Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DaMei
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 13:33
Hi tweakers,

Vorig jaar hebben we een huis gekocht met een prachtig dak op het zuiden dus we zijn momenteel aan het bekijken wat we kunnen doen qua zonnepanelen. Als eerste hebben we ons vorig jaar al ingeschreven voor de collectieve inkoop via Vereniging Eigen Huis, maar dan krijg je een heel algemeen aanbod, niet afgestemd op een specifieke situatie. Daarom hebben we afgelopen week iemand laten komen om een persoonlijk aanbod te doen, de offerte daarvoor hebben we nu ontvangen.

In de offerte staat een hoop informatie en het lijkt allemaal wel aardig compleet en de prijs valt ons niet tegen tegenover het aanbod van eigen huis, maar met meer mensen zie je meer. Daarom de vraag wat mensen met iets meer verstand van zonnepanelen vinden van dit aanbod.

https://imgur.com/a/LijsroE

Via de link alle gegevens die wij hebben gekregen (offerte + info). Er zitten afbeeldingen van het huis bij, maar mocht er een betere foto nodig zijn dan maak ik die graag. Dak is op het zuiden, zonder schaduw (geen bomen, dakkapellen of dat soort dingen in de omgeving).

Ons huidige verbruik is rond de 3000kwh, maar we hebben 7 weken geleden een zoontje gekregen en willen in de toekomst graag verder verduurzamen dus we zijn uitgegaan van meteen maar het hele dak vol om toekomstig hoger verbruik op te vangen.

Is dit een goed aanbod? Of zien we nog dingen over het hoofd die beter/anders kunnen?

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Minder dan 1 € per Wp (ex btw) geinstalleerd is zeker niet verkeerd.

Maar vaak gaat het ook om andere zaken, zoals:
-Heb je 1 of 3-fase in huis? Liever geen 5 kW en een 1-fase omvormer, als je 3-fase hebt.
-Wil je zelf kunnen loggen? Logging kan belangrijk zijn, om problemen te zien na verloop van tijd
-Is je dak ermee vol? Zo te zien niet.
-Er staan wel wat pijpjes op het dak (moeilijk te zien), dus liefst een omvormer met schaduwmanagement.

Kun je wat fotos maken en even van pan tot pan meten via je dakraam?
Dan kunnen we beter een inschatting maken wat er past. (aan de hand van pannen tellen)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 13:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DaMei
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:37:
Minder dan 1 € per Wp (ex btw) geinstalleerd is zeker niet verkeerd.

Maar vaak gaat het ook om andere zaken, zoals:
-Heb je 1 of 3-fase in huis? Liever geen 5 kW en een 1-fase omvormer, als je 3-fase hebt.
-Wil je zelf kunnen loggen? Logging kan belangrijk zijn, om problemen te zien na verloop van tijd
-Is je dak ermee vol? Zo te zien niet.
-Er staan wel wat pijpjes op het dak (moeilijk te zien), dus liefst een omvormer met schaduwmanagement.

Kun je wat fotos maken en even van pan tot pan meten via je dakraam?
Dan kunnen we beter een inschatting maken wat er past. (aan de hand van pannen tellen)
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Antwoord op je vragen:
- We hebben 1-fase in huis
- We willen wel bij kunnen houden via een app wat de panelen doen en dat kan met deze setup volgens de installateur, is dat iets anders dan loggen? Wat zou het voordeel zijn van kunnen loggen?
- Volgens de installateur is met deze setup het dak zo vol mogelijk
- Volgens de installateur zullen de pijpjes weinig uitmaken, ik begrijp van jou dat dat niet helemaal klopt?

Via de link een aantal foto's van het dak, de pijpjes en de meterkast.
https://imgur.com/a/3Ta4E3v
Wens is wel om te gaan inductie koken en elektrisch rijden op termijn dus mogelijk maakt dat nog verschil? Meterkast zal dan sowieso aangepakt moeten worden gaan we van uit.

