Zonnepanelen - wat levert het op na 2020/2023?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-07 21:50
Ik heb gezocht hier op Tweakers en gegoogled maar ik kan geen goede berekening vinden om te bepalen óf zonnepanelen nog interessant zijn en zo ja, hoevéél dan? Mijn situatie is dat ik nog geen zonnepanelen heb en het nu overweeg mits het voldoende rendement geeft.

Feit is dat de salderingsregeling zal worden aangepast en de kans is groot dat het geleidelijk wordt afgebouwd. Volgens de laatste berichten met 9% vanaf 2023.

Met dat gegeven wil ik graag een Google Sheet maken die bij voorkeur door iedereen gemakkelijk kan worden gewijzigd met eigen input.

Ik heb al een poging gedaan maar ik hoop eigenlijk dat er iemand is die me kan helpen en het kan aanpassen. Maar stap 1 is een juiste berekening en ik ben denk ik op de goede weg maar kan er ook helemaal naast zitten.

Uitgangsposities:

1. saldering 100% tot 2023
2. saldering 9% afbouw vanaf 2023, 0% saldering vanaf 2031
3. een verbruik van 3500 kwh per jaar (gemiddeld is ongeveer 3000 maar iets ruimer genomen)
4. een opbrengst van 3000 kwh per jaar (minder dan opbrengst dan verbruik)
5. een alternatieve opbrengst van 4000 kwh per jaar (meer opbrengst dan verbruik)

Om een idee te krijgen van kosten heb ik met een vergelijker bepaald wat de kosten zijn bij een 'zonnepaneel-vriendelijke' energieleverancier en daar heb ik deze data voor gebruikt:

Stroom normaal: 3000 kWh
Stroom dal: 500 kWh
Opwekking normaal: 0 kWh
Opwekking dal: 3000 kWh

En dat zet ik dan tegenover de situatie waar je geen opwekking hebt:

Opwekking dal: 1 kWh (0 kon niet :/ )

Nu heb ik deze 2 vergeleken en bepaald wat de besparing is op:
1. energiebelasting
2. stroomverbruik

En dit dus ook voor de 4000kwh variant.

///
Google Sheet: https://docs.google.com/s...qRP0BeKHs_Jh8w/edit#gid=0

'tab1' heeft de data van de kosten in de verschillende scenario's en ik heb dan in de tab 'terugverdientijd' bepaald wat het rendement is.
Bij 3000 kwh is het verschil in energiebelasting €454 en de besparing op energie kosten €227. De 9% gaat dan ten koste van energiebelasting (toch?)en dat bedrag wordt dus kleiner vanaf 2023.

Ik kom dan uit op ongeveer 6 jaar terugverdientijd maar dat is dus lager dan de 7 jaar die het was, ik ben dus bang dat ik wat fout doe :X

Wie wil er mee denken en waar maak ik een denkfout? Het lijkt me goed om het bij een benadering te houden, ik snap dat het rendement niet elk jaar hetzelfde is en je verbruik ook niet maar een benadering lijkt me voor iedereen handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:37
Het hangt er allemaal vanaf. Wat namelijk je verbruik is, je eigenverbruik en energieprijs. Het lijkt me dus ook hooguit een grove schatting. Goeie kans dat de 2023 wordt uitgesteld overigens, gezien de huidige crisis. Je TVT wordt dan dus weer gunstiger.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Ja een grove schatting is ook prima, het gaat er om een indruk te krijgen van kosten/baten; ik vraag me af hoe anderen de beslissing maken voor zonnepanelen en het aantal. Of is het gewoon het dak vol leggen en hopen op een goed rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Het gaat om het eigenverbruikpercentage (EVP). Voor het EVP deel van je opwek krijg geniet je voordeel gelijk aan 100% van het hele marginale verbruikstarief.

Voor het deel van de opwekking die je niet direct zelf verbruikt (100% - EVP) krijg een gewogen gemiddelde van het marginale verbruikstarief en een 'redelijke terugleververgoeding' voor het deel wat niet groter is dan de ingekochte stroom. De weging daarbij is 9% redelijke terugleververgoeding per jaar vanaf 2023.

