Introductie
Ik heb thuis een NAS die ik gebruik voor backups. Mijn laptop en desktop kunnen via mijn thuis-lan de NAS benaderen. Nu wil ik eigenlijk dat mijn NAS de backups synchroniseert met een andere NAS-2 die op een remote locatie staat.Het synchronisatie mechanisme tussen de twee NAS-en heb ik lokaal op mijn LAN werkende gekregen. Nu moet het echter ook gaan werken als een van de NAS-en op een remote locatie geplaatst wordt.
Om de remote NAS toegang te verschaffen aan mijn NAS op het thuis-LAN en vice versa wil ik een VPN opzetten tussen de twee locaties.
Netwerk schema
De remote NAS-2 hangt in een simpel LAN achter een modem / router aan het internet.Mijn thuis-LAN bestaat uit de volgende apparatuur:
- Router
- Switch 1
- WiFi AP
- Interactieve TV decoder
- Desktop
- Laptop
- NAS
- Printer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Remote router / modem ----- NAS-2 | | INTERNET | | | / --------Interactieve TV decoder Thuis-LAN ROUTER -------------o \---------Switch 1-------o------Desktop |------NAS |------Printer |-----AP---~~~~WiFi~~~~~~~----LAPTOP |
Probleemstelling
Op mijn thuis-LAN wil ik een OpenVPN server configureren. De remote NAS-2 moet alleen toegang krijgen tot de NAS op mijn thuis-LAN. De overige apparatuur mag dus niet via de VPN verbinding worden blootgesteld.Tegelijkertijd is het wel de bedoeling dat alle apparatuur op mijn thuis-LAN de NAS kan benaderen.Vragen
- Hoe kan ik er voor zorgen dat de remote NAS-2 wel toegang krijgt tot de NAS zonder de andere computers / apparatuur in mijn thuis-LANbloot te stellen?
- Kan dit met VLANs worden afgedwongen of moet ik de NAS op mijn thuis-LAN van twee fysieke netwerkkaarten met elk een eigen (gescheiden) netwerk voorzien?