ISRA aansluiting of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-05 22:38
Wij wonen in een oud appartement waarbij onze telefoonkabel via het appartement van onze onderburen loopt. Nu heeft een aannemer daar onlangs een muur weggebroken en daarbij werd onze internetkabel doorbroken. Gelukkig is dit gefixed, maar ik heb nu een vraag over deze hele aansluiting.

In mijn telefooncontactpunt zijn alleen de rode en blauwe draad aangesloten. Zoals het hoort met 1 lijn. De andere draden zitten verdraaid om het schroefpunt. Nu vond ik bij het zoeken naar hoe de hele installatie eruit moet zien bijgevoegde afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAOeEmSZ54-466pmuTXU5ur0W34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2kOwJgDz4jZiODLo2KUGpJE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag alle kabels willen aansluiten om wellicht over te stappen naar KPN voor pair bonding. Maar op de afbeelding zien jullie een waarschuwing staan. Ik mag niet alle kabels aansluiten als dit direct op het ISRA punt is. Maar dat weet ik dus gewoon niet. Ik ben in het appartement onder mij geweest, waar mijn kabel en die van mijn bovenburen gewoon uit het plafond komen en de grond ingaan in het appartment onder ons. Ik kan niet achterhalen of mijn kabel ergens op een ISRA punt is aangesloten of dat mijn kabel gewoon direct de kabel is en klaar.

Waarom mag je dit niet zo aansluiten? Wat kan er gebeuren als ik dat wel probeer te doen? Krijgt het modem dan kortsluiting?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

Wildfire

Joy to the world!

Als je naar pairbonding bij KPN gaat, komt er sowieso een monteur en die regelt alles voor je. Don't worry.

Maak eens een foto van de kabel waar je het over hebt. Ik ben zelf monteur voor KPN namelijk. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 10-04-2020 17:30 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Wildfire schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:29:
Als je naar pairbonding bij KPN gaat, komt er sowieso een monteur en die regelt alles voor je. Don't worry.

Maak eens een foto van de kabel waar je het over hebt. Ik ben zelf monteur voor KPN namelijk. :)
Ik kan alleen nog maar een foto maken van mijn contactdoos. Beneden is de nieuwe muur geplaatst en alles al dicht gemaakt dus daar kom ik niet meer bij. Wil je een foto van de contactdoos zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vicje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:32:
[...]

Ik kan alleen nog maar een foto maken van mijn contactdoos. Beneden is de nieuwe muur geplaatst en alles al dicht gemaakt dus daar kom ik niet meer bij. Wil je een foto van de contactdoos zien?
En de kabel die daar op zit. Ik hoop dat jouw appartement echt een eigen invoerkabel heeft, want als het wordt afgesplitst bij de benedenburen zou het nog weleens lastig kunnen worden.

Bij appartementen zie je vaak één hoofdkabel die van onder naar boven door de appartementen loopt en waarbij dan per appartement een aftakking wordt gemaakt. Hangt er dan weer vanaf of ze één of twee aderparen naar je hebben afgetakt.

Of je hebt echt gewoon een 100% eigen invoerkabel, maar ook daar hangt het vanaf wat er zit ingelast op de hoofdkabel buiten...

Bij oude appartementen is het vaak maar de vraag wat je aantreft. Ik kom soms de gekste en/of onlogische dingen tegen. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 10-04-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Vicje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:25:
Wij wonen in een oud appartement waarbij onze telefoonkabel via het appartement van onze onderburen loopt. Nu heeft een aannemer daar onlangs een muur weggebroken en daarbij werd onze internetkabel doorbroken. Gelukkig is dit gefixed, maar ik heb nu een vraag over deze hele aansluiting.

In mijn telefooncontactpunt zijn alleen de rode en blauwe draad aangesloten. Zoals het hoort met 1 lijn. De andere draden zitten verdraaid om het schroefpunt. Nu vond ik bij het zoeken naar hoe de hele installatie eruit moet zien bijgevoegde afbeelding.

