Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023

Op dit moment:

heb ik 7 zonnepanelen op mijn dak liggen (zo'n 5 jaar geleden erop gelegd)
Dat systeem bestaat uit:
Hosola Smart 2200TL omvormer
7x 270wp zonnepanelen poly.

Opbrengst is zo'n 1750kw per jaar.

Nu rij ik inmiddels elektrisch en is mijn jaarverbruik van rond de 1600kw naar 3500/4000kw gegaan. Ik zou dus graag meer zonnepanelen willen hebben. Zo ziet het er nu uit...

Eerste rij 3 panelen en daarna 2 rijen van 2 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1oXdiNa3oN_Fgo93V-P4wePNO0=/f/image/SC9zEJKDXADfT0IsALUsewpW.jpg

Vragen:

- Bestaande systeem uitbreiden?
- Bestaande systeem verkopen en daarna vernieuwen? Huidige systeem is bijna terug verdiend.

Dit is het dak waar het op zou moeten komen: De maten zijn binnenmaten dus min dakrand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yEB-K_irSdMUslbscmsklk5ZYY=/f/image/C4N9CJoZAn5KV2cmirIgpWoB.png
maten van mechanische ventilatie is dus 290cm vanaf de voorzijde en 95cm van de zijkant, hij is zo'n 55cm hoog

Eigen idee

Idee 1:
Panelen verder naar voren plaatsen zodat ik misschien net voor de mechanische ventilatie uitkom, die zit nu naast rij 2. Dan kan er een paneel extra in het begin dus 2x3 voor de mechanische ventilatie en 1x 3 achter de mechanische ventilatie. Ik weet alleen niet of ik dan last krijg aan de voorzijde met de dakrand. Op deze manier krijg ik 2 panelen extra bij en heb ik dus zo'n 500watt extra en dit kan op de huidige omvormer...
Idee 2
Zonneschans aanschaffen en op die manier kan ik denk 5x2 panelen en rij 1 en rij 5 zou er dan 3 panelen kunnen denk ik. Dit kan niet meer op de huidige omvormer denk ik waardoor het misschien wel slimmer is om het hele systeem te verkopen, wat brengt zo iets eigenlijk op? en een nieuw systeem aan te brengen...
Offertes
Heb ik al opgevraagd om te kijken waar ze mee komen maar ze willen allemaal extra panelen plaatsen op mijn berging inclusief optimizers... Mijn berging heeft erg veel schaduw door het huis ernaast en mijn eigen huis waardoor ik dat eigenlijk zonde vind.... Vandaag nog even gecontroleerd en je hebt pas vanaf 13:00 uur volledig zon tot 15:00 uur en dan zouden er al panelen in de schaduw komen. Ik heb dan ook al geen vertrouwen meer in de adviezen die ze geven.

Hopelijk komen jullie wel met goede ideeën, ik ken iemand die mij kan helpen met aanleggen dus het is de bedoeling dat ik het één en ander zelf aanschaf.

PunlArjen

Beste antwoord (via arjentjuh op 14-04-2020 20:28)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan die ventilator niet lager op het dak? Anders zou je bijv:
IIIII
IIIIo (rondje is ventilator)
IIIII
Oost-west in dakje kunnen doen (/\/\/) op dak met 2 meter panelen van 410Wp in landscape.

5740Wp

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 10-04-2020 18:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Rol-Co

Rol-Co

IIIII
IIIII
Oost-west in dakje kunnen doen (/\/\/) op dak met 2 meter panelen van 410Wp in landscape.

5740Wp

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 10-04-2020 18:05 ]

• arjentjuh
Rol-Co schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:02:
IIIII
IIIII

5740Wp
Het is 600cm en niks extra's, dit gaat dus helaas net niet passen, of het pijpje weg kan, kan ik eens informeren. In jouw opstelling zouden er dus geen panelen kunnen bij het pijpje maar dan zou ik als nog op 4100wp uitkomen... Interessant advies.

PunlArjen

• Rol-Co

Rol-Co

arjentjuh schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:34:
[...]

Het is 600cm en niks extra's, dit gaat dus helaas net niet passen, of het pijpje weg kan, kan ik eens informeren. In jouw opstelling zouden er dus geen panelen kunnen bij het pijpje maar dan zou ik als nog op 4100wp uitkomen... Interessant advies.
Je kan ook net als ik 10x de 2 meter panelen en de andere 5 deze van 1m74.

Dan heb je 10x410 en 5x 340, mooiste is dan met een optimiser er onder, ik ga dat ook doen, 8x 410 en 5x 340 met ieder paneel een tigo optimiser, alles in 1 string.

• arjentjuh
Rol-Co schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:24:
[...]

