Op dit moment:
heb ik 7 zonnepanelen op mijn dak liggen (zo'n 5 jaar geleden erop gelegd)Dat systeem bestaat uit:
Hosola Smart 2200TL omvormer
7x 270wp zonnepanelen poly.
Opbrengst is zo'n 1750kw per jaar.
Nu rij ik inmiddels elektrisch en is mijn jaarverbruik van rond de 1600kw naar 3500/4000kw gegaan. Ik zou dus graag meer zonnepanelen willen hebben. Zo ziet het er nu uit...
Eerste rij 3 panelen en daarna 2 rijen van 2 panelen.

Vragen:
- Bestaande systeem uitbreiden?- Bestaande systeem verkopen en daarna vernieuwen? Huidige systeem is bijna terug verdiend.
Dit is het dak waar het op zou moeten komen: De maten zijn binnenmaten dus min dakrand)

maten van mechanische ventilatie is dus 290cm vanaf de voorzijde en 95cm van de zijkant, hij is zo'n 55cm hoog
Eigen idee
Idee 1:
Panelen verder naar voren plaatsen zodat ik misschien net voor de mechanische ventilatie uitkom, die zit nu naast rij 2. Dan kan er een paneel extra in het begin dus 2x3 voor de mechanische ventilatie en 1x 3 achter de mechanische ventilatie. Ik weet alleen niet of ik dan last krijg aan de voorzijde met de dakrand. Op deze manier krijg ik 2 panelen extra bij en heb ik dus zo'n 500watt extra en dit kan op de huidige omvormer...Idee 2
Zonneschans aanschaffen en op die manier kan ik denk 5x2 panelen en rij 1 en rij 5 zou er dan 3 panelen kunnen denk ik. Dit kan niet meer op de huidige omvormer denk ik waardoor het misschien wel slimmer is om het hele systeem te verkopen, wat brengt zo iets eigenlijk op? en een nieuw systeem aan te brengen...Offertes
Heb ik al opgevraagd om te kijken waar ze mee komen maar ze willen allemaal extra panelen plaatsen op mijn berging inclusief optimizers... Mijn berging heeft erg veel schaduw door het huis ernaast en mijn eigen huis waardoor ik dat eigenlijk zonde vind.... Vandaag nog even gecontroleerd en je hebt pas vanaf 13:00 uur volledig zon tot 15:00 uur en dan zouden er al panelen in de schaduw komen. Ik heb dan ook al geen vertrouwen meer in de adviezen die ze geven.Hopelijk komen jullie wel met goede ideeën, ik ken iemand die mij kan helpen met aanleggen dus het is de bedoeling dat ik het één en ander zelf aanschaf.
PunlArjen

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpSy38fOTj18aOs5ohaRc4tG.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/7DbvNbr9nqqOKc4394KXmeha.jpg?f=fotoalbum_large)