Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobo doorgebrand. Vervangen of geheel nieuwe setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 21:29
Dag mensen, ik was mijn desktop aan het ontstoffen en heb mijn geheugenkaartjes daarna verkeerd in de poorten gestoken. Toen ik mijn desktop daarna aanzette kwam er zwarte rook vanaf en wilde hij niet meer. Ik ga ervan uit dat ik mijn mobo heb laten doorbranden maar dat andere componenten het nog doen. Is dat aannemelijk?

Niet meer willen vertaalt zich in dit geval in het feit dat als ik hem aanzet, de voeding aangaat en 1 losse fan opstart en er twee lampjes op het mobo gaan branden en daarna stopt de fan en doet 'ie niets meer.

Dit is het mobo dat ik heb: Gigabyte GA-X58A-UD3R

In het gunstigste geval zoek ik nu iets om die te vervangen, bij voorkeur een tweedehandsje.

Wat er verder in mijn systeem zit:

Intel i7-960 Processor
6x Corsair Dominator DDR 3 2048 MB
Sapphire RX 480 Nitro+ 8 GB GDDR5
Seasonic 100-240VAC
1x SSD, 2x HDD en een DVD writer

Ik zoek dus of

Een ander mobo dat vergelijkbaar of beter is dan mijn oude mobo en zonder probleem met de andere componenten overweg kan.

of

Een andere mobo+processor+geheugen (+ eventueel behuizing) dat overweg kan met de rest van de componenten. Ik weet namelijk niet zeker of alleen het mobo stuk is en ik kan de processor en het geheugen niet testen. Overigens is de reden van het schoonmaken het feit dat ik sinds een maand ongeveer om de 2-3 dagen een BSOD heb met reden 'Memory Management', dus wellicht dat er in die hoek al wat mis was en ik dus beter een nieuwe setup kan aanschaffen.

En wellicht is er wel iemand die een leuk setje te koop heeft staan waar ik gegarandeerd weer jaren mee verder kan en dan loop ik geen risico met alleen een nieuwe mobo.

(Een eventuele aanbieding sturen via pm is prima)

Alle reacties

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
Als je ddr3 geheugen er verkeerd om inprikt verbranden de koperen connectors. Kijk maar eens naar die rand die je erin steekt. Je kunt er donder op zeggen dat je moederbord en je geheugen stuk Is.

Persoonlijk zou ik ook geen geld er meer insteken, want dat is het niet mee waard.
Kijk eens bij de upgrade setjes in de VnA, zag vandaag nog een leuk AMD setje voor 350,-

Doe ermee wat je wilt.

Edit: de kans dat de rest wel werkt graka / voeding etcetera Is groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Bad Brains op 10-04-2020 04:03 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Nachtschade
Het is absoluut mogelijk dat het geheugen stuk is maar daar is in ieder geval niets aan te zien. Er zit wel een zwarte smeulplek op het mobo aan de zijkant.

Ik heb uiteraard al bij de upgrade setjes gekeken in VnA maar aangezien ik dus niet dusdanig veel verstand heb van hardware kom ik hier dus even vragen wat geschikt is en niet geschikt. Het gaat me er dus voornamelijk ook om dat de rest van de componenten wel passen.

Overigens heb je het over een AMD setje en kreeg ik ook een pm van iemand met een, op zich interessant, AMD processor upgrade setje. Wat zijn hier tegenwoordig de meningen over? Ik heb in het verleden zowel AMD als Intel gehad, van beide meerdere, wel allemaal 'vroeger' dus oudere computers maar was altijd tevreden over de Intels en over de AMD's eigenlijk nooit. Tevens las ik in het verleden geregeld dat processors die op papier vergelijkbaar zijn in de praktijk overwegend vaak beter zijn wanneer het om een Intel gaat. Is dit nog steeds het geval of is AMD inmiddels bijgebeend?

Extra info over mijn gebruik. Ik ben geen gamer, maar speel wel eens games. De laatste paar jaar is dat eigenlijk vooral Magic The Gathering Arena. Dat heeft geen super gaming rig nodig maar ik wil het wel met perfecte kwaliteit kunnen spelen. Verder gebruik ik erg veel Excel en dan van het kaliber enorme sheets met belachelijk veel berekeningen. Ander gebruik is meer normaal, geen videobewerking oid.