Dakpannen: van pan tot pan 30 cm breed en 32 cm hoog.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Prijs prima.
1 ding over SAJ omvormers. Ze houden niet van scheef belast worden dus maak de strings 8+8 en niet 9+7 of 10+6

Verder heb je er ook een plat dak bij voor op de toekomst, dus uitbreiden kan altijd nog.

Gooi maar zo vol mogelijk

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben nog wel even aan het puzzelen naar eventueel een andere opstelling.
Maar op het eerste oog, gaat dat niets meer brengen. (maar dat is voor morgen, anders ga ik fouten maken)
Klopt het dat het dak "exact" 20 pannen breed is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74yK3lse8n7VZGlC4QJEmKEunH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxU4vlOJUqLJ9ns1fgtFXQDy.jpg?f=fotoalbum_large

Als je elektrisch gaat rijden, dan ga je (waarschijnlijk) ook met 3-fase laden? (gaat sneller)
In dat geval zou ik eerst de ombouw laten doen naar 3-fase (misschien een groepenkast ernaast nog)
En daarna pas de panelen leggen en een 3-fase omvormer aanschaffen.
Dat kan prima met 16 panelen.

5000 watt over 1-fase terugleveren moet je gewoon niet doen als je 3-fase hebt.
Verdeel het dan over 3-fase.

@FD2 naast het dakraam portrait?

@DaMei
Een beetje tetris, maar lege ruimte naast het dakraam is ook niet mooi.
Het zou moeten passen. In het origineel, plaatsen ze ook 2 rijen onder het dakraam, dus dat blijft hetzelde.
Ik weet niet of de Saj, met schaduw om kan gaan, de SMA in ieder geval wel, maar je gaat tot het middag uur wel wat schaduw hebben van de pijpjes.
Voor de ventilatiepijpjes is een oplossing, maar ook weer niet nodig in jouw situatie (paneel kan er niet overheen)

Uiteraard kun je voor nu op 1-fase blijven met de Saj.
Maar bij overstap naar 3-fase zou ik toch zeker een 3-fase omvormer nemen. (en dan koppel je de 2 strings binnen aan elkaar, als 1 string)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL57HBkLu0ejJmGMw8loXctQJuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0grrUpwMvwp7lBX9YqlVSh0t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5rodYV6cqapt447bvT_7rG-aVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmCE7uxc8Z7YrFKxZv6k97Lf.jpg?f=fotoalbum_large

De buren zijn buiten om gegaan met de kabel van omvormer naar groepenkast zo te zien.
Laat in ieder geval al 5x 2,5 mm2 ymvk leggen (voorbereid op 3-fase)
2x 2,5 mm2 + aarde zou je dan kunnen gebruiken voor de 1-fase tussen groepenkast en werkschakelaar.

[ Voor 255% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-04-2020 14:19 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:10:
.................
@FD2 naast het dakraam portrait?

@DaMei
Een beetje tetris, maar lege ruimte naast het dakraam is ook niet mooi.
Het zou moeten passen. In het origineel, plaatsen ze ook 2 rijen onder het dakraam, dus dat blijft hetzelde.
Ik weet niet of de Saj, met schaduw om kan gaan, de SMA in ieder geval wel, maar je gaat tot het middag uur wel wat schaduw hebben van de pijpjes.
................
Mijn duit in het zakje:

Het legplan van @AUijtdehaag lijkt mij het maximaal haalbare. Meer krijg je er niet op, of je moet gaan stapelen.
De drie panelen naast de pijpjes,rechts boven in de hoek: die zou ik uit de string proberen te halen, op een omvormer met meer ingangen, of met micro-omvormers.
EDIT:  Ze in de string laten met 3 Tigo Optimizers zal ook het probleem grotendeels verhelpen.

Wel het hele veld zo strak mogelijk tegen de erfgrens aanleggen.
De buurman heeft zijn panelen al liggen, dus die stoor je niet, en jij blijft dan zo ver mogelijk weg van de pijpjes.

Er zijn panelen waarbij het nauwelijks opvalt dat je portrait en landscape aan het mengen bent.

