Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Definitieve keuze maken zonnepanelen-boiler (en ketel)

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb in een eerder topic wat ideeën gevraagd en gehad voor het vergroenen van onze nieuwe woning.
Daar gaat nog een stukje vloerisolatie aangevuld worden (dat ontbreekt nu), en daarna de volgende maatregelen:

- Zonnepanelen
- Zonneboiler
- CV ketel vervangen (op termijn, voor warmtepomp of pelletsysteem)
- Grondwaterbron + pomp (reeds aanwezig) inzetten voor besproeien en indien mogelijk drinkwater
- Regenwater opvangen voor WC, wassen, tuin en planten (zinken dakgoten)

Ik wil nu primair een keuze maken ten aanzien van de panelen, want voor de zonneboiler heb ik tot noch toe maar één aanbod gekregen (dat is makkelijk kiezen). Het garagedak zal gebruikt worden, ligging naar het westen, zonder schaduwval erop, voor de panelen. De boiler komt op het huisdak (vanwege de CV ketel).

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGoTSbLlntAt6jJhVZrANNq8c2s=/f/image/slGejz67hoLTp6PB9X0VgytZ.png

Zoals je ziet is er geen boom of iets anders dat schaduw op het westelijke gedeelte van het garagedak (panelen zwart ingezet) kan geven.

Boiler

De aangeboden boiler heeft een keuze tussen een 120, 200 of 300 liter vat (ze adviseren 300 liter voor 5 personen maar wij zijn spaarzaam met water dus ik neig naar 200). Verdere keuze is 1, 2 of 3 collectoren (ze adviseren één collector per 100 liter). Een 200 liter vat met 2 "HRsolar Maxis" collectoren moet na aftrek subsidie ~3100 euro kosten. Dit is via de aanbieder "Energie in Huis".

Panelen

Voor de panelen heb ik een aanbod gehad van:

Zonneplan

Zij bieden een installatie van 24 panelen aan, 320wp "Trina Solar" met een eigen gebouwde Omvormer, de "Zonneplan One". Er zit 10 jaar productgarantie op beide, en een 25 jaar vermogensgarantie tot 80%.
Ze verwachten een jaaropbrengst van ongeveer 5500kw voor de hele installatie, en dat moet mij dan na aftrek BTW ongeveer 7400 euro gaan kosten. Systeem kan níet verder groeien buiten die 24 panelen.

Energie in Huis

Zij bieden 3 types panelen: Standaard (DMEGC 290Wp, 10 jaar Productgarantie en 25% vermogen), Zwart (URE 315Wp, 10/25 garantie) en Premium (LG Solar 340Wp, 25/25 garantie). Vervolgens bieden zij 'Growatt' (5j garantie) en 'Enphase' (25j garantie) micro-omvormers aan. Zij kunnen ook tot 24 panelen gaan, maar hun geschatte opbrengst is veel hoger dan die bij Zonneplan. Als ik op dezelfde opbrengst ga zitten met 'Zwarte' panelen (de middelste dus) zou ik 18 panelen nodig hebben en met een Growatt omvormer moet dat dan ongeveer 6400 euro kosten. Kies ik voor premium kost het 8700 euro en gaat de geschatte opbrengst van 5k-5.5k naar 5.3-6k kw toe. 24 panelen 'zwart' gaat naar 6.5-7.4k kw en met premium gaan 24 panelen volgens hen tussen de 7 en 8k kw leveren maar dan betaal ik respectievelijk 7500 of 10.300 euro voor de installatie.

Greenchoice

18 stuks 'Trina Solar' 325Wp, 5 jaar opbrengstgarantie, 10 jaar product, 25 jaar vermogensgarantie, Solar Edge omvormer met Wifi module en Optimizer, geschatte opwek per jaar 4500kw voor een prijs van ~6400 euro na BTW teruggave. 24 panelen is ook hier een optie (niet geoffreerd) maar zowel deze aanbieder als de vorige lijken met 18 stuks af te kunnen.

