Ryzen 3600 stock zeer heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-08 15:11
Mijn vraag

Mijn cpu wordt veel warmer dan verwacht, kunnen jullie helpen het probleem te vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb voor een kennis een pc gebouwd. Omdat stil belangrijk was, heb ik daar een scythe ninja 5 op een ryzen 3600 gezet. Die zou cpu's van meer dan 100W onder de 60C moeten kunnen houden op ongeveer 35db. Dus dat zou wat ruimte moeten geven voor een lichte overclock en toch stil blijven.
Echter wordt hij bij mij under load (hij turbo's all cores naar 4.0Ghz) 77C terwijl (volgens AMD Ryzen Master) de cpu maar 60W gebruikt. (in aida64 extreme)
Het draait in een nieuw msi b450m mortar max moederbord icm een setje 3600 MT/s ram met 16C latency.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de koeling eraf gehaald om te zien of de koelpasta goed verdeeld is. (ik heb gewoon standaard bijgeleverde pasta gebruikt) Dat leek zo te zijn. Voor de zekerheid heb ik een klein beetje extra pasta erop gedaan voor ik de cpu terug heb gezet. (hij had pas 20 minuten gedraaid, dus de "oude" pasta heb ik niet verwijderd, want die was nog zacht.

Temperatuur is nog steeds zo hoog. Ik heb ook andere software gekeken, maar daar wordt ook die hoge temperatuur gemeten.

Nogmaals, ik hoop dat iemand een idee heeft, wat de oorzaak zou kunnen zijn. Eerder heb ik namelijk al een 3600 met een veel kleinere be quiet koeling veel koeler gekregen.

Beste antwoord (via Eldunari op 10-04-2020 18:42)

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 13:40
De Ryzen 3600 is een erg warme chip. Als je zoekt op "ryzen 3600 hot" krijg je voldoende gebruikerservaringen die precies dat delen.

Wat ik wel kan aanraden is je koeler loshalen, alle koelpasta er af halen, en terugmonteren met een juiste hoeveelheid koelpasta. Hoewel het niet veel zal schelen is het gewoon netter om niet overal koelpasta te hebben en het is een variabele minder.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

77 onder aida64 is toch niet zo heet?
Maar extra koelpasta toevoegen gaat niet helpen, dat maakt de situatie alleen maar erger waarschijnlijk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Als je kijkt naar het artikel van de buren houdt hij een 130W chip flink koeler dan dit.

https://nl.hardware.info/...estresultaten-socket-20xx

Te veel koelpasta kan geen kwaad en te weinig wel. Had niet verwacht dat het te weinig was, maar het kon weinig kwaad om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 12:54
Met teveel koelpasta kan de warmte niet weg geleid worden. Dit heeft dan het tegenovergestelde effect!

Daarnaast 77 graden onder een stresstest is niet zeer heet.

Wellicht eens kijken wat die doet met een sidepanel/frontpanel minder doet?
Misschien is het wel een Air-flow issue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Airflow lijkt niet een probleem te zijn (scheelt 2-3C)
Ook schrik ik opzich niet van de 77C, maar als ik het vergelijk met de testresultaten van HWinfo of van Foritain, heb ik het idee dat ik heel hoog zit.

Maar als dit is wat het is, dan durf ik hem best af te geven aan de persoon voor wie ik hem bouw.

Idle Temps van 35C is wel wat ik ervan verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Eldunari op 10-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 13:40
De Ryzen 3600 is een erg warme chip. Als je zoekt op "ryzen 3600 hot" krijg je voldoende gebruikerservaringen die precies dat delen.

Wat ik wel kan aanraden is je koeler loshalen, alle koelpasta er af halen, en terugmonteren met een juiste hoeveelheid koelpasta. Hoewel het niet veel zal schelen is het gewoon netter om niet overal koelpasta te hebben en het is een variabele minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:11
De temperatuur kan je het beste uitlezen met Ryzen Master
Daarnaast werkt bij deze nieuwe generatie processors overclocken zo goed als automatisch.
In stresstesten gaat de processor automatisch zo hoog mogelijk clocken met alle warmte van dien.

Om te controleren of je koeler goed functioneerd kan je beter beginnen met de idle temperatuur te controleren.
Is die in orde dan pas verder testen.

Koelpasta zo min mogelijk gebruiken. Is echt alleen bedoeld om kleine oneffenheden optevangen.

[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 10-04-2020 13:55 ]

Pagina: 1