Ik zou graag 3 zonnepanelen op een dakkapel (met sneldek-dakpannen) bij willen plaatsen.
• De dakkapel is ca 3,2 meter breed en de lengte is ca 2,70 meter.
• Hellinghoek is ca. 40 graden.
• Huidige installatie bestaat uit 12 panelen van 250 Wp en een SAJ Sununo-TL3KA met 2 MPPT (zie afbeeldingen).
• De oriëntatie is WZW.
• De piekbelasting ligt nu op 2300 watt dus er is nog ruimte op de omvormer.
• Plaatsing portret.
Bijplaatsing van 3 panelen van 300 of 320 Wp zou denk ik maximaal 600 watt extra opleveren omdat de panelen, voor zover ik begrepen heb, niet meer dan 250 Wp zullen gaan leveren.
Nu heb ik een installateur om offerte gevraagd maar ik kreeg de reactie dat bijplaatsen van 300/320 Wp-panelen niet verstandig is (zonder verdere onderbouwing).
Ik ben niet heel technisch onderlegd en heb voor de duidelijkheid wat plaatjes van de huidige installatie toegevoegd.

:strip_exif()/f/image/iX3KSNYkZHJWriAZKJHY1Ubh.jpg?f=fotoalbum_large)

• De dakkapel is ca 3,2 meter breed en de lengte is ca 2,70 meter.
• Hellinghoek is ca. 40 graden.
• Huidige installatie bestaat uit 12 panelen van 250 Wp en een SAJ Sununo-TL3KA met 2 MPPT (zie afbeeldingen).
• De oriëntatie is WZW.
• De piekbelasting ligt nu op 2300 watt dus er is nog ruimte op de omvormer.
• Plaatsing portret.
Bijplaatsing van 3 panelen van 300 of 320 Wp zou denk ik maximaal 600 watt extra opleveren omdat de panelen, voor zover ik begrepen heb, niet meer dan 250 Wp zullen gaan leveren.
Nu heb ik een installateur om offerte gevraagd maar ik kreeg de reactie dat bijplaatsen van 300/320 Wp-panelen niet verstandig is (zonder verdere onderbouwing).
Ik ben niet heel technisch onderlegd en heb voor de duidelijkheid wat plaatjes van de huidige installatie toegevoegd.

:strip_exif()/f/image/iX3KSNYkZHJWriAZKJHY1Ubh.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/Dw2OhLETTxnB8A8GMp8tjd6i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Bert14mei op 22-04-2020 15:49 ]