Webcam + TV voor oudere familie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:49
Ik zit te denken om wat webcams onder de familie te verspreiden om zo het contact wat makkelijker te maken. Veel van mijn ooms en tantes zijn al oud en ook wat digibeet. En ook wat slechtziend, wat mij doet concluderen dat de tv eigenlijk de betere manier is om ze te laten videobellen want dan zie je gewoon meer. Alleen een webcam aansluiten op een TV gaat niet direct (in ieder geval niet zonder de tvs te vervangen), dus ik ben even aan het denken wat hiermee het handigste is en ik gok dat ik niet de enige ben die nu wat wil doen voor zijn oudere familieleden.

Ik denk dat het omzetten tussen kanalen (zodat een ander hdmi-kanaal gebruikt wordt) wel kan en het is niet moeilijk om voor het videobellen even aan te geven dat de tante in kwestie even de tv klaar moet zetten (al is het handiger als het gewoon automatisch gaat, maar ik zie even geen mogelijkheid daartoe).

Dan rest nog de applicatie om te gebruiken en daar loop ik een beetje vast. Het liefst integreer ik het in wat ze nu gebruiken, maar dat is Whatsapp en dus niet helemaal handig. En niet alles draait op hardware waar ik de TV en webcam op kan aansluiten. Ik zat ook te denken aan mobieltjes + bluetooth of iets dergelijks, maar dan zit je toch nog wel vaak met verbindingsproblemen of dat men niet de juiste input heeft (bv omdat de telefoon nog gebruikt wordt).

Weet iemand een handige oplossing om dit op te lossen? Zo min mogelijk dingen doen voor een gesprek op te zetten is belangrijk en dat het niet te exotisch is qua applicaties of hardware ook. Iets erbij aanschaffen (bv een raspberry pi) is nog wel een optie.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Amazon Alexa kan zoiets out of the box, moet je wel e.e.a. aan hardware aanschaffen:

Met een FireTV i.c.m. een Alexa show (plus een alexa show aan de andere kant) kan dit, dan gebruik je het scherm als 'scherm van je show' en de microfoon en camerafunctie van de show, dus die zou je dan denk ik het beste in een rechte lijn tussen de TV en de persoon in zetten.

Besturen doe je dan met stem, in het Engels (of Duits/Frans/... als dat makkelijker is).

Als een 8" of 10" scherm genoeg is zou je ook iedereen een show v1/v2 of 8 kunnen geven, daarmee kun je makkelijk elkaar onderling oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 21:49
dragon2 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:12:
Amazon Alexa kan zoiets out of the box, moet je wel e.e.a. aan hardware aanschaffen:

Met een FireTV i.c.m. een Alexa show (plus een alexa show aan de andere kant) kan dit, dan gebruik je het scherm als 'scherm van je show' en de microfoon en camerafunctie van de show, dus die zou je dan denk ik het beste in een rechte lijn tussen de TV en de persoon in zetten.

Besturen doe je dan met stem, in het Engels (of Duits/Frans/... als dat makkelijker is).

Als een 8" of 10" scherm genoeg is zou je ook iedereen een show v1/v2 of 8 kunnen geven, daarmee kun je makkelijk elkaar onderling oproepen.
Mja stemherkenning heb ik ook over zitten denken, maar in het Engels gaat dat voor deze oude familieleden echt niet lukken. Google Home kan dan wel weer met Nederlands, al weet ik niet in hoeverre die dan dingen kan aansturen om de TV op het goede kanaal te krijgen en de chat-app te openen.

En bij een 8" / 10" scherm kan ik net zo goed een android tablet gebruiken met daar Whatsapp Web op oid. Maar het gaat me er juist om dat ze een lekker groot beeld hebben om mee te bellen en goed de andere kant te zien. Vrijwel allemaal hebben ze een bril en zelfs dat is nog vaak behelpen.

Alexa Show kende ik verder nog niet, maar ik weet dus niet of zo'n Fire Stick wel een oplossing is als je met taal toch wat loopt te hannessen.

Martinspire - PC, PS4, X1