Geen te openen ramen slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinerl
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05-2020
Hoi!

Disclaimer: ik ben een totale leek, dus alvast excuses voor 'domme' vragen/opmerkingen.

De slaapkamer in mijn huurappartement heeft geen te openen raam. Dit is erg vervelend, vooral met deze warmere dagen. Alle warmte stijgt naar boven waardoor het 's nachts niet uit te houden is.
Ik heb hier navraag naar gedaan en ik kreeg als antwoord dat het niet mogelijk is (mag niet van de brandweer) om hier te openen ramen in te plaatsen, omdat er brandwerende ramen in zitten.
Nu is mijn vraag: is dit terecht? Is het inderdaad niet toegestaan om hier te openen ramen te plaatsen? Heb ik geen recht op spuiventilatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 10:12
Zit er dan geen ventilatie rooster boven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
Uit welk jaar is het appartement? In het bouwbesluit staan eisen wat betreft luchtverversing. Is er een mechanische ventilatie aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik zou wat metingen doen. Hoe warm wordt het op een zomers dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinerl
Er zit wel ventilatie in de muur, dit is echter niet afdoende om de warmte weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Zou eerst eens nakeijken of het echt brandwerend glas is, als het goed is staat in 1 van de hoeken een markering.

Op welke etage woon je en hoe oud is het appartement, dat zijn ook nog wel relevante dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinerl
Eerst was het geen appartement, maar een hal (weet niet precies hoelang het gebouw zelf er al staat). Het is echter gerenoveerd en er zitten nu 3 appartementen in, deze zijn ongeveer half jaar geleden opgeleverd. Slaapkamer ligt op de eerste etage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In beginsel heeft een verblijfsgebeid ( slaapkamer) een spui voorziening van minimaal 3 dm³/s per m² vloeroppervlakte (bouwbesluit bestaande bouw)
Het gebeurd vaker dat het bouwkundig lastig of duur te realiseren is en meestal is het dan een extra kamer en staat dan bij de gemeente niet als slaapkamer vergund. maar als onbenoemde ruimte, zo moet het dan natuurlijk ook verhuurd worden. Ik zou de tekeningen (bij de gemeente) en je huur contract even inkijken en zodra er zoiets als slaapkamer staat kan je gaan zeuren ;) (een spui voorziening hoeft geen openraam te zijn , het kan ook middels een ventilatie buis o.i.d.)

https://www.bouwbesluiton...2012/hfd3/afd3-7/par3-7-2

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-04-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Zo te lezen is het nieuwbouw, en aangezien TS vermeldt dat hij ventilatie via de muur heeft (dus waarschijnlijk WTW) zal als het nu al warm is hij een hete zomer tegemoet gaan.

@TS heb je dus een WTW in huis? Even uitzoeken of daar zomernacht koeling / een bypass op zit.
En tipje ook niet standaard op standje 1 zetten of zelfs uit (omdat hij anders zo veel geluid maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinerl
@twain4me ; dit betekent dus dat het ventitlatiesysteem officieel voldoende is qua spuivoorziening?

@Barrycade ; ik zal hier naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:35

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Woon je in een studentencomplex?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

elinerl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:12:
@twain4me ; dit betekent dus dat het ventitlatiesysteem officieel voldoende is qua spuivoorziening?

@Barrycade ; ik zal hier naar kijken.
Het kan voldoen als verblijfsruimte, maar het kan ook dat het formeel geen verblijfsruimte is en dus voldoed, het kan ook dat er niet naar gekeken is en het gewoon niet voldoet.
Wat wat is zal uit een berekening en tekeningen moeten blijken, te vinden in het archief van de gemeente. al die info is aangeleverd bij de vergunnings aanvraag. elke situatie is anders dus inhoudelijk kan ik er op afstand weinig over zeggen.

waneer je alleen maar warmte problemen hebt zou ik de oplossing gaan zoeken in buiten zonwering en/of airco. bij moderne isolatie eisen valt daar niet tegenop te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
twain4me schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:03:
waneer je alleen maar warmte problemen hebt zou ik de oplossing gaan zoeken in buiten zonwering en/of airco. bij moderne isolatie eisen valt daar niet tegenop te ventileren.
In beide gevallen zou ik bij de verhuurder navragen wat het beleid hier in is, als je zelf aangebrachte voorzieningen aanbrengt dan heb je bij een woningbouwcorporatie daar vaak regels voor (incl. een aanvraag formulier e.d.). Zo mag bij de grootste WoCo in Tilburg een airco in een appartement geplaatst worden mits deze bouwtechnisch goed aangelegd is en geen geluidsoverlast veroorzaakt voor de overige bewoners. Hij mag dan niet aan de (voor)gevel hangen dus doorgaans wordt deze aan de wand in het balkon of op 't balkon zelf geplaatst.
Bij commerciele verhuurders zou je het huurcontract er op moeten naslaan wat er mogelijk is qua aanpassingen.

