Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-08-2020
Hallo allemaal,

Ik woon in een grote L boederij welke ik voor de helft huur van mijn huurbaas.
Mijn woning heeft geen eigen internet aansluiting.
Derhalve have ik afgelopen week een kabel getrokken vanuit haar Ziggo modem naar mijn meterkast.

Hier heb ik de utp kabel aangesloten op mijn Eminent 4720 router.
Bekabeld werkt mijn internet prima en heb ik het afgelopen weekend zelfs even gegamed.
Echter mijn wifi werkt slecht. zowel de 5ghz als de 2.4ghz verbinding.
Ik kan verbinding met deze netwerken maken en het bereik is goed.. Echter laden pagina'd e.d. niet.

Ik ben een huis tuin en keuken leek die met netwerken echt weinig ervaring heeft zodoende richt ik mij tot jullie.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28

lier

MikroTik nerd

Drie testen om mee te beginnen:
  • Werkt het goed als je dichtbij de router staat?
  • Welk IP adres heeft de Eminent op de WAN interface en welk IP adres krijgen de clients?
  • Kan je in kaart brengen welke draadloze netwerken er zijn?
Als je geen idee hebt hoe je bovenstaande vragen kan beantwooden...haal even een IT vriendje erbij (maar wel op 1,5m afstand)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
Hallo Lier,

Dankje voor je reactie.

- De verbinding werkt niet beter als ik dichter bij de router ben. Ik heb overal in het huis
(m.u.v. de slaapkamer) volledig bereik. Echter nergens goed werkende wifi.
- Voor de Wan interface heb ik twee foto's onderaan dit bericht toegevoegd.
- Voor wat betreft de draadloze netwerken zijn dit er 7 waarvan er 2 van mijn eminent router komen.
1 van het Ziggo modem waar ik de utp kabel op heb aangesloten. 2 andere Ziggo wifi's en 1 KPN wifi.

Ik zie nu op de afbeelding dat er bij de Wan disconnecte staat. Als ik de UTP kabel vanaf het Ziggo modem op de Wan aansluiting aansluit werkt het bekabelde internet niet. Althans dat was mijn ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrZtjBODdsHFMtSpkXD0ufuZfLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LUlE7a4Ph2sVvd9hmirBlFh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW_E1o6nhFQgOkh6o9iq0Jtmg_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KlYneN7gDP1d4Cm4tqzSFX75.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door callmejay op 11-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Zonder WAN geen LAN, zou eerst zorgen dat dat werkt op je Eminent. Zit je aan de Ziggo modem kant in hetzelfde netwerk segment (oftewel, krijg je daar "ook" een IP adres uit de 192.168.8.x range)? Zodra dat werkt kunnen we de wireless instellingen optimalizeren, dat is nog wel nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
Probeerde zojuist het adres van de Ziggo connect box aan te passen maar die heb ik terug moeten zetten naar de fabrieksinstellingen, liep aardig in de soep...

Dus wat ik nu ga doen is de utp kabel vanuit de ziggo connext box aansluiten aan de Wan.
Vervolgens de Eminent range aanpassen naar die van de Ziggobox.

Ik ben zometeen weer thuis probeer ik dat, tenzij hier iets anders wordt geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Even voor de duidelijkheid:

- netwerksegment moet anders zijn aan de LAN kans versus de WAN kant *)
- Ziggo zou ik lekker standaard laten

Neem dus voor de Eminent LAN kant (bijvoorbeeld) 192.168.2.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:54
Hoe heb je de wan zijde ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
Oké hij doet het.

Wan kabel is nu dus juist aangesloten.

Dit is wat ik nu heb als instellingen van de Eminent. En het op adres is aangepast naar 192.168.2.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BXulbEMCMr0dVTk7UH-MlbHzQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55LR8Rxm9ia5zcbj8Qo5dNGb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door callmejay op 11-04-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

callmejay schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:09:
Dit is wat ik nu heb als instellingen van de Eminent. Ik moet dus het Lan ip adres aanpassen naar 192.168.178.2.1?
Bijna: 192.168.2.1, DHCP server range van 192.168.2.50 - 192.168.2.150
Daarmee zou je Internet moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
Topper!
Zodra dat werkt kunnen we de wireless instellingen optimalizeren, dat is nog wel nodig...
Moeten we hier nog iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Jazeker:

2G radio
  • vast kanaal (1, 6 of 11)
  • G+N
  • WPA2 AES
5G radio
  • vast kanaal
  • N+AC
  • WPA2 AES
Idealiter zet je de 2G radio power zo laag mogelijk en kanaalbreedte op 20MHz, 5G harder laten zenden dan 2G (en eventueeel 1 SSID voor zowel 2G als 5G) en kanaalbreedte op 80MHz voor hoogste performance. Dit laatste gaat wel ten koste van zendvermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 11-04-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• callmejay
Dat heb ik precies zo ingesteld maar telkens als ik save and reboot doe veranderen de veranderde instellingen terug, bij zowel de 2g als de 5g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:34
offtopic:
@lier Gebruik alsjeblieft de correcte aanduidingen voor WiFi: 2,4 GHz en 5 GHz.

2G en 5G zijn mobiele telefonie technologieën. Het door elkaar gebruiken creëert verwarring en onduidelijkheid. Los daarvan schat ik posters meteen dertig IQ punten lager in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• callmejay
EricJH schreef op zondag 12 april 2020 @ 05:05:
offtopic:
@lier Gebruik alsjeblieft de correcte aanduidingen voor WiFi: 2,4 GHz en 5 GHz.

2G en 5G zijn mobiele telefonie technologieën. Het door elkaar gebruiken creëert verwarring en onduidelijkheid. Los daarvan schat ik posters meteen dertig IQ punten lager in.
Beste Eric,
Ik begrijp je opmerking maar ik begreep de uitleg van Lier en ik ben prima door hem geholpen. Ik vind je opmerking en mening dan ook niet echt in deze topic horen, ondanks je noot dat het een offtopic opmerking is.

@lier heel erg bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:34
offtopic:
Blij te horen dat de bijdrage van lier je geholpen heeft. Het is in dit subforum niet ongebruikelijk om forumleden hierop aan te spreken. In dit geval is het forumlid competent in de materie maar slordig in het gebruik van kernbegrippen en stelt daarmee een slecht voorbeeld.
Pagina: 1