Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel.nijman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05-2020
Aan mijn laptop heb ik 2x 24 inch monitoren aangesloten.

Waarvan 1 op de GTX 1050 HDMI aansluiting en de ander op Intel HD Graphics 630 USB-C aansluiting.
En het laptopscherm uit met deze opstelling.

Wanneer ik een game start valt na hooguit een aantal min het 2e scherm uit waar ik dus NIET op speel.
Games als BF 5 en Minecraft.

Ik dacht zelf aan overbelasting maar omdat elk scherm op een andere videokaart is aangesloten vind ik dit wel vreemd of ik zie dit verkeerd, dit is ook te zien bij taakbeheer zie GPU 0 en GPU 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1nr6x_VY66GahZQ-5QWid-XubA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ6jU11uDOQ37BJJr7k4WFLb.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het gamen komt de CPU temperatuur rond 85 graden en de GTX 1050 rond de 65 graden.
Als ik het scherm van de USB-C poort niet gebruik maar wel het laptop scherm is er niks aan de hand.

Wil ik daarna het andere scherm weer aan krijgen moet ik de laptop opnieuw opstarten of zelfs de BIOS updaten

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 10% gewijzigd door wessel.nijman op 10-04-2020 17:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk eens bij energiebeheer, wellicht dat daar ergens een timer staat bij niet actief gebruiken.
Kan zelfs energiebeheer van de monitor zelf zijn

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel.nijman
keur0000 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:18:
Kijk eens bij energiebeheer, wellicht dat daar ergens een timer staat bij niet actief gebruiken.
Kan zelfs energiebeheer van de monitor zelf zijn
Dit is niet het geval, heb het zo ingesteld dat de laptop nooit in slaapstand of iets valt.
en beide schermen blijven aan als ik de laptop een lange tijd niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Doet intel niet zoiets als dat wanneer je in een desktop omgeving bezig bent dat de intel HD Graphics worden gebruikt, maar ga je iets gaat doen wat meer grafische kracht nodig heeft dan schakelt hij over naar de GTX 1050 (en schakelt dan mogelijk automatisch de intel HD Graphics uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel.nijman
MonkeyJohn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:35:
Doet intel niet zoiets als dat wanneer je in een desktop omgeving bezig bent dat de intel HD Graphics worden gebruikt, maar ga je iets gaat doen wat meer grafische kracht nodig heeft dan schakelt hij over naar de GTX 1050 (en schakelt dan mogelijk automatisch de intel HD Graphics uit)?
Dat weet ik zo niet, maar dan moet deze na die tijd ook weer worden inschakeleld. Dat gebeurd ook niet. Ik moet de pc uit een aan zetten dan doet die het weer en zelfs soms de BIOS opnieuw updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:37
Misschien een driverprobleempje (black screen of death? van nvidia-driver) of iets met de warmte (instabiliteit > crash). Staat er wat in je windows logboeken over of een minidump die gemaakt is?

BIOS opnieuw updaten vind ik wel wat vreemd eerlijk gezegd. Dan zou je haast nog denken als deze hier zijn waarden verliest dat de CMOS batterij niet meer zuiver is. Dit kan soms voorkomen bij nieuwe systemen. En krijg je ook onvoorspelbaar gedrag van, zoals niet bijwerken van de juiste computertijd of vergeten van bios settings. Heb je ook problemen met de computertijd dat die soms minuten opeens op een rare tijd staat?

sinds wanneer heb je de problemen, al heel lang, sinds een nieuwe driver, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel.nijman
marcel87 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:42:
Misschien een driverprobleempje (black screen of death? van nvidia-driver) of iets met de warmte (instabiliteit > crash). Staat er wat in je windows logboeken over of een minidump die gemaakt is?

BIOS opnieuw updaten vind ik wel wat vreemd eerlijk gezegd. Dan zou je haast nog denken als deze hier zijn waarden verliest dat de CMOS batterij niet meer zuiver is. Dit kan soms voorkomen bij nieuwe systemen. En krijg je ook onvoorspelbaar gedrag van, zoals niet bijwerken van de juiste computertijd of vergeten van bios settings. Heb je ook problemen met de computertijd dat die soms minuten opeens op een rare tijd staat?

sinds wanneer heb je de problemen, al heel lang, sinds een nieuwe driver, etc?
Kan eigenlijk nergens wat vinden in log bestanden. Het ligt ook niet aan Nvidia omdat het de andere poort is die uitvalt welke aan de Intel HD Graphics 630 zit. Heb deze laptop nu 3.5 jaar en ook nooit iets geks gemerkt verder. Hij doet het verder overigens perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
Waarom denk je eigenlijk dat de GPU's allebei tegelijk in gebruik zijn? Heb jij dat specifiek zo ingesteld, dus HDMI=GTX en USB-C=intelHD (kan dat eigenlijk wel)? Ik ga er eigenlijk vanuit dat er maar 1 GPU wordt gebruikt, dus of intelHD (low load/bureablad) of de GTX tijdens het gamen (full load) en dat de laptop automatisch switched tussen die 2.
Wat als je het beeldscherm dat via de USB-C is aangesloten instelt als het primaire scherm en dan een game gaat spelen, valt dan het andere scherm op de HDMI dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel.nijman
MonkeyJohn schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:00:
Waarom denk je eigenlijk dat de GPU's allebei tegelijk in gebruik zijn? Heb jij dat specifiek zo ingesteld, dus HDMI=GTX en USB-C=intelHD (kan dat eigenlijk wel)? Ik ga er eigenlijk vanuit dat er maar 1 GPU wordt gebruikt, dus of intelHD (low load/bureablad) of de GTX tijdens het gamen (full load) en dat de laptop automatisch switched tussen die 2.
Wat als je het beeldscherm dat via de USB-C is aangesloten instelt als het primaire scherm en dan een game gaat spelen, valt dan het andere scherm op de HDMI dan uit?
Omdat als deze zou switchen bij full load dan zou die ook weer moeten aan gaan bij low load. Dat gebeurd dus niet, dan is de hele USB-C poort gewoon uit. En deze krijg ik pas weer aan de praat bij een BIOS (her) update :?

maarr heb geprobeerd wat jij zei, heb nu USB-C scherm ingesteld als hoofdscherm... nu gaat alles goed, beide schermen blijven aan bij zware belasting. 2e scherm als "bij" scherm is nu de HDMI.

Alleen nu het volgende de kwaliteit van HDMI is velen malen beter. Niet alleen 144 HZ (HDMI) en max 60 HZ (USB-C) maar ook zicht baar verschil qua kleuren scherpte enz enz.

bijzonder geval.... ik kan verder ook niet echt iets instellen, Nvidia heeft wel een soor config. scherm maar daar kan ik aan poorten n niks aan veranderen zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjhd0o5ZZEgLmEILM5LOx_UonXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yShA4851QgMLA8KWBWY08uW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de situatie wanneer geen schermen zijn aangesloten. je ziet ook dat fysiek welke poort welk GPU heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BB3lddSeHtxU4iKZaEXTMC-RzkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czmomMIrNVuatru8i5wLRAOX.jpg?f=fotoalbum_large

dit als ik beide schermen heb aangesloten.

Ik wil kunnen gamen op HDMI vanwege betere kwaliteit enz. en ander scherm minder kwaliteit als "bij" scherm snap je?
Pagina: 1