Ik heb nu een vergelijkbaar aanbod neergezet van alle drie de aanbieders. Ik verwacht nog een aanbod van een lokale installateur (kennis van de huidige bewoners) maar die heeft tot op vandaag nog niets aangeleverd helaas. Energie in huis biedt b.v. ook 'premium' panelen met 25 jaar garantie, wat ik interessant vind. De duurdere Enphase omvormer lijkt in mijn geval geen voordeel te bieden maar ik laat me graag wijzer maken. (- edit - ik lees zojuist dat Enphase veel stiller is dan Growatt?) Terugverdientijd is uiteraard een factor, maar in het geval van een boiler waarschijnlijk te lang. We doen het dan ook vooral om onze footprint kleiner te maken danwel weghalen (op termijn dan toch) en in principe 'off-grid' te kunnen zijn.

Ik heb nog nooit zonnepanelen gehad en vertrouw voor de kwaliteit maar gewoon op hun keuze + de garantie die erop zit. 5.500kw per jaar is genoeg voor ons (huidig verbruik ~3kw maar we denken over een bescheiden elektrische auto (categorie Renault Zoe of 1st Gen Leaf) á ongeveer 1.500kw per jaar (lokaal verkeer).

Voor de CV ketel weet ik het gewoon nog niet.... de huidige doet het nog prima maar moet op termijn wel weg, ik wil graag van het gas af. Warmtepomp (mits een stille variant) lijkt de gedoodverfde opvolger van de ketel maar ik blijft geinteresseerd in een pelletkachel, ook zonder subdidie vanwege de eenvoud van zelf materiaal aanvoeren en pellets drukken (ipv kopen).

Wat is de slimste config?

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-04-2020 14:57 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de zonneboiler constructie vergeten en alles op PV inzetten. Warm water kan je niet terugleveren.
En je bent altijd afhankelijk van naverwarming in de winter.

PV kan direkt omgezet worden in warm water (handig als salderen ophoud te bestaan)
Kijk even in mijn posts.
Daar zet een heaterlemenent (Technische Alternative), de pv stroom "slim" om in warm water. Rekening houdend met het verbruik in huis.

Tevens bied een buffervat met hygienespiraal, met element EN met warmtepomp, de mogelijkheid om extra bij te verwarmen, indien nodig. Een doorstroomverwarmer springt bij indien nodig. (enkel winter bij vat 35 graden)

Kan je oost en west panelen leggen?
Zo heb je meer spreiding over de hele dag.
Heb je afmetingen vh dak?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 15:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:06:
Ik zou de zonneboiler constructie vergeten en alles op PV inzetten. Warm water kan je niet terugleveren.

PV kan omgezet worden in warm water (handig als salderen ophoud te bestaan)
Kijk even in mijn posts.
Daar zet een heaterlemenent (Technische Alternative), de pv stroom "slim" om in warm water. Rekening houdend met het verbruik in huis.

Tevens bied een buffervat met hygienespiraal, met element EN met warmtepomp, de mogelijkheid om extra bij te verwarmen, indien nodig.
Die optie is mij nog door helemaal geen enkele aanbieder aangedragen. Is dit een gangbare oplossing? Op de zonneboiler zit subsidie, op dit systeem ook? Of is het vanzelf al goedkoper/efficienter?
Kan je oost en west panelen leggen?
Zo heb je meer spreiding over de hele dag.
Heb je afmetingen vh dak?
Ja, ik kan oost en west leggen, ik ben echter steeds verteld dat west de best opbrengst biedt (als zuid geen optie is). Garagedak wat je op de foto ziet ligt op een grondoppervlakte van 11 bij 6 meter, maar het is schuin dus daar moet even een berekening op losgelaten worden, meer dan 70m2 in ieder geval.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die optie heb ik zelf verzonnen, dus gangbaar zal het niet zijn. :P
Op pv zit btw teruggave
Het vat moet je zelf kopen zonder subsidie (ik heb een "redelijk" duur RVS vat van Dejong Gorredijk)
Het "aton power to heat" ook
Een warrmtepomp heeft wel subsidie

En salderen wordt elk jaar 11% minder vanaf 2023
Dus zoek alvast een oplossing. (deels in warm water / deels in batterijopslag, maar dat is nog te duur)

Oost/west heb je meer aan dan alleen west.
Dat voorkomt dat je stroom moet kopen in de ochtend... (bij wijze van)
Meestal heb je in de avond wat meer verbruik, daar zullen ze wel op doelen.
Maar ik kijk graag verder dan vandaag.

