Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:52

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Mijn vriendin en ik zijn nu zo'n 2,5 jaar samen. In het begin van onze relatie woonde ik in een klein appartementje (huur) dat tegelijkertijd ook te koop stond. Al vanaf het begin was ze best veel bij mij, en uiteindelijk was ze er zo ongeveer de halve week. Uiteindelijk is er een koper gevonden en moest ik vertrekken. Niks anders kunnen vinden en noodgedwongen terug naar huis gemoeten. Dat is nu zo'n jaar geleden.

Laatst heeft mijn vriendin gereageerd op het bericht van een makelaar. Die zou drie huurwoningen hebben in haar dorp. Zij direct een mail gestuurd en daarna een week lang eigenlijk niks meer van vernomen, tot we tijdens een wandeling in het bos een mailtje krijgen. Of we (afgelopen) maandag langs wilde komen :D We wisten nog niet eens waar we moesten zijn of wat het zou kosten per maand (wisten alleen dat het tussen de 800 en 1200 zou zijn), dus dat eerst gevraagd en daarna afgesproken voor de (afgelopen) woensdag. Langs geweest, leuk huisje waar wel nog wat aan moet gebeuren, samen even alles laten bezinken en laten weten dat we het wel wat vinden. We zouden eind deze week wat horen, maar gisteren kregen we te horen dat we er in principe zo goed als direct in kunnen _/-\o_

Maar goed, nu komt dus al het geregel. Ik heb zelf dus al eens gehuurd en dat is allemaal niet zo heel spannend. Contract doorlezen, kijken of er geen gekke shit in staan, ondertekenen, huur + borg overmaken, sleutel ontvangen, beetje klussen en meubels erin zetten. Dat geloof ik dus allemaal wel. Ik heb alleen nog nooit samengewoond en op het grote boze internet vind ik vooral veel uiteenlopende dingen waar ik vervolgens nog niet veel wijzer van word.

Als eerste een samenlevingscontract. Dat willen we sowieso. Niet alleen omdat het sommige dingen makkelijker maakt maar ook omdat we graag duidelijkheid hebben over alle 'wat als' situaties. Kan ik er eentje van 't internet plukken, daar beide een handtekening onder zetten en klaar? Of moet dat via een notaris? Ik had wel al gelezen dat we beiden een handtekening onder de huurovereenkomst moeten zetten. En hoe zijn een samenlevingscontract en huurcontract met een elkaar verbonden? Moeten we eerst een samenlevingscontract hebben voordat we een huurcontract samen ondertekenen of maakt dat niet uit?

Gezamenlijke rekening: check. Dat is zo geregeld en maakt een hoop dingen een stuk eenvoudiger. Samen een X bedrag per maand op storten voor vaste lasten en een apart potje om te sparen voor etentjes, dagjes uit, onvoorziene kosten, dat soort dingen.

Dan de vraag hoeveel je uit wilt geven aan het klussen. Zo moeten er wat plintjes vervangen worden, de vloer beneden is niet je-van-het en sommige muren kunnen wel een likje verf gebruiken. 1 muur moet misschien wat gestuct worden. Buiten kan alles ook een likje gebruiken maar dat regelt de verhuurder. Hij wil ons ook tegemoetkomen door de eerste maand de helft van de huur kwijt te schelden. Dan houden we zo'n 400 á 450 euro over om te klussen (even puur kijkende naar wat we kwijt zijn aan huur). In hoeverre is zo'n bedrag reëel? Natuurlijk kun je het zo gek maken als je wilt, maar je wilt wel dat het een beetje 'eigen' is als je er twee jaar of langer zit. Het meeste kunnen we overigens zelf doen. Voor wat moeilijkere dingetjes hebben wat hele handige vrienden :)

Zijn er nog andere zaken waar we rekening mee moeten houden als stel zijnde? We hebben in principe al soort van samengewoond toen ik nog op mezelf woonde. Boodschappen, accessoires en dat soort dingen hebben we al best vaak 50/50 gedaan en we zitten met veel dingen aardig op één lijn. Nooit flinke ruzie gehad, altijd open tegen elkaar, etc etc. Het samenwonen-gedeelte gaat dus wel goed komen, maar qua wat je allemaal geregeld moet hebben ben ik echt een leek O-)

