Grafisch indrukwekkende games

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindab0ter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 14:13
Een vriend van mij heeft al een paar jaar zijn PC niet aangeraakt omdat zijn GPU het begeven had. Hij kijkt nu naar een tweedehands 1080, maar in de benchmarks valt hem op dat er zo weinig veranderd is in hoe games er uit zien de afgelopen jaren.

Als voorbeeld draagt hij aan dat bijvoorbeeld GTA V er inmiddels bijna zeven jaar geleden al heel goed uit zag en vraagt zich af waarom games er nog niet zo uit zien.

Ik denk zelf dat de huidige consolegeneratie de zwakste schakel is en het voor developers niet de moeite waard is om hevig in te zetten op graphics. Daarom verwacht ik zelf ook dat daar met de komst van de nieuwe generatie consoles weer veel beweging in zal komen: Die moeten zich profileren en hun (waarschijnlijk flink hogere) prijs verantwoorden.

Uncharted 4 is de game die mij bijstaat als het meest indrukwekkend, zowel puur grafisch als qua stijlkeuze.

Wat denken jullie? Welke games zijn grafisch adembenemend, het liefst op PC? Waar blijft de volgende Crysis waarin men niet geeft om wat er kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mij lijkt het simpelweg dat je een game met gemiddelde graphics en een hoge framerate (en goede gameplay vooral), het grootste publiek aan kan spreken.

Je kan altijd een tech demo of 3D mark draaien op je game pc als je even alles er uit wil persen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat je vraagt dat is er niet. En dat is niet verbazing wekkend. En heeft niets te maken met waar developers voor kiezen. Met iedere generatie wordt er 20 a 25% performance winst geboekt. In de afgelopen jaren is er meer details in games bijgekomen die, die extra performance vragen. Daarnaast is de maximale resolutie van games flink hoger komen te liggen. Van 1080P naar 4K. Wat een verviervoudiging van de performance vraagt.

Games zijn wel degelijk een stuk mooier geworden. Maar de hardware is de limitering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Seth_Chaos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:50:
Wat je vraagt dat is er niet. En dat is niet verbazing wekkend. En heeft niets te maken met waar developers voor kiezen. Met iedere generatie wordt er 20 a 25% performance winst geboekt. In de afgelopen jaren is er meer details in games bijgekomen die, die extra performance vragen. Daarnaast is de maximale resolutie van games flink hoger komen te liggen. Van 1080P naar 4K. Wat een verviervoudiging van de performance vraagt.

Games zijn wel degelijk een stuk mooier geworden. Maar de hardware is de limitering.
Ik vraag het me af of de hardware de enige limiet is.

Spellen moeten groter, gedetailleerder, betere AI, etc etc.

Maar er moeten wel games uitgebracht worden, je kan niet eens per 10 jaar een game uitbrengen en hopen dat het aan slaat, moet wel allemaal voorgefinancierd worden en als je alles nagenoeg fotorealistisch moet gaan maken moet je of je designteam verdubbelen of je development tijd. Bij beide is aardig de rek eruit kan ik me voorstellen.

Al kan je met betere hardware wellicht makkelijker de grafische kwaliteit omhoog krijgen dus het zal allicht helpen.

En idd bij multiplatform spellen zal er voor een groot gedeelte gekeken worden naar de zwakste schakel qua hardware dus nieuwere consoles zal ook gaan helpen in de volgende stap.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Flagg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:17:
[...]

Ik vraag het me af of de hardware de enige limiet is.

Spellen moeten groter, gedetailleerder, betere AI, etc etc.

Maar er moeten wel games uitgebracht worden, je kan niet eens per 10 jaar een game uitbrengen en hopen dat het aan slaat, moet wel allemaal voorgefinancierd worden en als je alles nagenoeg fotorealistisch moet gaan maken moet je of je designteam verdubbelen of je development tijd. Bij beide is aardig de rek eruit kan ik me voorstellen.

Al kan je met betere hardware wellicht makkelijker de grafische kwaliteit omhoog krijgen dus het zal allicht helpen.

