.com foute informatie verstrekken of zal (de winkel via) bol.com zelf er Windows 10 Pro op hebben gezet?
Bol.com of de verkopers die daar op adverteren zullen niet doosjes opentrekken om een Windows te installeren. Het zijn dozenschuivers, bestellen voor jou een systeem en schuiven die rechtstreeks door naar jou. Het installeren van Windows kost hun meer dan het oplevert.

Daarom: kijk bij de fabrikant, check EAN of SKU code (productcodes en barcodes) of je dezelfde exemplaren hebt en vraag er duidelijk om bij de partij waar je zo'n apparaat wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Dank dank dank! Fijn dat ik zo snel goede reacties krijg zodat ik snel tot een koopbeslissing kan komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze komt zonder Windows besturingssysteem. de versie (W10) komt dus met Windows10(pro)
als zakelijke desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
De pricewatch: HP Slim Desktop S01-pF0001ng (onbekend toetsenbord) valt af omdat er geen foto van de achterkant (met alle in- en uitgangen) te vinden is... het zal irrationeel zijn maar dat vind ik een naar gebrek aan informatie.

Blijft over:
pricewatch: Lenovo ideacentre 510S-07ICK (90LX005CMH)

Ik heb de indruk dat het twee praktisch identieke machines zijn, zodat ik denk dat het niet uitmaakt welke ik kies. Ik zie twee kleine technische verschillen die ik niet helemaal begrijp:
- bij de Lenovo staat M.2 achter de SSD: maakt dat 'm nog iets sneller of maakt dat niet uit?
- de Lenovo heeft een DisplayPort en de Acer heeft een (extra) USB 3.2. type C: ik las ergens dat dat min of meer op hetzelfde neerkomt of is dat onjuist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Hoewel er voor de HP 8XL34EA geen foto van de achterkant is, staat er bij de specificaties van het moederbord onderstaande beschreven.

Back I/O ports:
-(4) USB 2.0 Type-A ports
-(2) Audio ports
-(1) RJ-45 Ethernet port
-(1) VGA port
-(1) HDMI v1.4b/HDCP 2.2 port
-(1) HP 3-in-1 memory card reader
-(1) Serial port (optional)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
BesmettePC schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:10:
De pricewatch: HP Slim Desktop S01-pF0001ng (onbekend toetsenbord) valt af omdat er geen foto van de achterkant (met alle in- en uitgangen) te vinden is... het zal irrationeel zijn maar dat vind ik een naar gebrek aan informatie.

Blijft over:
pricewatch: Lenovo ideacentre 510S-07ICK (90LX005CMH)

Ik heb de indruk dat het twee praktisch identieke machines zijn, zodat ik denk dat het niet uitmaakt welke ik kies. Ik zie twee kleine technische verschillen die ik niet helemaal begrijp:
- bij de Lenovo staat M.2 achter de SSD: maakt dat 'm nog iets sneller of maakt dat niet uit?
- de Lenovo heeft een DisplayPort en de Acer heeft een (extra) USB 3.2. type C: ik las ergens dat dat min of meer op hetzelfde neerkomt of is dat onjuist?
- m.2 is de connector waar de SSD op aangesloten zal worden, maar zegt niet direct iets over de snelheid van een SSD.
- USB aansluiting (welk type dan ook) is totaal iets anders dan een Displayport. Hoewel je via USB type c wel een scherm zou kunnen aansluiten.

Mijn advies. Geef al je wensen en eisen aan en we er zijn hier genoeg mensen die je helpen om de verschillende componenten bij elkaar te zoeken. In elkaar zetten is niet moeilijk, alles is goed gedocumenteerd en op YouTube voldoende instructie video’s die je door het hele bouwproces leiden, menig Ikea kast is lastiger om in elkaar te zetten(gebrek aan uitleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Niet nodig om zelf een machine te bouwen want ik heb besloten om een van de twee bovenstaande apparaten te kopen. Qua mogelijkheden zijn ze praktisch identiek zodat het aankomt op een voorkeur qua merk: is Acer of Lenovo het meest betrouwbaar qua het bouwen van degelijke machines die goed en lang werken? Omdat de twee apparaten beide nieuw zijn, zijn er nog geen ervaringen van gebruikers op de lange termijn, al vind ik op internet in het algemeen wat meer negatieve ervaringen met het merk Acer. Aan de andere kant: ik begrijp dat Acer een Taiwanees merk en Lenovo een Chinees merk is, hetgeen een zekere politieke druk geeft om voor Taiwan te kiezen... En zit er geen sypware in de Chinese apparaten? 8)7

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je je druk maakt om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BesmettePC
Keuzestress. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als je een PC koopt deze 5-10 jaar voor een browsen, mailen en briefen tikken gebruikt, zijn eigenlijk alle genoemde PC's geschikt. Mochten de specificaties significant anders blijken bij levering, kun je nog altijd de PC (gratis) terugsturen.

Als je tussendoor ook nog een keer wilt kunnen upgraden, is een zelfbouw (die je eventueel door een bedrijf in elkaar laat zetten) beter. Let daarbij wel op dat computerwinkels vaak veel te dure rotzooi verkopen. Als je bij online zaken zoals alternate of azerty bestelt, kun je gewoon onderdelen bestellen en assemblage erbij kopen. Dan houd je veel grip op wat er in je computer komt. Als je liever een aanspreekpunt in de buurt hebt, zou ik met een lijst van componenten naar de PC-boer gaan. Maar let wel op dat het vaker voorkomt dat ze je gewoon gevaarlijke bagger verkopen die je PC kan slopen.

[ Voor 17% gewijzigd door hoi1234 op 12-04-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@BesmettePC Ik kom er nu pas achter dat je al eerder vragen hebt gesteld, omdat de huidige PC erg traag is. Toen is ook al aangegeven dat een SSD en eventueel wat extra RAM de problemen oplost. Dat zou ik dan ook gaan doen i.p.v. een 3 jaar oude PC die alleen een upgrade van nog geen 100 euro nodig heeft vervangen.

Je geeft al aan dat je graag een reserve PC hebt. Maar is jou dat zoveel geld waard? Hoe belangrijk is de PC voor jou? Kun je een pc niet een weekje missen? En vergeet niet tegenwoordig kun je bij bedrijven als bol.com en Coolblue tegen bijbetaling (paar euro) een nieuwe computer nog dezelfde dag ontvangen. Dus mocht het echt foute boel zijn, is er vrij weinig aan de hand.

SSD: pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB. De SSD kun je middels youtube waarschijnlijk wel zelf installeren. Waarschijnlijk heb je ook nog een SATA-cable nodig. Die zou ik gewoon bij de desbetreffende webwinkel mee bestellen.

RAM geheugen zou ik voor naar een computerwinkel gaan. Het lijkt alsof je laptopgeheugen nodig hebt, maar dit weet ik niet zeker. Sowieso kan een computer vrij picky zijn op RAM geheugen. Dan zou ik als leek gewoon naar een computerwinkel gaan. Mocht het niet werken, heb je garantie. voor 4GB geheugen is 30 euro een gangbare prijs. Voor 8GB ben je tussen de 50-60 euro kwijt. Inbouwen moet hooguit 20-30 euro kosten. Als het duurder is, weet je dat je genaaid wordt.
Pagina: 1