[Afbeelding]

Ik zou graag alle kabels willen aansluiten om wellicht over te stappen naar KPN voor pair bonding. Maar op de afbeelding zien jullie een waarschuwing staan. Ik mag niet alle kabels aansluiten als dit direct op het ISRA punt is. Maar dat weet ik dus gewoon niet. Ik ben in het appartement onder mij geweest, waar mijn kabel en die van mijn bovenburen gewoon uit het plafond komen en de grond ingaan in het appartment onder ons. Ik kan niet achterhalen of mijn kabel ergens op een ISRA punt is aangesloten of dat mijn kabel gewoon direct de kabel is en klaar.

Waarom mag je dit niet zo aansluiten? Wat kan er gebeuren als ik dat wel probeer te doen? Krijgt het modem dan kortsluiting?
Das geen ISRA punt. Een ISRApunt is het punt waar de blauwe grondkabel van KPN op af zit gemonteerd en zit verzegeld.

En daar zitten veel meer draaitjes in dan 4. Je zal opzoek moeten gaan naar een lasdop of een echt israpunt. Veelal toch de meterkast.

Waarschijnlijk als het oud is heb je ergens zo'n oude lasdop bij de onderburen in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/tele2-nl/attachment/f7930709-21e5-4b90-a9bc-237adf6b82ba.jpg

Hoe zit het dan met je elektrameter en water en gas meter?

[ Voor 64% gewijzigd door lSltAlKeR op 10-04-2020 17:56 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met “en de kabel die daarop zit”. Ik heb eigenlijk gewoon een telefoon contactdoos in mijn huis en daar sluit ik direct het modem op aan. In het huis onder mij kwamen drie volledige grijze kabels de grond uit met allemaal uit mijn hoofd 5 aders.

Dus een kabel voor onder mij, voor mij en voor boven mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Vicje op 10-04-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Vicje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:43:

Dus een kabel voor onder mij, voor mij en voor boven mij.
Dat heeft de aannemer dan gedaan of iets dergelijks en is de VVE of gebouwenbeheerder verantwoordelijk voor een storing en niet KPN.

Die grijze kabels zitten dan ergens op een ISRApunt van KPN.

Speedtouch freak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

lSltAlKeR schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:51:
[...]

Dat heeft de aannemer dan gedaan of iets dergelijks en is de VVE of gebouwenbeheerder verantwoordelijk voor een storing en niet KPN.

Die grijze kabels zitten dan ergens op een ISRApunt van KPN.
Zou ook een ISRA10 of ISRA20 kunnen zijn natuurlijk.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat er uiteindelijk toch een KPN monteur ter plekke de boel zal moeten uitpluizen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Nou dan denk ik dat ik jullie bij deze ga bedanken voor het meedenken! Als ik dit zo hoor kan het nog heel veel gedoe gaan opleveren. Ik neem maar genoegen met het feit dat mijn huidige verbinding gewoon weer goed werkt en laat de rest maar gaan voor wat het is. Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:46
Mocht je bij KPN zitten kan je eventueel afspraak maken met een monteur. Dan maken ze een nieuwe aansluiting hebben ze hier ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Tee4nEv1x41RKrB_zvUuB7Vq5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyFdERjscq9GPwhotdFbHhQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhqezV_KjYH_XbYTXwdWBK7T8kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDgavVTas2mIBqwxsxBxmSje.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ikbenjoeri schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:03:
Mocht je bij KPN zitten kan je eventueel afspraak maken met een monteur. Dan maken ze een nieuwe aansluiting hebben ze hier ook gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is zo te zien een oude teerkabel en dus geen "nieuwe aansluiting". Alleen een nieuw ISRA geplaatst op een bestaande oude invoerkabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
ikbenjoeri schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:03:
Dan wordt het nog steeds een hele zoektocht waar het ISRA punt dan daadwerkelijk zit. En het zou mij dus niks verbazen als een aannemer dat ooit zo heeft gesloopt of weggewerkt dat er eigenlijk niks meer van te vinden is. Als ik zag hoe het eruit zag toen deze aannemer mijn kabel verrot had getrokken... tjonge jonge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Het ISRA punt zal hoogstwaarschijnlijk zitten in de gezamenlijke meterkast waar alleen de technische dienst bij kan komen. Dat alleen de rood en blauwe aderpaar aangesloten is klopt, dat is ook heel normaal.