Aankomende dinsdag gaan we kennis maken met de verhuurder. Tot nu toe is alles via een makelaar gegaan omdat de verhuurder in het verleden wel eens verkeerde keuzes heeft gemaakt, dus die wil nu een objectief persoon alles laten regelen wat ik goed begrijp. Maar dan hebben we dus ook de mogelijkheid nog wat dingen te vragen, bijvoorbeeld met betrekking tot het klussen. Ik ga die dag ook uitgebreid foto's maken en wat dingen opmeten zodat we een vliegende start kunnen maken wat betreft klussen en het uitzoeken van de inrichting.

Hieronder nog wat specifiekere informatie, mocht dat nodig zijn om mijn vragen te kunnen beantwoorden. Is wel members only :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is alweer even geleden dat ik samen ben gaan huren...
Maar de meeste dingen, heb je volgens mij al wel in het snotje. Enige wat mij nu even snel te binnen schiet: Wie wordt er hoofdhuurder? Wie gaat / moet er uit, als de relatie op de klippen loopt?

Een huurhuis zou ik zeker wel eigen maken, maar ik zou er zelf niet zo snel duizenden euro's aan uitgeven. Een muur stuccen, tja het kan... Maar wat (behalve een strakkere muur) krijg je er straks voor terug?
Een likje verf en wat plintjes zou ik dan weer wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Samenlevingscontract: ga gewoon naar een notaris.

Die werken i.h.a. met templates waarin ze naar keuze van de partijen bepaalde clausules wel/niet in opnemen, en desgewenst extra clausules aan toevoegen. Tijdens dat gesprek zal je alles duidelijk worden wat je afspreekt en waarom. Nou is het een beetje awkward als bij de notaris blijkt dat jij en je partner er tegengestelde verwachtingen op nahouden. Dus kun je eerst googlen: "wat staat er in een samenlevingscontract". Dan kun je onderling van gedachten wisselen over wat jullie zouden willen afspreken.

Dat huis voor die huur: meteen huren. Prima prijs!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:56
Samenlevingscontract: Is dat echt nodig bij huur? Bedenk dat dit ook andere gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor zorgtoeslag wanneer één van jullie (of beiden) daarvoor in aanmerking komt. Met een samenlevingscontract ben je automatisch elkaars toeslag-partner en dan kan het afhankelijk van de hoogtes van jullie inkomens zo zijn dat er flink op de zorgtoeslag gekort wordt. In het meest extreme geval waarbij jullie beiden 20.000 euro per jaar verdienen, leveren jullie gezamenlijk 200 euro per maand in wanneer jullie elkaars toeslagpartner worden. Voorkomen dat je toeslagpartner wordt kan jaarlijks dus zomaar een leuke vakantie verschil maken.
Wanneer je tijdens de relatie samen een rekening hebt voor de vaste lasten + boodschappen + gezamenlijk uitstapjes en verder ieder z'n eigen geld en spaarpot heeft voor auto, kleding, hobby etc. dan is 'uit elkaar gaan' ook zonder samenlevingscontract financieel echt niet zo veel gedoe. Gewoon de gezamenlijke rekening opheffen en het saldo wat er op staat 50/50 verdelen. Vervolgens verdeel je de spullen, of kies je er voor dat de één de ander wat betreft de meubels etc uitkoopt.
Het belangrijkste punt is nog wel om te bepalen wie in de woning mag blijven wonen wanneer de relatie stuk mocht lopen. Ook daarvoor is geen samenlevingscontract nodig. Je maakt nu van die persoon gewoon de hoofdhuurder. Daarmee heeft die persoon automatisch het recht op de woning.

