Aankoop/Meerwaarde Atmos Soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 07:32
Ik zoek een?
Soundbar

Wat is je budget?
300-600 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Na aankoop van een 55" LG OLED, ben ik opzoek naar beter geluid. Momenteel is de TV via AUX aangesloten op een 2.1 speakerset. Hoewel ik een receiver met speakers even overwogen heb, ben ik eerder geneigd een soundbar te kopen gezien het gebrek aan plek voor plaatsing surround speakers.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hoewel ik niet per sé een voorkeur heb voor Samsung, vind ik in deze lijn de keuzes terug die ik overweeg. Ook krijgen deze op Rtings goede scores. Voor het aangegeven budget zijn de opties:
Samsung HW-Q60R: 5.1 non-Atmos voor 330 euro
Samsung HW-Q70R: 2.1 Atmos voor 500 euro + 230 euro Shield
Samsung HW-Q80R: 5.1 Atmos voor 600 euro + 230 euro Shield

Bij de laatste twee tel ik nog eens 230 euro bij voor een Nvidia shield, die ik nodig heb voor Atmos te draaien via Plex. Het eerste model heeft geen Atmos, en daarom kan ik de LG Plex app gebruiken.

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Is de stap van HW-Q60R naar HW-Q70R voor Atmos het waard? De meningen lopen sterk uiteen over de meerwaarde van up-firing speakers voor Atmos: Terwijl sommige bronnen Atmos enkel nuttig beschouwen met plafond speakers, zijn andere overtuigd van de meerwaarde van Atmos soundbars.
2. Is de stap van HW-Q70R naar HW-Q80R voor Atmos het waard? Quasi dezelfde vraag als voor Atmos: is een 5.1 soundbar eerder een gimmick of heeft het effectief meerwaarde tov 2.1?

Beste antwoord (via SoulShot op 14-04-2020 09:26)

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22
Belangrijkste is wat jij goed vindt klinken, dus ga ergens luisteren naar soundbars en baseer daar je keuze op.

Dat bepaald of het een meerwaarde voor jou is of niet.

Misschien vind je een soundbar met 36 speakers helemaal fantastisch klinken, prima toch! Jij moet er naar luisteren niet andere mensen :)

Lichtpuntje...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Persoonlijk ben ik van mening dat het geen meerwaarde heeft. Een soundbar is sowieso al een compromis als je naar de geluidskwaliteit kijkt. Zo’n quasi-Atmos oplossing eveneens. Als je wil genieten van een goede surround ervaring ontkom je simpelweg niet aan het plaatsen van speakers. Als dat niet past in je woonkamer of bij je wensen, heeft het weinig nut om “Atmos”-producten te kopen. Dat het stickertje er op staat en het product het geluidsspoor kan decoderen, wil nog niet zeggen dat je de ervaring krijgt. Zeker niet zonder de benodigde speakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 96% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07 11:49
Alhoewel ik 100% ben overtuigd dat losse speakers altijd beter zullen zijn dan een soundbar ben ik toch wel nieuwsgierig naar waarom dan aardig wat mensen zeggen dat het wel een meerwaarde is, krijg af en toe het idee dat men een soundbar alleen maar afkraakt omdat het nooit beter zal zijn dan losse speakers.

Maar de vraag van @SoulShot is of atmos op een soundbar überhaupt iets toevoegt aan de beleving of dat je er niks van merkt. Ben daar ook wel Nieuwsgierig naar eigenlijk.

Overigens @SoulShot , waarom moet je eigenlijk per se een Nvidia shield hebben voor Atmos? Ik weet dat Plex niet dat signaal kan doorgeven maar bv de Netflix app op de TV zelf wel toch? Of ook niet? Of gebruik je de shield voor zelf verkregen content o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Akkoord dat Atmos op een soundbar eerder quasi-Atmos is, ook surround lijkt me quasi-surround. Stereo via een soundbar lijkt mij wel goed mogelijk. De bars aangehaald hierboven zijn quasi even breed als mijn tv, en stereo speakers worden meestal ook kort bij de tv geplaatst.

