DHCP terug via Connect Box

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-05 20:35
Hallo!

Laatst heb ik een nieuwe modem van Ziggo mogen ontvangen: de Connect Box. Het werkt, maar daar houdt alle functionaliteit ook wel mee op. Ik loop nu al vrij snel tegen een beperking aan: geen eigen DNS server kunnen instellen. Ik probeer dit namelijk te doen:

Ik heb op een Raspberry-pi pi-hole geïnstalleerd. Dit werkt prima, maar om de setup zo eenvoudig mogelijk te maken wil je natuurlijk graag in de router de DNS via de pi-hole laten gaan ipv het op elk apparaat in te moeten stellen. Nu kwam ik er na het configuren van de pi-hole pas achter dat dit niet mogelijk is op een Connect Box :'(

Ik ben me ervan bewust dat je de Connect Box in bridge modus kan zetten nadat je bij Ziggo gemeld hebt dit te willen doen. Nu ziet mijn netwerk er zo uit:

Connect Box
  • Lan 1 -> Router die fungeert als switch voor wifi en extra LAN poorten (wifi op Connect Box staat uit)
  • Lan 2 -> NAS
  • Lan 3 -> Desktop
  • Lan 4 -> LAN kabel naar switch op zolder
De router die fungeert als switch is dus het access point en heeft geen LAN poorten meer vrij. De Connect Box ook niet. Momenteel heb ik de pi-hole op zolder aan de switch hangen.

Nu ben ik met deze configuratie er altijd vanuit gegaan dat ik DHCP op de modem (Connect Box) moet hebben omdat die ook LAN naar andere apparaten heeft. Nu ben ik erachter gekomen dat de pi-hole ook gewoon DHCP functionaliteit heeft terwijl die gewoon ergens aan het netwerk hangt. Dit zou betekenen dat DHCP dus niet uit een centraal punt zou hoeven komen.
Dus nu luidt mijn vraag:
Als ik de Connect Box in bridge mode zou zetten (of alleen DHCP uit?) en de router DHCP zou laten regelen, zou de router dan ook gewoon IP addressen kunnen geven aan apparaten die aan de Connect Box hangen?
Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:25
Alleen DHCP uit. Dan zou het moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Pendora schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:50:
Alleen DHCP uit. Dan zou het moeten werken
En dan LAN kabel vanuit Connect Box in normale LAN poort van router, niet de WAN toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-06 14:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TtomtomT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:53:
[...]

En dan LAN kabel vanuit Connect Box in normale LAN poort van router, niet de WAN toch?
Daar hoef je als het goed is niets aan te veranderen. Maar inderdaad in de LAN poort van de router/switch.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar een CB in bridge betekend dat die ook geen router taken afhandeld..

welk apparaat doet nou die functie overnemen? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Door de dhcp uit te zetten en een andere te gebruiken is het niet meer nodig om de CB in bridge te zetten

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Als je de DHCP op de connectbox uitzet let dan even op of de router zichzelf nog steeds een statische IP adres geeft of niet.
Mogelijk behoud de router ze eigen statische IP adres en dit kan een andere subnet zijn dan als de PI DHCP in gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Arthion-nl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:43:
Als je de DHCP op de connectbox uitzet let dan even op of de router zichzelf nog steeds een statische IP adres geeft of niet.
Mogelijk behoud de router ze eigen statische IP adres en dit kan een andere subnet zijn dan als de PI DHCP in gaat werken.
Hier zit ik momenteel even naar te kijken. Hoe zet ik de router in dit geval op? Het moet wel een statisch IP zijn omdat je de WAN poort niet gebruikt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
TtomtomT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:52:
[...]

Hier zit ik momenteel even naar te kijken. Hoe zet ik de router in dit geval op? Het moet wel een statisch IP zijn omdat je de WAN poort niet gebruikt toch?
De connectbox heeft 2 IP adressen nodig 1 lan IP adres die al statische is( kun je inzien op de connectbox)
En een WAN IP adres en deze krijg je dus door via de wan aansluitng van je ISP.

Je moet er dus voorzorgen in je huidige setup dat de PI DHCP in de zelfde subnet werkt als de statische IP adres van je connectbox.
Of je geeft de connectbox een statische IP in de subnet van de PI DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Momenteel heb ik het zo:
Connect Box DHCP staat uit. Gek genoeg als ik direct LAN erin plug naar mijn laptop krijg ik gewoon een IP adres? Ik zal hem restarten voor de zekerheid. Het IP van Connect Box is 192.168.178.1

De router achter de CB heeft nu een statisch ip 192.168.178.10. De LAN ip is 192.168.0.1. De DHCP server op de router deelt uit tussen 192.168.0.100-199, default gateway is 192.168.0.1.

Klopt hier iets van?

Voor de duidelijkheid, ik wil dus DHCP op de router achter de CB en niet op op de pi-hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TtomtomT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:33:
Momenteel heb ik het zo:
Connect Box DHCP staat uit. Gek genoeg als ik direct LAN erin plug naar mijn laptop krijg ik gewoon een IP adres? Ik zal hem restarten voor de zekerheid. Het IP van Connect Box is 192.168.178.1

De router achter de CB heeft nu een statisch ip 192.168.178.10. De LAN ip is 192.168.0.1. De DHCP server op de router deelt uit tussen 192.168.0.100-199, default gateway is 192.168.0.1.

Klopt hier iets van?

