Cat 5e met 2 aders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:01
Met thuis werken wil ik naar mijn kantoor vaste utp kabel aanleggen. Alleen in de loze leiding ligt blijkbaar al cat 5e patch kabel (yfc utp cat.5e) alleen die heeft maar 2 ader paren. Of te wel 4 adertjes om aan te sluiten. Snap dit niet want 5e moet toch echt 4p zijn.

Ga nu maar even test opstelling bouwen voor nieuwe utp te trekken maar iemand die nu al een vermoeden heeft?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
4 aders is voldoende voor 10 en 100 Mbit. Voor gigabit heb je wel 8 aders nodig. Vroeger werd 4-aderige CAT5 nog wel toegepast uit kostenbesparing, toen gigabit de standaard werd voldeed dat niet en zochten fabrikanten naar andere manieren om te neppen, wat ze toen gevonden hebben in 8-aderige CCA en CCS bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48
Cat 5e gebruikt toch maar 2 van de 4 aderparen? Misschien heeft de vorige bewoner bezuinigd op de aanleg van de kabel? ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:54
Hier heeft kpn een 2 pair cat kabel ooit gebruikt om de pairbonding aansluiting vanaf het isra naar de fritzbox te leggen. Deze is ook nog te koop bij hornbach.

Hier staat m.i. een schema voor aansluiten incl 2 pair
utp kabel aansluiten kleurcode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSK_uD26mOERVdrxi1MlYFWHU64=/f/image/5rOX3Z0pdjG7HDi3KiwMAkr5.png

[ Voor 38% gewijzigd door fmrama op 10-04-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Panzer_V schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:30:
Cat 5e gebruikt toch maar 2 van de 4 aderparen? Misschien heeft de vorige bewoner bezuinigd op de aanleg van de kabel? ;)
Iets met klokken en klepels, de kabel secificaties staan los van het aantal gebruikte aders:

Wikipedia: Category 5 cable

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48
lier schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:28:
[...]

Iets met klokken en klepels,
Dat klokt :+

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1