Hoewel mijn intitiele vraag subjectief lijkt, kan de mate waarin Atmos/surround wordt bereikt mijn inziens wel gemeten worden zoals in de setup van Ratings (link hieronder). Helaas laat de site geen vergelijking zien tussen een soundbar en een echte, discrete speaker setup. Iemand die hier wel objectieve data over heeft?

Het lijkt mij sterk dat de 2.1 soundbar van 330 euro even goed klinkt als de 5.1.2 soundbar van 600 euro.

https://www.rtings.com/so...?usage=8767&threshold=0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
@Jamesl Plex van LG kan geen Atmos afspelen. De Netflix app kan dat wel omdat dit een gecomprimeerde versie (lossy) Atmos is. Zie https://www.digitaltrends...heater/dolby-atmos-sound/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 102% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Jamesl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:00:
Alhoewel ik 100% ben overtuigd dat losse speakers altijd beter zullen zijn dan een soundbar ben ik toch wel nieuwsgierig naar waarom dan aardig wat mensen zeggen dat het wel een meerwaarde is, krijg af en toe het idee dat men een soundbar alleen maar afkraakt omdat het nooit beter zal zijn dan losse speakers.
Het heeft meerwaarde omdat het beter is dan tv luidsprekers.

Er zijn wel soundbars die prima stereo doen, zoals de Naim Mu-so 2. Maar die goedkopere ben ik nooit van onder de indruk geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-04-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vettigedennis schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:54:
Een soundbar geeft niet eens stereo goed weer. Laat staan atmos.
Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Voor enkel stereo, eventueel in combinatie met het centerkanaal kan je prima een soundbar overwegen. Dat zal altijd beter zijn dan enkel vanuit je tv-luidsprekers.

Voor elke echte surround-oplossing is een soundbar ontoereikend.

Meestal is het zo:

Tv-luidsprekers < soundbar < home cinema set < losse speakers + receiver

@Anoniem: 159816

Mijn broer heeft er een van Sony en dat klinkt ook heel behoorlijk. Maar niet in verhouding met losse speakers inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 11-04-2020 10:03 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jorgen schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:02:
[...]

Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Voor enkel stereo, eventueel in combinatie met het centerkanaal kan je prima een soundbar overwegen. Dat zal altijd beter zijn dan enkel vanuit je tv-luidsprekers.

Voor elke echte surround-oplossing is een soundbar ontoereikend.

Meestal is het zo:

Tv-luidsprekers < soundbar < home cinema set < losse speakers + receiver

@Anoniem: 159816

Mijn broer heeft er een van Sony en dat klinkt ook heel behoorlijk. Maar niet in verhouding met losse speakers inderdaad.
toon volledige bericht
En de laatste stap is om dan ook daadwerkelijk kwalitatief goede speakers te gebruiken omdat je anders alsnog iets mist.

Ik ben het ermee eens dat een beetje soundbar beter is dan geluid uit de TV zelf, maar bij ruimtegebrek of een zeurende vrouw ( |:( ) kun je mijns inziens dan alsnog beter een goede versterker neerzetten en twee goede speakers. En dan iets verder uit elkaar dan direct naast de weerszijden van de TV.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22
Belangrijkste is wat jij goed vindt klinken, dus ga ergens luisteren naar soundbars en baseer daar je keuze op.

Dat bepaald of het een meerwaarde voor jou is of niet.

Misschien vind je een soundbar met 36 speakers helemaal fantastisch klinken, prima toch! Jij moet er naar luisteren niet andere mensen :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Alvast dank allemaal voor de reacties! Er is terecht een voorkeur voor losse speakers, maar zoals aangegeven is daar hier geen plaats voor (zelfs niet voor stereo). Het advies dat ik zoek is of de meerprijs van een 2.1 soundbar naar een soundbar met atmos/surround het waard is. Meningen zijn verdeeld in reviews op internet, maar van de reacties hier begrijp ik voorlopig dat dit niet het geval is.