Wat betreft klussen: Gewoon een verfje, behangetje en wanneer het huidige laminaat niet naar jullie smaak is of niet mooi meer is, iets leuks voor op de vloer. Deze eerste periode het vooral niet te gek maken. Mocht het jullie samen én in dit huis en deze buurt zodanig bevallen dat jullie over pak m beet 3 jaar besluiten dat jullie er nog heel lang willen wonen, dan kun je altijd nog kiezen om bepaalde zaken met wat meer geld naar jullie wensen aan te passen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Als je niks bijzonders wilt, kijk ook ff naar de hema samenleefovereenkomst (notarieel). Scheelt je een hoop knaken

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:31
Een samenlevingscontract is niet percee nodig om te huren, ik heb met mijn vriendin pas een samenlevingscontract laten opstellen toen we na huur naar een koophuis gingen omdat er dan met hypotheek enzo aardig wat meer geld in omgaat.

Als de relatie stopte moesten we er toch allebei uit omdat het in je eentje niet te betalen was. BIj huur is het enkel een kwestie van je inboedel verdelen, en de gezamelijke rekening bij 50/50 inleg is ook 50/50 weer verdelen.

Als je toch een samenlevingscontract wilt kun je ook even kijken naar online service van notaris, wij hebben een (telefonisch) gesprek gehad van 15 minuten en daar was het contract mee opgesteld aangezien het toch wat standaard dingen betreft.

Verder heb je aardig alles op een rijtje als ik dat zo lees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 09:45

Halfkakkende

Vandring

bonzz.netninja schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:08:
Als je niks bijzonders wilt, kijk ook ff naar de hema samenleefovereenkomst (notarieel). Scheelt je een hoop knaken
Als je inderdaad persé een samenlevingsovereenkomst wilt, zeker deze even checken.

MUZIEK!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:19
Ik vind het verstandig dat jullie eerst huren ipv meteen kopen. Ik heb veel stellen gezien die meteen kochten en binnen een jaar uit elkaar gingen met alle gevolgen van dien. Daarop aansluitend zou ik ook even kijken in het huurcontract of er een clausule is dat er voor een minimum tijd gehuurd dient te worden. Vooral in de vrije sector kan dat wel eens het geval zijn. Als jullie mogen bezichtigen zou ik zeker even kijken naar de staat van de keuken, badkamer, plee vloer enz. omdat je daaruit kan opmaken hoe de onderhoud van de woning is geweest door de verhuurder.

Tevens zou ik er niet te veel aan doen aan de woning behalve een behangetje of een likje verf tenzij de vloer echt niet in redelijke staat is. Jullie zijn denk ik nog jong met een leuk inkomen dus ga er maar vanuit dat als alles goed gaat werk/prive dat jullie binnen 5 jaar samen wat gaan kopen!

Over keukenapparatuur zou ik niet al te moeilijk doen. Bedenk dat als jullie gaan kopen over een paar jaar er een keuken inzit of gaat komen met inbouwapparatuur, dus voor nu kun je daar goed op bezuinigen door geen A merken te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zoals gezegd: een samenlevingsovereenkomst is veelal niet noodzakelijk. Als je dingen voor jullie zelf willen regelen, kun je dat ook zonder notaris doen. Gewoon op papier zetten wat jullie afspraken zijn, datum, plaats en beider handtekeningen en klaar. Als je echt wilt, kun je hem laten registreren bij de belastingdienst, dat kost een tientje ofzo. Een notarieel samenlevingscontract kost geld, heeft (in dit geval tenminste) niet echt toegevoegde waarde, maar kan wel idd leiden tot het krijgen van minder toeslagen, als 1 van de 2 significant minder verdiend dan de ander. Je kan zelf op de site van de belastingdienst wat proefberekeningen maken.

Als jullie beide op het huurcontract komen te staan, is daarin ook geregeld wie hoofdhuurder wordt: jullie kunnen ook beiden hoofdhuurder worden. Dit betekent dat jullie beide woon/huurrecht hebben en dus (nu of tzt) moeten beslissen wie de woning mag houden als de relatie verbroken wordt. Als er maar 1 hoofdhuurder is, heeft de ander geen woon/huurrecht en kan de hoofdhuurder hem/haar er op ieder gewenst moment uitzetten (weer: tenzij jullie anders afspreken).