De redelijke terugleververgoeding is vastgesteld op tenminste 80% van het kale leveringstarief.

Hoe er omgegaan wordt met teruglevering in dal en normaal tarief is nog niet duidelijk, dat verschilt nu volgens mij ook per leverancier.

Ik zou het zo opschrijven in formulevorm:

Eprijs : Marginale elektriciteitsprijs
Kprijs : Kale leveringstarief
Opwek: Totale stroomopwek
EVP : Eigenverbruikpercentage
Afbouw : Afbouwpercentage (9% per jaar cumulatief v.a. 2023)

Saldeerprijs = Eprijs * (100% - Afbouw) + Kprijs * Afbouw

Voordeel = Eprijs * EVP * Opwek + (100% - EVP) * Opwek * Saldeerprijs

Edit:
Volgens mij klopt je spreadsheet wel ongeveer. Ik weet niet wat je eerst deed waardoor je op 7 jaar uitkwam.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 10-04-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
De berekening klopt wel, maar de conclusie die je trekt is verkeerd. De tabel op sheet 2 geeft de besparing aan het einde van het jaar, dus eind 2026 heb je de panelen terugverdiend, maar je begint in januari 2020, dus dat is 7 jaar en niet 6 jaar zoals nu in je conclusie overzichtje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

de Peer

under peer review

nextnext schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:00:
Ik heb gezocht hier op Tweakers en gegoogled maar ik kan geen goede berekening vinden om te bepalen óf zonnepanelen nog interessant zijn en zo ja, hoevéél dan? Mijn situatie is dat ik nog geen zonnepanelen heb en het nu overweeg mits het voldoende rendement geeft.

Feit is dat de salderingsregeling zal worden aangepast en de kans is groot dat het geleidelijk wordt afgebouwd. Volgens de laatste berichten met 9% vanaf 2023.

Met dat gegeven wil ik graag een Google Sheet maken die bij voorkeur door iedereen gemakkelijk kan worden gewijzigd met eigen input.

Ik heb al een poging gedaan maar ik hoop eigenlijk dat er iemand is die me kan helpen en het kan aanpassen. Maar stap 1 is een juiste berekening en ik ben denk ik op de goede weg maar kan er ook helemaal naast zitten.

Uitgangsposities:

1. saldering 100% tot 2023
2. saldering 9% afbouw vanaf 2023, 0% saldering vanaf 2031
3. een verbruik van 3500 kwh per jaar (gemiddeld is ongeveer 3000 maar iets ruimer genomen)
4. een opbrengst van 3000 kwh per jaar (minder dan opbrengst dan verbruik)
5. een alternatieve opbrengst van 4000 kwh per jaar (meer opbrengst dan verbruik)

Om een idee te krijgen van kosten heb ik met een vergelijker bepaald wat de kosten zijn bij een 'zonnepaneel-vriendelijke' energieleverancier en daar heb ik deze data voor gebruikt:

Opwekking dal: 3000 kWh

En dat zet ik dan tegenover de situatie waar je geen opwekking hebt:

Opwekking dal: 1 kWh (0 kon niet :/ )

Nu heb ik deze 2 vergeleken en bepaald wat de besparing is op:
1. energiebelasting
2. stroomverbruik

En dit dus ook voor de 4000kwh variant.

///
Google Sheet: https://docs.google.com/s...qRP0BeKHs_Jh8w/edit#gid=0

'tab1' heeft de data van de kosten in de verschillende scenario's en ik heb dan in de tab 'terugverdientijd' bepaald wat het rendement is.
Bij 3000 kwh is het verschil in energiebelasting €454 en de besparing op energie kosten €227. De 9% gaat dan ten koste van energiebelasting (toch?)en dat bedrag wordt dus kleiner vanaf 2023.

