Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:58
Oke, de 3 rookmelders in mijn huis passeren de levensduur van 10 jaar, dus tijd voor nieuwe. Ik heb nu 'domme' rookmelders, maar wel zijn ze op netstroom aangesloten en gekoppeld (dus als 1 getriggerd wordt, gaan ze alle 3 af). Aangezien ik steeds meer smart producten in huis heb, wil ik mijn volgende rookmelders ook smart hebben.

De eisen:
- Op netstroom
- Koppelbaar
- Melding via app
- Geen Google account vereist.

Prijs is niet van belang.

Ik heb verder een Zipato Zipatile in huis, dus een basis station met Z-wave en Zigbee, dus ook daar is eventueel ook iets mee te doen, eventueel in combinatie met IFTTT.

Kennelijk is een rookmelder met dit eisenpakketje niet te vinden / bestaat niet.

Als snel kom je uit op de Google Nest Protect. Lijkt helemaal perfect, op 1 ding na: Zonder Google account niet (volledig) te gebruiken. Je MOET een Google account hebben om de NEST app te kunnen gebruiken, en alles functies te kunnen benutten. Daarnaast las ik een bericht dat IFTTT zelfs afraad om mensen die nog een NEST account hebben te migreren met een Google account, omdat veel functies van IFTTT dan niet meer werken. En daarnaast ben ik juist de laatste maanden aan het 'ontgooglen'.
Dus de Nest Protect valt af.

Eentje die aardig in de buurt lijkt te komen, is de Netatmo Slimme rookmelder. Maar 1 groot nadeel: werkt alleen op batterijen.

Een derde die aardig in buurt komt, is de Fibaro Smoke Sensor 2. Werkt met Z-wave protocol, dus kan ik koppelen met mijn Zipato Zipatile en dus allerlei slimme dingen mee doen, dat bevalt me wel. Maar.... wederom op batterijen. -O-

Ik heb het gewoon niet zo op batterijen. De stroomvoorziening ligt er, en als het hangt wil ik er 10 jaar niet naar om hoeven te kijken. Alles wat ik verder tegenkom, voldoet nog minder aan de eisen die ik heb. Sowieso zijn er maar weinig op die netstroom werken, het gross is op batterijen.

Weet iemand nog een merk / type rookmelder die wel aan mijn eisen voldoet? Of heeft er iemand wellicht ervaring met de Nest Protect zonder Google account, en dan op een ander manier, zoals via IFTTT, slimme functies weet te benutten?

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Pi-Hole – Network ad blocking

Beste antwoord (via Pazo op 12-04-2020 14:44)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 03-03 17:58
Kan je dan niet beter gewoon een z-wave input gebruiken met normale rookmelders? dan kan je precies hetzelfde, en tenzij je een kasteel hebt heeft het toch geen zin om zones te gaan maken.

Alle reacties

• johnkeates
Aangezien ik steeds meer smart producten in huis heb, wil ik mijn volgende rookmelders ook smart hebben.
Is dat een goede reden? Lijkt me niet perse wat opleveren. Als je het doet om dat je ook meldingen buiten huis wil hebben: een daisy-chainable rookmelder/hittemelder/co melder hebben vaak ook wel een alarm signaal uitgang, die kan je op een random smart input aansluiten als digitaal signaal (aan of uit) om zo ook een 'smart' melding te kunnen maken.

• Pazo
@johnkeates Ik vind van wel. Met name het hebben van een Z-wave protocol spreekt mij aan, zoals bij de Fibaro. Ik zou dan kunnen koppelen aan mijn Zipatile, en zaken inregelen dat als het alarm af gaat, dat bijvoorbeeld lichten gaan knipperen, apparatuur uitgeschakeld wordt, meldingen verstuurd worden etc.
Nu ik dit zit te typen neig ik al aardig naar de Fibaro, maar ja, die batterijen.
Daarom hoop ik dat iemand nog andere merken / typte weet.

Ik heb overigens o.a. dit artikel doorgenomen, waarin 10 slimmer rookmelders besproken worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Kan je dan niet beter gewoon een z-wave input gebruiken met normale rookmelders? dan kan je precies hetzelfde, en tenzij je een kasteel hebt heeft het toch geen zin om zones te gaan maken.

• Pazo
Dat is wel een idee inderdaad! Dan zou ik een naar een rookmelder met Z-wave protocol moeten kijken. POPP heeft ze onder andere.
Standaard op batterij, maar met een adapter ook op 230V te zetten. Dit lijkt aardig in de richting te komen.

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:50

renzo4000

*Doh!*

Ik gebruik zelf sinds kort de rookmelders van Aqara/Honeywell, deze werken geheel zelfstandig EN indien gewenst te koppelen aan MiHome. Als je dat niet wil ivm privacygevoeligheid kan je ze hoogstwaarschijnlijk ook koppelen via "gesloten" zigbee oplossingen zoals zigbee2mqtt - domoticz (https://diyprojects.io/xi...on-pushover/#.XpBiYMgzauc)

Er zijn ook koolstofmonoxide varianten hiervan te vinden trouwens.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Pazo
Bedankt zover. Ik heb besloten om toch voor de POPP Z-wave rookmelder te gaan. Het mooie is doordat ik deze kan koppelen aan mijn Zipatile, dat ik ook gebruik kan maken van de sirenemelder, en zo deze kan gebruiken voor het alarmsysteem. 2 vliegen in 1 klap :)

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True