Denk verder aan je verzekeringen: rechtsbijstand (met gezinsdekking, event. familie- en arbeidsrecht), aansprakelijkheidsverzekering waarbij jullie beiden gedekt zijn).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 14:22
Ik weet dat je eigenlijk iets anders vraagt, maar mocht het straks weer voorkomen met je nieuwe huurhuis: als je een huis huurt en deze wordt vervolgens verkocht dan mag de verhuurder je er niet zomaar uitzetten. Hij verkoopt het huis inclusief huurders. Er zijn een paar uitzonderingen maar zo te horen werd daar in jouw situatie niet aan voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 09:41
Ivow85 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:01:
Samenlevingscontract: Is dat echt nodig bij huur? Bedenk dat dit ook andere gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor zorgtoeslag wanneer één van jullie (of beiden) daarvoor in aanmerking komt. Met een samenlevingscontract ben je automatisch elkaars toeslag-partner en dan kan het afhankelijk van de hoogtes van jullie inkomens zo zijn dat er flink op de zorgtoeslag gekort wordt. In het meest extreme geval waarbij jullie beiden 20.000 euro per jaar verdienen, leveren jullie gezamenlijk 200 euro per maand in wanneer jullie elkaars toeslagpartner worden. Voorkomen dat je toeslagpartner wordt kan jaarlijks dus zomaar een leuke vakantie verschil maken.

Wat betreft klussen: Gewoon een verfje, behangetje en wanneer het huidige laminaat niet naar jullie smaak is of niet mooi meer is, iets leuks voor op de vloer. Deze eerste periode het vooral niet te gek maken.
Exact wat er in mijn hoofd op kwam toen ik de TS las. Een samenlevingscontract zorgt ervoor dat je elkaars fiscaal- & toeslagpartner zal worden. Ik zou samen even kijken of jullie beide content zijn met de "gevolgen", want het is volgens mij niet nodig voor huur.
Hier meer info:

https://www.belastingdien..._toeslag_krijgen/partner/
https://www.belastingdien...tie/fiscaal_partnerschap/
https://www.consumentenbo...l-partner-voor-en-nadelen

Verder: Mocht je een likje verf gaan aanbrengen, zorg dan eerst voor een strakke muur. Wij hebben beide twee linker handen en gingen er van uit dat de verf wel wat gaatjes zou vullen etc. Mooi niet dus, maar we noemen het resultaat nu een 'industriële'-look :+

Veel plezier samen

[ Voor 6% gewijzigd door Jaer288 op 11-04-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
S-te-fan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:16:
Een samenlevingscontract is niet percee nodig om te huren, ik heb met mijn vriendin pas een samenlevingscontract laten opstellen toen we na huur naar een koophuis gingen omdat er dan met hypotheek enzo aardig wat meer geld in omgaat.

Als de relatie stopte moesten we er toch allebei uit omdat het in je eentje niet te betalen was. BIj huur is het enkel een kwestie van je inboedel verdelen, en de gezamelijke rekening bij 50/50 inleg is ook 50/50 weer verdelen.

Als je toch een samenlevingscontract wilt kun je ook even kijken naar online service van notaris, wij hebben een (telefonisch) gesprek gehad van 15 minuten en daar was het contract mee opgesteld aangezien het toch wat standaard dingen betreft.

Verder heb je aardig alles op een rijtje als ik dat zo lees!
Voor ons is het gewoon voor wat rust in het hoofd. Wetende dat alles gewoon vastgelegd is qua hoe de verdeling is qua inboedel en financiën, maar dat soort zaken kunnen we ook zelf op papier zetten en ondertekenen. Van wat ik lees is een officieel contract vooral fijn wanneer er zaken als pensioen, verblijvingsbeding, partnervrijstelling voor de erfbelasting en partner voor de inkomensbelasting geregeld moeten worden. Dat is bij ons voorlopig nog niet het geval.

