Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moet ik een sata cable aansluiten met deze build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boscy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-09 22:55
Ik ben momenteel bezig met het bouwen van mijn eerste pc. Nu heb ik alles zo goed als aangesloten, alleen twijfel ik over bepaalde onderdelen (kabels) van de voeding die ik wel of niet moet gebruiken.

Mijn build is de volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 102,-€ 102,-
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 320,05€ 320,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1ToetsenbordenCorsair Gaming K55 RGB (Qwerty US)€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 90,88€ 90,88
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 81,07€ 81,07
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.006,87

Ik vond online dat voor de Crucial p1 geen sata kabel aangesloten hoeft te worden. Ik heb dus nu vanuit mijn voeding een kabel naar het moederbord voor de algemene voeding en de CPU voeding, en daarnaast een kabel naar de GPU/videokaart. Verder heb ik ook alle kabeltjes die in de kast zaten aangesloten op het moederbord.

Ik gebruik geen externe SSD.

Mijn vraag aan jullie is, moet ik met deze build nog een sata kabel aansluiten vanuit de voeding (kan een build dus zonder enige sata kabel)? En vergeet ik (als dat zo te zien is) nog een andere belangrijke kabel?

Ik zie graag jullie antwoord tegemoet

Beste antwoord (via Boscy op 09-04-2020 22:47)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Boscy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:36:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

Zo ver was ik ook al wel gekomen, die heb ik inderdaad vast en daar hoeft voor zover ik weet geen sata kabel in.
Is er nog een nadeel aan dit type SSD, in vergelijking met een externe SSD?
Even ter verheldering; met extern wordt meestal bedoeld dat hij in een eigen behuizing met een USB kabel zit, ik weet niet of je het daar over hebt of over een normale sata ssd/hdd, maar dan is dat in elk geval helder :p
Nee nadelen zitten er niet aan, tenzij je hem graag aan een USB poort hangt maar daarvoor zit-ie niet in je systeem natuurlijk :9
Een opsomming van de verschillen tussen sata en m.2:
Een NVME m.2 ssd is veel sneller dan een sata ssd, omdat de PCIe lanes die een nvme ssd gebruikt een veel hogere bandbreedte hebbe dan de sata poorten.
Een m.2 ssd heeft dus geen kabeltje nodig.
Een m.2 is veel kleiner en daarmee zou je bijvoorbeeld een case kunnen kiezen waar überhaupt geen sata schijven in passen

Ik kan me dezer dagen eigenlijk geen oprecht voordeel verzinnen wat een 2.5" sata schijfje zou hebben boven een m.2 als schijf voor in een consumenten computer.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

De P1 is een zogeheten m.2 ssd, die direct op het moederbord geprikt kan worden en vast zit met 1 schroefje.
Ik zou zeggen gooi de term 'Mount m.2 ssd' even in de Google en leef je uit :)
Al denk ik niet dat het een erg lange zoektoch gaat worden, er is weinig simpelers dan een m.2 monteren :9

• Boscy
Wintervacht schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:34:
De P1 is een zogeheten m.2 ssd, die direct op het moederbord geprikt kan worden en vast zit met 1 schroefje.
Ik zou zeggen gooi de term 'Mount m.2 ssd' even in de Google en leef je uit :)
Al denk ik niet dat het een erg lange zoektoch gaat worden, er is weinig simpelers dan een m.2 monteren :9

Zo ver was ik ook al wel gekomen, die heb ik inderdaad vast en daar hoeft voor zover ik weet geen sata kabel in.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Boscy schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:36:
[...]

Even ter verheldering; met extern wordt meestal bedoeld dat hij in een eigen behuizing met een USB kabel zit, ik weet niet of je het daar over hebt of over een normale sata ssd/hdd, maar dan is dat in elk geval helder :p
Nee nadelen zitten er niet aan, tenzij je hem graag aan een USB poort hangt maar daarvoor zit-ie niet in je systeem natuurlijk :9
Een NVME m.2 ssd is veel sneller dan een sata ssd, omdat de PCIe lanes die een nvme ssd gebruikt een veel hogere bandbreedte hebbe dan de sata poorten.
Een m.2 is veel kleiner en daarmee zou je bijvoorbeeld een case kunnen kiezen waar überhaupt geen sata schijven in passen

Ik kan me dezer dagen eigenlijk geen oprecht voordeel verzinnen wat een 2.5" sata schijfje zou hebben boven een m.2 als schijf voor in een consumenten computer.

• Boscy
Wintervacht schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:44:
[...]

Ah super bedankt voor de verheldering, ik zie dat ik dus goed zit met mijn build. Nu hopen dat die werkt!