Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NUC voor home assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:31
Ik heb een half jaar geleden Home assistant in een docker op mijn xpenology gedraaid. Geen super snelle setup maar werkte. Ernaast nog andere dockers bv MQTT docker en nog meer. Alleen was de history extreem traag te benaderen, soms 60 sec. Wss omdat de dockers op HDD’s draaiden ipv SSD.

Ik wil het nu serieus oppakken, dus dacht aan een NUC. Pi4 met SD vind ik niet ok, zeker omdat bij veel camera’s dit niet goed gaat werken en corruptie van sd risico.

Ik las dat een i7 het beste zou zijn maar volgnes mij is dit best overkill. Ik wil veel devices zijn koppelen.

Wat adviseren jullie?

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:02

Rmg

Zonder budget is er niet veel zinnigs te zeggen. En aan een pi4 kan natuurlijk ook een externe disk..

Grootste snelheidswinst win je sowieso als je van sqlite afstapt en mariadb/postgres/mysql pakt voor je recorder

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 10-04-2020 19:04 ]

• TweakerVincent
Rmg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:03:
Zonder budget is er niet veel zinnigs te zeggen. En aan een pi4 kan natuurlijk ook een externe disk..

Grootste snelheidswinst win je sowieso als je van sqlite afstapt en mariadb/postgres/mysql pakt voor je [url=recorder]https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/[/url]
Postgres heb in toen gebruikt. Ik las dat history een drama was met een hdd. Hoe ervaar jij dit?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:02

Rmg

TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:05:
[...]

Postgres heb in toen gebruikt. Ik las dat history een drama was met een hdd. Hoe ervaar jij dit?
Sinds ik het naar postgres stuur ipv sqlite is m'n homeassistant histor vrij snel geladen. Dit draai ik allemaal op een hp gen8, geen ssd er in.

• TweakerVincent
Rmg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:06:
[...]

Sinds ik het naar postgres stuur ipv sqlite is m'n homeassistant histor vrij snel geladen. Dit draai ik allemaal op een hp gen8, geen ssd er in.
Interessant, ik had een hp gen7

• keraton
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-08 17:01
Ik heb zelf een tweedehands NUC aangeschaft via V&A. Tussen de €100 en €150 valt er prima aan een voor hass geschikt apparaat te komen. Dan heb je geen i7, maar ik denk dat dat inderdaad overkill is...

In mijn NUC zit een Intel Core i3-4010U (dual core) en dat is voor mijn gebruik ruim voldoende. Ik draai hassio met nog wat andere services, in totaal goed voor zo'n 25 Docker containers. Tot nu toe heeft dat geen enkel probleem opgeleverd.

Ik weet niet uit ervaring hoe het gaat als je veel apparaten aangesloten hebt, maar op basis van mijn huidige ervaring denk ik dat je behoorlijk wat apparaten kunt koppelen voordat je meer dan een i3 nodig hebt.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik draai op een NUC 7i7, Ubuntu met Hassio en rond de 30 containers. Ding staat echt de hele dag uit z’n neus te vreden, het is dat ik dat ding voor een flesje wijn over mocht nemen.

Voor ik een andere recorder gebruikte was de performance ruk, ook op een SSD, daar zit denk ik meer performance winst dan je cpu. Wil je nog iets van detectie los laten op je camera’s? Dat kan namelijk wel cpu hungry zijn.

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-11 10:48
Even hierop verder. Ik draai hassio nu op een rpi 3b+ en wil ook naar een Nuc. Omdat er misschien later nog camera's bijkomen dacht ik aan een i5, maar nog belangrijker vind ik een laag energieverbruik.

Veel van mijn hassio automations zijn namelijk al gericht op verbruik vermindering (ventilatie sturing etc). Ik heb verder een aantal automations, grafana en wat NodeRed toepassingen draaien. Op de 3b+ duurt een herstart eeuwig.

Dus welke nuc i5 zou je aanraden met zo laag mogelijk (idle) energieverbruik.
? Niet zelfbouw of beperkt. Geheugen erbij stoppen of ssd inbouwen zal nog wel lukken. Zoals je merkt ben ik geen IT'er :)

[ Voor 3% gewijzigd door nonkeljos op 19-04-2020 09:22 ]

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-10 13:29
gastje01 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:58:
Ik draai op een NUC 7i7, Ubuntu met Hassio en rond de 30 containers. Ding staat echt de hele dag uit z’n neus te vreden, het is dat ik dat ding voor een flesje wijn over mocht nemen.