[ Voor 8% gewijzigd door FD2 op 12-04-2020 16:47 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 07:30
@DaMei volgens mij woon je bij mij in de wijk aan het huis te zien ... zuiderburen ?

Mocht je een keer langs willen komen met vragen dan kan dat uiteraard! (Op 1,5m afstand :))

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• DaMei
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie! We hebben het nu al aanschaffen van 3-fasen + bijpassende omvormer plus het legplan zoals je aangaf voorgelegd bij de installateur. Het heeft in ieder geval erg geholpen dat iemand even zo met ons mee denkt dus daarvoor dank (en excuus voor de vertraagde reactie, baby's lijken helaas weinig interesse te hebben in wilde zonnepanelen plannen :P )
FD2 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:24:
[...]

Mijn duit in het zakje:

Het legplan van @AUijtdehaag lijkt mij het maximaal haalbare. Meer krijg je er niet op, of je moet gaan stapelen.
De drie panelen naast de pijpjes,rechts boven in de hoek: die zou ik uit de string proberen te halen, op een omvormer met meer ingangen, of met micro-omvormers.
EDIT:  Ze in de string laten met 3 Tigo Optimizers zal ook het probleem grotendeels verhelpen.

Wel het hele veld zo strak mogelijk tegen de erfgrens aanleggen.
De buurman heeft zijn panelen al liggen, dus die stoor je niet, en jij blijft dan zo ver mogelijk weg van de pijpjes.

Er zijn panelen waarbij het nauwelijks opvalt dat je portrait en landscape aan het mengen bent.
Bedankt voor het meedenken, we gaan het legplan en de schaduw gerelateerde ideeën met de installateur bespreken.
Possible schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:47:
@DaMei volgens mij woon je bij mij in de wijk aan het huis te zien ... zuiderburen ?

Mocht je een keer langs willen komen met vragen dan kan dat uiteraard! (Op 1,5m afstand :))
Dat klopt haha, goed gespot. We komen graag eens langs, extra input is altijd welkom :)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:10:
...
Voor de ventilatiepijpjes is een oplossing, maar ook weer niet nodig in jouw situatie (paneel kan er niet overheen)
...
Als je toch bezig bent, zou ik de twee pannen vervangen. De RGA van de CV moet wel blijven staan, maar je hebt dan minder schaduw in de ochtend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• bmschf
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-10 21:13
Hallo, partner van @DaMei hier! We hebben een reactie van de installateur ontvangen.

1. Overstappen op 3-fase loopt via Liander, en voor de omvormer heeft dit geen gevolgen zo geeft hij aan.
We hebben niet op korte termijn plannen voor de aanschaf van een elektrische auto, eerder over een jaar of 2/3. Is het handig/verstandig dit gelijk mee te nemen of zouden jullie dat t.z.t bekijken? En hoe zit het met de omvormer i.r.t. 1- of 3-fase: kunnen we nu met een gerust hart een 1-fase omvormer kopen en straks deze met 3-fase blijven gebruiken? Gezien de levensduur van deze apparaten (10 jaar?) wil je deze niet binnenkort weer moeten vervangen lijkt mij...

2. Legplan kan aangepast worden naar het voorstel van @AUijtdehaag, zo geeft installateur aan. Wel moet dit precies gebeuren, lijkt ons prima haha!

3. De omvormer heeft een dubbele mppt tracker, dus per string wordt schaduw gemeten zodat de andere string daar geen last van heeft qua verminderde opbrengst, is zijn uitleg. Is dit voldoende? En hoe verhoudt die toelichting zich tot hetgeen eerder is gezegd over 'scheef' belasten? Ik kan me voorstellen dat je namelijk alleen die panelen in een aparte string wilt plaatsen die evt. schaduw vangen, i.p.v. 50/50 verdelen, wat mogelijk beter zou zijn voor de omvormer?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan hier lang over discussieren, maar er is in mijn optiek maar 1 juiste oplossing, met het oog op de toekomst bij zonnepanelen en een elektrische auto.