Voor de duidelijkheid, ik wil dus DHCP op de router achter de CB en niet op op de pi-hole.
wat voor IP krijg je connectbox?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
SMSfreakie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:39:
[...]

wat voor IP krijg je connectbox?
Bedoel je van Ziggo? Dat is 84.24.... maar dat lijkt me niet iets relevants toch? (En niet handig om te delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Momenteel heb ik het zo:

Klopt hier iets van?

AH mijn fout ik haald dhcp en DNS op je PI door elkaar.
De IP adressen kloppen ook wel en zou zo moeten werken als je default getaway op de connectbox overeenkomt met de statatische adres van je connectbox zodat je het internet op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Het werkt nu soms wel soms niet lijkt het. Moet ik misschien op mijn router als statisch IP het Ziggo ip instellen?

De iPad die met de router verbind krijgt ook nog gewoon een 192.168.178.x ip wat ik niet begrijp.
Edit: blijkbaar zat de mediabox XL nog leuk DHCP te runnen en gaf de iPad een ip...

[ Voor 46% gewijzigd door TtomtomT op 10-04-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Ik lijk nog ipv6 addressen te krijgen van de connect box. Ook ipv6 dns servers. Als ik in windows netwerkadapter ipv6 uit zet kan ik geen webpagina's meer openen dus er gaat wat mis met de ipv4 dns configuratie. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Momenteel heb ik het zo:

Klopt hier iets van?

Nee dit klopt niet als je LAN-LAN gebruikt. Als je vanaf CB Lan naar router WAN gebruikt kan het wel maar dan heb je dubbel NAT, dat moet je niet willen of alleen in bridge.

Je CB moet 192.168.178.1 hebben en geen DHCP uitdelen zowel op IP4 als IP6.
Vanaf LAN CB moet een kabel naar LAN router. Die moet op z'n LAN (dus niet op z'n WAN) een statisch IP hebben, 192.168.178.10 is prima.
Vervolgens de DHCP op die router aan in de 192.168.178.x reeks met als gateway de 192.168.178.1 meegeven.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:32:
[...]

Nee dit klopt niet als je LAN-LAN gebruikt. Als je vanaf CB Lan naar router WAN gebruikt kan het wel maar dan heb je dubbel NAT, dat moet je niet willen of alleen in bridge.

Je CB moet 192.168.178.1 hebben en geen DHCP uitdelen zowel op IP4 als IP6.
Vanaf LAN CB moet een kabel naar LAN router. Die moet op z'n LAN (dus niet op z'n WAN) een statisch IP hebben, 192.168.178.10 is prima.
Vervolgens de DHCP op die router aan in de 192.168.178.x reeks met als gateway de 192.168.178.1 meegeven.
Dit heb ik geprobeerd, alleen als ik DHCP naar 192.168.178.x wil zetten krijg ik dat IP-adrespool en LAN ip-adres zich in hetzelfde subnet moeten bevinden. LAN-ip kan dan weer niet naar dat omdat die niet in hetzelfde subnet mag zitten als WAN-ip. Mis ik hier iets?

Verder, moet in CB voor IP6 DHCP iets aparts uitzetten? (zoals keuze tussen stateful/stateless wat ik langs zie komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
TtomtomT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:39:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, alleen als ik DHCP naar 192.168.178.x wil zetten krijg ik dat IP-adrespool en LAN ip-adres zich in hetzelfde subnet moeten bevinden. LAN-ip kan dan weer niet naar dat omdat die niet in hetzelfde subnet mag zitten als WAN-ip. Mis ik hier iets?

Verder, moet in CB voor IP6 DHCP iets aparts uitzetten? (zoals keuze tussen stateful/stateless wat ik langs zie komen).
Je hoeft geen WAN-IP in te stellen, die moet volledig leeg zijn of zet hem op DHCP want er is geen kabel aangesloten op de WAN-poort toch?
DHCP op je CB moet uit. Hoe het precies zit met IP6 weet ik zo niet, heb je toevallig ook niet een MediaBox in je omgeving opgenomen? Die geeft namelijk ook DHCP uit.
https://community.ziggo.n...eren-op-mediabox-xl-20580

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 10-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TtomtomT
Ora et Labora schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:43:
[...]

Je hoeft geen WAN-IP in te stellen, die moet volledig leeg zijn of zet hem op DHCP want er is geen kabel aangesloten op de WAN-poort toch?
DHCP op je CB moet uit. Hoe het precies zit met IP6 weet ik zo niet, heb je toevallig ook niet een MediaBox in je omgeving opgenomen? Die geeft namelijk ook DHCP uit.
https://community.ziggo.n...eren-op-mediabox-xl-20580
WAN poort zit inderdaad niks in. Op de status pagina van router staat wan port unplugged, static internet, 192.168.178.10. Ziet ie dat statische IP dan niet als WAN IP?
Mediabox heb ik toen straks even netwerk afgehaald omdat ie inderdaad al ip adressen begon te verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
TtomtomT schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:59:
[...]

WAN poort zit inderdaad niks in. Op de status pagina van router staat wan port unplugged, static internet, 192.168.178.10. Ziet ie dat statische IP dan niet als WAN IP?
Mediabox heb ik toen straks even netwerk afgehaald omdat ie inderdaad al ip adressen begon te verspreiden.
WAN-poort staat statisch ingesteld op 192.168.178.10 maar die moet je verwijderen, of een totaal ander adres ingeven of op DHCP zetten.
Dan LAN op 192.168.178.10 zetten en DHCP aan met als gateway 192.168.178.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TtomtomT
Het werkt! Ik moest inderdaad het statische ip van de router even aanpassen. Pi-hole doet ook wat ie moet doen! Bedankt, weer wat nieuws geleerd vandaag :)
Pagina: 1