Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 06:41
Ondanks dat een aantal verhuurders ervoor hebben gekozen gezien de corona crisis om de huur niet (danwel matig) te verhogen krijg ik jammer genoeg een verhoging van 4% in de brievenbus.

Is de verhuurder hier gerechtigd toe?

Gaat om een huurprijs boven de €800,-

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:23

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het korte antwoord is: ja, dat mag hij.

Geliberaliseerde huur, dus in de basis mag een verhuurder vragen voor de woning wat hij wil (de markt bepaalt of het huis het gevraagde waard is). De meeste verhuurders in die sector hebben dat contractueel ook vastgelegd, vaak met een percentage dat ze beloven maximaal te hanteren (over het algemeen wordt dat maximum ook gepakt).

EDIT: ik was te snel en heb over het percentage heen gelezen. Het CPI voor dit jaar voor een huur van 800 euro is 2,6%. Dus tenzij je vorig jaar geen huurcverhoging hebt gehad, en jouw "members only" ook echt uit jouw contract komt, dan klopt die 4% niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-04-2020 11:32 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Nee, dat mag je verhuurder niet. Tenzij 4% toevallig precies de inflatie (zoals in je contract gedefinieerd) van afgelopen jaar is.

Maar ik ben te lui om dat nu op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Edit: dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Gebanned op 10-04-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
TrueGamer schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:19:
Ondanks dat een aantal verhuurders ervoor hebben gekozen gezien de corona crisis om de huur niet (danwel matig) te verhogen krijg ik jammer genoeg een verhoging van 4% in de brievenbus.

Is de verhuurder hier gerechtigd toe?

***members only***
Nou, als je die voorwaarden zelf leest dan snap je toch hopelijk dat 1. je dat zelf uit zou kunnen rekenen. en 2. niemand dat antwoord hier voor je heeft als je niet vertelt wanneer de eerste huurperiode is ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:27:
[...]

Nou, als je die voorwaarden zelf leest dan snap je toch hopelijk dat 1. je dat zelf uit zou kunnen rekenen. en 2. niemand dat antwoord hier voor je heeft als je niet vertelt wanneer de eerste huurperiode is ingegaan.
Jaa ik kom niet uit de berekening op de site van @job ..

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
TrueGamer schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:31:
[...]

Jaa ik kom niet uit de berekening op de site van @job ..

***members only***
Zonder het uit te rekenen, maar waarschijnlijk zal het in ieder geval wel ongeveer kloppen.

Okay, nu toch gedaan: volgens mij gebruikt het contract dat je hebt officieel een iets andere inflatie nummers van het CBS dan die link die @job deelt, maar als ik zo snel even een huur invul van 739 en dan als huurbepalende periode jan 2020 en basismaand huurprijs mei 2017 met als reeks 1969=100 dan krijg je een huurprijsverhoging van 4.3%. Dus die 4% zal wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:24:
Het korte antwoord is: ja, dat mag hij.

Geliberaliseerde huur, dus in de basis mag een verhuurder vragen voor de woning wat hij wil (de markt bepaalt of het huis het gevraagde waard is). De meeste verhuurders in die sector hebben dat contractueel ook vastgelegd, vaak met een percentage dat ze beloven maximaal te hanteren (over het algemeen wordt dat maximum ook gepakt).

EDIT: ik was te snel en heb over het percentage heen gelezen. Het CPI voor dit jaar voor een huur van 800 euro is 2,6%. Dus tenzij je vorig jaar geen huurcverhoging hebt gehad, en jouw "members only" ook echt uit jouw contract komt, dan klopt die 4% niet.
Komt rechtstreeks uit mijn huurcontract.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:38:
[...]

Zonder het uit te rekenen, maar waarschijnlijk zal het in ieder geval wel ongeveer kloppen.