En dat is: ga naar een 3-fase groepenkast en een 3-fase omvormer.
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Anders lever je op 1 fase terug en trek je veel te veel weg over de andere fases met "load balancing" bij het laden van de auto.
Load balancing voorkomt dat je hoofzekeringen springen.
Als deze naar het "totaal" kijkt wat beschikbaar is, heb je een probleem over de 2 fases waar niet over terug geleverd wordt.
Je gaat dan behoorlijk scheef over je 3-fases belasten, met gevolg dat er hoofdzekeringen kunnen springen.

Wil je dit?
Prima. Neem dan de 1-fase omvormer. Goedkoop.
Maar ik heb je gewaarschuwd.

Nu even terug naar de realiteit:
18 panelen op een 3-fase omvormer op 1 string. Perfecte stringspanning met daardoor perfect rendement.
Een SMA, want zowel de Saj op 3-fase uitvoering als de 1-fase uitvoering mag maar 5300 Wp hebben aan de DC kant, anders doen ze moelijk over de garantie. (zoek zelf ff op in de datasheet's van SAJ to be sure)
Wil je toch de Saj?
Dan vergeet mijn opstelling, tenzij de installateur zwart op wit geeft dat je garantie hebt met meer dan 5300 Wp.

Wat je "kan" doen is half cell panelen nemen.
https://www.winkelman-zon...25wp/51950/?display=tiles
Die bestaan uit 2 delen en dan zakt niet het hele paneel in elkaar met schaduw.
Maar de Jinkos zijn dat ook volgens mij: https://www.pvo-int.com/p...-full-black-hc-320-325wp/
Of een paar tigos op die probleem panelen.

Scheefbelasting van strings is iets wat @Lardman heeft gezegd, en kan ik nergens iets van terugvinden.
Hooguit dat een ingang niet de volle omvormer capaciteit aan kan, als deze in 1 string geschakeld is
Maar dan had je geen chinese omvormer moeten kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 08:40 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 07:30
@bmschf

Ik zou inderdaad ook gaan wachten tot je groepenkast is omgezet naar 3 fases. Ik heb zelf ook 5100 Wp op mijn West dak liggen i.c.m. een 1 fase SMA 5.0 omvormer. Omdat ik al een 2e omvormer had, heb ik deze aangesloten op een 2e fase. En aangezien ik ooit in de toekomst ook nog mijn oostdak vol ga leggen, koop ik een 3e omvormer erbij. zodat deze op de 3e fase kan terugleveren. Ik weet niet, niet heel erg efficiënt, maar het is verslavend :)

Dus wat de installateur zegt kan uiteraard wel (want ik heb een vergelijkbare situatie), maar als je al op korte termijn een elektrische auto gaat kopen dan zal ik inderdaad gaan wachten tot de meterkast is omgezet.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:09
Ik heb 4800 Wp op 1-fase. Ik ga over een tien jaar verhuizen en heb daarom mijn huidige investering goedkoop gehouden.

Voor de lange termijn en met het oog op elektrisch rijden, zou ik sterk aanraden om voor 3-fase te gaan.

Ik woon ook in Friesland. De offerte heeft een prima prijs, maar met 3-fase wil je misschien nog wel een bedrijf een offerte laten sturen. Of als je het snel op je dak wil hebben. Elke maand later is 100 euro verloren. Ik heb zelf gekozen voor Friesland Solar en ben heel tevreden daarover.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
5 kW is inderdaad wel veel voor 1 fase als je krachtstroom hebt. Maar problemen verwacht ik niet hoor. (Ik zie ook mensen 21 kW terugleveren op een 3 x 25A aansluiting)

Hoelang duurt het om de meterkast om te bouwen naar 3 fase? Ik meen dat sommigen hier op het forum het te lang vinden duren.