Ik zoek dus iets wat 1 minstens net zo goed is als wat ik nu heb en 2 allemaal soepel met elkaar samenwerkt. Dat zijn de harde eisen en voor wat betreft 2, daar heb ik in het verleden wel eens mijn hoofd enkele keren bij gestoten vandaar dus dat ik hier advies vraag, want hier advies vragen was in het verleden een positieve ervaring. Bijvoorbeeld vwb mijn grafkaart, waar ik bijzonder tevreden over ben.

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 22:36
Nachtschade schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:10:
Het is absoluut mogelijk dat het geheugen stuk is maar daar is in ieder geval niets aan te zien. Er zit wel een zwarte smeulplek op het mobo aan de zijkant.

Ik heb uiteraard al bij de upgrade setjes gekeken in VnA maar aangezien ik dus niet dusdanig veel verstand heb van hardware kom ik hier dus even vragen wat geschikt is en niet geschikt. Het gaat me er dus voornamelijk ook om dat de rest van de componenten wel passen.

Overigens heb je het over een AMD setje en kreeg ik ook een pm van iemand met een, op zich interessant, AMD processor upgrade setje. Wat zijn hier tegenwoordig de meningen over? Ik heb in het verleden zowel AMD als Intel gehad, van beide meerdere, wel allemaal 'vroeger' dus oudere computers maar was altijd tevreden over de Intels en over de AMD's eigenlijk nooit. Tevens las ik in het verleden geregeld dat processors die op papier vergelijkbaar zijn in de praktijk overwegend vaak beter zijn wanneer het om een Intel gaat. Is dit nog steeds het geval of is AMD inmiddels bijgebeend?

Extra info over mijn gebruik. Ik ben geen gamer, maar speel wel eens games. De laatste paar jaar is dat eigenlijk vooral Magic The Gathering Arena. Dat heeft geen super gaming rig nodig maar ik wil het wel met perfecte kwaliteit kunnen spelen. Verder gebruik ik erg veel Excel en dan van het kaliber enorme sheets met belachelijk veel berekeningen. Ander gebruik is meer normaal, geen videobewerking oid.

Ik zoek dus iets wat 1 minstens net zo goed is als wat ik nu heb en 2 allemaal soepel met elkaar samenwerkt. Dat zijn de harde eisen en voor wat betreft 2, daar heb ik in het verleden wel eens mijn hoofd enkele keren bij gestoten vandaar dus dat ik hier advies vraag, want hier advies vragen was in het verleden een positieve ervaring. Bijvoorbeeld vwb mijn grafkaart, waar ik bijzonder tevreden over ben.
Tegenwoordig heb je met AMD veel meer waar voor je geld dan bij Intel, eigenlijk sinds de introductie van Ryzen processors en dit verschil is alleen maar groter geworden bij de Ryzen 3000 reeks. Daarom worden nagenoeg alleen maar AMD builds hier op het forum aangeraden, tenzij voor zeer specifieke gevallen (of wensen).

Het klinkt alsof je niet zo'n zware processor nodig hebt, als zware Excel datasheets je zwaarste usecase zijn. Afhankelijk van je budget, kan je aantal richtingen uit. Ik zou eerst eens nadenken wat je allemaal wilt kunnen doen met de PC en hoeveel je wil uitgeven.

Een voorbeeld voor een build is een B450 moederbord + Ryzen 5 3600 + 16 GB DDR4 3200 MHz geheugen + nieuwe voeding, aangevuld met jouw case, gpu en andere componenten. Waarschijnlijk is dit zelfs al zwaar overpowered.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,24€ 175,24
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 100,05€ 100,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 84,-€ 84,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 77,87€ 77,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,16

Voeding kan wel wat minder zwaar, maar ik weet niet zo goed welke goed verkrijgbare 450W voedingen de moeite zijn. Mogelijke downgrade naar Ryzen 5 1600 of 2600 als je het wat goedkoper wil.

• Nachtschade
Dank je wel voor je tip. Maar dat is nieuw en ik ben dus wel in eerste instantie op zoek naar een tweedehands setje. De vraag over Intel vs AMD is dan ook voornamelijk relevant voor iets wat ik tweedehands zou kopen. Ik meen dat die Ryzen processoren echt van de laatste jaren zijn, toch?

Ik hoef verder niet na te denken wat ik er mee wil kunnen, dat is precies hetgeen ik hierboven beschreef. Qua budget denk ik aan 200,- voor iets dat echt precies vergelijkbaar is wat ik nu heb en maximaal zo'n 300,- maar dan hoop ik wel op ietsje vooruitgang.