Okay, nu toch gedaan: volgens mij gebruikt het contract dat je hebt officieel een iets andere inflatie nummers van het CBS dan die link die @job deelt, maar als ik zo snel even een huur invul van 739 en dan als huurbepalende periode jan 2020 en basismaand huurprijs mei 2017 met als reeks 1969=100 dan krijg je een huurprijsverhoging van 4.3%. Dus die 4% zal wel kloppen.
Als ik dit zo zie lijkt het dus te kloppen en wordt er mij nog 0,3% "bespaard"

Maar als ik dan het jaartal wijzig naar 2019 om de verhoging van vorig jaar te berekenen kom ik uit op 2,4% of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door TrueGamer op 10-04-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Je bent niet de enige TS, ik heb ook een brief gekregen dat er weer ruim 4% bovenop komt :P

Met een beetje mazzel zorgt de corona crisis ervoor dat de huizenprijzen wat zakken, want huren wordt erg duur zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:38:
[...]

Nee, dat klopt dus niet. De formule geeft niet de huurverhoging; maar de huurprijs. De huurprijs voor komend jaar is dus 4.3% hoger dan die waar je mee begonnen bent.

PS volgens mij is de prijs index waar je contract naar refereert in 2002 opgedoekt; de rest gebruikt de prijs index voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:24:
Die 4% mag omdat als basis in zijn contract elk jaar het cpi van 2017 wordt genomen.
Zou het vergelijkingsjaar elk jaar opschuiven (zo staat het in mijn huurcontract (nieuwe huur vergeleken met huur v/h jaar er voor)) dan is de stijging lager.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 10-04-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Gebanned schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:49:
[...]

Nee, dat klopt dus niet. De formule geeft niet de huurverhoging; maar de huurprijs. De huurprijs voor komend jaar is dus 4.3% hoger dan die waar je mee begonnen bent.

PS volgens mij is de prijs index waar je contract naar refereert in 2002 opgedoekt; de rest gebruikt de prijs index voor consumenten.
Jup, volgens mij heb je gelijk. Ik zie nu dat de TS ook schrijft dat hij vorig jaar ook al een 4% verhoging heeft gekregen, dat lijkt me dan niet te kloppen. Lijkt me twijfelachtig of vorig jaar de inflatie al voldoende was om het met zoveel te verhogen, en dan is er voor dit jaar zeker nauwelijks ruimte meer over.

@TrueGamer Zou je verhuurder eens vragen of ze je de berekening kunnen aanleveren die ze gebruikt hebben om dat percentage vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Jeetje particulier huren is gewoon een langzame financiële strop die je wurgt.
Dat zijn toch geen prijzen meer en dan nog eens jaarlijks?! 4.1% er boven op.

Ik heb nu als een verdiener met een klein salaris een koop woning (piep klein flatje in oud gebouw met gezin van 5) maar betaal maar 510 euro per maand, wat normaal alleen weg gelegd is voor iedereen die de sociale huurwoning loterij heeft gewonnen.

Mijn enigste alternatief was voor bijna de dubbele prijs particulier huren. Ik heb dan wel enorm veel concessies gemaakt maar ik heb wel een betaalbare dak boven mijn hoofd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49
job schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:50:
[...]

Die 4% mag omdat als basis in zijn contract elk jaar het cpi van 2017 wordt genomen.
Zou het vergelijkingsjaar elk jaar opschuiven (zo staat het in mijn huurcontract (nieuwe huur vergeleken met huur v/h jaar er voor)) dan is de stijging lager.
Nee joh.

Conform contract is de formule huurprijsnieuw = huurprijsaanvang * indexcijfernu / indexcijferaanvang (maar dan 4 maanden verschoven ten opzichte van ingangsdatum)

Welke data je ook pakt, je komt ongeveer op een factor van 1.05 volgens mij sinds 2017. Met een aanvangshuur van 739 kan de huur nu al niet boven de 800 liggen, laat staan nog verder verhoogd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Het klinkt alsof ze gewoon negeren wat er in je contract staat wat betreft de rekenmethodologie.