Voor ik een andere recorder gebruikte was de performance ruk, ook op een SSD, daar zit denk ik meer performance winst dan je cpu. Wil je nog iets van detectie los laten op je camera’s? Dat kan namelijk wel cpu hungry zijn.
Is Home assistant via docker de beste manier? Ik zie hier dat er ook een image is voor de NUC.

• TweakerVincent
Jovink538 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Is Home assistant via docker de beste manier? Ik zie hier dat er ook een image is voor de NUC.
Ik wilde hass.io (nu home asssistant) draaien ivm de addons. Dan moet je niet core gaan draaien in een container.

Ik heb home assisant met dus de addons draaien. Werkt perfect. Het is een minimale linux distro waarbinnen enkele dockers draaien. Die kan je gewoon uitbreiden of losweken van elkaar (wat mijn voorkeur is)

Ik had eerst supervised maar daar is nu gedoe om of het wel of niet door ontwikkeld wordt. Houd ik niet van

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 28-05-2020 21:47 ]

• gastje01
Jovink538 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Voortschrijdend inzicht denk ik :)

Ik draai HA supervised, alles loopt stabiel en heb geen zin om t aan te passen zolang t werkt. Als je verder niets naast je HA installatie (+addons) wilt draaien kan je prima die image gebruiken.

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-10 13:29
gastje01 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Ik draai HA supervised, alles loopt stabiel en heb geen zin om t aan te passen zolang t werkt. Als je verder niets naast je HA installatie (+addons) wilt draaien kan je prima die image gebruiken.
Beide bedankt voor de reacties.
Ik ga dan toch voor de image. Als ik daar gewoon de addons kan installeren is dat voor mij voldoende.
Ik heb ook een NAS met docker draaien maar wil HA toch los van mijn NAS hebben.

Dit weekend maar eens proberen. Het wordt toch rot weer :)

• TweakerVincent
gastje01 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Je kan gewoon dockers draaien in die linux omgeving?

• gastje01
TweakerVincent schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:59:
[...]

Je kan gewoon dockers draaien in die linux omgeving?
Dat geloof ik best, wellicht dat ik bij een herinstallatie ook voor die image zou gaan, maar t werkt nu perfect, zie niet in waarom ik t aan zou moeten passen.

• TweakerVincent
gastje01 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Dat geloof ik best, wellicht dat ik bij een herinstallatie ook voor die image zou gaan, maar t werkt nu perfect, zie niet in waarom ik t aan zou moeten passen.
Idd voor nieuwe zeker niet supervised. Ze wilde stoppen met doorontwikkelen maar nu toch weer verder. Geeft mij 0 vertrouwen die ik vind die addos handig

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-11 02:32
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om VMware ESXi op je NUC te draaien. Dan kan je het standaard image draaien binnen een aparte VM en bijvoorbeeld nog een VM als Dockerhost (voor bijvoorbeeld een andere DB). Dat is hoe ik het van plan ben te gaan doen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een NUC (Intel Celeron N3050, de goedkoopste) en draai ongeveer 30 containers, waaronder Home Assistant. Met speels gemak.

• MarcoC
awenger schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:39:
Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om VMware ESXi op je NUC te draaien. Dan kan je het standaard image draaien binnen een aparte VM en bijvoorbeeld nog een VM als Dockerhost (voor bijvoorbeeld een andere DB). Dat is hoe ik het van plan ben te gaan doen.
Waarom niet gewoon Docker installeren en verder alles in Docker doen? Wat is het nut van een extra VM?

• awenger
Zelf installeren van HA Core in Docker maakt dat je de addons niet kan gebruiken. De supervised installatie in je eigen Docker waarbij je wel addons kan gebruiken stond op de helling (is inmiddels terug gedraaid). Hoe dat verder gaat is nog niet bekend.
Als je Home Assistant (vooheen HassOs) binnen een VM draait kan je gewoon gebruik maken van de addons en de update mechanismen die HA te bieden heeft. (En evt nog andere VM’s draaien)

• awenger
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:41:
Ik heb een NUC (Intel Celeron N3050, de goedkoopste) en draai ongeveer 30 containers, waaronder Home Assistant. Met speels gemak.
Wat voor containers draai je allemaal? Puur uit interesse

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:51

MsG

Forumzwerver

Wat ook kan als je er toch een virtualisatielaag tussen wil; ik draai HASSIO in Proxmox. In Proxmox heb ik deze image ingeladen: https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install

Dan kan je ook nog dingen buiten HASSOS draaien. Want met rechtstreeks HASSOS draaien zit je 'vast' in een beperkt systeem, en kan je dus niet echt dingen buiten de HASSOS infrastructuur draaien.