Ik kom dan uit op ongeveer 6 jaar terugverdientijd maar dat is dus lager dan de 7 jaar die het was, ik ben dus bang dat ik wat fout doe :X

Wie wil er mee denken en waar maak ik een denkfout? Het lijkt me goed om het bij een benadering te houden, ik snap dat het rendement niet elk jaar hetzelfde is en je verbruik ook niet maar een benadering lijkt me voor iedereen handig :)
Zorg gewoon dat je de boel of zelf installeert of voor een relatief lage prijs (€/Wp) laat installeren :) , dan zit je altijd wel goed want je (financieële) rendement is dan hoger dan al die mensen die de boel (veel) te duur laten aanleggen. Het beleid zal hoogstwaarschijnlijk zo worden dat het voor die meute mensen nog net acceptabel is. Als jij dan goedkoper gelegd hebt, ben je spekkoper. Dat rekenen tot achter de komma heeft toch niet veel zin (veel aannames) en kost veel moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:00
@nextnext
alles wat je wil weten over salderen en niet durft te vragen.

oke eerst, hoe werkt de stroom prijs nu eigenlijk, wat betaal je nu per kWh in 2020.
en dit in de staffel 0 tot 10.000kWh (daar zitten de meeste particulieren wel.)
de prijs is opgebouwd uit deze 4 posten.
1. kale energie prijs. (ik pak hier 5ct voor als voorbeeld, vervang dat voor jouw prijs.)
2. energiebelasting (EB). € 0,09770 per kWh
3. opslag duurzame energie(ODE). € 0,0273 per kWh
4. de 21% BTW sausje dat daar nog over heen gaat.

bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

dit maakt:
€ 0,05 + € 0,09770 + € 0,0273 = 0.175€/kWh ex BTW.
maakt: € 0.21175/kWh inc BTW.

wat gaat er (mischien) gebeuren op 1 januari 2023 tot 1 januari 2030.
alleen de EB + ODE gaan afgebouwd worden in al die jaren (7).
de rest blijft het zelfde (hoogst waarschijnlijk).
die kun je dus nu perfect uitrekenen in een spreatsheet als je wil.
(anders vragen wat nog niet duidelijk is.)
die 9% in maar een aanduiding, dus die kun je beter vergeten. (komt het waarschijnlijk wel aardig op neer, maar is een beetje grof.)
in 1 januari 2030 dan heb je dus geen EB en ODE meer en heb je dus dit:
€0,05 + 21% BTW.

maar dit is nog niet alles:
ik doe zelf 6000kWh per jaar opwekken.
(jep dit maak ik ook weer op, een warmtepomp en andere tweaker hobby's slurpen aardig wat kWh's per jaar.)
maar er verlaat geen 6000kWh per jaar mijn huis, dat is maar een 4200kWh.
stel dat de ijskast 1000W vraagt als hij aan staat, en de zonnepanelen leveren 1000W.
dan gaat de stroom eerst naar de ijskast en rekent de energie meter (van je netbeheerder) 0kWh. >:)
je gebruikt dan de energie rechtstreeks van je zonnepanelen, en die zal zelfs na 2030 gewoon het volle pont blijven opleveren, hier heb je ook geen accu voor nodig of iets speciaals.
de meeste mensen rapporteren dat het ongeveer 20% van je jaar opbrengst is wat rechtstreeks gebruikt word.
(ik haal een hoger getal, doordat ik kleine aanpassingen heb gemaakt en haal al net iets meer als 30%.
maar dit is erg persoonlijk en per huishouden anders.)

duidelijk?

edit:
en natuurlijk de "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting".
die is nu € 435,68 ex BTW, en ja die blijf je inc BTW terug krijgen ongeacht de hoeveelheid kWh die je gebruikt.
dus gebruik je per jaar 0kWh, dan krijg je nog geld terug waar mee de vastrecht kosten van betaal kunnen worden.
ik zelf gebruik 1kWh (dit vanwege administratieve redenen laat ik altijd 1kWh afrekenen. 8)7 ) en 250m3 gas.
dan vat ik bijna elk jaar wel een welkomst bonus, en kom ik op 0€ kosten voor elektra en gas uit. :X

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 10-04-2020 15:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:38
Volgens mij kun je er weinig zinnigs over zeggen, omdat het afhangt van je verbruik hoeveel en op welke tijden.