Omdat ze in het contract refereren aan een reeks die het CBS niet meer aanbiedt kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat wel de juiste berekening is, maar ik denk dat deze het beste klopt:

Reeks: Alle huishoudens
Te verhogen huurpijs in euro's: 739
Huurprijsbepalende periode : maart 2019 (juli minus 4 maand)
Basismaand huurprijs mei 2017 (september minus 4 maand)
Basisjaar: 1969

Uitkomst: 766.34

Mijn advies, schrijf dat je niet akkoord gaat met de huidige prijsverhoging EN dat je daarnaast ook eist dat je een correctie krijgt met terugwerkende kracht over de periode van vorig jaar waarin je teveel betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
En in aanvulling op Hielko: ongeacht welke cpi er precies gebruikt wordt komt het altijd veel lager uit. (Daarvoor hoef je dus niet conform contract langs het CBS.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is dat de prijs waar het heen gaat, of wat je nu betaald?
Welke verhogingen heb je nu in 2018 en 2019 gehad? Volgens mij mist hier wat data en is je huur al 2x in afgelopen jaren verhoogd.
Wowhead schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:24:
Ik heb nu als een verdiener met een klein salaris een koop woning (piep klein flatje in oud gebouw met gezin van 5) maar betaal maar 510 euro per maand, wat normaal alleen weg gelegd is voor iedereen die de sociale huurwoning loterij heeft gewonnen.
510 is de sociale kant, die mag dit jaar zelfs 5,1% omhoog.
https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2020
(krijg wel het idee dat sociaal en vrije-sector redelijk scheef lopen qua verhogingen)
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:47:
Het klinkt alsof ze gewoon negeren wat er in je contract staat wat betreft de rekenmethodologie.

Omdat ze in het contract refereren aan een reeks die het CBS niet meer aanbiedt kan ik niet met 100% zekerheid zeggen wat wel de juiste berekening is, maar ik denk dat deze het beste klopt:

Reeks: Alle huishoudens
Te verhogen huurpijs in euro's: 739
Huurprijsbepalende periode : maart 2019 (juli minus 4 maand)
Basismaand huurprijs mei 2017 (september minus 4 maand)
Basisjaar: 1969

Uitkomst: 766.34
Je moet hier wel maart 2020 nemen, er staat 'wordt aangepast', dus per juli 2020.

Enige punt is 'ingangsdatum van de (eerste) huurperiode', of dit dus huidige huur is, of huur bij aanvang. In geval van die eerste, heeft hij al 2x eerder 2-4% gehad en zit hij al over die 800 euro.

[ Voor 38% gewijzigd door SinergyX op 10-04-2020 13:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Wel een kleine waarschuwing: de verhuurder rommelt nu ogenschijnlijk maar wat aan. Dat kan gecorrigeerd worden door te wijzen naar een clausule in het contract, maar realiseer wel dat als het verschil met de markthuurprijs te groot wordt de verhuurder een beroep kan gaan doen op de andere genoemde clausule. Zie ook https://financieel.infonu...en-2020-huurcontract.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:04:
Wel een kleine waarschuwing: de verhuurder rommelt nu ogenschijnlijk maar wat aan. Dat kan gecorrigeerd worden door te wijzen naar een clausule in het contract, maar realiseer wel dat als het verschil met de markthuurprijs te groot wordt de verhuurder een beroep kan gaan doen op de andere genoemde clausule. Zie ook https://financieel.infonu...en-2020-huurcontract.html .
Wellicht dat er andere relevante clausules in het contract staan, maar die heb ik hier nog niet gezien en hoeven er niet in te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ik lees toch echt het volgende:
wordt de gewijzigde huurprijs op basis van het maandprijsindexcijfer berekend volgens de formule: de
gewijzigde huurprijs is gelijk aan de huurprijs op de ingangsdatum van de (eerste) huurperiode,
vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de
kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de
kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de eerste huurperiode is
ingegaan;
Ik lees dat als: we gebruiken de cpi 4 maanden voor de ingangsdatum (1-9-2017 > mei 2017 ) als basis om de verhoging te bepalen.
Jij leest het blijkbaar anders? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. :)

Wat jij beschrijft is wat bijvoorbeeld in mijn contract staat, een cpi van een jaar vergelijken met een jaar eerder:
In dit geval vindt de berekening plaats volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijziginsdatum, vermedigvuldigd met het indexcijfer van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van het daaraan voorafgaande kalenderjaar.;

[ Voor 55% gewijzigd door job op 10-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Even de feiten:

Wettelijk gezien mag de verhuurder de huur tot 5,6% verhogen.
Echter heb je in je contract een andere afspraak gemaakt.

Volgens je contract gebruikt je verhuurder de "vastenoemermethode" gebaseerd op maandcijfers om de huurprijs uit te rekenen.

