Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 15:20
Beste Tweakers,

Ik heb wat threads over zonnepanelen doorgespit, maar de reden dat ik toch wat advies wil hebben is omdat de offerte dusdanig hoger ligt dan wat ik hier heb zien langskomen aan richtprijs dat ik wat ga twijfelen.
Algemene impressie van het bedrijf is goed, en heb een kennis die ook goede ervaringen met ze heeft inclusief lastige garantie kwestie, dus dat is me wel wát waard.

Zover ik hier heb gevonden is 1,1 euro per opgebouwde KwH een marktconforme prijs voor Solaredge. De toegevoegde waarde is hier de garantie, kwaliteit panelen en werking ongeacht of er een paneel (deels) in schaduw valt. Dat geldt alleen voor de omvormer als ik het goed heb begrepen, die zit wel in beide erin(?).

Dit is 1 euro voor "mindere" panelen, in deze QCells.

Plaatsing (15 stuks, 9 dak, 6 garage): https://imgur.com/eaQZWnU
Verbruik nu: 4400 KwH, maar verwacht in 1-5 jaar een elektrische wagen te hebben en op te laden in de garage, dus gaat fors toenemen.

Ex btw totaalprijs Solaredge Sunpower Maxeon 3 370wp: €8250 ex voor 5200 kwh / 5550 Wp opbrengst = 1,59 per KwH / 1,49 per Wp
Offerte: https://imgur.com/Jh2DjQY
Ex btw totaalprijs QCells DUO-G6 355 WP WB: €5900 ex voor 4881 kwh / 5325 opbrengst = 1,21 per KwH / 1,11 per Wp
Offerte: https://imgur.com/kGoGcIg

Zoals te zien is ligt dat er fors boven.

Dak ligt op het zuiden, maar de panelen aan de zijkant van de dakkapel zullen dus wel aardig wat schaduw vangen over de dag heen door zowel mijn dakkapel als die van de buren. Garage kan wat schaduw van een boom krijgen.

Ander bijzonderheid is dat de installatie wat lastiger is omdat ik ze ook op mijn garage leg en dit wel naar de omvormer op zolder toe moet. Dit zit inbegrepen.

Ik zit ook nog een beetje met de kwaliteit van mijn dak. Van de garage moet sowieso vervangen worden voor plaatsing, dak zelf weet ik niet, dakkapel is wel gerenoveerd en goed.

Enig advies over prijs/opbouw wordt zeer gewaardeerd, net als goede ervaringen met een aanbieder in regio Drechtsteden (mag via PM). Ik weet niet of ik de substantiële meerprijs van de Solaredge het waard vindt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij heb je naast je garage nog een dakgedeelte?
Dan passen er toch meer panelen (eventueel oost/west daar. Maar ik zie de omgeving niet)

Die Sunpower maxeon zijn de duurste panelen die je kan vinden... niet marktcomform dus.
Dat kan best wat minder...

Heb je ook afmetingen?
Pannen tellen en opmeten van pan tot pan.
Naast je dakkapel niets en een gewone stringomvormer nemen.
En in de koelere garage plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 17:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:55:
Volgens mij heb je naast je garage nog een dakgedeelte?
Dan passen er toch meer panelen (eventueel oost/west daar. Maar ik zie de omgeving niet)

Die Sunpower maxeon zijn de duurste panelen die je kan vinden... niet marktcomform dus.
Dat kan best wat minder...

Heb je ook afmetingen?
Pannen tellen en opmeten van pan tot pan.
Naast je dakkapel niets en een gewone stringomvormer nemen.
En in de koelere garage plaatsen.
Dank voor je reactie. Helaas is dat stuk garage niet van mij, ieder huis heeft 1 garage aan de tuin, en dan zitten er 2 garages naast die niet doorgetrokken zijn en helaas ook niet bijgekocht zijn door de originele/vorige bewoners.

En tja, duur is "ok" mits ze wel waarde voor hun geld leveren. 15 van die panelen is dus al 5200 euro via die site.
Hij heeft gemeten dat deze opstelling kan/past. Met een gewone stringomvormer en geen panelen naast mijn dakkapel zou ik primair kosten besparen omdat ik dan geen rekening meer hoef te houden met de schaduw? Scheelt wel ~500 KwH afhankelijk van paneel.