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 15:19 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:12:
Die optie heb ik zelf verzonnen, dus gangbaar zal het niet zijn. :P
Op pv zit btw teruggave
Het vat moet je zelf kopen zonder subsidie
Het "aton power to heat" ook
Een warrmtepomp heeft wel subsidie

En salderen wordt elk jaar 11% minder vanaf 2023
Dus zoek alvast een oplossing. (deels in warm water / deels in opslag)
Salderen zal ik uiteraard doen zolang het kan, maar is niet mijn motivatie. Ik wil uiteindelijk gewoon zo min mogelijk op het 'grid' zitten en zelfredzaam zijn. Noem het idealisme of wat anders, maar de motivatie is voer voor andere discussies :P.

Gemak van onderhoud, levensduur en milieu-impact vind ik veel interessanter. Zo vond ik zojuist dat 'Trina solar' (het merk dat o.a. Zonneplan levert) heel erg hoog scoort (in positieve zin) op milieu-impact, en LG nog wel wat aandachtspunten heeft (zaken waar ze geen inzage in gaven, zoals toxiciteit van gebruikte stoffen).

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/solar-scorecard

De zonneboiler die Energie in Huis aanbied scoort daarentegen ook heel hoog:

https://www.consumentenbo...en/beste-zonneboiler-2016

... maar zij bieden dan weer geen zonnepaneel aan waarvan ik een positieve score heb gezien op milieu-impact.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-04-2020 15:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Artikelen uit 2015 en 2016 doen mij niet zo veel om het maar ruw te zeggen.
Goed dat je dit topic heb gestart, er komen vast nog meer tips.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, en ik word ondertussen zo overweldigd met informatie dat ik misschien even een lijn moet trekken., anders word ik gek :P.

Aangezien de zonneboiler (teveel) vast hangt aan de ketel (en wat ik ná de ketel ga kiezen) moet ik die lijn maar even ná de panelen trekken. Dus die kies ik eerst, en de rest volgt daarna. Ook omdat voor de panelen de salderingsregeling een harde einddatum kent en die dus nog het meest profiteren van een snelle keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-04-2020 15:42 ]

• Mr_gadget
  • Laatst online: 22:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:06:

PV kan direkt omgezet worden in warm water (handig als salderen ophoud te bestaan)
Kijk even in mijn posts.
Maar met een zonneboiler kan je de zonne Energie wel makkelijker bufferen. Dan hoef je straks geen powerwall op te hangen als het salderen er af gaat. En water verwarmen kost veel energie. Buffervat electrisch bijverwarmen bij overschot zoals je postte is ook een mooie oplossing. Maar zijn er hier al off the shelf systemen voor?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mr_gadget zoek op aton power to heat.
Ik heb de EZ3 controller + CMI genomen ivm extra ingangen op de EZ3. (oa programmeerbare pulsen teller)
Loopt mooi mee met de zonnestroom produktie en stopt als het vat warm is.

Geen glycol, geen stagnatie of exploderende ontluchters ;-)

En een soort van powerwall komt hier ook ooit, maar nu nog niet.
Te duur en niet interessant daardoor. (komt wel als er meer elektrische autos zijn en batterijen goedkoper)
Naast warm water, is natuurlijk je eigen opgewekte stroom benutten uit de batterij, gedurende de nacht ook belangrijk/leuk.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 16:34 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik laat de 3 aanbieders hun aanbod standaardiseren, dus alle drie bieden straks:

- 5500kw verwachte (dus niet theoretische maximum) opbrengst (twee hiervan hebben daarvoor 24 panelen nodig, de derde volgt nog)
- Micro omvormers (twee leveren Enphase, Zonneplan levert een eigen systeem)
- 25 jaar garantie op alles (installatie, onderdelen en vermogen), eventueel dmv een verlenging

De eerste twee bieden Trina Solar aan (Zonneplan en Greenhoice) en de derde (Energie in Huis) LG panelen. Merken waarvan ik niet kan verifieren dat ze milieubewust produceren:

http://www.solarscorecard...-SVTC-Solar-Scorecard.pdf

overweeg ik in principe niet.

Zodra ik deze keuze heb gemaakt ga ik verder met de andere onderdelen :).
Mr_gadget schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:52:
[...]