Verhuurder refereert in het contract naar de CPI reeks "gezinscosumptie, reeks voor werknemersgezinnen met in 1985 een gezinsinkomen beneden de loongrens van de ziekenfondsverzekering", welke is over gegaan in "CPI Werknemers laag" en tegenwoordig door het CBS de reeks "CPI Alle huishoudens" wordt genoemd.

Het basisjaar is 1985 = 100.
De eerst geldende huurprijs is 739 op 1-9-2017.

De formule voor de vastenoemermethode is:

Hnieuw = Haanvang * IndexTelle / IndexNoemer

IndexTeller: index cijfer van 4 maanden voor de datum van aanpassing
183,19 (CPI Alle huishoudens, 1985=100, mei 2017)

IndexNoemer: index cijfer van 4 maanden voor aanvang huur
192,19 (CPI Alle huishoudens, 1985=100, februari 2020)

192,19/183,19 * €739 = €775,21 per Juni 2020

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
JackBol schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:23:
Even de feiten:

Wettelijk gezien mag de verhuurder de huur tot 5,6% verhogen. vragen wat hij wil
Echter heb je in je contract een andere afspraak gemaakt.
Even een correctie; het is namelijk geliberaliseerde huur.
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:47:
Waarschijnlijk rommelen ze maar gewoon wat aan; zonder zich bewust te zijn wat er in het contract staat. Of misschien wel bewust; maar hopen ze dat de huurder het zich niet bewust is.

In het verleden had ik met Stienstra het idee dat ze echt niet wisten wat er in het modelcontract stond; en MVGM verdenk ik ervan "bewust onbekwaam" te zijn geweest. Stienstra presteerde het overigens om meerdere jaren op rij een foute bereking te maken. De eerste en derde keer heb ik ze verbeterd, de tweede was hun fout in mijn voordeel waardoor een correctie zo laag op mijn prio-lijstje kwam dat van uitstel afstel kwam, en de vierde keer was ik toch al bezig om mijn spullen te pakken.
In het contract staat: "zal een zoveel mogelijk vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd, indien het CBS de bekendmaking van bedoeld prijsindexcijfer staakt of de basis van de berekening daarvan wijzigt, en kan bij verschil van mening hieromtrent door de meest gerede partij aan de directeur van het CBS een uitspraak worden gevraagd die voor partijen bindend is. "

Mijns inziens kom je dan op de CPI-consumenten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gebanned op 10-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:13:
[...]

Wellicht dat er andere relevante clausules in het contract staan, maar die heb ik hier nog niet gezien en hoeven er niet in te staan?
Art 19.2 uit de topicstart. Wat er in het artikel staat waar naar verwezen wordt weten we natuurlijk niet.
job schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:17:
[...]

Ik lees toch echt het volgende:
[...]
Ik lees dat als: we gebruiken de cpi 4 maanden voor de ingangsdatum (1-9-2017 > mei 2017 ) als basis om de verhoging te bepalen.
Jij leest het blijkbaar anders? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. :)

Wat jij beschrijft is wat bijvoorbeeld in mijn contract staat, een cpi van een jaar vergelijken met een jaar eerder:
[...]
De uitkomst is identiek.

Stel je hebt 3 indexcijfers:
cpi2017 (bv 100)
cpi2018 (bv 102)
cpi2019 (bv 105)

In dit topic wordt de huurprijs berekend volgens: cpi2019/cpi2017
In jouw huurcontract wordt de huurprijs berekend volgens: cpi2018/cpi2017 * cpi2019/cpi2018 = cpi2019/cpi2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Rukapul schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:42:
De uitkomst is identiek.

cpi2017 (bv 100)
cpi2018 (bv 102)
cpi2019 (bv 105)

In jouw huurcontract wordt de huurprijs berekend volgens: cpi2018/cpi2017 * cpi2019/cpi2018 = cpi2019/cpi2017
Ik kom er op terug :)

[ Voor 156% gewijzigd door job op 10-04-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
job schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:57:
[...]
Dit jaar nog wel.
Maar daar gaat mijn verhaal niet over.
De som kun je zover doortrekken als je wilt. Voor een indexcijfer maakt het juist niet uit of je x * jaar-op-jaar uitrekent of in een keer jaary-op-jaarz met z-y=x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Sorry, voor de edit boven.
Ik ga alleens een doorrekenen. je laat me twijfelen :)

edit: Ik snap wat je bedoelt. En je hebt gelijk.
De bepaling in zijn en mijn contract leiden tot dezelfde verhoging, mits (commentaar hieronder) de verhuurder inderdaad ieder jaar volgens de cpi de huur verhoogt.