Bedoel je de omvormer in de garage plaatsen in plaats van op zolder? Ja dat zou lijkt me ook een optie moeten zijn. Daar op zolder wordt het bloedheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 22:36
En ook niet vergeten dat die SE inclusief optimizers is. Als je die wilt kun je die ook net zo goed aan die QCells hangen (+/- 50 euro per optimizer extra). Dan is je 2e optie wat opbrengst betreft zo goed als gelijk aan de Maxeons.

Maar zoals nu lijkt het er een beetje op dat ze je de 1e optie geven zodat je de 2e optie goedkoop vindt en voor die kiest :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
redwing schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:07:
En ook niet vergeten dat die SE inclusief optimizers is. Als je die wilt kun je die ook net zo goed aan die QCells hangen (+/- 50 euro per optimizer extra). Dan is je 2e optie wat opbrengst betreft zo goed als gelijk aan de Maxeons.

Maar zoals nu lijkt het er een beetje op dat ze je de 1e optie geven zodat je de 2e optie goedkoop vindt en voor die kiest :)
Dat zou ook nog kunnen, maar in het gesprek was hij zeer te spreken over de kwaliteit van Solaredge, dus dat zou hij dan goed hebben gedaan :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vergelijkbare maatvoering zijn de panasonic hit panelen.
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

Worden hier duur gevonden, maar zijn goedkoop tegenover de Sunpowers.
En ook 25 jaar garantie.

Ik vrees dat je een installateur gevonden hebt, die er anders tegenaan kijkt.
Maar over 10 jaar is alles weer verouderd tegenover de dan geldende techniek.
Dus maak het niet te "extreem" duur.

Ja inderdaad. String omvormer(s) hangen hier ook in de schuur en koeler plekje. Maar kan in de zomer ook warm zijn. Maar dat koel ik met een fannetje aangestuurd door domotica.

Optimizers maken van schaduw ook geen zon, dus verlies heb je altijd.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:17:
Vergelijkbare maatvoering zijn de panasonic hit panelen.
https://www.winkelman-zon...iles&merk=Panasonic%20HIT

Worden hier duur gevonden, maar zijn goedkoop tegenover de Sunpowers.
En ook 25 jaar garantie.

Ik vrees dat je een installateur gevonden hebt, die er anders tegenaan kijkt.
Maar over 10 jaar is alles weer verouderd tegenover de dan geldende techniek.
Dus maak het niet te "extreem" duur.

Ja inderdaad. Omvormer(s) hangen hier ook in de schuur en koeler plekje. Maar kan in de zomer ook warm zijn. Maar dat koel ik met een fannetje aangestuurd door domotica.

Optimizers maken van schaduw ook geen zon, dus verlies heb je altijd.
Tja, als het echt goed spul is dan scheelt dat voor hem garantie werkzaamheden :+
Je hebt wel gelijk natuurlijk, de opbrengst van panelen is volgens mij al fors toegenomen afgelopen jaren.

Die zij-panelen weglaten en omvormer ga ik overwegen, stukje zekerheid dat al mijn panelen gewoon goed leveren ongeacht staat van een enkel paneel is me wel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nog een opmerking,
Als je P370 toepast op een 3-fase omvormer, heb je er minimaal 16 nodig. (en ook een minimum aantal in de zon.
Zie datasheet https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
@Rouske ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:29:
Nog een opmerking,
Als je P370 toepast op een 3-fase omvormer, heb je er minimaal 16 nodig. (en ook een minimum aantal in de zon.
Zie datasheet https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
@Rouske ?
Hm, hoezo minimaal? Dat haal ik niet uit die sheet als leek. Dit is helaas wel het praktische maximum wat ik kan behalen, of ik moet er een in de tuin leggen, lijkt me niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zal dus naar een P404 of P505 moeten (@Rouske, want ik heb er geen verstand van )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_GiHzVoyXKfAqMe_bx7pG4KGX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIZj4408VkKnTE35aAVt1cTn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 22:36
Ik heb er 24 panelen aan een SE6k hangen waarbij 12 oost en 12 west en 's ochtends en in de avond moeten de optimizers hard werken om het verlies te beperken dat ik heb doordat er niet genoeg panelen in de zon liggen. Eigenlijk moet je er 13 in de zon hebben liggen voordat het optimaal draait.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:32
@redwing met welke optimizers? wel essentiële info... al gevonden p370 :S

