Toon posts:

Software advies IP cam's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het niet gewenst is om meerdere topics open te hebben met dezelfde vraag, echter krijg ik in het privacy en beveiliging topic geen reactie's op mijn vragen.
En aangezien de meeste IP cam vragen hier in het netwerken topic staan wil ik hier graag nog een gokje wagen of iemand mij verder kan of wil helpen.

Goedemiddag allemaal.

Ik ben een project aan het uitwerken voor een binnenvaart schip (rivierboot).
Ter ondersteuning van de aanwezige spiegels en verrekijkers willen wij nu een aantal camera's ophangen om meer zicht te verkrijgen vanuit de "stuurhut".

Het plan is een deftig/dure 4+Mp ptz camera met een 30x+ optische zoom.
En links en rechts een kleinere 2+MP ptz camera.

Nu mijn uitdaging waarin ik nog geen echte kant en klare oplossing vind.

-Software op de computer om deze camera's weer te geven zonder onnodige bedieningsknoppen etc.
in blue iris heb ik wel al uitgevonden dat je een custom weburl kan genereren waarin je dus het eindresultaat krijgt wat ik wil. namelijk een zwart scherm met daarin de online camera's in de maat die ik wil.

-controll's ik ben daarbij nog op zoek naar een PTZ controller die met met presets werkt.
Echter dit moet hufter/dummy proof zijn. de variante die ik vind hebben dubbel functie's onder knoppen zitten.
Ik zoek er eigenlijk eentje die een camera selectie rail heeft. en een seperaat preset blok.
Kortom selecteer je een camera en beweeg je de pook dan beweegt ook alleen die camera en dus niet dat je per ongeluk in een menu zit te roeren.
en met de presets idem, namelijk je drukt een preset toets in en alle 3 de camera's springen naar de voor ingestelde positie en niks anders.

-Extra handig maar niet noodzakelijk een extern getriggered "gebeurtenis/event"
De camera's die aangeschaft gaan worden komen waarschijnlijk van Hikvision.
Deze hebben naar mijn mening een best goede auto tracking functie.
Mijn idee is dan dus, wanneer de motor niet draait (contact slot verbroken) dat het hele systeem in security modus gaat en dus de smart tracking inschakeld) waarbij wanneer het contact wel ingeschakeld staat de camera's statisch in hun presets blijven staan.

Kortom ik zoek een software pakketje wat dus:
-een externe controller kan gebruiken.
-externe I/O poorten kan uitlezen en daar gebeurtenissen/events aan kan hangen.
-geen behoefte heeft in 4x per dag een internet verbinding op te zetten, aangezien het hele gebeuren lokaal blijft

Graag jullie input.
Dankjewel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb geen idee wat het exact kost, maar ik denk dat Genetec wel een mooie oplossing voor je is.

https://www.genetec.com/nl

Genetec is wel erg enterprise trouwens.

Als je Bosch camera's neemt dan is de BVMS software gratis tot 16 camera's. Die kan ongeveer het zelfde als Genetec, maar wel een stuk meer basic.

[ Voor 30% gewijzigd door Luchtbakker op 10-04-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

JdM

Humbled

Surveillance station van Synology? Daarmee kun je ook in de toekomst camera's uitbreiden en eventueel upgraden tegen relatief lage kosten. Het is uitbreidbaar, van afstand te bedienen, heeft een makkelijke interface en draait op een LAN zonder noodzaak van een internetverbinding. Een simpele synology komt al met twee licenties, losse licenties kosten relatief weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wow wat een hoop reactie's in korrte tijd.

Dankjulliewel alvast, even wat extra info om wat meer te specificeren waar ik naar zoek.
Het gaat in de meeste gevallen alleen om live kijken. opnemen is dus nog niet echt nodig.
Internet is ook niet oneindig aanwezig, aangezien het schip vaart en er niet altijd 3.4 of 5g verbinding is.
Ook is dat niet echt nodig aangezien het systeem lokaal moet draaien.

Momenteel is er al een grote monitor aanwezig met een computer voor de navigatie.
Vandaar het idee van een software pakketje. aangezien al die hardware al aanwezig is.
Via een synplogy, qnap of andere dvs is niet helemaal gewenst aangezien dat extra vertraging met zich mee brengt.

Lang verhaal kort de camera's worden in deze gebruikt om meer zicht te krijgen met het navigeren met een schip van 100m lang en 12 meter breed. daar zijn een hoop dooie plekke natuurlijk, en die willen we hiermee oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Mijn ervaring met de Synology app is dat de vertraging hoogstens 0,5 - 1 seconden is. Het renderen en binnen halen van de stream kost tijd. Dat ga je met rechtstreekse software ook niet oplossen naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Geen idee hoeveel vertraging je hebt op een dedicated server met voldoende geheugen en snelheid, maar zoals @Luchtbakker aangeeft is het een halve tot een seconde max en dan vergelijk ik het met de fossiele DS112j die ik hier aan twee camera's heb hangen. Ik weet niet of een ruimer bemeten Syno sneller reageert.
Hoe ga je de camera's aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Ik gebruik zelf een Qnap, ook met een surveillance station app ertussen en dat varieert nogal een door de load die de qnap op dat moment heeft.
Vandaar dat ik dit eigenlijk uitsloot.

