Bestelling bij NL webshop voor BE firma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
Ik probeer voor een vriend van me computeronderdelen te bestellen bij een aantal Nederlandse webshops.
Hij is zelfstandige, en deze zelfbouw PC gaat gebruikt worden voor zijn zaak, dus kan hij de BTW aftrekken van zijn belastingen.

Ik ben het echter niet gewend om zakelijke bestellingen te doen.
Het leek me echter simpel: vermeld bij de account gewoon nog de firmanaam en BTW nummer, en verder verloopt het als een gewone particuliere bestelling... Niet dus.
Bij de eerste webshop krijgt hij bij de bestelgegevens gewoon de bedragen excl BTW te zien, en de BTW is telkens €0,00.
Bij de 2de wordt er gevraagd het bedrag excl BTW over te schrijven.

Ik heb beide webshops uiteraard ook gecontacteerd. De 2de reageerde al dat er geen BTW moet betaald worden, gezien zij in NL gevestigd zijn, maar de bestelling op naam van een BE firma is.
Maar is dat wel zo? Volgens wat ik me herinner van mijn lessen economie in m'n humaniora moet een Belgische firma het bedrag incl BTW betalen, maar kan de BTW nadien boekhoudkundig afgetrokken worden.

Is er iemand die me wat meer uitleg kan geven hoe dit nu correct moet verlopen? Alles samen gaat het toch over een €2000, dus best geen verrassingen achteraf!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een beetje webshop in NL kan btw vrij leveren aan europese bedrijven buiten NL. Niks raars aan mits er een geldig btw nummer overlegd kan worden. Je krijgt netjes een factuur waarop dit vermeld staat, je kunt dus niks meer verrekenen bij de belgische “belastingdienst”.

[ Voor 32% gewijzigd door xantos op 10-04-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
freeco schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:30:
Ik probeer voor een vriend van me computeronderdelen te bestellen bij een aantal Nederlandse webshops.
Hij is zelfstandige, en deze zelfbouw PC gaat gebruikt worden voor zijn zaak, dus kan hij de BTW aftrekken van zijn belastingen.

Ik ben het echter niet gewend om zakelijke bestellingen te doen.
Het leek me echter simpel: vermeld bij de account gewoon nog de firmanaam en BTW nummer, en verder verloopt het als een gewone particuliere bestelling... Niet dus.
Bij de eerste webshop krijgt hij bij de bestelgegevens gewoon de bedragen excl BTW te zien, en de BTW is telkens €0,00.
Bij de 2de wordt er gevraagd het bedrag excl BTW over te schrijven.

Ik heb beide webshops uiteraard ook gecontacteerd. De 2de reageerde al dat er geen BTW moet betaald worden, gezien zij in NL gevestigd zijn, maar de bestelling op naam van een BE firma is.
Maar is dat wel zo? Volgens wat ik me herinner van mijn lessen economie in m'n humaniora moet een Belgische firma het bedrag incl BTW betalen, maar kan de BTW nadien boekhoudkundig afgetrokken worden.

Is er iemand die me wat meer uitleg kan geven hoe dit nu correct moet verlopen? Alles samen gaat het toch over een €2000, dus best geen verrassingen achteraf!
Zeg, dat dik gedrukte, heb jij offertes gehad? Of facturen?

Zakelijk gezien kan je niet zomaar een order annuleren, besteld is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08 18:10
Intracommunautaire levering.
Als je als NL bedrijft naar BE dan zit dat op 0%. Voor jouw vriend is het een Intracommunautaire verwerving.

Meer info bij de belastindienst: https://www.belastingdien...nd_naar_andere_eu_landen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:41

Croga

The Unreasonable Man

freeco schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:30:
Volgens wat ik me herinner van mijn lessen economie in m'n humaniora moet een Belgische firma het bedrag incl BTW betalen, maar kan de BTW nadien boekhoudkundig afgetrokken worden.
Ik denk dat je je lessen niet helemaal juist herinnert ;)

BTW trek je niet af. BTW is een belasting. Als bedrijf hoef je die voor bepaalde producten niet te betalen. Het kan zijn dat de winkel het je wel laat betalen, in dat geval kun je dat achteraf bij de belastingdienst terug vragen. BTW terug vragen over landsgrenzen is echter wat lastiger. Vandaar dat we binnen de EU dat idealiter regelen door het belgische bedrijf de BTW überhaupt niet te laten betalen.

De aanschafprijs kan vervolgens boekhoudkundig afgetrokken worden. Daardoor hoeft het bedrijf uiteindelijk minder winst belasting te betalen (dit is iets ingewikkelder dan ik het hier beschrijf maar IANABoekhouder ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
Ondertussen heeft ie z'n boekhouder eens gebeld. Dat is het veiligste...
Het bedrag excl BTW op factuur, en €0 BTW is OK. Dat wil gewoon zeggen dat de webshop het BTW-nummer erkent, en verder komt het wel in orde.

Sja, mijn lessen economie zijn ondertussen ook al wel ruim 20 jaar geleden hoor. Nog van in de tijd van de Belgische frank en de Nederlandse gulden :X
Toen werd er nog niet zoveel over de grenzen heen gehandeld als nu, veronderstel ik. Alhoewel het toen al met de BeNeLux ook al wel relatief soepel verliep denk ik.
Pagina: 1