Nu met het salderen maakt het niet uit. Of die opgewekte kwh van de zonnepanelen nu direct de oven in gaat die cake aan het bakken is, of teruggeleverd wordt aan het energienet, aan het eind van de streep is de som gelijk.

Maar als straks de saldering afgebouwd wordt en zelfs helemaal verdwijnt, hangt je terugverdientijd af van hoe goed jij opbrengst en verbruik op elkaar kunt afstemmen. Elke kwh die je verbruikt op het moment dat je opwekt, komt zogenaamd rechtstreeks van de panelen en lever je dus niet terug. Je betaald er niet voor en je krijgt er ook niet voor betaald.

Doe je op zonnige dagen overdag de strijk, was, droger, vaatwas, stofzuigen, pc-dingen, etc dan zal je je panelen sneller terugverdienen dan wanneer je dat enkel 's avonds of (bij dal/piek tarief) in de weekenden kunt doen.

Je kunt natuurlijk uitgaan van een worst case scenario en rekenen dat alle opgewekte energie teruggeleverd wordt en alle verbruikte energie gekocht moet worden. Dan kan de tvt alleen maar meevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 10-04-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@LA-384
jep, of je doet er geen klap aan veranderen en blijft dus door gaan op de zelfde voet als je nu doet.
en dan doe je ongeveer 20% van je kWh nog steeds de volle pont krijgen ongeacht wat salderen doet. d:)b

(met de vermelding dat je dan 3000kWh per jaar gebruikt en 3000kWh per jaar opwekt, dus gelijke hoeveelheid.
heb je een kleinere opwek als gebruik dan zakt het %, heb je een grotere opwek als gebruik dan stijgt de %.
maar die 20% is altijd erg persoonlijk, maar wel een gecalculeerde gok en klopt elke keer toch vrij aardig.
mensen die nu al een slimme meter hebben kunnen dat nu al goed zien.
neem jaar opbrengst omvormer - jaar gebruik van slimme meter en je weet het. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 18:38
@migjes Die 20% is dat met of zonder warmtepomp? Dat lijkt me toch een grootverbruiker die hoofdzakelijk actief is op momenten dat de opbrengst laag is. Ik heb ooit eens een en ander bijgehouden en nu ik dat schema nog eens bekijk, is het verbruik van de apparaten waar je invloed op hebt idd maar een klein percentage op het geheel. Dus of je er nu wel of geen rekening mee houdt, het zal idd rond die 20% blijven schommelen denk ik.

[ Voor 1% gewijzigd door LA-384 op 10-04-2020 17:25 . Reden: Laatste zin wat duidelijker ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@LA-384
zonder warmtepomp en iets verlaagt ter correctie van de gok. ;)
20% is het beste wat ik kan geven.
(mensen die dit beter kunnen vertellen, graag doe dat! )

ik zelf haalde een hoger %, dit komt door dat ik een oost-west set heb.
dan haal je meer verdeelt over de dag de opbrengst en gebruik je ook iets meer van.

maar nu heb ik ook een warmtepomp (van maar 300W) en gebruik ik de meters voor andere zaken.
dus ik heb geen idee of dat nu positief is of negatief?
(ik zie in de winter toch regelmatig 600W+ uit de omvormer komen en ik heb een sluipverbruik van 300W, dus ruimte genoeg voor de warmtepomp.)

ik heb zelf nog geen slimme meter dus heb er externe meters voor nodig om het te kunnen zien.
en die heb ik nu aan de warmtepomp hangen.
(vond ik even belangrijker voor mij persoonlijk.)

maar goed, zolang ik nog geen slimme meter heb, dan mag de wetgeving nog niet het salderen afschaffen.
(rechtsgelijkheid)
en nu door corona worden er geen slimme meters geplaatst.
dus of dat plan van afschaffen door gaat, ik moet het nog zien of dat wel gaat lukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Paul C schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:38:
De berekening klopt wel, maar de conclusie die je trekt is verkeerd. De tabel op sheet 2 geeft de besparing aan het einde van het jaar, dus eind 2026 heb je de panelen terugverdiend, maar je begint in januari 2020, dus dat is 7 jaar en niet 6 jaar zoals nu in je conclusie overzichtje staat.
Ah stom! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
de Peer schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:52:
[...]

