Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holles
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-02 08:32
voor mijn nieuwe huis op zoek naar een tweetal accespoints voor de begane grond en eerste verdieping.
was een afweging aan het maken tussen ubiquiti en de tp link aap serie.
bij het vergelijken stuiten ik op de accespoint van grandstream.
de specs zien er veelbelovend uit en hebben een ingebouwde controller.

kan op het net niet zoveel over deze producten vinden buiten de info van Grandstream zelf.
heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je al op youtube gekeken?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
tot je het vermelde had ik er nog nooit van gehoord... dus op basis daarvan zou ik gewoon merk wat lokaal verkocht & geserviced word...

en ingebouwde controller.. tjsa.. mijn cisco heeft er ook eentje, doet wel niet heel veel want bv roaming word nog steeds door mn client gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou geowon 40 euro besparen en voor een tweetal UniFi AP-AC Lites gaan. De software is goed, de support is goed en de community is goed. De rest heeft meestal een of twee van die aspecten maar niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holles
bedankt voor de snelle reacties.
ga ik mij verder verdiepen in unifi serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53
Ik heb de betreffende (GrandStream) Access Point in gebruik, maar het enige wat ik erover kan vertellen is dat het beter werkt dan de ingebouwde WiFi van de Draytek 2926AC.

De software werkt redelijk snel (na de laatste firmware upgrade) maar het heeft wel wat vage dingen zoals dat je (waarschijnlijk) zelf de update server moet veranderen voordat die zelf de firmware kan downloaden.

Ik denk dat je met meerdere Access Points (en de mogelijkheid om een controller ergens op te draaien) blijer zal zijn met de genoemde (2) UniFi AP-AC Lite gezien je meerdere verdiepingen aangeeft (en ik hier maar in een gelijkvloers appartement zit van circa 45-50 vierkante meter). De controller (van UniFi) zal waarschijnlijk sneller aanvoelen dan de GrandStream.

Dan de leuke dingen van de GrandStream (maar goed kunnen voor zover ik weet ook met de UniFi):
- 16 SSIDS (waarin combi 2,4 / 5 GHZ of aparte mogelijk)
- VLAN ondersteuning op de SSIDS
- Captive Portal (met eventueel ticket systeem voor aanmelden)
- Met meerdere GrandStreams een fallback master maken zodat bij upgrades er altijd een master actief blijft (ook al upgrade je een master)
- Syslog mogelijkheid
- RSSI
- E-mail notificaties
- LED controle (uit/aan/schema)
- Eventueel een DHCP range instellen

Maar goed ik gebruik het ding momenteel alleen nog voor een 2,4 en 5 GHz netwerk en dat is het verder niet veel bijzonders. Het zou naar mijn mening wel iets zijn om eventueel in te zetten indien mensen geen aparte controller bij hun willen draaien (hoewel het een eigen keuze is of je dat het verschil in kosten waard vind).

Maar stel gerust wat vragen, ik kan eventueel wat plaatjes laten zien (hoewel alles wat te doen is te zien is in de volledige manual van de GrandStream site, gezien er met de Firmware updates niet veel veranderd is behalve stabiliteit / UI snelheid ;) ).

Een extra ding om wel rekening mee te houden is dat er bij de UniFi's (Lite's) indien single pack aangekocht worden er een POE injector bij zit, deze zit er bij de GrandStream niet bij (hoef je natuurlijk geen rekening mee te houden als je een POE switch hebt maar als je die niet tot beschikking hebt kan het voordeel opleveren).

[ Voor 8% gewijzigd door Starke op 11-04-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holles
@Starke Dank je wel voor je reactie.
Wat was jou reden om voor grandstream te kiezen?
Ben je wel tevreden met je accespoint qua snelheid en configuratie
mogelijkheden?
vind de oplossing om zonder een extra controller en of vm voor de software
alle mogelijkheden te kunnen benutten wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
holles schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:40:
@Starke Dank je wel voor je reactie.
Wat was jou reden om voor grandstream te kiezen?
Ben je wel tevreden met je accespoint qua snelheid en configuratie
mogelijkheden?
vind de oplossing om zonder een extra controller en of vm voor de software
alle mogelijkheden te kunnen benutten wel praktisch.
Voor mij was de (voornaamste) reden voor de GrandStream te kiezen dat die zonder extra hardware / software (naast het access point) zelf als master kan functioneren en dat ik (in mijn woonsituatie) maar 1 access point nodig zou hebben. Verder hield ik er bij mij rekening mee dat ik niet (veel) kan boren vanwege huurhuis vandaar dat het access point bij mij (eigenlijk) niet op een helemaal ideale plek hangt maar wel ruim zat snelheid geeft op de plekken waar ik zit.

In snelheid ben ik tevreden genoeg als ik vanuit de woonkamer 5Ghz gebruik (door een dunne muur heen) heb ik op mijn laptop gewoon volle snelheid (150 Mps - 20-21 MB/s - internet only via Caiway) terwijl de Access Point in mijn relax / computer ruimte hangt. Op de telefoon haal ik niet de volledige snelheid maar dat komt door de mid range telefoon die ik heb pricewatch: Nokia 6 (2018) 4GB ram, 64GB opslag Zwart maar kom ik uit om zo een 131 Mbps (op AC).

Het is wel een redelijk nieuwe speler op de markt (in WiFi) als dat niet voor je uitmaakt dan zou je het kunnen gebruiken.