Maar met een zonneboiler kan je de zonne Energie wel makkelijker bufferen. Dan hoef je straks geen powerwall op te hangen als het salderen er af gaat. En water verwarmen kost veel energie. Buffervat electrisch bijverwarmen bij overschot zoals je postte is ook een mooie oplossing. Maar zijn er hier al off the shelf systemen voor?
Jullie hebben beiden een interessant punt. De vergelijking komt er anders uit te zien zodra het salderen stopt, maar zoals gezegd is dat niet de main driver. Energie op kunnen slaan is heel interessant voor mij, in welke vorm dan ook. Een boiler kan daarin zeker nuttig zijn, vooral wanneer je warm water nodig hebt wanneer de zon niet (of minder) schijnt (zoals 's ochtends vroeg, of in de winter). We zijn echter ook voornemens een kleine elektrische auto te gaan rijden waarbij ik de keuze o.a. af laat hangen of ik de auto als 'batterij' kan gebruiken (als rijdende powerwall dus). De 'chademo' laadstandaard van o.a. de Nissan Leaf schijnt dat de ondersteunen, maar ik heb nog geen onderzoek gedaan naar of dit ook echt bruikbare techniek is vandaag de dag.

- edit -

Definitieve prijs binnen van:

Greenchoice: ~8989 euro, 24 panelen, ~6000kw opbrengst, 25 jaar vermogens- (80%) en omvormergarantie maar 10 jaar op de panelen en installatie.

Zonneplan blijft wat hij was: ~7400 euro voor 24 panelen, ~5500kw opbrengst, 10 jaar garantie op de installatie en onderdelen, 25 jaar vermogensgarantie (80%)

[ Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-04-2020 18:21 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Laat die zonneboiler maar zitten dat levert je nauwelijks besparing op. Slechts 30% van je gasverbruik is tapwater. Ongeveer de helft daarvan bespaar je met een zonneboiler.
De hele zomer heb je om 10 uur morgens een vat heet water waar je niks mee doet. Als die 200 liter warm is is het warm. Dan moet je het eerst weer aftappen voor je weer nieuw water kan worm maken en in de winter wordt het amper warm.

Gewone zonnepanelen leveren stroom, de hele dag door.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-11 12:18
Ik heb zelf een zonneboiler waarover ik heel tevreden bent.

Ik wil als argument voeren dat als je voldoende dak oppervlak hebt om je electra verbruik af te dekken het een waardevolle toevoeging is. Als dat niet het geval is zijn zonnepanelen op dit moment waarschijnlijk een betere investering gezien het rendement.

Maar als het salderen straks afbouwt levert de zonneboiler nog steeds praktisch gratis warmte en doet dat per M2 dak oppervlak efficiënter dan de alternatieven. Je hebt op dat moment dan ook al het buffervat staan wat de stap voor de aanschaf van een warmtepomp of lekker kachel ook weer wat makkelijker maakt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DjaRoel Er worden maar weinig zonneboilersets aangeboden met een hygienevat vol cv water.
Dat betekent alsnog subsidieloos een (extra) vat kopen.

Stroom kan je altijd gebruiken/ terugleveren en het vat wordt gecontroleerd op temperatuur gebracht.
Doordat salderen wordt afgebouwd is het beter de pv, onder andere voor dit doel in te zetten. Ik zie het dus andersom en het nut van een zonnecollector niet.

En om advocaat van de duivel te spelen, dat elektroelement bied de mogelijkheid de l/w warmtepomp te helpen mocht het extreem koud worden, of er over geluid geklaagd wordt.
En daarom: oost/west lekker vol knallen.
En winter blijft ruk, voor zowel zonnecollector als PV.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2020 04:15 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11 00:09
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 04:05:
@DjaRoel Er worden maar weinig zonneboilersets aangeboden met een hygienevat vol cv water.
Dat betekent alsnog subsidieloos een (extra) vat kopen.

Stroom kan je altijd gebruiken/ terugleveren en het vat wordt gecontroleerd op temperatuur gebracht.
Doordat salderen wordt afgebouwd is het beter de pv, onder andere voor dit doel in te zetten. Ik zie het dus andersom en het nut van een zonnecollector niet.

En om advocaat van de duivel te spelen, dat elektroelement bied de mogelijkheid de l/w warmtepomp te helpen mocht het extreem koud worden, of er over geluid geklaagd wordt.
En daarom: oost/west lekker vol knallen.
En winter blijft ruk, voor zowel zonnecollector als PV.
Dat stroomelement kan je natuurlijk altijd plaatsen. Ik heb er hier ook een in zetten en die wordt nooit gebruikt.... Het andere voordeel van een zonneboiler die ik ook hier heb, is dat je in de zomer geen geluid hebt van je warmtepomt. Als je een w/w pomp niet zo heel erg van belang als je een l/w warmtepomp en je zit vaak buiten wel van belang.

@HTT-Thalan ik zou zeker als je pv ligt en je hebt ruimte genoeg overwegen om nu de zonnecollectoren mee te nemen. Als je de HRsolar pv maat panelen neemt, kunnen ze gelijk meegelegd worden en blijven je installatiekosten een stuk lager dan dat je dit apart doet. Ik ben tevreden over de HRsolar panelen, heb er 6 liggen. Een grotere boiler betekent overigens vaak wel een hoger rendement, omdat je water kouder is en dus makkelijker meer warmte kan opnemen.

En zaken als stagnatie e.d. hebben vaak te nemen met overdimensionering, neem dus niet te veel collectoren in verhouding tot je boiler grootte. Ik heb hier 6x HRsolor pv maat en 800 liter boiler en nog nooit stagnatie bereikt. En inmiddels al weer ruim 3 weken gratis verwarmd SWW water, er draait alleen een energiezuinig pompje.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jerh Hoeveel subsidie zat er op jou HR-solar collectoren met de Helmann hygienebuffer?

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:12:
@jerh Hoeveel subsidie zat er op jou HR-solar collectoren met de Helmann hygienebuffer?
nul, er was toen nog helemaal geen subsidie.... Ik ben zeker 10K misgelopen aan subsidie, als ik mijn huis een jaar later had gebouwd..... Maar dan was de bouwprijs ook hoger geweest denk ik dan maar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jerh En 6x meer betaald voor een w/w oplossing ipv l/w.
Ga je dat ooit nog terugverdienen?

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:15:
@jerh En 6x meer betaald voor een w/w oplossing ipv l/w.
Ga je dat ooit nog terugverdienen?
Ik heb 4300 euro meer betaald voor de w/w ten opzichte van de l/w, feitelijk alleen de kosten van de boring. De prijzen van l/w zijn daarna gedaald en de prijzen van de boring van een w/w zijn daarna fors gestegen. 2014 was nog een pre-subsidie jaar en toen was alles nog anders.

Ik had oorspronkelijk tov gas een tvt periode van 11 jaar berekend, die gaat waarschijnlijk nog iets langer worden, omdat het huis zuiniger is dan de berekeningswaarde die ik heb gebruikt. Alhoewel er meer gekoeld wordt, maar dat kost ongeveer niks.

Ik zie de hele investering die ik met de bouw heb gedaan als een soort prepaid tegoed, ik heb geen kosten meer voor elektra en verwarming. Mijn energienota is sinds 2015 negatief en sinds 2018 maar ik het overschot van kWh op met electrisch rijden. Dat prepaid tegoed gaat nog wel een aantal jaren door :)

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Mr_gadget schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:52:
[...]

Je zou een eddi hiervoor kunnen gebruiken, maar op dit moment vind ik ze nogal duur.

https://myenergi.com/product/eddi/
https://shop.zappi.info/nl/eddi.html

[ Voor 3% gewijzigd door MetalfanBlackness op 11-04-2020 10:31 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• AUijtdehaag
  • Niet online
10.50 uur en we staan weer op 55 graden en einde verhitten.
Blij dat ik geen zonnecollector heb, die de hele dag door moet gaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4Nw-xV9C5dZ0KNQs3YSCGECQ9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSN7CYTQj3BCfQDC1XpbM0iW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MEhsZvE0QOY4E9LoneyusQUkfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6RxB2uAT80NsQy4LiBI5oiA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0WyqcEC24NECvQqRTHQt4GQu8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4Wmj6vmrcy4kCHa7cQmAIM2.jpg?f=fotoalbum_tile

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
jerh schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:47:
Dat stroomelement kan je natuurlijk altijd plaatsen. Ik heb er hier ook een in zetten en die wordt nooit gebruikt.... Het andere voordeel van een zonneboiler die ik ook hier heb, is dat je in de zomer geen geluid hebt van je warmtepomt. Als je een w/w pomp niet zo heel erg van belang als je een l/w warmtepomp en je zit vaak buiten wel van belang.