Zorg gewoon dat je de boel of zelf installeert of voor een relatief lage prijs (€/Wp) laat installeren :) , dan zit je altijd wel goed want je (financieële) rendement is dan hoger dan al die mensen die de boel (veel) te duur laten aanleggen. Het beleid zal hoogstwaarschijnlijk zo worden dat het voor die meute mensen nog net acceptabel is. Als jij dan goedkoper gelegd hebt, ben je spekkoper. Dat rekenen tot achter de komma heeft toch niet veel zin (veel aannames) en kost veel moeite.
En wat noem jij een lage prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
migjes schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:18:
@nextnext
alles wat je wil weten over salderen en niet durft te vragen.
Bedankt! Duidelijk, ik ga hiermee de sheet aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Jim423 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:36:
Goeie kans dat de 2023 wordt uitgesteld overigens, gezien de huidige crisis. Je TVT wordt dan dus weer gunstiger.
Heb jij een bron?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nextnext schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 08:52:
[...]

En wat noem jij een lage prijs?
Zelf leggen: 0.5-0.6 € per Wp installatie. Ná aftrek BTW.
Laten installeren: streven naar < 0.9 € per Wp. Ná aftrek BTW

Maar dat is met de natte vinger hoor. Je komt nog steeds af en toe topics tegen hier waar er voor bijna 2.0€ per Wp gelegd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-04-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 18:39
@nextnext
Het ligt er ook aan op welke oriëntatie je de panelen gaat leggen. Zoals migjes al zei geeft oost-west opstelling een heel andere berekening dan een opstelling op zuid.
Je kan met een oost-west een lichtere omvormer gebruiken en je hebt een betere verdeling over de dag. Je zou zelfs een noord-opstelling kunnen overwegen als toevoeging.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 10-07 15:48
de Peer schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:55:
[...]

Zelf leggen: 0.5-0.6 € per Wp installatie. Ná aftrek BTW.
Laten installeren: streven naar < 0.9 € per Wp. Ná aftrek BTW

Maar dat is met de natte vinger hoor. Je komt nog steeds af en toe topics tegen hier waar er voor bijna 2.0€ per Wp gelegd wordt.
Dat zijn wel extreem lage bedragen, dat red ik bij lange na niet (~0,7), is dat met poly's gerekend?
Hangt ook van de grootte van de installatie af uiteraard, hoe groter, hoe goedkoper het installatiemateriaal en de omvormer per Wp worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blackraven schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:01:
[...]

Dat zijn wel extreem lage bedragen, dat red ik bij lange na niet (~0,7), is dat met poly's gerekend?
Hangt ook van de grootte van de installatie af uiteraard, hoe groter, hoe goedkoper het installatiemateriaal en de omvormer per Wp worden.
Inderdaad dan heb je het al snel over een grote Poly installatie en geen onzin zoals optimizers. En niet het nieuwste van het nieuwste (>360 WP) want dan betaal je premium prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 11-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 10-07 15:48
Ok, duidelijk, hier 2 stuks 1 fase: eentje all black en eentje mono perc, maar 70 cent was toch echt wel het minimum in mijn geval.
Bedenk me net: daar zit nog wel wat extra's in bij mij (extra versteviging golfplaten dak, Klöber, wasmachine/PV verdeler...), dat helpt ook niet mee om de prijs laag te houden.

Nou ja, alles wat je nog kunt leggen voor afbouw saldering deze zomer is sowieso extra meegenomen. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met 20 325 watt paneeltjes kom ik op 3880 Euro ex btw dus 60 cent.
Als die panelen na 20 jaar zijn afgeschreven, kost mij één kilowatt/ uur 4.5 cent aan afschrijving.
Netstroom kost nu al pakweg 22 cent en over 10 jaar misschien wel het dubbele.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1