Het ISRA punt staat bekend bij KPN, zij kunnen heel snel dit vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Queenfanmichel schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:29:

Het ISRA punt staat bekend bij KPN, zij kunnen heel snel dit vinden.
Dat is dus niet altijd waar. Ik spreek uit ervaring dat het vaker voorkomt dan je denkt dat KPN ook niet weet waar het ISRA zit. Dan is er niet meer bekend dan heel algemeen 'kelder' of 'woonkamer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Wildfire schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:30:
[...]

Dat is dus niet altijd waar. Ik spreek uit ervaring dat het vaker voorkomt dan je denkt dat KPN ook niet weet waar het ISRA zit. Dan is er niet meer bekend dan heel algemeen 'kelder' of 'woonkamer'.
Ik weet uit ervaring dat het bij KPN bekend staat waar, alleen kan het zijn dat tijdens een renovatie of verbouw de aannemer of wie de verbouw/renovatie doet niet doorgeeft dat het verplaatst is.

Een ISRA zit of in de meterkast, in de gang bij de voordeur, in de kamer in de wcd, in een kelder meestal op dezelfde plek. Is dit ergens anders dan is dit verplaatst door een derde partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Queenfanmichel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:53:
[...]

Ik weet uit ervaring dat het bij KPN bekend staat waar, alleen kan het zijn dat tijdens een renovatie of verbouw de aannemer of wie de verbouw/renovatie doet niet doorgeeft dat het verplaatst is.

Een ISRA zit of in de meterkast, in de gang bij de voordeur, in de kamer in de wcd, in een kelder meestal op dezelfde plek. Is dit ergens anders dan is dit verplaatst door een derde partij.
Ik kan toch echt uit ervaring als KPN monteur vertellen dat ik al een paar keer ben tegen gekomen dat KPN toch echt geen registratie had of slechts een zeer generieke registratie. Er zijn serieus niet altijd de schetsen aanwezig waar de invoerkabel is binnen gebracht. Dat zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar ik ben het al een paar keer tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Wildfire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:58:
[...]

Ik kan toch echt uit ervaring als KPN monteur vertellen dat ik al een paar keer ben tegen gekomen dat KPN toch echt geen registratie had of slechts een zeer generieke registratie. Er zijn serieus niet altijd de schetsen aanwezig waar de invoerkabel is binnen gebracht. Dat zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar ik ben het al een paar keer tegen gekomen.
Klopt dat kan voorkomen en mijn ervaring als KPN monteur (ruim 25 jaar al weer wordt oud) is iets anders, mijn ervaring in noord Nederland is dat de van de las makkelijk te volgen is waar de kabel het pand binnen komt. Dit was voor mij altijd het ijk-punt. Meeste keren dat ik de Isra niet kon vinden was na een verbouwing, bijna altijd was het bekend bij KPN waar het officieel zou zitten.

Maar goed mijn ervaring is niet leidend gelukkig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Queenfanmichel op 14-04-2020 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Queenfanmichel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:09:
[...]

Klopt dat kan voorkomen en mijn ervaring als KPN monteur (ruim 25 jaar al weer wordt oud) is iets anders, mijn ervaring in noord Nederland is dat de van de las makkelijk te volgen is waar de kabel het pandingen komt. Dit was voor mij altijd het ijk-punt. Meeste keren dat ik de Isra niet kon vinden was na een verbouwing, bijna altijd was het bekend bij KPN waar het officieel zou zitten.
Ik werk in het zuiden en ik weet dat er nogal wat verschillen kunnen zijn. Dan zal dit er wel eentje van zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Wildfire schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:10:
[...]

Ik werk in het zuiden en ik weet dat er nogal wat verschillen kunnen zijn. Dan zal dit er wel eentje van zijn :P
Dat kan natuurlijk maar mijn ervaring is ook niet leidend gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Het bevestigt in ieder geval mijn gevoel dat er ontzettend wordt gerommeld en niet iedere aannemer het zo nauw neemt voor een eventuele oplossing die hem welgelegen is.
Pagina: 1