Beste Tweakers,
Sinds we in ons nieuwe huis wonen speel ik al met de gedachte om een keer iets van een multiroom audio setup te installeren. Ik weet echter nog niet goed hoe en wat, met name omdat er vele wegen naar Rome zijn. Daarbij heb ik nog geen vast plan van "zo moet het" (ik houd meerdere alternatieven open).
Het idee is om muziek af te kunnen spelen in een aantal ruimtes. Ruimtes waar ik in eerste instantie
speakers wil plaatsen zijn:
Hoewel ik nog niet zeker weet hoe en wat ik wil, zijn er wel een aantal uitgangspunten:
Ik heb al veel rondgekeken naar mogelijkheden en ook in welke mate ik dingen met vrijwel alleen hardware kaninrichten, of dat ik met bepaalde software ook al een heel eind kom. Zo kwam ik recentelijk een app "BubbleUPnP" tegen, welke wellicht een deel van de totale oplossing kan worden. Dingen die ik verder ook al bekeken heb:
Wie van jullie heeft ervaring met dit soort dingen of heeft eerder voor eenzelfde dilemma gestaan en wat zijn eventueel jullie tips en/of "do's and don'ts" wat betreft het inrichten van een dergelijk systeem.
Op dit moment neig ik, van alle opties die ik heb opgenoemd, lichtelijk naar het Up2Stream systeem, dit zou voor 3 ruimtes neerkomen op iets van 270 euro (speakers heb ik in overvloed in verschillende maten). Echter, aangezien je op Aliexpress ook leuke bordjes ziet met dan wel alleen Bluetooth voor een fractie van de prijs (totaalprijs daar zou minder dan 100 euro zijn) twijfel ik of dat nu een slimme keuze is, of het een "goedkoop is duurkoop" wordt (mindere featureset, lastiger speakers aan ruimtes te koppelen etc.)
Sinds we in ons nieuwe huis wonen speel ik al met de gedachte om een keer iets van een multiroom audio setup te installeren. Ik weet echter nog niet goed hoe en wat, met name omdat er vele wegen naar Rome zijn. Daarbij heb ik nog geen vast plan van "zo moet het" (ik houd meerdere alternatieven open).
Het idee is om muziek af te kunnen spelen in een aantal ruimtes. Ruimtes waar ik in eerste instantie
speakers wil plaatsen zijn:
- Keuken
- Bijkeuken
- Overdekt terras
- De serre (optioneel)
Hoewel ik nog niet zeker weet hoe en wat ik wil, zijn er wel een aantal uitgangspunten:
- Ik wil het redelijk budget vriendelijk houden, dus zaken als Sonos systemen en soortgelijken vallen af
- Ik wil ofwel bestaande normale speakers gebruiken (met Raspberri Pi/Chromecast audio/versterkerbordje etc.) of anders kant en klare wifi/bluetooth speakers
- De speakers/setup per ruimte moet gewoon via netstroom kunnen functioneren
- Zelf wat DIY in elkaar knutselen lijkt me wel leuk, tot op zekere hoogte (zelf capacitors op een PCB gaan solderen pas ik voor)
- Qua kosten, uitgaande van 2 speakers per ruimte, probeer ik te houden onder de 100-125 euro per ruimte. Hoe meer in de richting van de 125 euro, hoe minder ik zin heb om zelf veel te gaan klooien (dan moet het gewoon plug-and-play zijn).
Ik heb al veel rondgekeken naar mogelijkheden en ook in welke mate ik dingen met vrijwel alleen hardware kaninrichten, of dat ik met bepaalde software ook al een heel eind kom. Zo kwam ik recentelijk een app "BubbleUPnP" tegen, welke wellicht een deel van de totale oplossing kan worden. Dingen die ik verder ook al bekeken heb:
- Google Chromecast Audio: klonk ideaal, via een versterkerbordje aansluiten op wat losse speakers (heb ik nog in alle maten liggen, kosten dus 0) en gaan met de banaan. Alleen helaas, dat ding wordt niet meer gemaakt en is ook tweedehands matig/slecht verkrijgbaar.
- Up2Stream WiFi stereo amplifier board: leuk bordje om je bestaande speaker een Wifi speaker te maken. Kosten zo rond de 70 euro per stuk + 15 voor een adapter, lijkt een vrij compleet pakket.
- Gebruik maken van kant en klare bluetooth speakers. Nadelen zijn, bij de goedkopere modellen, het vermogen en geluidskwaliteit.Tevens vraag ik me af, als ik er 2 per ruimte wil, of ik deze dan per ruimte kan bundelen in software (via Google Home of iets dergelijks). Tevens vind ik deze vaak qua looks niets, veel te schreeuwerig, iets voor tieners
- Versterkerbordje met bluetooth van Aliexpress (bijvoorbeeld zoiets), hierop een voeding aansluiten en de speakers. Vraag is alleen hoe krijg ik dit mooi aangesloten (lees: mooier dan op mijn telefoon/tablet over bluetooth connectie maken en dan iets afspelen, bijvoorbeeld wel via Google Home)
- Wifi netwerk door het hele huis en in de tuin (meerdere routers/repeaters gebundeld tot 1 netwerk)
- Eén enkele Google Home Mini
- Een flinke reeks aan smartplugs, bestuurd via Tuya (of Google Home)
- Zowel ik als de vriendin een Android telefoon, 2 Android tablets en een iPad Air 2
Wie van jullie heeft ervaring met dit soort dingen of heeft eerder voor eenzelfde dilemma gestaan en wat zijn eventueel jullie tips en/of "do's and don'ts" wat betreft het inrichten van een dergelijk systeem.
Op dit moment neig ik, van alle opties die ik heb opgenoemd, lichtelijk naar het Up2Stream systeem, dit zou voor 3 ruimtes neerkomen op iets van 270 euro (speakers heb ik in overvloed in verschillende maten). Echter, aangezien je op Aliexpress ook leuke bordjes ziet met dan wel alleen Bluetooth voor een fractie van de prijs (totaalprijs daar zou minder dan 100 euro zijn) twijfel ik of dat nu een slimme keuze is, of het een "goedkoop is duurkoop" wordt (mindere featureset, lastiger speakers aan ruimtes te koppelen etc.)
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT