Vraag

• mindcrimemike
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-07 12:22
Voor films vinden wij de 55OLED804 helemaal geweldig. Maar voor een normale TV uitzending is het beeld veel te groot. Uitgezonden ondertiteling is al helemaal krankzinnig in omvang. We vinden het niet prettig kijken.
Is er een optie of weet iemand een list om een bron verkleind weer te geven. Inzoomen kom je overal tegen.....maar wat wij willen is uitzoomen.
Ben erg benieuwd
Groet,
Michael

Beste antwoord (via mindcrimemike op 11-04-2020 15:57)

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Volgens mij heeft elke tv de optie om het beeld in 4:3 of een ander formaat in te stellen als beeldformaat, dat zou enigzins je issue kunnen verhelpen..

Ik heb zelf de 854 en als je op de menu knop drukt en dan naar veelgebruikte instellingen gaat, kan je vervolgens naar beeldformaat ---: geavanceerd gaan en daar is het een en andere in te stellen, bijv. je beeld minder uitrekken...

[ Voor 52% gewijzigd door Steelo op 10-04-2020 20:44 ]

Ltrz,....

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Misschien is een screenshot/foto handig in deze?

• mindcrimemike
Lelletje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:33:
Misschien is een screenshot/foto handig in deze?
Ik denk dank ik mijn vraag onduidelijk heb gesteld. Stel je gewoon het Journaal voor in HD kwaliteit op 55" 16:9 beeldformaat. We komen van 32". Films op 55" zijn een beleving. Een TV uitzending waarbij de ondertitels 'ingebakken' zijn geven veel te grote letters.
Uitzoomen is wat we graag zouden willen. Simpelweg dikke zwarte randen om het beeld. Maar ik kan het, anders dan inzoomen, nergens vinden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik denk dat de topictitel de lading van het topic niet dekt.

Wat je wilt is dat TV uitzendingen verkleind worden weergegeven op jouw scherm, als ik het goed begrijp.

Ik heb tot nu toe nog geen enkele TV gezien die dit kan, omgekeerd kan vaak wel.

Dat je bij een TV uitzending op dat formaat ook grotere ondertitels krijgt is op zich best logisch. De ondertitels zitten ingebakken in het beeldformaat en in jouw geval wordt dat formaat opgetrokken tot 55". De ondertitels gaan dus in verhouding mee en zijn goed leesbaar... en nadrukkelijk aanwezig op die manier.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Wat ik wel gemerkt heb, is dat als je gaat streamen, dan past de ondertiteling zich wel aan. Meestal kan je in de app waar je de ondertiteling kan instellen ook instellen hoe groot ze mogen zijn.

De laatste tijd kijken wij geen tv meer via het kastje, maar streaming op TV via app om deze reden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 22:29

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Volgens mij heeft elke tv de optie om het beeld in 4:3 of een ander formaat in te stellen als beeldformaat, dat zou enigzins je issue kunnen verhelpen..

Ik heb zelf de 854 en als je op de menu knop drukt en dan naar veelgebruikte instellingen gaat, kan je vervolgens naar beeldformaat ---: geavanceerd gaan en daar is het een en andere in te stellen, bijv. je beeld minder uitrekken...

[ Voor 52% gewijzigd door Steelo op 10-04-2020 20:44 ]

Ltrz,....

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:59
Hoe ver zit je van je TV? Mogelijk dat 55" te groot is voor de afstand.

• mindcrimemike
Dubbel Fristie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:42:
Hoe ver zit je van je TV? Mogelijk dat 55" te groot is voor de afstand.
3 a 3,5 meter. Schitterend voor films. Maar voor veel 'gewone' tv veel te groot. Bv door de ingebakken ondertitels zoals in noemde. Die schalen natuurlijk gewoon mee.

• mindcrimemike
Steelo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:40:

Ga ik proberen!

• mindcrimemike
Lelletje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:48:
Wat ik wel gemerkt heb, is dat als je gaat streamen, dan past de ondertiteling zich wel aan. Meestal kan je in de app waar je de ondertiteling kan instellen ook instellen hoe groot ze mogen zijn.

De laatste tijd kijken wij geen tv meer via het kastje, maar streaming op TV via app om deze reden.
Yup. Is wat wat wij ook doen. Apple TV voor Netflix, NLZiet en Flex. Raspberry Pi met Kodi voor DVD's & Bluerays.
Alles wat ondertitels heeft ingebakken is prut. Dwz, dat vind wij :-)

• mindcrimemike
sypie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:45:
Ik denk dat de topictitel de lading van het topic niet dekt.

Wat je wilt is dat TV uitzendingen verkleind worden weergegeven op jouw scherm, als ik het goed begrijp.

Ik heb tot nu toe nog geen enkele TV gezien die dit kan, omgekeerd kan vaak wel.

Dat je bij een TV uitzending op dat formaat ook grotere ondertitels krijgt is op zich best logisch. De ondertitels zitten ingebakken in het beeldformaat en in jouw geval wordt dat formaat opgetrokken tot 55". De ondertitels gaan dus in verhouding mee en zijn goed leesbaar... en nadrukkelijk aanwezig op die manier.
Ja ik ik zeg 'geef beeld juist klein weer' int to zoomen dus. Maar wordt snel gelezen als 'geeft beeld juist klein weer'. Onhandig

En correct, ingebakken ondertitels, wat de bron dan ook is, zorgen voor de frustratie.
Ik ga na een tip hieronder kijken of een geforceerd 4:3 beeldformaat soelaas biedt en of ik dat onder een toets op mn logitech afstandsbediening kan krijgen

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
In je topic staat de 805 terwijl het de 804 moet zijn. Wat je probleem (als je dit al een probleem kan noemen) betreft: het went wel. Wij zitten op 3,3M van de tv met de bank, een 65Oled854.

Na van een 55” te komen was dit even (te) groot, maar 2 weken later merkten we dat niet meer.

Succes!

• mindcrimemike
stevenleemans schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:37:
In je topic staat de 805 terwijl het de 804 moet zijn. Wat je probleem (als je dit al een probleem kan noemen) betreft: het went wel. Wij zitten op 3,3M van de tv met de bank, een 65Oled854.

Na van een 55” te komen was dit even (te) groot, maar 2 weken later merkten we dat niet meer.

Succes!
Ah! Yup, de 804. Even kijken of je geruststellende woorden effect hebben op mijn vrouw ;-)
Van 32" naar 55" is gwn een grote stap.
Thx

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrimemike op 12-04-2020 11:13 ]

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@mindcrimemike Sommige tv's kunnen het signaal op oorspronkelijk grootte laten zien, bijv. 1280x720 wordt dan op een Full HD tv gewoon als 1280x720 weergegeven met daaromheen zwarte balken ipv beeldvullend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVQPcE1K-Uv6sP-fwEnyUKzN894=/f/image/rJSAPFTblmltpfoltv43w8C8.jpg

Op een 4K tv zal dit dan ook weer niet wenselijk zijn, zelfs een 1080 signaal wordt redelijk klein dan (en 1440p zal vast geen optie zijn op een settopbox, als je al een 4K variant hebt.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UssxWDNK3bPrE9mOXMe5rwn7kC4=/f/image/oLrS0t9oabxShYyjymab0Dtb.jpg

Misschien even een kijkje nemen in het menu wat dit doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_kdSMRQ4OBddi-6Vi0MeMCjSi0=/f/image/pHIqTDR0yAZYCxvmL6nEkBw0.png

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je zou ook eens kunnen kijken of je overscan kan uitzetten. Waardoor het beeld ietsje kleiner wordt.

Op mijn LG tv moet ik "just scan" aanzetten om dat te bereiken.
Pagina: 1