Nu ik er zelf wat langer over na gedacht heb bedenk ik mij ineens dat misschien een simpele html pagina nog wel het makkelijkste en snelste voor mij is om op te zetten voor dit doeleinde. Dan geef ik namelijk direct de streams weer volgens mij. Toch?

In het geval ik een synology oid erbij neem, zit daar een functie op dat ik een i/o poort kan uitlezen en daarmee de beweging detectie kan in en uit schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle cam's komen bedraad op een 1gbps Poe+ switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:54:
[...]

In het geval ik een synology oid erbij neem, zit daar een functie op dat ik een i/o poort kan uitlezen en daarmee de beweging detectie kan in en uit schakelen?
In het toepassingencentre zit een i/o module functie. Of die doet wat je wil weet ik niet, maar dat zou je even op de site van Synology moeten bekijken denk ik.

edit:
Zie eventueel deze PDF voor uitleg over de I/o controller

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 10-04-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Moet het perse IP zijn?

SDI of HD-CVI of vergelijkbaar is een stuk makkelijker. Minder latency en minder storingsgevoelig.
Gewoon een beeldscherm eraan en je hebt beeld. Eventueel een klein bedienpaneeltje, gros van dat soort (PTZ) camera's ondersteunt wel PELCO-D of vergelijkbaar.
Met een IP setup heb is 1sec latency al heel wat. 't is snel al hoger. Niet altijd even handig...
Een camera die NDI of vergelijkbaar doet zou kunnen, maar ik denk dat SDI wat voordeliger is dan ethernet.

IP zou ik in zo'n geval beperken tot de recorder -> wan / archiefbeelden enz.

Wat is de lengte van die boot? UTP kan misschien ook nog wel eens een beperking zijn. 100M is in de praktijk een metertje of 80, want je moet ook nog her en der de kabels langs kunnen voeren.
(SDI overigens ook). 't kan bij een lange boot zinnig zijn om een aantal fibers van voor naar achteren te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reden van IP is de flexibiliteit en de beschikbaarheid.

Bijvoorbeeld de aangehaalde modellen van hikvision hebben allemaal hippe functie's mbt. ir en beweging detectie.
Dat heb je niet of van een veel minder niveau dan sdi of ndi camera's.

Daarbij zijn er zeker op ndi gebied nog geen degelijke outdoor camera's met het bereik wat ik zoek.
Deze technologie is op het moment gewoon nog te jong om iets nuttigs mee te kunnen voor mij.
Ik loop hier met mijn werk (AV/ledschermen, etc.) ook al tegenaan omdat NDI bijvoorbeeld geen constante data stroom heeft vanwege de compressie die op het apparaat al gedaan word. dus het ene moment heb je .1seconde delay en het volgende moment 1.5 seconde.
Hierdoor schiet de bitrate ook alle kanten op, kortom niet ideeal voor dit doeleind.

SDI Haal ik qua afstand niet en idem met type camera's.
Delay wise is het wel de heilige graal,maar ik kom niet aan een camera met 30x zoom en goede nightvision onder de 1000 euro.

Als laatste heb ik al een werkende 1gbit lijn naar de voorkant van het schip liggen. +-100 meter.

Kortom, dat alles in gedachte gehouden is IP veel makkelijker.
Ook qua eventuele uitbreiding om er uiteindelijk toch een surveillance systeem van te maken als het schip niet vaart.
Want dan is het inderdaad een kwestie van een synologie of andere dvs toevoegen in het lan

En wat ik nu ga zeggen strookt eigenljk helemaal niet met wat ik eerder gezegd heb, maar een binnenvaart schip beweegt niet super snel 1 a 2 seconden vertraging is dus geen halszaak.
Alleen voor mij met mijn achtergrond wil ik dit natuurlijk zo dicht mogelijk bij 0 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Ik zou het niet te ver zoeken hoor, verschillende NVR's van Hikvision hebben standaard input/output relays waarmee je zaken d.m.v. events kan aansturen.

Die PTZ, heb ik niet meteen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tha Render_2 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:17:
Ik zou het niet te ver zoeken hoor, verschillende NVR's van Hikvision hebben standaard input/output relays waarmee je zaken d.m.v. events kan aansturen.

Die PTZ, heb ik niet meteen ervaring mee.
Dat is dus daarom ook (nog) van ondergeschikt doel.

Dit kan altijd naderhand nog. als alles toch al in een netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:54:
Ja.
https://www.synology.com/...lity/surveillance_devices

Je kunt ook een Synology NVR nemen, deze komt met 4 licenties en direct een HDMI poort voor live weergaven. Normale DiskStations komen met 2 camera licenties.

