Ryzen 3700 cold boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-06-2024
Hoi,

Heb een Ryzen 3700 icm
asrock x570 steel legend
Crucial ballistic 2x 16gig 3200

heb de ryzen overklocked naar 4200 hz, met 1.4 vcore.

het loopt prima... kan uren gamen, geen BOD etc
echter de volgende ochtend boot het niet...dan valt alles weer terug naar fabrieks instellingen.
Als ik na even gamen opnieuw opstart werkt het allemaal wel prima..

wat kan het probleem zijn?
het is een simpele oc... bijna alles op auto, alleen de clock waarde aangepast en de vcore.

[ Voor 7% gewijzigd door GertJan79 op 10-04-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Veel meer info gewenst. je kunt oa iets terug klokken.
alles auto is ook niet de weg.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
wat kan verklaren dat een cold boot niet werkt... maar uren gamen en het systeem stressen prima gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 21:59
Boot voltage... 1.4 is al aardig aan de hoge kant, maar 1.45 of 1.5 zou ie ook nog wel moeten kunnen trekken. Geen idee of je systeem een aparte instelling heeft, maar dat zou wel fijn zijn (Boot DRAM voltage), dan zou je 1.45 (boot) / 1.4 (normaal) kunnen proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 10-04-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
Ok, ben er inmiddels achter dat het de xmp instellingen van mijn geheugen is...

Heb nu geen OC op cpu en weer boot hij niet. Enige dat is ingesteld zijn de xmp setting voor memory...

Dit moet toch gewoon werken?? nu draait mijn mem op 2600 hz, ipv 3200

foute modules? of kan ik nog iets anders proberen>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 09:19
Begin bij de basis met een stabiel systeem.
Standaard instellingen en geheugen stabiel. Evt met Ryzen DRAM calculator instellingen.

Als dat werkt dan ga je even strestesten en zie je vanzelf dat je cores automatisch overclocken via PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
Crucial ballistic ondersteunt xmp profiles! Die heb ik ook ingesteld. De latency waardes zijn exact wat de specs aangeven en ook de voltage is 1.35. Wat crucial zelf aangeeft! Dus het xmp profile lijkt correct!
Toch geeft het problemen. Heb de leverancier gevraagd of dit kapotte modules zijn! Xmp zou gewoon moeten werken lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
GertJan79 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:48:
Crucial ballistic ondersteunt xmp profiles! Die heb ik ook ingesteld. De latency waardes zijn exact wat de specs aangeven en ook de voltage is 1.35. Wat crucial zelf aangeeft! Dus het xmp profile lijkt correct!
Toch geeft het problemen. Heb de leverancier gevraagd of dit kapotte modules zijn! Xmp zou gewoon moeten werken lijkt mij
Staat je module in de Memory QVL lijst https://www.asrock.com/MB...end/index.us.asp#MemoryMS? Zo niet is er een kans dat de geheugen niet stabiel draait op XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
Zie het er niet tussen staan... kan ik ze dan handmatig clocken op de juiste snelheid? Of gaat het in zijn geheel niet stabiel draaien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Als ze er niet tussen staan betekent dat doorgaans alleen maar dat ze niet getest zijn. Waarschijnlijk werken ze wel, maar je zou misschien inderdaad de timings handmatig in moeten voeren. Verder is het MHz en niet hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Als XMP het probleem is dan kan je dat toch uitzetten en het geheugen handmatig op de gewenste waarden instellen?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
Dank allen...ga het zo eens proberen handmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GertJan79 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:53:
Dank allen...ga het zo eens proberen handmatig
Ik zou handmatig: geheugen snelheid, geheugen voltage, primaire timings, FCLK snelheid (1600 als je 3200MT/s DDR gebruikt) SOC voltage (onder de 1.2v houden) instellen en fast boot uit voor geheugen training.

Misschien is het zelfs wel handiger om eerst een clear c-mos of BIOS default settings in te laden om al het oude kwijt te zijn.