Lekker bezig @AUijtdehaag d:)b

@Zebby De QCells DUO-G6 355 WP heeft een Isc (10,84A) een Impp (10,33A) die boven de limiet van de p404 (max 10,1A) ligt, zelfde PDF, maar dan bovenin.
Dus dan zouden dat p505's moeten worden en dan voldoe je wel aan de minimale SolarEdge eis van 14 stuks in een string (was vroeger trouwens 13 stuks!).

Maar passen er op dat garage dak dan niet meer panelen dan de nu geplande 6 stuks bijv. in Oost/West?
Welke afmetingen heeft dat dak?

[ Voor 8% gewijzigd door Rouske op 10-04-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Rouske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:15:
@redwing met welke optimizers? wel essentiële info... al gevonden p370 :S

Lekker bezig @AUijtdehaag d:)b

@Zebby De QCells DUO-G6 355 WP heeft een Isc (10,84A) een Impp (10,33A) die boven de limiet van de p404 (max 10,,1A) ligt, zelfde PDF, maar dan bovenin.
Dus dan zouden dat p505's moeten worden en dan voldoe je wel aan de minimale SolarEdge eis van 14 stuks in een string (was vroeger trouwens 13 stuks!).

Maar passen er op dat garage dak dan niet meer panelen dan de nu geplande 6 stuks bijv. in Oost/West?
Welke afmetingen heeft dat dak?
Uit mijn hoofd was het 3m breed bij 6m lang. Volgens mij werd het een oost/west, heb ik verkeerd "getekend".
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de lsc/Impp. Moet ik bij de QCells ook de P505 moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Zebby schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:20:
[...]
Uit mijn hoofd was het 3m breed bij 6m lang. Volgens mij werd het een oost/west, heb ik verkeerd "getekend".
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de lsc/Impp. Moet ik bij de QCells ook de P505 moeten hebben?
Dat zijn de maximale stromen die van het paneel komen en wat de optimizer maximaal mag hebben.

Als je de p370 gaat toepassen met die QCells niet want die kunnen tot 11A.
Maar dan gaan we je waarschijnlijk terug zien hier: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Ik zou zeker de p505's nemen, ook omdat je met de p370's onder het minimum aantal zit en ook nog eens 6 panelen in O/W zet en ik zie ook panelen naast de dakkapel, dus schaduw.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 10-04-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Rouske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:00:
[...]

Dat zijn de maximale stromen die van het paneel komen en wat de optimizer maximaal mag hebben.

Maar dan gaan we je waarschijnlijk terug zien hier: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Ik zou zeker de p505's nemen, ook omdat je met de p370's onder het minimum aantal zit en ook nog eens 6 panelen in O/W zet en ik zie ook panelen naast de dakkapel, dus schaduw.
Ok dank, ik denk dat ik het nu begrijp. Vind het dan wel slordig dat het zo wordt aangeboden, die minimale eis van 16 (ongeacht het lsc/impp gedeelte) lijkt me wat lastig te missen. Scheelt zo'n 15-17 euro p/s zo te zien, dat is nog wel te overzien.

De solaredge panelen vallen wat mij betreft wel af, 2500 euro voor 320-350 kwh per jaar meer staat natuurlijk niet in verhouding. Dan maar niet 't beste van 't beste.

Met de huidige QCell offerte, maar dan met p505's, dan werken alle panelen nog steeds los van elkaar op eigen volle capaciteit toch? Dat zit in de omvormer.
Dan ga ik nog even kijken wat de prijzen daarvan zijn voor een vergelijk, en ook even aftasten hoe hij omgaat met de scherpe input van jullie om te bepalen of ik in ieder geval met hem door ga.