Pfff, mijn wiskundig inzicht was vroeger toch echt beter. :(

[ Voor 115% gewijzigd door job op 10-04-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Rukapul schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:42:
[...]

Art 19.2 uit de topicstart. Wat er in het artikel staat waar naar verwezen wordt weten we natuurlijk niet.

[...]

De uitkomst is identiek.

cpi2017 (bv 100)
cpi2018 (bv 102)
cpi2019 (bv 105)

Er zijn twee methodes, de jaar op jaar en vaste noemer methode. Deze zijn alleen identiek als de verhuurder ieder jaar met exact de index verhoogt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
JackBol schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:07:
[...]

Er zijn twee methodes, de jaar op jaar en vaste noemer methode. Deze zijn alles. Identiek als de verhuurder ieder jaar met exact de index verhoogt.
Daar zit dus wel een duidelijk verschil in. Als een verhuurder een jaar een lagere verhoging hanteert, dan zou je volgens de hier gebruikte methode die achterstand nog kunnen inhalen. Terwijl bij een vergelijking van jaar tot jaar je die gemiste stijging nooit meer kunt inhalen. (Maar de verhuurder mag ook niet zomaar oneindig gemiste stijgingen inhalen, heeft de rechter bepaald.)

Overigens wordt de genoemde index al bijna 20 jaar niet meer bepaald. Die was dus toen je in 2017 in de woning bent gekomen al 15 jaar niet meer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:55

TVL

Heb je ook een berekening gekregen van de huurverhoging?

https://www.rijksoverheid...uurverhoging-vrije-sector
Hier staat:
Geen huurverhogingsvoorstel
Bij een indexeringsclausule hoeft de verhuurder geen huurverhoging voor te stellen. Door de huurovereenkomst te ondertekenen, bent u immers al aan het begin van de huur akkoord gegaan met de huurverhoging. De verhuurder hoeft alleen te laten weten met welk bedrag de huurprijs omhoog gaat. En hoe de verhoging is berekend. Er is geen termijn waarbinnen de verhuurder u deze informatie moet geven.

Dus hij moet laten weten hoe de verhoging berekend is.

[ Voor 4% gewijzigd door TVL op 10-04-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
Wowhead schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:24:
Jeetje particulier huren is gewoon een langzame financiële strop die je wurgt.
Dat zijn toch geen prijzen meer en dan nog eens jaarlijks?! 4.1% er boven op.

Mijn enigste alternatief was voor bijna de dubbele prijs particulier huren. Ik heb dan wel enorm veel concessies gemaakt maar ik heb wel een betaalbare dak boven mijn hoofd nu.
precies dit meegemaakt, op den duur zat ik op 870 huur in de maand, mijn loon ging niet omhoog, kon uberhaubt blij zijn als de cao de inflatie bijhield. Noodgedwongen thuis moeten gaan wonen na een halfjaar werkloos in de schulden te zijn gekomen, 5 jaar ingeschreven en niks nog niets kunnen krijgen, mijn loon is nu te hoog om gesubsidieerd te kunnen zitten, en voor iets te kopen is het te weinig. Single zijn dan ben je de sjaak in Nederland. :+

EDIT: Huurliberalisatiegrens heeft weinig met inkomen te maken, iemand met een laag inkomen kan alsnog een huurhuis hebben die geliberaliseerd is, die omstandigheden heb je niet altijd in de hand.

