Welke Powerline set is het beste

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 22:13
Ik heb sinds deze week 1GB glasvezel in huis. Daar zit nu ook TV bij. Omdat ik dat niet echt nodig heb (maar het was qua aanbieding goedkoper met dan zonder), wilde ik niet het geld uitgeven om kabels te laten trekken in mijn huis voor tv. Ik heb een paar oude TP-Link sets (200 Mbps) en ik dacht het eerst daar maar eens mee te proberen. Resultaat: Hakkelend TV-beeld. Wel een voordeel, de huidige set heeft een WiFi exemplaar, waardoor in de tuin ook Wifi heb.

Maar dus tijd voor een upgrade van mijn set. Maar welke? Wat heb je nodig voor HD TV en in hoeverre kan je de oude set combineren met een nieuwe aanwinst? Paar kerngegevens:

- Aansluiting/modem zit in studeerkamer - 2 stopcontacten daar, maar zitten ook 2 stekkers (modem en mediaconverter) al in.
- TV staat in woonkamer. Dubbel stopcontact beschikbaar en verlengsnoer present. Wel voorkeur zowel de TV als Chromecast bedraad te doen.
- Slaapkamer TV is primair voor netflix etc - werkt op wifi tot nu toe. Maar zou mooi zijn als ik TV-kastje ook zo nu en dan op de slaapkamer zou kunnen inpluggen.
- Tuin is aan de kant van slaapkamer---Daar zit nu ook de oude adapter met wifi.

Tips of suggesties voor specifieke sets zijn welkom, liefst enigszins budgettair aantrekkelijk...TNX!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Powerline is meer iets voor Internet & Netwerken dan Consumentenelektronica. Ik verhuis het topic die kant even op: CEA > NT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
sowieso kabel gebruiken als je volledig je lijn wil kunnen gebruiken ...
powerline's in ideale situatie gaan naar +-300mbps...

het kost je ietsje meer in eenmalige aanleg maar het gaat zoveel beter werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
De PC hangt aan de kabel, geef twijfel daarover mogelijk! Maar voor TV is het trekken van kabels door betonnen vloeren net ff iets teveel gevraagd en over de vloer geen gezicht...het is ook nogal een afstand van het modem naar de tv.

Dus daarom de optie van powerline adapters voor TV en wifi in de tuin.

Er ligt overigens wel een 5 jaar oude, maar nauwelijks gebruikte COAX kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Overigens zie ik adapters waar 1300 Mbps op staat...dus ik snap de max 300 niet die je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
RobbertBakker83 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:14:

Er ligt overigens wel een 5 jaar oude, maar nauwelijks gebruikte COAX kabel.
zit ie in een pijp ? coax eruit.. dual utp erin !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:02
ijske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:16:
[...]

Zou dit ook als eerste proberen. Goedkoper en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
ijske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:16:
[...]

Kastje aan de muur moet ik er nog even afslopen. Hij lijkt achter de plint vandaan te komen. Als er een pijpje ligt is dat inderdaad de beste optie. Achter de tv zit hij in ieder geval in de muur. En ik kan me niet voorstellen dat hij los op het piepschuim onder de vloer zit.

Daarmee is het probleem in de slaapkamer/tuin nog niet opgelost trouwens. Daar zit sowieso geen coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
kijk ook even naar je oude telefoonaansluiting, die gebruik je grote kans ook niet meer...
zit die ook niet dichtbij de tuin ?

devolo AC1200 (of noemt ie nu magic) kan , maar powerline's houden bv niet van andere fases , stekkerdozen, aardlekschakelaaars ertussen...
dus test zeker het verschil (bekabeld) in snelheid tussen rechtstreeks op modem & via powerline..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Lastig te zien of er pijpje zit, maar voelt wel losjes, dus zou goed kunnen. Dus dat is dan de beste optie....Heb nog een kant en klare 1gb tested cat 5 kabel liggen. Denk dat ik die wel aan de coax kan koppelen en dan trekken...bij gebrek aan trekveer.