Ergens gaan luisteren is misschien wel de beste weg naar een antwoord. Ik hoopte gelinkt te worden naar een objectieve meting tussen echte surround/atmos (losse speakers) en een soundbar. Ik denk dat niemand die weging gemaakt heeft voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Nog even verder gezocht, en wel een objectieve meting gevonden tussen discrete vs. soundbar surround. De Nakamichi Shockwafe Ultra 9.2Ch met discrete speakers kan vrij goed benaderd worden door een Sennheiser AMBEO Soundbar met gesimuleerde surround. De goedkopere Samsung HW-Q80R doet het een stukje minder goed. Hoewel ik opzoek was naar cijfers, is zoals eerder aangehaald zelf luisteren de beste optie.

https://www.rtings.com/so...y/surround-channels-sound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alles wat vanaf een soundbar komt is pseudogeluid / gekunsteld. Dat zo'n ding Atmos ondersteunt zegt simpelweg dat ie een dergelijk geluidssignaal snapt en er ook wat mee kan. Wil niet zeggen dat je ineens volledig atmos geluid hebt zoals het bedoeld is, want dat is meerkanaals en zou dus over meerdere speakers moeten en die heb je niet. Maar kan wel doen alsof met wat digitale trucjes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En idd, zelf luisteren is het beste. In dat lijstje zie ik allerlei spul staan dat in NL niet of nauwelijks verkrijgbaar is. En bekend spul als Denon Heos en Pioneer mis ik dan weer. Vraag me ook af wat de betrouwbaarheid van die bron is en of het specs bij elkaar geraapt of zelf gemeten is.
Anyway, je zegt het zelf al: ga luisteren :)

Ben nog wel even benieuwd waarom jij denkt geen speakers kwijt te kunnen voor stereo of meer. Zo moeilijk is het niet om een leuke set neer te zetten, ook met beperkte ruimte.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
@The Eagle Scores zijn gebasseerd op zelf-gemeten tests (https://www.rtings.com/soundbar/tests). Dat is na mijn zoektocht de meest betrouwbare bron ter vergelijking. Reviews/meningen op internet lopen ontzettend uiteen over deze topic: die-hard discrete speakerfans die alles wat soundbar is afraden vs. reviews die absoluut overtuigd zijn van zowel surround en Atmos op een soudbar. Hoewel de ene review/mening de andere niet is, denk ik dat er weinig van deze mensen effectief de blinde verglijking hebben gemaakt tussen verschillende soundbars en discrete speakers. Daarom mijn zoektocht naar cijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SoulShot schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:19:
@The Eagle Scores zijn gebasseerd op zelf-gemeten tests (https://www.rtings.com/soundbar/tests). Dat is na mijn zoektocht de meest betrouwbare bron ter vergelijking. Reviews/meningen op internet lopen ontzettend uiteen over deze topic: die-hard discrete speakerfans die alles wat soundbar is afraden vs. reviews die absoluut overtuigd zijn van zowel surround en Atmos op een soudbar. Hoewel de ene review/mening de andere niet is, denk ik dat er weinig van deze mensen effectief de blinde verglijking hebben gemaakt tussen verschillende soundbars en discrete speakers. Daarom mijn zoektocht naar cijfers :)
Ik zou niet teveel vertrouwen in die scores hebben, ik zie nergens dat ze de soundbars dubbel blind beoordelen of dat ze ook off-axis response meten. Voor de rest kan ik ook niet zien hoe hun metingen worden gedaan, maar als ik de foto's bekijk (en de meting resultaten zelf) gebruiken ze geen anechoïsche kamer of Klippel systeem om hun metingen te doen. Het resultaat daarvan is dat hun metingen eigenlijk nutteloos zijn, omdat je niet weet wat het geluid heeft veroorzaakt (on-axis, of een van de reflecties of resonanties in de kamer). Dat zegt dus niets over jouw kamer. De belangrijkste indicator van geluidskwaliteit is de on-axis prestaties in een dode kamer.