En idd bij multiplatform spellen zal er voor een groot gedeelte gekeken worden naar de zwakste schakel qua hardware dus nieuwere consoles zal ook gaan helpen in de volgende stap.
Je hebt een videokaart van 1400 euro nodig. De aller laatste generatie kaart om de huidige games op max settings op 4K te kunnen weergeven bij 60FPS (zonder raytracing en dus geen 144FPS). Ergo de hardware is nu al niet in staat om het maximale uit een game te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was het niet death stranding die zulke technieken gebruikte in de game?

Maar neem nu eens afstand van hele console/PC markt.. zou jij een game maken die voor zo'n ervaring gericht is op misschien ~10% van de totale markt? Zeer weinig mensen hebben een videokaart van 1200+ euro om een game op dat niveau te laten draaien.

Vaak komt er een techniek uit, die vervolgens op ~60-80% power wordt ingezet in games, hogere textureresolutie (Division), animatie van wildlife/flora (black desert), buiten dat deze technieken er zijn, kan dit in game verband (met alle extra details, characters, animaties etc) amper draaien op top-high-end.

Wat je in zo'n filmpje ziet is 1 scene, 1 specifiek detail in een game, stel je nu eens een auto voor met super details, realtime metaal deforming, kogelgaten etc.. en gooien er nu 100 van zulke in een gemiddelde straat van Division.. gaat niet werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Seth_Chaos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:21:
[...]

Je hebt een videokaart van 1400 euro nodig. De aller laatste generatie kaart om de huidige games op max settings op 4K te kunnen weergeven bij 60FPS (zonder raytracing en dus geen 144FPS). Ergo de hardware is nu al niet in staat om het maximale uit een game te krijgen.
Ik baseer me op een developer die het laatst ergens een keertje zei dat tijd de grootste bottleneck tijd was en niet zozeer kracht van de hardware.

Er kan veel en veel meer uit de huidige hardware gehaald worden wanneer ze veel en veel meer development tijd hebben.

Dus snellere hardware helpt idd om het er beter uit te laten zien. En zolang mensen bereid zijn steeds snellere hardware te kopen kunnen de developers redelijk "lui" de graphics verbeteren.

Denk ook niet dat ze games ontwikkelen met een 1400€ kostende videokaart als doel. Het moet draaien op een 500€ videokaart, de duurdere kan wellicht een vinkje extra aanzetten en krijgt wat meer fps.

Maar als ze weten dat iedereen de huidige 1400€ kostende videokaart zou hebben (en bijbehorende hardware) zou een spel er heel anders uitzien kan ik je verzekeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 10-04-2020 10:40 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pindab0ter
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 14:13
Flagg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:38:
Ik baseer me op een developer die het laatst ergens een keertje zei dat tijd de grootste bottleneck tijd was en niet zozeer kracht van de hardware.
Ik denk ook dat dit een van de meest belangrijke zaken is.

Dat gezegd lijken de nieuwe consoles wel een hoop technische limitaties op te heffen, voornamelijk als het gaat om geheugenbandbreedte; grotere, gedetailleerdere omgevingen zijn dan mogelijk bijvoorbeeld. Niet langer de langzame gangetjes, liften en dat soort ongein om het inladen van assets te verhullen.

Misschien de focus dus meer komt te liggen op de nieuwe artistieke vrijheid en het kunnen behalen van 4K60 en niet zo zeer nog “mooiere” games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:04
Flagg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:38:
[...]

Die beperking in tijd is het gevolg van een andere factor: kosten. Publishers zijn bedrijven die risico willen beperken en return on investment willen maximaliseren. Aan die grafische pracht en praal werken honderden mensen. Er zijn weinig games met een 'onbeperkt' budget die kunnen proberen een tech demo na te streven.

Natuurlijk kan hardware (en software!) een bottleneck zijn, maar zelfs wanneer engines en middleware developen makkelijker maken en de technische power aanwezig is, moet men nog steeds de investering kunnen dragen - zowel economisch als maatschappelijk (denk aan de gevolgen van crunch etc).

Anyway, persoonlijk zit ik er niet zo mee in. Stijlkeuzes kunnen games prachtig eruit doen zien, ook al zijn ze technisch minder baanbrekend, en technische beperkingen kunnen soms leiden tot enorme creativiteit.
Pagina: 1