Dank tot zoverre voor alle uitgebreide reacties, er komen aardig wat van dit soort threads voorbij, en dan toch de tijd nemen om goede input te geven wordt zeer gewaardeerd O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Rouske schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:00:
[...]

Ik heb een reactie terug. Hij zegt gebruik gemaakt de hebben van de SolarEdge Site Designer. Deze geeft nu aan SE4K omvormer en P404 optimizers. Hij geeft hierbij zelf nog aan dat de SE4K kan, maar dat dit uitbreiden moeilijker maakt.
https://imgur.com/06wyrV2
https://imgur.com/CeOiv4G

Wel vreemd dat deze dus iets aangeeft wat niet zou moeten kunnen? Ik zie de A waarde niet benoemd staan in dezen. Zou jij alsnog de 505's aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Zebby schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:22:
[...]

Ik heb een reactie terug. Hij zegt gebruik gemaakt de hebben van de SolarEdge Site Designer. Deze geeft nu aan SE4K omvormer en P404 optimizers. Hij geeft hierbij zelf nog aan dat de SE4K kan, maar dat dit uitbreiden moeilijker maakt.

Wel vreemd dat deze dus iets aangeeft wat niet zou moeten kunnen? Ik zie de A waarde niet benoemd staan in dezen. Zou jij alsnog de 505's aanraden?
Zeker apart, net zelf nog geprobeerd in de online Designer, maar ik krijg toch echt met die combi DUO-G6 355 en p404 een fout dat er ongeldige optimizers zijn.
Verder zie ik dat die op de dakkapel op 2° helling staan in zijn document, alleen gaat de online designer niet lager dan 3° helling. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Rouske schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:25:
[...]

Zeker apart, net zelf nog geprobeerd in de online Designer, maar ik krijg toch echt met die combi DUO-G6 355 en p404 een fout dat er ongeldige optimizers zijn.
Verder zie ik dat die op de dakkapel op 2° helling staan in zijn document, alleen gaat de online designer niet lager dan 3° helling. :?
Mooi dat. Denk niet dat het prijsverschil dusdanig is om p404 te kiezen over p505, dus in dat opzicht "eenvoudige" keuze.

@Rouske Hij had het nog een keer ingevoerd, kreeg nu weer een ander advies, P401's, zouden nieuwe zijn die nog niet echt te bestellen zijn. Uiteindelijk nagebeld bij SolarEdge, die adviseren toch de P505's. Kleine 200 meer ex btw.
Had je toch gelijk :D

[ Voor 18% gewijzigd door Zebby op 25-04-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Zebby op 25-04-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ik zou hierdoor toch wel wat minder vertrouwen krijgen in de installateur, maar als die het advies van SolarEdge overneemt.

Misschien kan hij je nog wat matsen voor de extra kosten, want anders had je met een minder presterend systeem gezeten waar hij waarschijnlijk nog weer een keer voor terug had moeten komen om alsnog alle optimizers te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 20:12
Zebby schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:22:
[...]

Hmm, ik zou met dit aantal panelen op verschillende orientaties geen 3 fase SE willen hebben. Die heb ik zelf en heel gelukkig wordt ik er niet van.

Ook al hangen ze er p505 optimizers aan, je moet 750/85=9 panelen in de zon hebben met een p505
Eigenlijk is dat per dakvlak, en als je orientaties in verschillende richting hebt dan remmen schaduw panelen zon panelen.

Wie anders berweert moet terug naar school om rekenles te volgen.

Als je het goed bekijkt is Solaredge eigenlijk bedoelt voor 1 orientatie waar je wat schaduw op kunt hebben. Zo is hun uitleg ook gemaakt.

Wil je 1 systeem alle richtingen op en het simpel oplossen kan een 3 fase SE wel, maar is het raadzaam op elke orientatie te voldoen aan de SE eisen (16 normale optimizers, of 14 korte string optimizers)
Doe je dit niet zien we je wel weer in de boven genoemde thread.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
jacovn schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:26:
[...]