Ik ga er vanuit dat Harman hun soundbars net zo test als hun luidsprekers en docking stations, dus als je iets blind moet kopen: Harman Kardon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
@Anoniem: 159816 Bedankt voor de feedback. Het klopt inderdaad dat ze de lokalisatie op zich niet meten (enkel de aan/afwezigheid van phantom/discrete surround speakers). Ze meten wel de kwaliteit van deze surround kanalen aan de hand van frequentie-response.

Blind is in dit geval niet van toepassing. De gemeten curves gaan niet veranderen als je blind bent tijdens de meting. Blind is wel van toepassing als mensen hun subjectieve mening geven over een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SoulShot schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:19:
@Anoniem: 159816 Bedankt voor de feedback. Het klopt inderdaad dat ze de lokalisatie op zich niet meten (enkel de aan/afwezigheid van phantom/discrete surround speakers). Ze meten wel de kwaliteit van deze surround kanalen aan de hand van frequentie-response.

Blind is in dit geval niet van toepassing. De gemeten curves gaan niet veranderen als je blind bent tijdens de meting. Blind is wel van toepassing als mensen hun subjectieve mening geven over een systeem.
Ik zeg niets over lokalisatie in mijn post? Hoe goed dat werkt is sowieso afhankelijk van je ruimte. Off-axis prestaties hebben niet te maken met het stereo beeld e.d..

Bij een aantal van hun beoordelingen geven ze aan subjectief te beoordelen, dus daar is blind wel van belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 11-04-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
SoulShot schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:30:
@Jamesl Plex van LG kan geen Atmos afspelen. De Netflix app kan dat wel omdat dit een gecomprimeerde versie (lossy) Atmos is. Zie https://www.digitaltrends...heater/dolby-atmos-sound/
Ah ja snap ik, maar Plex is gewoon de media speler toch? Dus jij zet daar gedownloade/gekochte content neer via je PC ofzo en dan speel je het af via je TV, en dáár heb je een Nvidia Shield voor nodig om Atmos te kunnen afspelen? Snap ik het zo goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoulShot
Ondertussen de Samsung HW-Q80R aangeschaft en... een 5.1 set van Q Acoustics (Sony STRDN1080, QB 12, 4x Q Acoustics 3010i, Q Acoustics 3090Ci). Hoewel er hier niet echt plaats is voor de laatste, wil ik graag zelf beoordelen hoe deze verschilt van de soundbar in mijn woonkamer.

Waarschijnlijk is er - mits wat aanpassingen - wel plaats voor een Q Acoustics 2.1 en hou ik deze als ze effectief meerwaarde biedt. Na een verhuis binnen x-jaar kan ik deze terug uitbreiden naar 5.1(.2). Hoewel zelfs de 2.1 een stuk boven budget ligt, heb ik het er voor over gezien zo'n setje hopelijk toch >10 jaar dienst gaat doen.

@Anoniem: 159816 Gezien mijn vraag richting surround/Atmos vermoedde ik dat off-axis response iets te maken had met surround/lokalisatie, maar blijkbaar niet dus.

@Jamesl Klopt, Plex is voor streamen van lokale media.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jamesl
SoulShot schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:28:
Ondertussen de Samsung HW-Q80R aangeschaft en... een 5.1 set van Q Acoustics (Sony STRDN1080, QB 12, 4x Q Acoustics 3010i, Q Acoustics 3090Ci). Hoewel er hier niet echt plaats is voor de laatste, wil ik graag zelf beoordelen hoe deze verschilt van de soundbar in mijn woonkamer.

Waarschijnlijk is er - mits wat aanpassingen - wel plaats voor een Q Acoustics 2.1 en hou ik deze als ze effectief meerwaarde biedt. Na een verhuis binnen x-jaar kan ik deze terug uitbreiden naar 5.1(.2). Hoewel zelfs de 2.1 een stuk boven budget ligt, heb ik het er voor over gezien zo'n setje hopelijk toch >10 jaar dienst gaat doen.

@Anoniem: 159816 Gezien mijn vraag richting surround/Atmos vermoedde ik dat off-axis response iets te maken had met surround/lokalisatie, maar blijkbaar niet dus.

