Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:03
Heb mezelf een mooie nieuwe monitor cadeau gedaan: https://tweakers.net/pric...0wju-zwart/specificaties/
...
Wanneer ik die via HDMI aansluit op mijn Thinkpad L380 Yoga dan heb ik beeld.
Sluit ik hem aan via een van de usb-c poorten dan heb ik geen beeld.
Windows ziet geen 2e monitor.
Laden over usb-c werkt wel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tig keer herstart, Lenovo driver update gedraaid (geen updates, ik ben bij), windows updates gedraaid (ook geen updates).
Er zijn updates voor veel thinkpad modellen ivm usb-c problemen https://www.windowscentra...e-usb-c-issues-theres-fix, maar daar staat mijn type niet bij.

Monitor wordt direct aangesloten, er zit geen hub oid tussen.

Met de Thinkpad L380 (geen yoga) van mijn vrouw krijg ik ook alleen beeld icm HDMI, niet met usb-c.

Iemand een idee hoe ik toch via usb-c beeld kan krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Heb je een USB-C poort met displayport logo ernaast?

Ofwel, heb je gechecked dat jou model laptop ook beeld uitstuurt door USB-c?

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 10-04-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:22

g0tanks

Moderator CSA
Heb je beide USB-C poorten al geprobeerd? En bedoel je met direct aangesloten een USB-C naar USB-C kabel? Ondersteunt deze wel dataoverdracht of is het een laadkabel?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-07 16:38
Heb je de goede kabels?
Volgens het onderstaande PDF moet je USB-C > DisplayPort hebben:
two USB 3.1 Type-C Gen 1 (with the function of Power Delivery and DisplayPort)
https://psref.lenovo.com/...inkPad_L380_Yoga_Spec.PDF

Edit: Ah ja, DisplayPort signaal over een USB-C - USB-C moet ook kunnen ja.

[ Voor 12% gewijzigd door MonkeyJohn op 10-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:47:
Heb je een USB-C poort met displayport logo ernaast?

Ofwel, heb je gechecked dat jou model laptop ook beeld uitstuurt door USB-c?
Volgens de specsheet https://psref.lenovo.com/...inkPad_L380_Yoga_Spec.PDF moet video werken over usb-c: "Max resolution: 4096x2304@60Hz (USB Type-C)"
g0tanks schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:52:
Heb je beide USB-C poorten al geprobeerd? En bedoel je met direct aangesloten een USB-C naar USB-C kabel? Ondersteunt deze wel dataoverdracht of is het een laadkabel?
Beide poorten geprobeerd; resultaat hetzelfde. Wel laden, geen beeld.
Bedoel dat er geen hub oid tussenzit; dus laptop->usb-c kabel->monitor.
Heb de kabel gebruikt die meegeleverd wordt met de monitor.
MonkeyJohn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:05:
Heb je de goede kabels?
Volgens het onderstaande PDF moet je USB-C > DisplayPort hebben:

[...]

https://psref.lenovo.com/...inkPad_L380_Yoga_Spec.PDF
Ik lees dat als 'je kunt optioneel een kabeltje krijgen voor usb-c naar displayport voor een monitor die geen usb-c maar displayport heeft'. Ook omdat er bij de specs "supports external digital monitor via HDMI or USB Type-C" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Drivers van de intel uhd graphics 620 gedowngrade naar 26.20.100.6708 (gelezen in een forum, hielp bij de eigenaar van een Yoga370.)
Na rebooten een paar keer flitsend beeld, herkenbare windows desktop en toen was het weer uit met de pret.
Andere kabel geprobeerd (van mijn oplader), daarmee werkt zelfs laden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:10
Het kan natuurlijk ook aan de USB-c poort aan scherm liggen. Lees in andere reviews dat deze niet altijd even goed verbindt. Eigen ervaring is dat je USB-c kabels soms vrij hard moet aanduwen tot een klikje. Minder leuke optie: defecte electronica. Als het met meerdere laptops niet werkt (voor het testen jammer genoeg hetzelfde model in dit geval) is de common factor het beeldscherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Wat voor kabel gebruik je? Usb-C naar usb-c?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
c-nan schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:46:
Wat voor kabel gebruik je? Usb-C naar usb-c?
Ja, de met de monitor meegeleverde kabel.
Propheticus schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:55:
Het kan natuurlijk ook aan de USB-c poort aan scherm liggen. Lees in andere reviews dat deze niet altijd even goed verbindt. Eigen ervaring is dat je USB-c kabels soms vrij hard moet aanduwen tot een klikje. Minder leuke optie: defecte electronica. Als het met meerdere laptops niet werkt (voor het testen jammer genoeg hetzelfde model in dit geval) is de common factor het beeldscherm...
Ik zal nog eens een poging wagen met extra goed aandrukken. Is idd niet de meest stevige plug in de monitor. Heel hard drukken durf ik niet zo goed.
Fascinerende is dat ik heel even, een seconde of 10, beeld heb gehad.

