Ik heb de betreffende (GrandStream) Access Point in gebruik, maar het enige wat ik erover kan vertellen is dat het beter werkt dan de ingebouwde WiFi van de Draytek 2926AC.
De software werkt redelijk snel (na de laatste firmware upgrade) maar het heeft wel wat vage dingen zoals dat je (waarschijnlijk) zelf de update server moet veranderen voordat die zelf de firmware kan downloaden.
Ik denk dat je met meerdere Access Points (en de mogelijkheid om een controller ergens op te draaien) blijer zal zijn met de genoemde (2) UniFi AP-AC Lite gezien je meerdere verdiepingen aangeeft (en ik hier maar in een gelijkvloers appartement zit van circa 45-50 vierkante meter). De controller (van UniFi) zal waarschijnlijk sneller aanvoelen dan de GrandStream.
Dan de leuke dingen van de GrandStream (maar goed kunnen voor zover ik weet ook met de UniFi):
- 16 SSIDS (waarin combi 2,4 / 5 GHZ of aparte mogelijk)
- VLAN ondersteuning op de SSIDS
- Captive Portal (met eventueel ticket systeem voor aanmelden)
- Met meerdere GrandStreams een fallback master maken zodat bij upgrades er altijd een master actief blijft (ook al upgrade je een master)
- Syslog mogelijkheid
- RSSI
- E-mail notificaties
- LED controle (uit/aan/schema)
- Eventueel een DHCP range instellen
Maar goed ik gebruik het ding momenteel alleen nog voor een 2,4 en 5 GHz netwerk en dat is het verder niet veel bijzonders. Het zou naar mijn mening wel iets zijn om eventueel in te zetten indien mensen geen aparte controller bij hun willen draaien (hoewel het een eigen keuze is of je dat het verschil in kosten waard vind).
Maar stel gerust wat vragen, ik kan eventueel wat plaatjes laten zien (hoewel alles wat te doen is te zien is in de volledige manual van de GrandStream site, gezien er met de Firmware updates niet veel veranderd is behalve stabiliteit / UI snelheid

).
Een extra ding om wel rekening mee te houden is dat er bij de UniFi's (Lite's) indien single pack aangekocht worden er een POE injector bij zit, deze zit er bij de GrandStream niet bij (hoef je natuurlijk geen rekening mee te houden als je een POE switch hebt maar als je die niet tot beschikking hebt kan het voordeel opleveren).
[
Voor 8% gewijzigd door
Starke op 11-04-2020 00:15
]