@Ivow85 Ja, daarom twijfel ik dus over een samenlevingscontract, omdat we veel van de zaken die we duidelijk willen hebben ook zonder notaris kunnen opstellen. Scheelt toch weer 250+ euro.
spijkerhoofd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:29:
Ik vind het verstandig dat jullie eerst huren ipv meteen kopen. Ik heb veel stellen gezien die meteen kochten en binnen een jaar uit elkaar gingen met alle gevolgen van dien. Daarop aansluitend zou ik ook even kijken in het huurcontract of er een clausule is dat er voor een minimum tijd gehuurd dient te worden. Vooral in de vrije sector kan dat wel eens het geval zijn. Als jullie mogen bezichtigen zou ik zeker even kijken naar de staat van de keuken, badkamer, plee vloer enz. omdat je daaruit kan opmaken hoe de onderhoud van de woning is geweest door de verhuurder.
We moeten minimaal 24 maanden huren, maar dat is vrij gangbaar. De keuken is basic en bevat geen apparatuur (kookplaat, vaatwasser, dat soort zaken). De WC beneden ziet er gewoon netjes uit en de badkamer is prima maar gedateerd. Misschien dat we de douchekop moeten vervangen maar that's it.

Overigens ben ik niet bang dat we uit elkaar zullen gaan. Zoals gezegd weten we al hoe het is om samen te wonen. Dat ging prima in een piepklein appartementje dus ik voorzie daarin geen problemen wanneer we ruimer wonen. We hebben ook al wat ellende meegemaakt buiten onze relatie om dus we staan samen behoorlijk stevig in onze schoenen en weten perfect wat we aan elkaar hebben. Kopen was altijd het eerste plan, maar met de huidige huizenprijzen (regio Eindhoven) en het feit dat ik een 0-urencontract heb is kopen nagenoeg onmogelijk. Huren ook overigens, maar dat is meer omdat er nauwelijks wat te vinden is :+
Tevens zou ik er niet te veel aan doen aan de woning behalve een behangetje of een likje verf tenzij de vloer echt niet in redelijke staat is. Jullie zijn denk ik nog jong met een leuk inkomen dus ga er maar vanuit dat als alles goed gaat werk/prive dat jullie binnen 5 jaar samen wat gaan kopen!
Ik ben 31 en m'n vriendin 25. Zij werkt in de thuiszorg en ik momenteel als bezorger bij AH Online. Ik ben afgestudeerd als cameraman/video-editor maar daar is echt bar weinig werk in te vinden. Het gaat er ons nu vooral om dat we weg zijn bij mijn ouders en samen een plekje hebben waar we kunnen werken aan een toekomst samen. Een likje verf, wat nieuwe plintjes en dat soort zaken komen er wel. We zullen er geen godsvermogen aan uitgeven omdat het toch huur blijft, maar we willen het wel zoveel mogelijk eigen maken. Zeker omdat we er minimaal 2 jaar moeten wonen is dat dan wel prettig.
Over keukenapparatuur zou ik niet al te moeilijk doen. Bedenk dat als jullie gaan kopen over een paar jaar er een keuken inzit of gaat komen met inbouwapparatuur, dus voor nu kun je daar goed op bezuinigen door geen A merken te kopen.
Een vaatwasser is al geregeld (een vriendin van mijn vriendin doet 'm gratis weg) en tegenwoordig kun je veel spul voor een prima prijs refurbished kopen, dus daar gaan we eerst naar kijken. En anders even de Ikea checken :+
Michielgb schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:29:
Ik weet dat je eigenlijk iets anders vraagt, maar mocht het straks weer voorkomen met je nieuwe huurhuis: als je een huis huurt en deze wordt vervolgens verkocht dan mag de verhuurder je er niet zomaar uitzetten. Hij verkoopt het huis inclusief huurders. Er zijn een paar uitzonderingen maar zo te horen werd daar in jouw situatie niet aan voldaan.
De verhuurder heeft meerdere panden die hij verhuurt en al zijn kinderen hebben al een woning. Hij heeft ook niet de intentie te gaan verkopen dus dat zit wel goed.
Ardana schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:49:
Zoals gezegd: een samenlevingsovereenkomst is veelal niet noodzakelijk. Als je dingen voor jullie zelf willen regelen, kun je dat ook zonder notaris doen. Gewoon op papier zetten wat jullie afspraken zijn, datum, plaats en beider handtekeningen en klaar. Als je echt wilt, kun je hem laten registreren bij de belastingdienst, dat kost een tientje ofzo. Een notarieel samenlevingscontract kost geld, heeft (in dit geval tenminste) niet echt toegevoegde waarde, maar kan wel idd leiden tot het krijgen van minder toeslagen, als 1 van de 2 significant minder verdiend dan de ander. Je kan zelf op de site van de belastingdienst wat proefberekeningen maken.
Ja, dat is wat ik dus ook al her en der gevonden had. Echter heb je dan altijd mensen die er stellig in zijn dat je zo'n contract wel moet hebben, maar als het geen meerwaarde heeft dan vind ik het zonde er 250+ euro aan uit te geven.
Als jullie beide op het huurcontract komen te staan, is daarin ook geregeld wie hoofdhuurder wordt: jullie kunnen ook beiden hoofdhuurder worden. Dit betekent dat jullie beide woon/huurrecht hebben en dus (nu of tzt) moeten beslissen wie de woning mag houden als de relatie verbroken wordt. Als er maar 1 hoofdhuurder is, heeft de ander geen woon/huurrecht en kan de hoofdhuurder hem/haar er op ieder gewenst moment uitzetten (weer: tenzij jullie anders afspreken).