[ Voor 7% gewijzigd door T-Forever op 10-04-2020 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

T-Forever schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:44:
[...]

precies dit meegemaakt, op den duur zat ik op 870 huur in de maand, mijn loon ging niet omhoog, kon uberhaubt blij zijn als de cao de inflatie bijhield. Noodgedwongen thuis moeten gaan wonen na een halfjaar werkloos in de schulden te zijn gekomen, 5 jaar ingeschreven en niks nog niets kunnen krijgen, mijn loon is nu te hoog om gesubsidieerd te kunnen zitten, en voor iets te kopen is het te weinig. Single zijn dan ben je de sjaak in Nederland. :+
In Limburg moet je toch nog wel iets kunnen kopen als je een salaris boven de 40K of +180K leenvermogen hebt?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Eens met 3x3. Met een inkomen boven de liberalisatiegrens zal het dus boven de 40k zijn. (Tussen 40k een 50k kun je als middeninkomen trouwens soms ook in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar dat gaan we naar even niet van uit.) Met 40k bruto jaarinkomen kun je toch een behoorlijke hypotheek krijgen, waarvoor je in een groot deel van het land en prima eenpersoonswoning kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:12:
Eens met 3x3. Met een inkomen boven de liberalisatiegrens zal het dus boven de 40k zijn. (Tussen 40k een 50k kun je als middeninkomen trouwens soms ook in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, maar dat gaan we naar even niet van uit.) Met 40k bruto jaarinkomen kun je toch een behoorlijke hypotheek krijgen, waarvoor je in een groot deel van het land en prima eenpersoonswoning kunt kopen.
Ho ho, het is geen 2018 meer :+

In 80% van Nederland lukt je dat met 40k niet (meer). Met 175k is er echt weinig mogelijk. Het aanbod is historisch laag, wat er is is binnen een week weg en in dit prijssegment is overbieden gebruikelijk. Ik hoorde gisteren nog dat een vriend van me in Emmen buiten de boot had gegrepen, omdat men daar ook gewoon dik 20k overbiedt in deze prijsklasse. En dat tijdens deze coronagekte, ja.

Wat er over blijft zijn de bouwvallen, erfpachthuizen en de VVE's die netto vette euro's kosten. Maar oké, wie weet wel 1 appartementje van 40 vierkante meter waarvoor je in de top van de markt helemaal tot het gaatje moet gaan. Mooie start van je wooncarriere. Maar ja, die andere starters, waar je mee in het zelfde schuitje zit, bieden toch tegen je op.

Van 'prima' is echt geen sprake, echt niet. Zelfs in de 20% van Nederland waar het je inderdaad wel zal lukken, is het verre van makkelijk en heb je eigenlijk een aankoopmakelaar nodig.

Verdien je boven de sociale huur-grens maar minder dan 50k dan kan je het in een serieus groot stuk van Nederland wel vergeten.
Fun fact: een heel groot stuk van Nederland en ongeveer alle hoger opgeleide starters vallen in die groep.

[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 11-04-2020 03:22 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
@TrueGamer in mijn huurcontract (ook geliberaliseerd) staat een maximum verhoging aangegeven, en deze wordt gewoon ieder jaar gepakt, no matter what. Die ligt rond de 5% geloof ik.
Staat er niks in jouw contract?

Ik snap niet helemaal waarom je denkt dat dit niet mag :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
TVL schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:21:
Heb je ook een berekening gekregen van de huurverhoging?

https://www.rijksoverheid...uurverhoging-vrije-sector
Hier staat:
Geen huurverhogingsvoorstel
Bij een indexeringsclausule hoeft de verhuurder geen huurverhoging voor te stellen. Door de huurovereenkomst te ondertekenen, bent u immers al aan het begin van de huur akkoord gegaan met de huurverhoging. De verhuurder hoeft alleen te laten weten met welk bedrag de huurprijs omhoog gaat. En hoe de verhoging is berekend. Er is geen termijn waarbinnen de verhuurder u deze informatie moet geven.

Dus hij moet laten weten hoe de verhoging berekend is.
De wettelijke huurverhoging voor woonruimte is voor 2020 door de overheid vastgesteld op maximaal
5,1% tot 6,6%. Op grond daarvan hebben wij besloten de huren met 4,0% te verhogen.

Maar daar heb ik toch niks mee te maken? Zie ook reactie van @JackBol en @Gebanned
Mijn contract alleen verwijst naar de bepalingen in de OP.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door TrueGamer op 14-04-2020 14:35 ]

Pagina: 1