Ik gebruik een pricewatch: Intel NUC Kit NUC6i3SYK die ik verkreeg vanuit het dumpster diven. Draait als een zonnetje, en nooit meer die ellendige corruptie die ik de hele tijd had met een Raspberry.

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 17-06-2020 13:54 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MarcoC
awenger schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:47:
Zelf installeren van HA Core in Docker maakt dat je de addons niet kan gebruiken. De supervised installatie in je eigen Docker waarbij je wel addons kan gebruiken stond op de helling (is inmiddels terug gedraaid). Hoe dat verder gaat is nog niet bekend.
Als je Home Assistant (vooheen HassOs) binnen een VM draait kan je gewoon gebruik maken van de addons en de update mechanismen die HA te bieden heeft. (En evt nog andere VM’s draaien)
Ik zie inderdaad dat add-ons zelf via Docker geïnstalleerd worden, dat zal het dan verklaren.

• MarcoC
awenger schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Wat voor containers draai je allemaal? Puur uit interesse
Van alles:
  • Mail forwarder
  • Torrent client
  • NextCloud
  • Home Assistant (eigenlijk alleen maar om mijn Ikea-lamp in HomeKit te krijgen zonder een bridge te hoeven kopen)
  • SABnzbd
  • Samba client (network share)
  • Gitea (Git server)
  • VPN server
  • Pihole
  • Caddy (reverse proxy, aanrader)
  • Jitsi
Daarnaast nog wat applicaties die ik zelf gemaakt heb en wat blogs.

• TweakerVincent
awenger schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:39:
Ik draai prox. Dus jouw setup. Werkt perfect, anders verveelt mijn i7 zich

• sven123ab
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-07-2022
MarcoC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Van alles:
  • Mail forwarder
  • Torrent client
  • NextCloud
  • Home Assistant (eigenlijk alleen maar om mijn Ikea-lamp in HomeKit te krijgen zonder een bridge te hoeven kopen)
  • SABnzbd
  • Samba client (network share)
  • Gitea (Git server)
  • VPN server
  • Pihole
  • Caddy (reverse proxy, aanrader)
  • Jitsi
Daarnaast nog wat applicaties die ik zelf gemaakt heb en wat blogs.
Heb jij bij nextcloud een harddisk los die je gebruikt als foto en documenten opslag?
En welke NUC gebruik je precies ben ook naar zo'n setting opzoek!

• MarcoC
sven123ab schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:59:
[...]

Heb jij bij nextcloud een harddisk los die je gebruikt als foto en documenten opslag?
En welke NUC gebruik je precies ben ook naar zo'n setting opzoek!
Intel NUC5CPYH, een oudje, destijds de goedkoopste. Ik heb een externe harde schijf inderdaad, alleen die gebruik ik niet voor Nextcloud. Dat komt komt ik er belangrijke bestanden opzet, maar geen foto's of films dus de benodigde opslagruimte valt mee. Het zou wel eenvoudig kunnen (Docker mountpoint verplaatsen).

• sven123ab
MarcoC schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:41:
[...]

Intel NUC5CPYH, een oudje, destijds de goedkoopste. Ik heb een externe harde schijf inderdaad, alleen die gebruik ik niet voor Nextcloud. Dat komt komt ik er belangrijke bestanden opzet, maar geen foto's of films dus de benodigde opslagruimte valt mee. Het zou wel eenvoudig kunnen (Docker mountpoint verplaatsen).
Ik ga voor een nuc i3 met daarin een ssd van 240 gb en 16 gb ram en daarop proxmox met HA en open mediavault zit alleen te kijken hoe ik en back-up ga realiseren.

• MarcoC
sven123ab schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:13:
[...]

Ik ga voor een nuc i3 met daarin een ssd van 240 gb en 16 gb ram en daarop proxmox met HA en open mediavault zit alleen te kijken hoe ik en back-up ga realiseren.
Ik heb 1TB OneDrive. Elke nacht voer ik een cronjob uit die alles netjes naar OneDrive backupt met rclone.

• sven123ab
MarcoC schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:56:
[...]

Ik heb 1TB OneDrive. Elke nacht voer ik een cronjob uit die alles netjes naar OneDrive backupt met rclone.
bedankt ik ga dat denk ook doen rclone is dat makkelijk in gebruik of is het lastig?

• MarcoC
sven123ab schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:30:
[...]

bedankt ik ga dat denk ook doen rclone is dat makkelijk in gebruik of is het lastig?
Nee, verbazingwekkend makkelijk. Geweldige tool. Doet precies wat je verwacht zonder problemen.
Pagina: 1