Denk verder aan je verzekeringen: rechtsbijstand (met gezinsdekking, event. familie- en arbeidsrecht), aansprakelijkheidsverzekering waarbij jullie beiden gedekt zijn).
Volgens mij staan we beide op het contract en we gaan ook beide een handtekening zetten. Verzekeringen is ook een goede ja, maar dat kan ook relatief makkelijk geregeld worden omdat het vaak standaard zaken zijn.

@Jaer288 Ik kan niet zeggen dat we ervaren klussers zijn, maar we zijn er ook niet vies van. Mijn vorige appartementje heb ik ook zelf aangepakt en dat is prima gelukt toen. Daarnaast hebben we wat handige vrienden die kunnen helpen mocht het nodig zijn. Verder kun je tegenwoordig met online tutorials best wel aardig wat dingetjes leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:19
Even een open deur vraag: Zijn jullie elkaars fiscale partner?
Zoniet: Een samenlevingscontract veranderd dit!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
D_Jeff schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:17:
Even een open deur vraag: Zijn jullie elkaars fiscale partner?
Zoniet: Een samenlevingscontract veranderd dit!
Nee, we zijn in principe niks van elkaar, officieel gezien. Vriend en vriendin, that's it :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:19
Met een beetje zoeken, kan je het ook vinden -- maar omdat het mooi weer is, ga ik het je makkelijk maken met 2 voordelen en 1 nadeel :P

Voordeel fiscaal partner:
- Tijdens de belastingaangifte kan je elkaars inkomen verdelen (kan vaak een mooie teruggave opleveren)
- Drempel (vrijstelling) van spaargelden enz ("Box 3") gaat naar € 61.692

Nadeel fiscaal partner:
- Tot ~ 29k verzamelinkomen per persoon kan je toeslagen krijgen (zorgtoeslag enz). Dit kan maandelijks leuk aanvullen. Zodra je fiscaal partner wordt, gaat het verzamelinkomen van jullie op 1 grote hoop en heb je boven ~ 40K (verzamelinkomen) geen recht meer op toeslagen. Aangezien je aangeeft 4k netto samen te verdienen, raak je de toeslagen wellicht kwijt. (Je meldt niet in TS of deze er zijn)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

D_Jeff schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:31:
Met een beetje zoeken, kan je het ook vinden -- maar omdat het mooi weer is, ga ik het je makkelijk maken met 2 voordelen en 1 nadeel :P