Niet elke auto kan overigens met 3 fase geladen worden. En zelfs met 3600 W krijg je de accu uiteindelijk wel vol, duurt alleen wat langer maar wie rijd nou vaker dan 1x per jaar de accu leeg en heeft de volgende ochtend een 100% volle accu nodig? Met 10 uur laden bij 3.6 kW laadt je 36 kWh, dat is meer dan 200 km in een Tesla model 3. Instapmodellen heb je dan overigens al op 100%.

Mensen die 3 fase laden nodig hebben bestaan hoor, maar dan woon je wel heel ver van je werk of het zijn zakelijke kilometers.
Ik denk dat veel mensen 3 fase laden omdat het kan en omdat ze gewoon het snelste/beste willen. (En dan nog moet je auto er mee om kunnen gaan). En een hobby mag geld kosten. Een 3 fase omvormer kost ook gewoon meer.

En interactie tussen de zonnepanelen en de elektrische auto kan alleen als de zon schijnt, en dat is niet altijd. Sterker nog, veel mensen kunnen overdag niet veel laden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Je kan prima de groepenkast al ombouwen naar 3-fase en liander later laten langskomen.
Sterker nog, dat is zo gewenst. Liander sluit niets aan, als er geen 3-fase hoofdschakelaar zit.
Dat ze niet langskomen in verband met corona, is dan weer (even) een ander verhaal.

Wat betreft 3-fase laden.
Denk je dat over 2 a 3 jaar dat geen algemeen goed is?
De ontwikkelingen gaan snel nu.

Men heeft het al over geld verdienen met het terug leveren vanuit de EV op tijden wanneer de prijs van elektriciteit hoog is. De netbeheerders hoeven zo minder te investeren in hun netwerk, en de consument heeft er ook baat bij. (gaat maar over 100 euro per jaar, maar het kan)

En wat betreft overdag laden.
Mensen werken ook wel eens in ploegendienst en hebben ook wel eens weekend. (toch 2 van de 7 dagen)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2020 08:57 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
@AUijtdehaag
Ja klopt maar een 3 fase omvormer kan pas aan als Liander geweest is.

Wat de toekomstige instapmodellen elektrische auto's kunnen laden weet ik niet, ik heb geen glazen bol. Weet wel dat er in veel landen geen krachtstroom naar woningen gaat. Korea, Japan, UK bijvoorbeeld

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bmschf
Bedankt voor alle reacties!

@AUijtdehaag Ik ga inlezen bij Liander en daar navragen wanneer de overstap naar 3-fase kan plaatsvinden, zodat we dit mee kunnen nemen in onze verwachtingen/planning. Wat ik begrijp uit je verhaal is dat dit ervoor zorgt dat we beter op de toekomst voorbereid zijn, dat geeft ons een goed gevoel. Bedankt voor het meedenken en toelichten, dit wordt zeer gewaardeerd! _/-\o_

@Playa del C. We gaan ook een offerte opvragen bij Friesland Solar, bedankt voor de tip! Vandaag nog een andere leverancier gesproken. Deze doen op dit moment een soort telefonische 'intake' en doen een mail met offerte ons toekomen. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen, want deze ging niet in op onze wensen en vragen. O.a. over onze wens zo veel mogelijk panelen te plaatsen, dat vond hij onnodig en daarnaast ging hij ook niet in op onze overweging over te stappen op 3-fase... Hopelijk gaat het contact met de partij die jij noemde wat meer de diepte in ;)

• bmschf
Vanochtend een offerte ontvangen van de tweede partij. Deze komt met het volgende voorstel:

- 13 stuks Q-Cells Q.Peak DUO-BLK-G6 335WP (totaal vermogen 4.355 Watt)
- Growatt 4200MTL-S incl. monitoring
- Bevestigingsmateriaal Solar construct + montage + AC (voedings)traject 1-fase
- excl. BTW-teruggave

Totaal excl. BTW: €4.421,09
Totaal incl. BTW: €5.349,51

Dit is de partij waar ik gister over schreef. Naast de eerste indruk via de telefoon lijkt ons deze prijs niet heel concurrerend. Zaterdag komt Friesland Solar langs om e.e.a. te bespreken.
Pagina: 1