Ik zou van @elinerl eigenlijk wel willen weten of er in de slaapkamer 2 ventilatigaten zitten of maar in? Indien 2 dan heb je WTW, indien 1 dan heb je passieve of mechanise ventilatie. Heb je ook ergens een knop/afstandsbediening waarmee je tijdens het koken de ventilatie harder kan zetten? Dat zou meer luchtverplaatsing in de slaapkamer kunnen creëren, maar dat gaat vaak ook gepaard met meer geluid.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Felicia schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:55:
[...]

Ik zou van @elinerl eigenlijk wel willen weten of er in de slaapkamer 2 ventilatigaten zitten of maar in? Indien 2 dan heb je WTW,
Nee hoor, je kan bij ballans ventilatie met wtw ook alleen inblazen in een slaapkamers/woonkamer en afzuigen in keuken wc en badkamer, en indien itho qualityflow zuig je alleen af via de gebruiksruimtes en blaas je in in de verkeersruimte (itho heeft ontheffing voor de regel uit het bouwbesluit waarin staat dat je alleen direct met buiten lucht moet ventileren (dus niet via een andere ruimte)) . In beide gevallen wordt lucht dan toegevoerd of afgevoerd middels een overstroom voorziening (meestal een spleet onder de deur) en heb je dus maar 1 ventiel in de ruimte.
Dan heb je nog een decentrale WTW die werkt ook prima met 1 gat :)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-04-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
twain4me schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:04:
[...]

Nee hoor, je kan bij ballans ventilatie met wtw ook alleen inblazen in een slaapkamers/woonkamer en afzuigen in keuken wc en badkamer, en indien itho qualityflow zuig je alleen af in slaapkamers (itho heefr ontheffing voor de regel uit het bouwbesluit waarin staat dat je alleen direct met buiten lucht moet ventileren (dus niet via een andere ruimte)) . In beide gevallen wordt lucht dan toegevoerd of afgevoerd middels een overstroom voorziening (meestal een spleet onder de deur) en heb je dus maar 1 ventiel in de ruimte.
Dan heb je nog een decentrale WTW die werkt ook prima met 1 gat :)
Hmm, die regel kende ik niet. Maar, als je alleen afzuigt in de slaapkamers trek je dus ook de warmte uit de andere kamers de slaapkamer in.

Decentrale WTW ken ik, die heb ik ook overwogen. Die kenmerkt zich echter door alternerend te zuigen en te blazen dus dat is makkelijk te controleren door een lintje aan het ventilatiegat te hangen ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Felicia schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:14:
[...]

Hmm, die regel kende ik niet. Maar, als je alleen afzuigt in de slaapkamers trek je dus ook de warmte uit de andere kamers de slaapkamer in.

Decentrale WTW ken ik, die heb ik ook overwogen. Die kenmerkt zich echter door alternerend te zuigen en te blazen dus dat is makkelijk te controleren door een lintje aan het ventilatiegat te hangen ;)
beetje oftopic:

Ik schreef het een beetje krom

Je zuigt dan af in alle ruimtes en blaast in in de verkeersruimte (trap/hal/overloop)
Je zuigt daar dan dus de lucht vandaan, en omdat een wtw rond de 17 graden inblaast (winter) is de aanzuig lucht dus ongveer het zelfde als met direct inblazen met 17 graden

YouTube: Werking QualityFlow ventilatie - Itho Daalderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oude tent die is heringedeeld naar woningen hoeft dacht ik niet te voldoen aan huidige bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grote kans dat er voor de verbouwing een vergunning is aangevraagd, check dat en vraag bij de gemeente wat ze ervan vinden.

Heeft de aannemer appartementen gesplitst? Zo ja dan dient te worden voldaan aan het bouwbesluit.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2020 22:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:30:
Oude tent die is heringedeeld naar woningen hoeft dacht ik niet te voldoen aan huidige bouwbesluit.
daar is de afdeling bestaandebouw voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ligt de slaapkamer toevallig aan een drukke weg of een andere locatie waar een hoge geluidsbelasting vandaan komt? In dat geval moet in sommige gevallen volgens het bouwbesluit de gevel doof worden uitgevoerd. Dit houdt in dat er geen te openen delen mogen zijn aan het geluidsbelaste deel van de gevel.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

