Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH99
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-01-2021
Hallo allemaal, ben nieuw hier op het forum en best een leek op het gebied van hardware...

Mijn vraag
Had sinds een aantal dagen het probleem dat sommige games aangaven dat ze werkgeheugen te kort kwamen (had toen alleen een 8GB DDR4 RAM stick van Samsung). Ben hiervoor naar een 'speciaalzaak' in de buurt gegaan die mij een extra 8GB RAM adviseerde. Het uiteindelijk bij hun besteld en de kaart na een paar dagen opgehaald en zelf thuis geplaatst (kwam er later achter dat ik er bij hun te veel voor heb betaald, anyway......terug naar het onderwerp.).

Het probleem waar ik nu mee zit is dat ik niet zeker weet of het kwaad kan om deze twee RAM sticks samen te gebruiken. Het zijn allebei 8GB RAM sticks, maar hebben beide een verschillende fabrikant, kloksnelheden, timings en ranks (voltage is voor beide wel hetzelfde). Ik gebruik de laptop nu al een paar dagen voor o.a. schoolwerk en kleine zaken, maar heb er nog geen games mee gespeeld. De laptop registreert wel dat er 16GB geheugen beschikbaar is en volgens cmd geeft hij aan dat beide RAM kaarten op de laagste kloksnelheid draaien.

Tot nu toe zijn er (nog) geen complicaties geweest, maar ben toch een beetje onzeker of het kwaad kan om de laptop wat te pushen en te gaan gamen en of de RAM kaarten wel goed compatibel met elkaar zijn en blijven zodat er geen problemen kun ontstaan met verloop van tijd...

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS ROG LAPTOP (model: GL553VW-FY079t)
Processor: Intel I7-6700HQ
Harde Schijf: Toshiba MQ01ABD100 1TB HDD (wil ik nog gaan vervagen voor een SSD....)
Grafische kaart: Nvidia GeForce GTX960m
RAM kaart orgineel geleverd bij Laptop: Samsung M471A1K43BB0-CPB DDR4-2132
RAM kaart geleverd door speciaalzaak: Crucial CT8G4SFD824AC16FBD1 DDR4-2400

Beide RAM sticks volgens CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lb9KKHqe2Pw3qe7q89h00sh364=/f/image/HgwYcoWUPRci6twa8bKF37Dh.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd2LMZOeQDhju2BjENEYT7URiv8=/f/image/sviIVVq1QYuHBbvP7k2Mz3Ln.png

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
RAM stick specificaties opgezocht middels CMD, CPU-Z en informatie vanuit de fabrikant.
Rond gezocht op Google om te kijken naar mensen met hetzelfde probleem, kom gemixte antwoorden tegen (werdt er dus niet bepaald wijzer van...).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Dat gewoon werken waarbij de nieuwe op tragere snelheid van de oude zal werken.

Het is niet ideaal module 1 is dual de andere single rank.
Dat betekent dat het systeem mogelijk niet in dual channel functioneert, iets trager dus. Merkbaar in laptop trager meestal niet echt.

[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 10-04-2020 21:15 ]