@Jamesl Klopt, Plex is voor streamen van lokale media.
Laat even je vergelijking weten! Ben er wel nieuwsgierig naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ondertussen de beide systemen uitvoerig getest:
Samsung HW-Q80R soundbar
5.1 set van Q Acoustics (Sony STRDN1080, QB 12, 4x Q Acoustics 3010i, Q Acoustics 3090Ci)
Nvidia shield > Receiver > TV (allemaal via HDMI/arc)

Enkele beknopte bevindingen:
* De soundbar is eerst gearriveerd en snel geïnstalleerd. Ik was best wel onder de indruk van hoe veel beter die klonk dan mijn (goedkope) Logitech Z323 2.1 speaker set die was aangesloten via aux. Het geluid was veel meer genuanceerd, en ook de grotere subwoofer was een merkbare meerwaarde. Dit komt het best naar voren bij afspelen van muziek, maar ook bij films is het verschil in geluidskwaliteit vrij duidelijk. De surround heb ik getest in verschillende films (Matrix, Baby Driver, Mad Max) en Netflix series (Stranger Things). Hoewel je kan horen dat er verschillende kanalen in de soundbar zitten, is de surround lokalisatie niet heel gedefinieerd: het geluid reflecteert ergens links/rechts in de kamer, maar je hoort nog wel steeds dat het geluid komt van de soundbar. Je kan het thuis ietwat nabootsen door een speaker naar een muur te richten. Hoewel ik wel wat verwachtte van de Atmos, heb ik eigenlijk nooit echt ervaren dat geluid langs boven kwam.
* Dan kwam de 5.1 surround set. Het aansluiten op zich was vrij duidelijk, maar gezien dit mijn eerste receiver is, heb ik wel even moet zoeken om enkele dingen juist te krijgen (e.g. instellen speakers als ‘small’ én instellen cross-over frequentie vooraleer subwoofer werkte; automatisch aanspringen van versterker via HDMI/Spotify connect hangt af van verschillende opties verspreid door menu’s; level calibraties etc.). Eens alles werkte, heb ik de vergelijking met de soundbar gemaakt. Je hoort hier opnieuw vrij duidelijk dat het geluid nóg meer genuanceerd en meer helder is, en daar hoef je geen speciaal gehoor voor te hebben. De stap tussen soundbar en 5.1 set is wel iets kleiner dan de stap van Logitech 2.1 naar soundbar. Het grootste verschil is de discrete surround: je hebt logischerwijs écht een surround gevoel en dat is een grote meerwaarde bij series/films die hier gebruik van maken. Voor standaard lineaire tv, of series die niet/slecht 5.1 gemixt zijn, heb je niets aan surround. Hoewel de bas een stuk beter zou moeten zijn tov de soundbar merkte ik hier zelf niet zo veel van.

Ik heb uiteindelijk een 4.1 set gehouden. Mits wat aanpassingen aan de tv-kast, een extra kastje voor de receiver/bas, wat boren naar de kelder voor cable management, heb ik de woonkamer toch kunnen afstemmen op de set. De plaatsing is nog niet helemaal volgens de richtlijnen (front niet helemaal op oor hoogte, surround niet ideaal geplaatst), maar het beste wat ik momenteel kan doen.

Nog enkele kleine bemerkingen
* Hoewel je de aan/afwezigheid van de center-speaker merkt, vond ik de meerwaarde te beperkt en is de plaatsing in mijn geval vrij moeilijk. Deze is retour gegaan.
* De Shield had ik aangeschaft om Atmos en TrueHD geluid af te spelen. Atmos is niet van toepassing bij mijn huidige 4.1 setup, en de meerwaarde van TrueHD over AC3/Dolby/DTS 5.1 voor mij ook beperkt. Die laatste codecs worden gewoon door de LG B9 ondersteunt, en daarvoor heb ik geen Shield nodig. Ook scheelt het zonder shield weer een afstandsbediening.

Bedankt voor de reacties :)
Pagina: 1