Voordeel fiscaal partner:
- Tijdens de belastingaangifte kan je elkaars inkomen verdelen (kan vaak een mooie teruggave opleveren)
- Drempel (vrijstelling) van spaargelden enz ("Box 3") gaat naar € 61.692

Nadeel fiscaal partner:
- Tot ~ 29k verzamelinkomen per persoon kan je toeslagen krijgen (zorgtoeslag enz). Dit kan maandelijks leuk aanvullen. Zodra je fiscaal partner wordt, gaat het verzamelinkomen van jullie op 1 grote hoop en heb je boven ~ 40K (verzamelinkomen) geen recht meer op toeslagen. Aangezien je aangeeft 4k netto samen te verdienen, raak je de toeslagen wellicht kwijt. (Je meldt niet in TS of deze er zijn)
De voordelen even nuanceren:
1. Je kan het inkomen niet verdelen, maar sommige aftrekposten wel. Dat is voornamelijk voordelig bij een koophuis.
2. De verstrekking gaat van 30,8k per persoon naar 61,7k samen. Dat is inderdaad een voordeel, maar alleen als 1 van de 2 individueel boven de drempel uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:07
Als eerste, van harte gefeliciteerd! (Mogelijk ;) )

Ten tweede, volgens mij heb je de zaken die 'vandaag' geregeld moeten worden aardig in zicht. Een samenlevingscontract is misschien niet nodig, wel goed, denk bijvoorbeeld aan het regelen van weduwenpensioen bij jullie pensioenfondsen. Beiden een testament laten opmaken is ook verstandig, hiermee voorkom je dat de schoonfamilie* het halve huis leegtrekt na het overlijden van één van jullie.

Daarnaast, een samenlevingscontract wordt erbij gepakt als er iets goed mis gaat. Bespreek bijvoorbeeld ook met de notaris wat jullie willen als één van jullie dusdanig ziek wordt dat hij / zij niet meer zelf beslissingen kan nemen. Als je daarover niets vastlegt, kan het zijn dat de andere partner niet als gesprekspartner wordt gezien door het ziekenhuis en dat de schoonfamilie* alle beslissingen mag nemen**.

Veel succes met verbouwen en verhuizen en veel geluk samen!

*= Natuurlijk is de relatie met de schoonfamilies op dit moment méér dan uitstekend, maar je weet niet wat er gebeurt als in een vreselijke tijd, de meningen (fors) uiteenlopen

**= dit kan ook met een levenstestament geregeld worden.

[ Voor 2% gewijzigd door bernard038 op 11-04-2020 16:20 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Volgens mij worden er hier ook dingen door elkaar gehaald, Fiscaal partnerschap heeft betrekking op het doen van de aangifte inkomstenbelasting. Voor v.w.b toeslagen is de term toeslagpartner. Aangezien TS thuiswoont (waar waarschijnlijk ook een inkomen is voor de ouders, is TS sowieso toeslagpartner van ouders en andersom.

Omdat je nu gaat huren (i.p.v koop), en waarschijnlijk verder geen gezamelijke bezittingen hebt of kinderen, zou ik nog niet bezig gaan met een samenlevingscontract. Maak wel goede afspraken over de naam of namen op het contract.

Maak afspraken over verdeling van kosten, bv 50/50 of naar rato inkomen. Hou rekening met volgende gezamelijk kosten: Kosten voor eten, huur, gas, water, licht, zorgverzekering, tv/internet, inboedelverzekekering (dus geen opstalverzekering), gemeentelijke belastingen (2 personen betalen voor 3). Hou er ook rekening mee dat verhuurder ieder jaar een huurverhoging mag doorvoeren. Bij het Nibud heb je tips en rekentools om inzicht te krijgen in kosten voor vaste lasten en een begroting te maken. Ga dan ook eens na of je alle kosten met 1 persoon kan dragen, want stel dat er onverhoopt een inkomen wegvalt.