Is mijn huidige voeding overigens niet goed genoeg voor bovenstaand voorbeeldsetje of in het algemeen?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nachtschade schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:03:
Is mijn huidige voeding overigens niet goed genoeg voor bovenstaand voorbeeldsetje of in het algemeen?
Valt weinig over te zeggen, je vermeld er niet bij welke voeding je hebt.
Afgaande op de leeftijd van de overige componenten is het hoedanook verstandig om hem te vervangen als je nieuwe hardware gaat gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Wintervacht op 10-04-2020 15:05 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Nachtschade
Wintervacht schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:05:
[...]

Valt weinig over te zeggen, je vermeld er niet bij welke voeding je hebt.
Afgaande op de leeftijd van de overige componenten is het hoedanook verstandig om hem te vervangen als je nieuwe hardware gaat gebruiken.
Het is een Seasonic 100-240VAC, zie op.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nachtschade schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:07:
[...]

Dat is geen type.

zie je oa dit SSA-4040A erbij staan ?

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 10-04-2020 15:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nachtschade schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:07:
[...]

Nu weten we alleen dat het een Seasonic is di op 100 tot 240 volt wisselstroom werkt.
Als het goed is zit er een typeplaatje op de zijkant van de voeding, daar staat vast meer informatie op.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Nachtschade
Sorry mensen. Ik dacht dat dat het type was.

Op de zijkant staat SS-520GB ACTIVE PFC F3

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,01€ 125,01
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 73,30€ 73,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 83,30€ 83,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,61

@Nachtschade Hier zou je blij van moeten worden. Niet te veel, en bang for buck.

Dan heb je een systeem VELE malen beter dan wat je nu (edit: niet meer) hebt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 22:36
Nachtschade schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:19:
Sorry mensen. Ik dacht dat dat het type was.

Op de zijkant staat SS-520GB ACTIVE PFC F3
Dat is (als ik even Google) een Seasonic S12II 520 W. Gezien de generatie CPU, veronderstel ik dat deze ook al van 2010 is? Dan zit je wel zowat aan de maximale leeftijd van de voeding. Dat en dat moderne hardware andere eisen stelt aan een voeding, maakt het een betere (veiligere) keuze om voor een nieuwe voeding te gaan.

Nieuw voor net boven €300:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 125,01€ 125,01
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 84,-€ 84,-
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 49,04€ 49,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,95

Je kan ook kijken of je vergelijkbare onderdelen tweedehands kan vinden.

• Nachtschade
Mensen, hartelijk bedankt voor de tips en het meedenken. Ik heb na een uitgebreide conversatie en goed nadenken besloten om in te gaan op het pm aanbod waar ik eerder aan refereerde en daar heb ik een zeer goed gevoel bij. Overigens zal ik vermoedelijk wel besluiten om de hier genoemde voeding er later bij te kopen.

• Nachtschade
Dag mensen,

Ik wilde graag nog even wat extra advies over een nieuwe voeding.

Hierboven worden de Corsair TX550M V2 en be quiet! System Power 9 500W aangeraden. De eerste heeft een gold certificaat en de tweede een bronze certificaat. Toch geeft hardware.info aan dat de eerste een opgegeven efficiency heeft van 88% en de tweede een efficiency van 89%. Dat is voor mij onduidelijk.

Het systeem waar de voeding in komt draait op ongeveer maximaal 330 watt volgens de berekening van alle componenten. Ik zoek dus een voeding die dat gewoon levert en daarnaast vind ik het van belang dat om mijn energieverbuik zo laag mogelijk te houden. Enerzijds omdat ik het prima vind om bijvoorbeeld nu 3 tientjes meer te betalen wanneer ik dat na 3 jaar weer heb uitgespaard en anderzijds omdat ik het gewoon belangrijk vind om mijn steentje bij te dragen aan een schoner milieu, hoe klein ook. Dat gezegd hebbende; een en ander is wel begrensd door mijn budget. Rond de 75 a 80 euro vind ik wel maximaal voor een cooler, liever rond de 50 a 60 als dat kan.

Wat zou het beste zijn in mijn geval? De Corsair of juist de Be Quiet of is er wellicht toch nog een betere optie?

Zo had ik zelf ook nog de Be quiet! Pure Power 11 400W (gold certificaat) gezien, die volgens hardware.info een opgegeven efficiency heeft van 93%. Maar wellicht staar ik mij blind op die percentages en is daarnaast 400W te krap.
Pagina: 1