Ik heb sinds een paar dagen linux mandrake 7.2 geinstalleerd, om hier wat met Samba te experimenteren, ben nog een echte newbie op linux gebied, en loop nu echt vast, heb al een paar x alles opnieuw geinstalleerd met verschillende opties, heb nu gekozen om alle onderdelen te installeren, dus volgens mij zou er niks meer mogen missen, maar ik krijg steeds de foutmelding dat er geen gcc is, dit is wat ik gedaan heb ik heb heb samba-latest.tar.gz gedownload van de ftp site, deze toen op een cd'tje gezet, en daarna gekopieerd naar de tmp directory in Linux Mandrake 7.2, deze heb ik toen uitgepakt met het commando:
tar -zxvf samba_la.gz (de naam is wat veranderd door het branden op cd) dit ging allemaal goed zover ik weet. Toen dit klaar was stond er in de tmp directory een map samba-2.2.1a. Toen heb ik het volgende gedaan
su
chown -R root:root samba-2.2.1a
cd samba-2.2.1a/packaging/Mandrake
sh makerpms.sh
nu komt er na een tijdje het volgende te staan:
loading cache ./config.cache
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
Bad exit status from /var/tmp/rpm-tmp.20988 (&build)
hier loop ik dus vast, heb op gezocht in het forum, ergens stond ook dat het makkerlijker was om meteen de rpm te installeren welke op de cd staat, dit heb ik dus zo geprobeerd te doen:
cd mnt
cd cdrom
cd Mandrake
cd RPMS
rpm -ivh samba-2.0.7-18mdk.i586.rpm
dan geeft ie de volgende foutmelding:
error: failed dependencies:
cups >= 1.1.2 is needed bij samba-2.0.7-18mdk
samba-common = 2.0.7 is needed bij samba-2.0.7-18mdk
xinetd is needed by samba-2.0.7-18mdk
/bin/csh is needed by samba-2.0.7-18mdk
Als iemand een oplossing heeft, alsjeblieft post het, want mij lukt het dus echt niet
specs van mijn systeempje
P 75
16 mb intern
800 mb hd
Linux Mandrake 7.2
tar -zxvf samba_la.gz (de naam is wat veranderd door het branden op cd) dit ging allemaal goed zover ik weet. Toen dit klaar was stond er in de tmp directory een map samba-2.2.1a. Toen heb ik het volgende gedaan
su
chown -R root:root samba-2.2.1a
cd samba-2.2.1a/packaging/Mandrake
sh makerpms.sh
nu komt er na een tijdje het volgende te staan:
loading cache ./config.cache
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
Bad exit status from /var/tmp/rpm-tmp.20988 (&build)
hier loop ik dus vast, heb op gezocht in het forum, ergens stond ook dat het makkerlijker was om meteen de rpm te installeren welke op de cd staat, dit heb ik dus zo geprobeerd te doen:
cd mnt
cd cdrom
cd Mandrake
cd RPMS
rpm -ivh samba-2.0.7-18mdk.i586.rpm
dan geeft ie de volgende foutmelding:
error: failed dependencies:
cups >= 1.1.2 is needed bij samba-2.0.7-18mdk
samba-common = 2.0.7 is needed bij samba-2.0.7-18mdk
xinetd is needed by samba-2.0.7-18mdk
/bin/csh is needed by samba-2.0.7-18mdk
Als iemand een oplossing heeft, alsjeblieft post het, want mij lukt het dus echt niet
specs van mijn systeempje
P 75
16 mb intern
800 mb hd
Linux Mandrake 7.2