@HTT-Thalan ik zou zeker als je pv ligt en je hebt ruimte genoeg overwegen om nu de zonnecollectoren mee te nemen. Als je de HRsolar pv maat panelen neemt, kunnen ze gelijk meegelegd worden en blijven je installatiekosten een stuk lager dan dat je dit apart doet. Ik ben tevreden over de HRsolar panelen, heb er 6 liggen. Een grotere boiler betekent overigens vaak wel een hoger rendement, omdat je water kouder is en dus makkelijker meer warmte kan opnemen.

En zaken als stagnatie e.d. hebben vaak te nemen met overdimensionering, neem dus niet te veel collectoren in verhouding tot je boiler grootte. Ik heb hier 6x HRsolor pv maat en 800 liter boiler en nog nooit stagnatie bereikt. En inmiddels al weer ruim 3 weken gratis verwarmd SWW water, er draait alleen een energiezuinig pompje.
Goed punt, maar de leverancier waar ik de HRSolar collector offerte van heb hoeft niet noodzakelijkerwijs degene de zijn die ook de Zonnepanelen gaat leveren. En ze komen ook niet op hetzelfde dak te liggen (PV op de garage, Zonneboiler op het huis).

De dimensionering laat ik door het bedrijf bepalen. Mocht het dan niet juist zijn kan ik hén erop aanspreken. Dit tenzij ik moverende redenen vind om zelf een inrichting te bepalen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 16:25:
Ik laat de 3 aanbieders hun aanbod standaardiseren, dus alle drie bieden straks:

- 5500kw verwachte (dus niet theoretische maximum) opbrengst (twee hiervan hebben daarvoor 24 panelen nodig, de derde volgt nog)
- Micro omvormers (twee leveren Enphase, Zonneplan levert een eigen systeem)
- 25 jaar garantie op alles (installatie, onderdelen en vermogen), eventueel dmv een verlenging

De eerste twee bieden Trina Solar aan (Zonneplan en Greenhoice) en de derde (Energie in Huis) LG panelen. Merken waarvan ik niet kan verifieren dat ze milieubewust produceren:

http://www.solarscorecard...-SVTC-Solar-Scorecard.pdf

overweeg ik in principe niet.

Zodra ik deze keuze heb gemaakt ga ik verder met de andere onderdelen :).

Definitieve prijs binnen van:

Greenchoice: ~8989 euro, 24 panelen, ~6000kw opbrengst, 25 jaar vermogens- (80%) en omvormergarantie maar 10 jaar op de panelen en installatie.

Zonneplan blijft wat hij was: ~7400 euro voor 24 panelen, ~5500kw opbrengst, 10 jaar garantie op de installatie en onderdelen, 25 jaar vermogensgarantie (80%)
De prijs van 'energie in huis' is nu ook binnen.

We hebben dus nu:

Greenchoice: ~8989 euro, 24 panelen, ~6000kw opbrengst, 10 jaar garantie op de onderdelen en installatie, 25 jaar vermogens- (80%) en omvormergarantie.

Zonneplan: ~7400 euro voor 24 panelen, ~5500kw opbrengst, 10 jaar garantie op de installatie en onderdelen, 25 jaar vermogensgarantie (80%)

EiH: ~8500 euro voor 24 panelen, ~5600kw opbrengst, 10 jaar garantie op installatie en onderdelen, 25 jaar op de omvormers, 25 jaar vermogensgarantie. Zij bieden een upgrade aan naar de 'LG Solar' panelen met 25 jaar productgarantie, de opbrengst gaat dan met ~600kw per jaar omhoog, maar de totaalprijs met ~3450 euro voor een totaal van ~12000 euro. Daarbovenop rekenen zij ook nog 99 euro voor de 'btw teruggaaf service' (anderen doen dit inclusief).

Ik neig an sich naar de laatste, en dan met upgrade. Het voelt fijn dat ik er dan 25 jaar niet meer naar om hoef te kijken. Als de boel na 20 jaar klapt mogen we het lekker fixen.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-04-2020 15:05 ]

Pagina: 1