Hmm, ik zou met dit aantal panelen op verschillende orientaties geen 3 fase SE willen hebben. Die heb ik zelf en heel gelukkig wordt ik er niet van.

Ook al hangen ze er p505 optimizers aan, je moet 750/85=9 panelen in de zon hebben met een p505
Eigenlijk is dat per dakvlak, en als je orientaties in verschillende richting hebt dan remmen schaduw panelen zon panelen.

Wie anders berweert moet terug naar school om rekenles te volgen.

Als je het goed bekijkt is Solaredge eigenlijk bedoelt voor 1 orientatie waar je wat schaduw op kunt hebben. Zo is hun uitleg ook gemaakt.

Wil je 1 systeem alle richtingen op en het simpel oplossen kan een 3 fase SE wel, maar is het raadzaam op elke orientatie te voldoen aan de SE eisen (16 normale optimizers, of 14 korte string optimizers)
Doe je dit niet zien we je wel weer in de boven genoemde thread.
Ik ga denk ik zelf wel even bellen met SolarEdge, vind het een beetje zorgwekkend dat er zo veel variabelen zijn. Ik ga ook bij mijn aanbieder navragen wat hij doet als blijkt dat ik <90% van de verwachte opbrengst ga behalen zoals jij aangeeft. Of is 95% beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Lees hier mijn issues met een 3 fase SE met initieel te weinig panelen en hoe het beter te krijgen.
jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

Het is niet voor iedereen toepasbaar, en sommigen trekken zich er niets van aan, maar er zitten toch wel wat schaduwkantjes aan een Solaredge systeem (mooi on topic woord)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
jacovn schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:59:
Lees hier mijn issues met een 3 fase SE met initieel te weinig panelen en hoe het beter te krijgen.
jacovn in "Issue met Solaredge opzet oplossen"

Het is niet voor iedereen toepasbaar, en sommigen trekken zich er niets van aan, maar er zitten toch wel wat schaduwkantjes aan een Solaredge systeem (mooi on topic woord)
De vraag is dan echter - wat is het alternatief? Ik heb echt de max van 9 op het dak zuid, en 6 oost/west op garage. Als je die ook zuid doet passen er waarschijnlijk maar 4? Moet ik dan geen optimizers nemen? Wat wordt mijn (mindere) opwekking met de huidige setup, en wat is anders de max?
Ik kan niet echt meer panelen kwijt, misschien nog 2 op een klein balkon die dan niet meer bruikbaar is, dus dat is niet wenselijk. Of panelen op noord, maar die hebben dan echt weinig zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dan is wellicht een micro inverter systeem een oplossing, maar helaas kun je daar niet echt een 390 watt Sunpower paneel aan hangen. Die hebben voor zover ik er ervaring mee heb positieve tolerantie en ik heb 330+ watt uit een 350 watt paneel zien komen

Met die qcells van 335 wattpeak is het denk ik ook een uitdaging, maar dat zal wellicht gaan.
Dan kun je die 15 micro’s a €120 per stuk + €200 monitoring (€2000) afzetten tegen een SE inverter als SE5000H Van €950met 15 maal p505 a €67 (€1955)
De bekabeling van Enphase of APS is wel wat duurder dan normale solar kabel helaas. Komt iets duurder uit maar kan wel erg goed met schaduw om gaan.

Van string omvormers heb ik weinig kennis, maar ik neem aan dat je in dat geval een moet zoeken die met laag voltage string nog goed werkt. De panelen hebben Vmpp van 40 volt, en met oost/west op garage heb je dan 120 + 120 volt. Als dat dan op 2 inputs moet heb je een andere inverter nodig voot je zuid dak en die moet goed met schaduw om kunnen gaan, maar wel 9x40=360 volt wat goed is voor een 1 fase inverter normaal
@AUijtdehaag kan je daar wel mee helpen, die is wel creatief in oplossingen bedenken.
De door hem genoemde panasonic HIT kuro panelen zouden een optie kunnen zijn, hebben lekkere hoge spanning met Vmpp van 59 volt of zo. En ze zijn iets van 8 cm minder lang dan gemiddeld paneel.

Pagina: 1