Klussen aan een woning is logisch, maar zoek van te voren goed uit wat er moet gebeuren en wat voor eigen rekening is en wat voor de verhuurder. Vraag van te voren goed na in welke situaties je verhuurder kan bellen voor onderhoud wanneer nodig.

En tenslotte, samenwonen is fijn, maar hou ook rekening met elkaar en geef elkaar de ruimte!

[ Voor 65% gewijzigd door mcsluis op 11-04-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
Man, ik ben kennelijk echt niet meer van deze tijd.
800-1200 euro particuliere huur.

Mozes! Da's veel. Met hypotheekrente aftrek betaal ik dat per maand niet eens voor mijn aso grote huis onder de rook van Rotterdam.

Maar gefeliciteerd denk ik.

Persoonlijk zou ik eerst eens goed ruzie met elkaar maken. Dan pas weet je hoe je relatie is.
(En iedereen die ruzie maakt weet wat daarna komt :*) )

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@mcsluis Thanks voor de adviezen, en zo te zien ligt het aardig in lijn met wat anderen hier ook al hebben gezegd. Overigens weten we goed hoe we elkaar de ruimte kunnen geven dus dat zit wel snor. Ook alle anderen bedankt voor de adviezen tot nu toe :)

- Dus als ik het goed begrijp is een samenlevingscontract voor nu niet belangrijk, maar moeten we wel even op papier zetten hoe de onderverdeling is van een aantal zaken en wat we moeten doen in bepaalde situaties. Krabbel eronder en done.

- Dubbel checken of onze beide namen in de huurovereenkomst staan en beiden een handtekening zetten zodat we beide huurder zijn.

- Klussen moeten we gewoon doen maar er niet teveel geld aan uitgeven aangezien het huis toch niet van ons is.

- Kijken wat we nodig hebben qua verzekeringen.

- Eventueel kijken wat voor ons de voor- en nadelen zijn van fiscaal partnerschap.

@BroederM Welkom in Nederland anno 2020. Een hypotheek kunnen we niet krijgen omdat ik een 0-urencontract heb sinds 6 maanden. Als we al een hypotheek kunnen krijgen dan zijn er echt bar weinig betaalbare woningen hier in de regio. Voor huren onder de 700 euro (dacht ik) verdienen we teveel en tussen de 700 en 900 is nauwelijks wat te vinden. Je zit echt al bizar snel boven de 1000 euro per maand aan huur. Enorm veel vraag, enorm weinig aanbod. Ik betaalde hiervoor 675 in de maand voor een klein slecht geïsoleerd appartementje in een dorp aan een doorgaande weg (woonkamer + keuken, washok, wc, slaapkamer + badkamer). Vergeleken daarmee valt 850 voor een tussenwoning dus enorm mee. Nog steeds een hoop geld, maar we kunnen het prima missen.

Overigens hebben we genoeg shit meegemaakt om te weten hoe we zijn in bepaalde situaties. Niet perse ruzie, want dat zit bij ons beide niet in de aard van het beestje, maar wel meningsverschillen en andere dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Een samenlevingscontract zou ik nooit doen als je slechts gaat huren, want dan loop je een hoop inkomsten mis.
Bij Huren heb je inderdaad misschien een nieuwe laminaatje, plinten, inboedel + gordijnen en dan houd het al aardig op als je dan op een 10 duizend euro komt is het al veel geld dus dat is niet zo spannend om allemaal op papier te zetten tov de toeslagen die je ontvangt.
Bij ons was het zo, mijn vrouw verdiende meer dan mij, en kreeg destijds geen zorgtoeslag, ik wel, dat scheelt gewoon een slordige 90 euro per maand, dus een kleine 1000 euro per jaar wat je mis gaat lopen met een samenlevingscontract.
Dus dat tikt lekker aan, als je een huis gaat kopen samen moet je zelf weten wat jullie doen dat is aan jullie, maar dan is het inderdaad wel makkelijker om of gewoon te trouwen/samenlevingscontract te hebben een van die 2 want dan komt er veel meer bij kijken.
Nu heeft het alleen maar een hoop nadelen als je dat zou doen.
Pagina: 1