elinerl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:51:
Nu is mijn vraag: is dit terecht? Is het inderdaad niet toegestaan om hier te openen ramen te plaatsen? Heb ik geen recht op spuiventilatie?
Je woning moet aan de gestelde normen voldoen met betrekking tot ventilatie. Dat betekent echter niet dat het direct om te openen ramen gaat. Het kan ook zo zijn dat voldoende ventilatie gerealiseerd wordt via de deur naar een ruimte waar wel ramen open kunnen.
Ik heb hier navraag naar gedaan en ik kreeg als antwoord dat het niet mogelijk is (mag niet van de brandweer) om hier te openen ramen in te plaatsen, omdat er brandwerende ramen in zitten.
Daarnaast, al zou het vanuit de brandweer wel toegestaan zijn dan is een verhuurder alsnog niet verplicht om mee te werken aan jouw verzoek om een verbouwing uit te voeren, ook hoeft een verhuurder jou geen toestemming te geven als je zelf die verbouwing uit wilt voeren. Het kan dus ook dat de brandweer het geen probleem vind maar de verhuurder er simpelweg geen zin in heeft. Belangrijk is dus te weten waar het probleem ligt, dan kan gerichter naar een oplossing gezocht worden.

Waar het mijn inziens eigenlijk om neer komt is of de woning onredelijk warm wordt, dat is het echte probleem hier. Er zijn wel normen die stellen dat een ruimte tot een minimale temperatuur verwarmd moet kunnen worden maar geen normen die bepalen hoe warm een ruimte mag worden. Er zijn wel situaties geweest waarin huurwoningen te warm werden en de bewoners naar de rechter gestapt zijn, daar hebben ze gelijk gekregen en huurverlaging gekregen.

Zie ook:
https://www.rtlz.nl/life/...rporatie-ymere-rechtszaak

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tsurany schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 01:49:
[...]
Er zijn wel normen die stellen dat een ruimte tot een minimale temperatuur verwarmd moet kunnen worden maar geen normen die bepalen hoe warm een ruimte mag worden. Er zijn wel situaties geweest waarin huurwoningen te warm werden en de bewoners naar de rechter gestapt zijn, daar hebben ze gelijk gekregen en huurverlaging gekregen.

Zie ook:
https://www.rtlz.nl/life/...rporatie-ymere-rechtszaak
Ja, regelgeving loopt zoals altijd weer nodeloos achter. Er zijn genoeg dingen gebouwd de laatste 15 jaar die meer baat hebben bij een 2 kW airco dan aan het ganse verwarmingssysteem. Zonder verwarming wordt het dan misschien 2 weken <18 graden, zonder airco wordt het >10 weken >27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinerl
@Barrycade Ik heb wel ventilatie via de muur inderdaad. Geen idee of dit WTW is. Volgens mij heeft het maar 1 stand en kan ik hem niet harder of zachter zetten.

@Felicia inderdaad maar 1 gat. Ventilatie van de keuken gaat via een afzuiger.

@Tsurany Slaapkamer is de enige kamer op de eerste verdieping, de rest ligt op de begane grond. Geldt dit: 'Het kan ook zo zijn dat voldoende ventilatie gerealiseerd wordt via de deur naar een ruimte waar wel ramen open kunnen.', dan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:34
@elinerl
Als je wat gaat zoeken op wat de definitie van een “slaapkamer” is mbt huren, dan wordt je vooral gelinkt naar het bouwbesluit e.d.

Ik zou even uitzoeken of je “slaapkamer” wel echt een slaapkamer is.

Zo had ik in mijn appartement een zolder (45m2), maar dit telde niet als slaapkamer omdat het raam te klein was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:33
Brandwerende kozijnen mogen gewoon te openen ramen hebben. Die ramen hebben dan zelfs brandwerend glas. In tegenstelling tot deuren die dan ook nog eens zelfsluitend moeten zijn.
Het is misschien onlogisch omdat een open raam niets meer bijdraagt aan de brandwerendheid. Dat van die brandweer lijkt mij dus een loos argument. Wil je zeker zijn kun je de bouwvergunnning bij de gemeente inzien.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
Deshmir schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:50:
@elinerl
Als je wat gaat zoeken op wat de definitie van een “slaapkamer” is mbt huren, dan wordt je vooral gelinkt naar het bouwbesluit e.d.

Ik zou even uitzoeken of je “slaapkamer” wel echt een slaapkamer is.

Zo had ik in mijn appartement een zolder (45m2), maar dit telde niet als slaapkamer omdat het raam te klein was.
Ik denk eerder dat het andersom is, en dat jouw zolder benoemd is als "onbenoemde ruimte" waardoor het niet hoeft te voldoen aan de eisen voor een slaapkamer.
Pagina: 1