Je kan ook net als ik 10x de 2 meter panelen en de andere 5 deze van 1m74.

Dan heb je 10x410 en 5x 340, mooiste is dan met een optimiser er onder, ik ga dat ook doen, 8x 410 en 5x 340 met ieder paneel een tigo optimiser, alles in 1 string.
Ik ben een beetje wezen lezen over jou idee, echter ik vind het volgende op veel sites. Zie het stukje dakrand...
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Dit zou betekenen dat ik maar 8x deze panelen kan plaatsen aangezien er dus ongeveer een meter aan alle zijdes verloren gaan. Dat zou dan alsnog 8x410=3280wp worden dus dan kan voor het pijpje 4x oost west en achter het pijpje 4x oost west. Er tussen past niet meer omdat ik dus in totaal 5 meter heb en 4,25 meter breed.

Ik zou ze dan ook allemaal op zuid oriëntatie kunnen plaatsen. Wat is jullie mening hierover? Kan ik er wel meer plaatsen en alles strak tegen de dakranden van 25cm hoog of is dat niet slim.

PunlArjen

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
Waar is het pijpje van :? stel dat het afzuiging van de douche is (met ventilator) zou je kunnen overwegen om de pijp flink in te korten en de panelen er gewoon overheen te zetten :?

• Rol-Co

Rol-Co

arjentjuh schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:33:
[...]

Ik ben een beetje wezen lezen over jou idee, echter ik vind het volgende op veel sites. Zie het stukje dakrand...
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Dit zou betekenen dat ik maar 8x deze panelen kan plaatsen aangezien er dus ongeveer een meter aan alle zijdes verloren gaan. Dat zou dan alsnog 8x410=3280wp worden dus dan kan voor het pijpje 4x oost west en achter het pijpje 4x oost west. Er tussen past niet meer omdat ik dus in totaal 5 meter heb en 4,25 meter breed.

Ik zou ze dan ook allemaal op zuid oriëntatie kunnen plaatsen. Wat is jullie mening hierover? Kan ik er wel meer plaatsen en alles strak tegen de dakranden van 25cm hoog of is dat niet slim.
Dakrand houd ik geen rekening mee hoor, eerste moet nog komen om te klagen. :)

• arjentjuh
Rol-Co schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:44:
[...]

Dakrand houd ik geen rekening mee hoor, eerste moet nog komen om te klagen. :)
Dus je hoeft er ivm de hoogte geen afstand van te houden? Strak er tegen aan is prima?
ybos schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:04:
Waar is het pijpje van :? stel dat het afzuiging van de douche is (met ventilator) zou je kunnen overwegen om de pijp flink in te korten en de panelen er gewoon overheen te zetten :?
Zoals in mijn ts staat is het van de mechanische ventilatie, het is de unit zelf... Ga dinsdag even bellen naar de installateur van deze ventilatie om te vragen of hij verplaatst kan worden. Inkorten zit er niet in ivm het de unit is.

PunlArjen

• Rol-Co

Rol-Co

arjentjuh schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:32:
[...]

Dus je hoeft er ivm de hoogte geen afstand van te houden? Strak er tegen aan is prima?

[...]

Zoals in mijn ts staat is het van de mechanische ventilatie, het is de unit zelf... Ga dinsdag even bellen naar de installateur van deze ventilatie om te vragen of hij verplaatst kan worden. Inkorten zit er niet in ivm het de unit is.
Mag het ook een warmtepomp zijn bijv?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtUNmoOtQvHPLJMlJeLoW_X43YY=/f/image/zMEQsCeWYM1jEbTb7swHwyRh.jpg
Zie links.

• arjentjuh
Inmiddels ga ik voor Rol-Co zijn opstelling. Het moet allemaal net passen, pijpje kan helaas niet eenvoudig worden verplaatst maar dan kan ik alsnog 14 panelen kwijt met Oost west. Bedankt voor het meedenken!

PunlArjen

• Rol-Co

Rol-Co

arjentjuh schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:30:
Inmiddels ga ik voor Rol-Co zijn opstelling. Het moet allemaal net passen, pijpje kan helaas niet eenvoudig worden verplaatst maar dan kan ik alsnog 14 panelen kwijt met Oost west. Bedankt voor het meedenken!
Beetje creatief denken en het komt goed, wil je het mooi maken stop er dan een optimiser onder.
Ik heb er nu 10 met tigo optimiser, ben nog wel aan het stoeien met de logging maar het werkt wel leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1WE6jYgpe-UJdheu2SouGuLtPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpSy38fOTj18aOs5ohaRc4tG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WZFewQ_-TjqErcGslqgOyKVIq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DbvNbr9nqqOKc4394KXmeha.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1