Internet traag achter 5-poorts gigabit switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:31
Misschien 'n beginnersvraag, maar ik heb me gewoon nóóit in deze materie verdiept :)

Ik heb een glasvezelaansluiting van 200/200, in de praktijk haal ik ~200/250. Helemaal prima.
Vanuit de modem gaat er een cat6 naar een switch. Vanuit daar wordt het gesplit naar een Denon receiver, een KPN settopbox, een Apple TV 4K en een desktop PC.

Als ik alleen mijn desktop aansluit op de switch, haal ik 200/250, als ik alle devices aansluit, haal ik 80/80. De aangesloten apparaten staan uit, dus die kunnen redelijkerwijs nooit die bandbreedte wegsnoepen. Hoe werkt mijn switch? Hakt hij automatisch alle poorten in stukjes qua bandbreedte? Zo ja, hoe kom je dan aan de uitslag van 80/80 als voor de rest alle apparaten uit staan.

Mijn switch is een oudje, dus ik kan me voorstellen dat ik een nieuwe zou moeten kopen. Maar, het is wèl een gigabit switch, dus dat zou oké moeten zijn.

Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat ieder apparaat op de switch 200/250 kan halen als dat het enige apparaat is dat capaciteit vraagt? :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 22:57

lordsnow

I know nothing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 21:21
Ik zou eerst eens proberen gewoon alle apparatuur los te halen, in plaats van alleen uit. Treedt er geen verschil op, dan moet je een nieuwe kopen. Is er verschil, dan verwacht ik dat het de settopbox is 😃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
IGMP snooping.

Je KPN receiver doet multicast, je switch doet geen IGMP snooping, dus knalt het verkeer naar alle poorten. Als daar 1 poort op 100Mbit tussen zit wordt alles 100Mbit.
Een computer die uitgeschakeld is zal terugschakelen naar 100Mbit of evt 10Mbit, de rrst van je apparaten gaan dan gewoon mee zodra je KPN box een stream opzet.

Oplossing: GS105 vervangen door GS105E.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:06:
IGMP snooping.

Je KPN receiver doet multicast, je switch doet geen IGMP snooping, dus knalt het verkeer naar alle poorten. Als daar 1 poort op 100Mbit tussen zit wordt alles 100Mbit.
Huh? Dat is niet hoe multicast werkt.
Een computer die uitgeschakeld is zal terugschakelen naar 100Mbit of evt 10Mbit, de rrst van je apparaten gaan dan gewoon mee zodra je KPN box een stream opzet.
Dat is absoluut niet hoe het werkt.

Bij gebrek aan IGMP snooping zal multicast-verkeer door de switch als broadcast behandeld worden. De effectieve bandbreedte van elke poort gaat daardoor omlaag omdat een gedeelte van de capaciteit gebruikt wordt door multicast. Maar dat verkeer zat toch ook al op de uplink-poort dus netto verandert er niets. Het is alleen geen goed idee om ook een WiFi AP aan te sluiten want die zal het druk krijgen.

De multicast TV-streams zijn enkele megabit/s, niet honderden.

Wat er mogelijk wel gebeurt is dat de GS105 niet genoeg backplane-capaciteit heeft - het ding komt uit 2004 - en dat anders verdeelt naarmate er meer poorten up zijn. De datasheet voor de GS105v3 zegt dat er 10 Gbps is, dus voldoende voor alle vijf de poorten beide kanten op gigabit-snelheid; als je een oudere versie hebt is dat misschien minder.

Ben je in staat om een andere switch te proberen? Of een doorlopende test om te zien wanneer de snelheid inzakt zodra je een bepaald apparaat aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
LanTao schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:52:
[quote]_JGC_ schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:06:
IGMP snooping.

/quote]
Huh? Dat is niet hoe multicast werkt.

[...]

Dat is absoluut niet hoe het werkt.

Bij gebrek aan IGMP snooping zal multicast-verkeer door de switch als broadcast behandeld worden. De effectieve bandbreedte van elke poort gaat daardoor omlaag omdat een gedeelte van de capaciteit gebruikt wordt door multicast. Maar dat verkeer zat toch ook al op de uplink-poort dus netto verandert er niets. Het is alleen geen goed idee om ook een WiFi AP aan te sluiten want die zal het druk krijgen.

De multicast TV-streams zijn enkele megabit/s, niet honderden.

Wat er mogelijk wel gebeurt is dat de GS105 niet genoeg backplane-capaciteit heeft - het ding komt uit 2004 - en dat anders verdeelt naarmate er meer poorten up zijn. De datasheet voor de GS105v3 zegt dat er 10 Gbps is, dus voldoende voor alle vijf de poorten beide kanten op gigabit-snelheid; als je een oudere versie hebt is dat misschien minder.

Ben je in staat om een andere switch te proberen? Of een doorlopende test om te zien wanneer de snelheid inzakt zodra je een bepaald apparaat aansluit?
Thanks voor de info! Ik heb een andere switch liggen, maar die komt uit hetzelfde tijdperk: heeft maximaal 100Mb/s per poort en dat haal ik nu ook, dus da's geen oplossing. Ik ga even 'n nieuwe bestellen (ik heb sowieso een poort meer nodig) en zal hier weer even berichten als het hopelijk opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BobB schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:51:
een Denon receiver, een KPN settopbox, een Apple TV 4K en een desktop PC.
De Denon is sowieso 100MB/s

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
Zo, de oplossing is gevonden! Vanwege niet al te veel plaats op de plek van de switch, besloot ik een kleintje te kopen met hetzelfde aantal poorten. Ik dacht: we proberen het eens goedkoop en het werkt vooralsnog prima. Deze switch ligt er nu en ik haal netjes de snelheden die ik zou moeten halen. Voorlopig eind goed al goed :)
Pagina: 1