Zal morgen voor de zekerheid nog even onder de vloer kruipen of ik iets zie lopen wat op coax duidt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIokH_CFSi9W0GDMoqECn_ZYy48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDB1LxrnwmdcxyAg11XUw35K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NHcRReXsPuIx4q7yJ6BPS_t8vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppbK5jAQHgzgU0c8KpEmOTOj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de tuin kan ik dan ook gewoon de oude set pakken, die is afdoende. En de slaapkamer is dan beperkt tot netflix & disneyplus etc. TV Anywhere is vast niet voor smart tv beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
ijske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:23:
kijk ook even naar je oude telefoonaansluiting, die gebruik je grote kans ook niet meer...
zit die ook niet dichtbij de tuin ?

devolo AC1200 (of noemt ie nu magic) kan , maar powerline's houden bv niet van andere fases , stekkerdozen, aardlekschakelaaars ertussen...
dus test zeker het verschil (bekabeld) in snelheid tussen rechtstreeks op modem & via powerline..
Telefoon zit alleen de aansluiting bij de voordeur, verder niet. Is allemaal eruit gehaald in de verbouwing (huis uit 1920). Elektrische installatie is helemaal vernieuwd, dus qua blokkades op het stroomnetwerk is het heel goed de situatie. En geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
je weet dat je geen patchkabel mag doorknippen en andere stekkers opzetten ?

bestel gewoon ergens installatiekabel joh (en als het door de kruipkelder is ,liefst met PE mantel , die kan tegen vocht )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
ijske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:46:
je weet dat je geen patchkabel mag doorknippen en andere stekkers opzetten ?

bestel gewoon ergens installatiekabel joh (en als het door de kruipkelder is ,liefst met PE mantel , die kan tegen vocht )
Nope...maar nu wel :-). Maakt het nog uit watvoor installatiekabel ik pak als ik aan de ene kant enkele aansluiting en aan de andere kant dubbele aansluiting wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:35
Niemand die aan vlans heeft gedacht? Dan kan zowel TV als internet voor de PC via dezelfde kabel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
CurlyMo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:52:
Niemand die aan vlans heeft gedacht? Dan kan zowel TV als internet voor de PC via dezelfde kabel.
Zegt mij niks, maar op google zie ik plaatjes waar ik de indruk van krijg dat het vooral handig is bij verschillende verdiepingen. Ik woon gelijkvloers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
qua kabel is zoiets wel erg goed voor in vochtige kruipruimtes..

https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

qua dubbele aansluiting, zet je gewoon een gigabit switch daar neer, kost je 2 tientjes
wil je daar gelijk ook goeie wifi koop je iets ala netgear wac104 of EA-AC87 (of elk ander router wat minima wifi AC met DFS support heeft , in accespoint modus)

als het tv inderdaad op een apart vlan binnenkomt word het iets complexer , maar dat kan via 1 kabel...
als je een 2e erbij zou kunnen krijgen (wat me niet lijkt , lijkt me opnieuw boren dan) ...

edit : vlan staat voor "virtueel local area netwerk"
een techniek om meerdere netwerken door dezelfde utp kabel of glasvezel of telefoonkabel te krijgen.. het zou kunnen dat jou provider dit gebruikt om tv signaal verkeer te kunnen onderscheiden van internet verkeer

als dat zo is moet je appatuur aanschaffen die hiermee om kan, het is wel even prullen de eerste keren.. :-)
qua kosten spreek je dan over 2 switchies van 30€ per stuk ofzo ...

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 10-04-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cok5p1QejU--b-zF-LnJEzvT5p8=/f/image/ZGq8KnpPgh4MK9yV3R9Ah0RY.png

Ik neem aan dat ik gewoon deze twee aan uiteinden van de kabel kan monteren. Dan heb ik het toch ook zonder switch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de rechter heb je 2 kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBakker83
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:03:
Voor de rechter heb je 2 kabels nodig.
Ok helder! Dan is de switch (of ff de kabel wisselen tussen TV-kastje en Chromecast) de oplossing.

TNX voor de hulp mensen!!

Stap 1: checken of de coax inderdaad in een leiding zit....zo nee => terug naar oorspronkelijke vraag
Stap 2: Zo ja, kabel, stopcontacten en trekveer fixen
Stap 3: monteren en genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:35
RobbertBakker83 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:06:
[...]
zo nee => terug naar oorspronkelijke vraag
Of toch even verdiepen in VLAN's, zoals TV en Internet ook over je glasvezel je huis binnenkomt over één kabel ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
Ik heb nu ook tv via glasvezel van de Kpn. Omdat de draden trekken lastig zou zijn en ik geen draden langs mijn muren in de woonkamer wou hebben ze ook zo'n ding via het stroomnetwerk neergezet. Het werkt goed. Maar kpn heeft twee soorten. De tv heeft een andere adapter dan als je ook je internetverbinding er over wil gebruiken. Misschien is dat wat er bij jou ook mis gaat?

Internet doe ik hier zelf gewoon over wifi. Alleen mijn tv gaat via de stroomkabels.
Pagina: 1