Hou er wel rekening mee dat ik niet alle mogelijkheden gebruik (zoals bijvoorbeeld de Access Point bij GrandStream registreren zodat je via hun site het kan beheren, heb niet voor niks VPN ;) ).

Hou er wel rekening mee dat je met andere merken waarschijnlijk goedkoper uit bent (afhankelijk van hardware die je al hebt en wat je nog allemaal in het huis moet doen). Als je al beschikking hebt over een POE switch en of router met USB kan het goedkoper zijn met UniFi. We hebben zover alleen ik wil een access point op eerste en tweede verdieping geen totaaloppervlakte (wat mee zou kunnen helpen met een beslissing maken voor Tweakers).

Even (uitgaande van jouw gegeven informatie in de TS):
Grandstream 7360 x 2 = €234,36
UniFi AC-lite x 2 = €157,80 (+5,95 verzend) > €163,85 en dan heb je nog iets nodig om de software op te draaien wat al kan met een een Raspberry (€12,- zonder case en dan alleen MicroUSB kabel nodig voor stroom en een SD kaart zeg dat je €25 kwijt bent komt het totaal op €188,85 > circa €46 goedkoper dan de GrandStream access points).

Ik kan verder dus geen info geven over hoe 2 (GrandStreams) met elkaar omgaan behalve dat ik wat heb gelezen over dat je dat beter handmatig dan automatisch kan instellen omdat die anders (wel eens) niet goed over wil schakelen van access point naar access point (geen idee of dit met recentere firmware is opgelost sommige reviews gaven aan van wel andere weer niet). Mijn gevoel zegt in ieder geval de de UniFi in de MU-MIMO wat volwassener is dan GrandStream maar dat zou met de firmware updates opgelost kunnen zijn gezien ik geen reviews zie van de meest recente firmware (1.0.15.6 van 3/16/2020).

Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat de UniFi zoveel beter is, ik heb alleen het genoegen gehad om te kunnen spelen met de controller van deze en die zit wat duidelijker in elkaar. Het is echter wel zo dat het dezelfde functies heeft en uiteindelijk het (waarschijnlijk) een extra apparaat is wat je thuis hebt draaien dus dat kan je keuze eventueel ook beïnvloeden (hoewel het stroomverbruik van zo een Pi niet belachelijk hoog is, is het natuurlijk wel meer dan niks).

[ Voor 10% gewijzigd door Starke op 12-04-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Starke schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:40:
dan heb je nog iets nodig om de software op te draaien wat al kan met een een Raspberry
Zolang @holles geen geavanceerde dingen nodig heeft, zodat guest portal is het helemaal niet nodig om die controller 24/7 te draaien. Gewoon installeren op een laptop / pc en een keer in de zoveel tijd opstarten om te updaten is dan ook al voldoende.

Verder heb ik je titel even gewijzigd.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 12-04-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
rens-br schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:00:
[...]

Zolang @holles geen geavanceerde dingen nodig heeft, zodat guest portal is het helemaal niet nodig om die controller 24/7 te draaien. Gewoon installeren op een laptop / pc en een keer in de zoveel tijd opstarten om te updaten is dan ook al voldoende.

Verder heb ik je titel even gewijzigd.
Ah dat is waar ik ben de UniFi controller echter gewend bij een bedrijf wat ondersteuning aan het MKB verleende. Daar draaiden we hem in een datacenter met een groep / site per bedrijf. Verder werd die ook gebruikt voor site-to-site VPN dus die stond altijd aan (in een Hyper-V VM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Mocht je voor Unifi kiezen en niet de geadvanceerde opties nodig hebben zoals hierboven omschreven. Dan kan je ze ook in standalone modus gebruiken. Dan hoef je geen controller te installeren op je PC en kan je de accesspoints gewoon instellen via je telefoon:

https://help.ubnt.com/hc/...th-the-UniFi-Mobile-App#3

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holles
[
We hebben zover alleen ik wil een access point op eerste en tweede verdieping geen totaaloppervlakte (wat mee zou kunnen helpen met een beslissing maken voor Tweakers).

[/quote]

De beneden verdieping is 65 m2 en de eerste etage is 45 m2. op allebei de etages kan ik het accespoint
centraal hangen aan het plafond.

graag zou ik wel gebruik maken van een captive portal guest of volledig vlan gescheiden netwerk ivm de
generatie opas die het gebruik van je wifi tegenwoordig belangrijker vind als de inhoud van de koelkast.
en ik wil niet dat ze op mij prive netwerk kunnen komen.
volgens mij is dat met zowel de unifi als met grandstream mogelijk.
is het bereik van een ac lite van unifi voldoende om de 5 Ghz door een 3 tal gibo muren heen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Het bereik is helaas alleen goed te bepalen d.m.v. een site-survey. Een andere (iets minder veilige, maar wel veel simpelere) methode om het gastnetwerk te scheiden, is het aanmaken van 2 ssid's. Op het gastnetwerk pas je dan vervolgens Guest policies toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken het niet. Het zal best prima spul zijn. Maar als je zelf al moet vragen of iemand het kent, weet je ook dat troubleshooting lastig gaat worden mocht dat ooit nodig zijn.
Ik zou gewoon lekker voor unifi gaan als ik jou was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holles
Dank je wel voor alle reacties.
ga nu een afweging maken waar ik mijn
accespoints wil hangen en kabels daarheen brengen.
Dan kan ik de keuze welke AP het gaan worden rustig
gaan afwegen.
Pagina: 1