Je hoeft er dus niet bizar veel opslag in te doen als je niet wil opnemen.
pricewatch: Synology Network Video Recorder NVR1218

Andere vraag.
Als je het gaat gebruiken voor navigeren, moet het dan niet aan bepaalde regels of eisen voldoen?

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 10-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:43:
[...]

Ja.
https://www.synology.com/...lity/surveillance_devices

Je kunt ook een Synology NVR nemen, deze komt met 4 licenties en direct een HDMI poort voor live weergaven. Normale DiskStations komen met 2 camera licenties.

Je hoeft er dus niet bizar veel opslag in te doen als je niet wil opnemen.
pricewatch: Synology Network Video Recorder NVR1218

Andere vraag.
Als je het gaat gebruiken voor navigeren, moet het dan niet aan bepaalde regels of eisen voldoen?
Oh, top danjewel. het was mij nog nooit opgevallen dat er specifieke opname apparaten waren van synology. dat is inderdaad erg handig.

Op jou andere vraag, nee daar zijn (nog) geen wettelijke regels voor aangezien het extra is (zie het als zo'n vergrotingspiegel die sommige mensen op hun auto spiegel plakken.
Gewoon extra luxe. Stuurhut staat achterop het schip.
Als je een van de camera's voor op het schip hebt kun je dus 80 meter sneller om een hoek heen kijken.
Links en rechts zijn vooral om personeel in de gaten te houden, de plekken waar je de touwen vast maakt zijn helemaal niet te zien vanaf de plek waar je stuurt.
Zo kun je zien of ze klaar zijn, in het water gevallen zijn of er iets anders zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Als ik trouwens een merk mag aanbevelen dan is hikvision zeer aanbevolen! Zeker hun all-in oplossingen (nvr + cams) zijn prijstechnisch zeer interessant. Software zit er natuurlijk bij dus heb je dat probleem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:07:
Reden van IP is de flexibiliteit en de beschikbaarheid.

Bijvoorbeeld de aangehaalde modellen van hikvision hebben allemaal hippe functie's mbt. ir en beweging detectie.
Dat heb je niet of van een veel minder niveau dan sdi of ndi camera's.

Daarbij zijn er zeker op ndi gebied nog geen degelijke outdoor camera's met het bereik wat ik zoek.
Deze technologie is op het moment gewoon nog te jong om iets nuttigs mee te kunnen voor mij.
Ik loop hier met mijn werk (AV/ledschermen, etc.) ook al tegenaan omdat NDI bijvoorbeeld geen constante data stroom heeft vanwege de compressie die op het apparaat al gedaan word. dus het ene moment heb je .1seconde delay en het volgende moment 1.5 seconde.
Hierdoor schiet de bitrate ook alle kanten op, kortom niet ideeal voor dit doeleind.

SDI Haal ik qua afstand niet en idem met type camera's.
Delay wise is het wel de heilige graal,maar ik kom niet aan een camera met 30x zoom en goede nightvision onder de 1000 euro.

Als laatste heb ik al een werkende 1gbit lijn naar de voorkant van het schip liggen. +-100 meter.

Kortom, dat alles in gedachte gehouden is IP veel makkelijker.
Ook qua eventuele uitbreiding om er uiteindelijk toch een surveillance systeem van te maken als het schip niet vaart.
Want dan is het inderdaad een kwestie van een synologie of andere dvs toevoegen in het lan
HD-CVI is ook een optie. Dat gaat tot 300/400m @ 1080p en is betaalbaar.
Een Dahua DH-SD49225I-HC kost bv rond de 350 euro en is een 25x PTZ camera.

Houd er overigens wel rekening mee dat PTZ camera's met >12x zoom vaak amper groothoek hebben. In veel gevallen is een 4x of 10x optische zoom camera praktischer, omdat je die tenminste kan uitzoomen tot +/- 90 graden kijkhoek. Een 25-30x camera is in de praktijk uitgezoomd nog steeds 60 graden of kleiner. (5 of 6mm terwijl je soms juist 2.8mm wilt hebben)

IP kan natuurlijk ook en als de latency minder belangrijk is dan is Hikvision zeker een prima optie. Imho gewoon een hdd recorder nemen. Die kosten zoiezo vrij weinig in verhouding en je hebt een stukje relatief robuste hardware. HDMI uit naar een scherm en je hebt je beeld. Al dan niet icm een muis om schermen te selecteren en/of PTZ dingen te doen.
Softwareoplossingen via een NAS of app is vaak weer wat minder gebruiksvriendelijk/betrouwbaar. Zo'n systeem moet gewoon aan en werken zegmaar.

Bijkomend voordeel is dat een beetje NVR ook meteen als POE switch werkt, dan heb je ook de voeding geregeld als je de camera's tenminste direct kan aansluiten
Pagina: 1