XMP is trouwens eens Intel specificatie en kan zelfs de base clock onder de 100Mhz houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
GertJan79 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:12:
Zie het er niet tussen staan... kan ik ze dan handmatig clocken op de juiste snelheid? Of gaat het in zijn geheel niet stabiel draaien dan?
Zit je in dezelfde schuitje als mijn vriend. Geheugen wilde ook niet op xmp draaien.
-Wat ik heb gedaan is de basis XMP SPD info wat wordt weergegeven in CPU-Z handmatig hebt ingevoerd (CL, tRCD, tRP, tRAS, tRC, CR). Rest op auto.
2. Memtest86 gedraaid was stabiel.
3. In mijn bios kon ik zien welke timing gebruikt werd en die handmatig in plaats van auto ingevoerd.
4. Eventueel kan je de timings tweaken om dichterbij XMP waardes te komen, maar dit vereist wel dat je iedere verandering moet testen op stabiliteit. Dit kost veel tijd. En grijze haren geloof me die krijg je er gratis bij.

Over SOC voltage mijne is 1.05V (3600x) ook 3200MHz geheugen. Je hebt niet meer nodig dan 1.2v maar probeer zo dicht mogelijk bij 1.1v te blijven.

Veel succes.

[ Voor 7% gewijzigd door WildWilly op 11-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM in bankje 2en4 vanaf CPU. (vaak DIMM A2-B2) voor hogere snelheid in XMP

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
Hoi Hackus,
dat heb ik!

Probleem is opgelost met handmatig instellen! blijkbaar gaat de xmp niet lekker
Ook mij cpu nu stabiel op 4200 met 1.25v

dank allen, voor het meedenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@GertJan79 mooi dat het is opgelost en fijn dat je nog even een terugkoppeling hier doet. Om eerlijk te zijn zet ik XMP standaard uit in al m'n builds en probeer ik het nog geen eens; het zou eea moeten vergemakkelijken maar naar mijn mening werkt het te vaak gewoon niet goed en het handmatig tweaken heeft natuurlijk ook z'n charme.

Mocht je nog verder willen tweaken dan is de Ryzen Memory Calculator idd een goede tool. Handleiding hier.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan79
temp00 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:04:
@GertJan79 mooi dat het is opgelost en fijn dat je nog even een terugkoppeling hier doet. Om eerlijk te zijn zet ik XMP standaard uit in al m'n builds en probeer ik het nog geen eens; het zou eea moeten vergemakkelijken maar naar mijn mening werkt het te vaak gewoon niet goed en het handmatig tweaken heeft natuurlijk ook z'n charme.

Mocht je nog verder willen tweaken dan is de Ryzen Memory Calculator idd een goede tool. Handleiding hier.
Irritant genoeg vanochtend weer niet booten!
heb nu bovenstaand verhaal in zijn geheel uitgevoerd en de "Fast" methode ingevoerd in mijn bios... ben benieuwd. Zit toch een beetje te neigen dat het brakke modules zijn, ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan79
vanochtend booten zonder problemen!.... daarna 4 uur uit gehad en nu weer booten zonder problemen!

De memory calculator heeft het dus gefixed... en blijft het raar dat zoiets niet simpel out of the box kan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
GertJan79 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:
vanochtend booten zonder problemen!.... daarna 4 uur uit gehad en nu weer booten zonder problemen!

De memory calculator heeft het dus gefixed... en blijft het raar dat zoiets niet simpel out of the box kan werken...
Daarom wordt vaak geadviseerd om geheugen te kopen wat in de QVL lijst staat. Dit kan nooit natuurlijk 100% het probleem oplossen maar minimaliseert behoorlijk.

Ik gebruik ook geen "goed gekeurde" geheugen. Maar ik wist waaraan ik begon.

In ieder geval mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 19:28
Wat apart dat mijn 3700x en x570 steel legend precies hetzelfde hebben.

Memory op xmp werkte niet, Daarna handmatig de xmp waardes stuk voor stuk getest en met tRas van 42 naar 44 ging het goed. Hierbij wel mijn TrC op auto en dan klokt hij hem op 83 (te hoog toch?).

Kan uren gamen, nergens fouten. Maar na een dag uit geen boot en terug naar 2666mhz. Krijg het daarna ook niet zomaar aan de praat door het laden van mijn eigen profiel. Na een uur draaien op 2666mhz kan ik wel rebooten en het profiel inladen.

Voltage hoger dan 1.35?

Setje staat trouwens wel op de QVL

CMW16GX4M2Z3600C18

xmp = 3600mhz - 18-22-22-42 1.35

Ik draai hem nu op:
3600mhz 18-22-22-44 1.35 1T met GDM enabled

Maar dus nog steeds cold boot zo nu en dan een boel gedoe.

[ Voor 33% gewijzigd door rcthans op 14-06-2020 18:15 ]

Pagina: 1