Heb op diverse fora ook al veel gelezen over vergelijkbare problemen met usb-c met deze thinkpads.
Even een andere laptop lenen om wat te testen is op het moment niet zo handig ;-).

Dinsdag komt er een usb-c -> displayport kabeltje binnen, eens kijken of dat wel werkt.

Tips zijn nog steeds welkom ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Nog wat verder getest; de usb-c stekker geeft al een hoorbare klik als ik die in de monitor steek; verder erin kan niet.
Windows laat in de instellingen het plaatje voor 2 monitoren zien als de usb-c stekker in de laptop zit, en dat plaatje verdwijnt als de stekker eruit gaat. Ik kom alleen niet verder dan 'beeldscherm niet gedecteerd'
Zodra ik de usb-c kabel verwijder zegt de monitor 'check signal cable' en die melding verdwijnt weer als de stekker erin gaat.

Er lijkt dus wel iets te gebeuren; alleen niet genoeg. Mijn vermoeden is een driver probleem. Maar de oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:10
Da's balen

Drivers
Monitor driver al geïnstalleerd?

https://www.samsung.com/nl/support/model/LC34H890WJUXEN/

Device(Install) Versie 1.0 (MULTI-TAAL)
: Win 2000/XP/Vista/Win 7/Win 8/Win 8.1/Win 10(32bit,64bit)
2017-06-06
Download

DP versie

Select your DisplayPort version.
― Incorrect settings may cause the screen to go blank. If this occurs, check the device specifications.
― If the monitor is in HDMI/DisplayPort/USB Type-C mode and the screen says Check Signal Cable or power saving mode activates, press the JOG button to display the function-button screen and then select the <OSD icoontje> icon. You can select 1.1 or 1.2↑

Zie manual pagina 35

[ Voor 40% gewijzigd door Propheticus op 15-04-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
Dank voor je suggesties;
-driver geinstalleerd, apparaatbeheer laat dat ook zien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMHodILRK-HIi9ziBfbvfytgkHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qAhukhKjSFwnED289Nc99zJs.png?f=user_large
- displayport versie switchen op monitor heeft geen gevolgen, hert scherm springt snel weer in de power-saving modus.

Windows ziet dus wel iets, maar bruikbaar is het niet ;-).

Net mijn usb-c->displayport kabel binnen; na aansluiten in 1x goed beeld (wel ook maar 50hz)

[ Voor 9% gewijzigd door Eboeker op 15-04-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboeker
veel gepruts later heb ik nu een werkende oplossing.

Ik heb deze kabel besteld: https://plugable.com/products/tbt3-40g80cm
Die ondersteund ook dp-alt mode over 'gewoon' usb-c (dus zonder thunderbolt) zoals mijn thinkpad heeft.
Werkt perfect nu; beeld over usb-c (3440x1440 @ 60hz) , laden werkt ook, en de usb-hub in de monitor is ook bruikbaar.

De meegeleverde kabel bij de monitor was dus blijkbaar niet goed genoeg.
Pagina: 1