Wifi acces points kunnen snelheid niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 18:02
Mijn vraag
Mijn wifi acces points, 4stuks Tp link WA901D
Geven wel wifi verbinding maar geen internet.
Dit heeft met kabelinternet gewerkt (25mbit) maar met glasvezel niet meer (300mbit)

Ik ben absoluut geen kenner in deze materie dus ben al snel overvraagd. Maar ik kan wel zaken uitsluiten.

Omdat mijn kabelinternet ook nog aangesloten is, heb ik de kabel modem weer ingeplugd en dan werkt alles wel weer.
Zodra de glasvezel modem er in gaat niet.

Ik heb bij alle wifi accespoint de laptop bedraad aangesloten en bij kabel en glasvezel volle bak snelheid.
Maar wifi internet? Nee. Niet bij de glasvezel modem.

Omdat de modem naar eem switch loopt die weer 4x bekabelt vertakt. Heb ik ook eens 1 kabel vam de switch rechtstreeks in de kabel en glasvezel modem gestoken. Maar het zelfde resultaat.

Uiteraars heb ik ook al 1000x de stekker overal uitgehad ;).

Let op, nu het vage: heel soms heb ik met de glasvezel modem wel internet via wifi. Maar zeer onstabiel.

Ik begin haast te vermoeden dat mijn wifi accespoints de glasvezel snelheid niet aankunnen?
Hebben jullie tips en trucs waar ik maar kan kijken?

Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 09-04-2020 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Het lijkt mij sterk dat het dan niet zo werken, er is echt iets anders aan de hand.

Het zijn echter al wel wat oudere ap's tot 450mbit op 802.11n maar je lan poort ondersteund maximaal 100Mbit volgens de specificaties.

Wat voor glasvezel modem heb je ? Mogelijk dat dat geen router is. Heb je ook al eens een pc of laptop bedraad aangesloten ? Wat gebeurd er dan precies ?

[ Voor 12% gewijzigd door mash_man02 op 09-04-2020 21:13 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
zeg is wat voor appatuur er allemaal in je meterkast staat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik heb mijn laptop bedraad aangesloten op de moden, switch en wifi accespoints. In alle gevallen volle bak snelheid.

De wifi accespoint werkt op de wifi met kabelmodem en niet met glaskabelmodem.

Ik heb merken/types aparatuur niet paraat. Hier kom ik op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Heb je de instellingen in de access points nog aangepast/nagelopen of ze eventueel gereset? Mogelijk staan daar nog dingen hard ingesteld qua ip-instellingen die niet meer passen bij je nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Nee ik heb niets gewijzigd aan de acces points.
Moet dat dan?😳 😳

Aparatuur:
Kabelmodem: Fritzbox 6490
Glaskabelmodem: Genexis fibertwist p2411
Switch: Netgear gs105v5
Acces points: Tp link wa901d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Als ik het goed begrijp ga je dus over van kabel internet naar Glasvezel, beiden zijn op dit moment actief. Op de glasvezel verbinding heb je:

--- Glas WAN verbinding --- [Router] ---- [Switch] ---- [WAPs]

Als je de kabel die nu in een WAP gaat in je computer doet dan haal je gewoon 300Mb/s. Maak je verbinding via WiFi met de WAP die op die kabel zit aangesloten dan haal je een veel lagere snelheid.

Probeer het probleem in stukken te hakken en per stap te testen.
Als ik het goed begrijp heeft de router ook WiFi, wat gebeurt er als je de switch en WAPs ontkoppelt en verbindt met de WiFi van de router. Wat is je snelheid en hoe meet je? Heb je de mogelijkheid om verschillende clients te proberen?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
barry86 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:23:
Glaskabelmodem: Genexis fibertwist p2411
Switch: Netgear gs105v5
Acces points: Tp link wa901d
Welke router gebruik je bij je glas verbinding dan? Want dan kan misschien wel kloppen wat @mash_man02 zegt. Je bekabelde laptop krijgt dan het publieke ip-adres van je provider, maar als je via draadloos verbinding maakt is dat met een ander mac-adres, krijg je geen ip en dus geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je het nderdaad op de volgende manier hebt aangesloten, dan zal dat inderdaad niet gaan werken:

Genexis fibertwist p2411 --- Netgear gs105v5 --- Tp link wa901d

Tussen de Genexis fibertwist p2411 en Netgear gs105v5, zal toch echt nog een router geplaatst moeten worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:17
barry86 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:08:
Ik heb mijn laptop bedraad aangesloten op de moden, switch en wifi accespoints. In alle gevallen volle bak snelheid.

De wifi accespoint werkt op de wifi met kabelmodem en niet met glaskabelmodem.

Ik heb merken/types aparatuur niet paraat. Hier kom ik op terug
Als je werkelijk hebt gedaan zoals hier staat: de access points als repeater ingesteld dan dien je ze helaas opnieuw te configureren of je WiFi instellingen van de oude router overnemen in de nieuwe router.

Als het kan verbind ze dan met een kabel.

Het is nu wel een beetje vaag wat je precies hebt en hoe het is aangesloten.

Kun je het wat beter uitleggen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Excuus als ik niet duidelijk ben, ik probeer dit wel, maar dit is niet mijn dagelijkse kost.

Hoe het werkt met een kabel abbonomemt van vodafone.

Fritzbox 6490 --- Netgear gs105v5 --- Tp link wa901d

Hoe het niet werkt bij de glasvezel:
Genexis fibertwist p2411 --- Netgear gs105v5 --- Tp link wa901d

Nu las ik ook dat ik een router nodig heb en nu begint er mij wat te dagen...
Is de fritzbox van vodafone niet toevallig eem moden en router in 1? En de glasvezel modem enkel een modem, em dien ik dus een aparte router er tussen te zetten...?
Ik had namelijk gedacht dat ik 'simpel' de utpkabel van moden naar de switch kon ompluggen.

Edit:
Ik heb mijn laptop bedraad aangesloten op alle bovengenoemde aparatuur. Dus ook rechtstreeks op de glasvezelmodem, en dan heb ik goede verbinding.

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 09-04-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Sterker nog, die Genexis is meer mediaconverter die de glaskabel omzet naar een RJ45 aansluiting die je gebruikt voor de rest van je netwerk.

Maar als het goed is heeft je provider je een aansluitpakket gestuurd toen je een glasvezel abonnement nam. Daar zou een geschikte router in moeten zitten.

Ergens ook wel zonde, de 6490 is best een prima en prijzige router, helaas alleen niet geschikt voor glasvezel (geen rj45 WAN poort).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
https://genexis.eu/conten...ies-Datasheet-v1.2-EN.pdf

Als ik naar de documentatie kijkt heeft je modem 4 ethernet poorten (FiberTwist-P2411). Als dat zo is dan kan ik mij niet voorstellen dat er geen router/nat/dhcp functionaliteit inzit. Toen je je laptop direct op het glasvezel modem had aangesloten, wat voor IP-address kreeg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
battler schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:35:
https://genexis.eu/conten...ies-Datasheet-v1.2-EN.pdf

Als ik naar de documentatie kijkt heeft je modem 4 ethernet poorten (FiberTwist-P2411). Als dat zo is dan kan ik mij niet voorstellen dat er geen router/nat/dhcp functionaliteit inzit. Toen je je laptop direct op het glasvezel modem had aangesloten, wat voor IP-address kreeg je dan?
Als ik zo de handleiding lees lijkt het erop dat dit juist wel een echte modem is en dus geen router functies kent.
In het begin van de aanleg van glasvezel werd er ook vaak gebruik gemaakt van echte Genexis modems die ook alleen een modem zijn. Lan 1 is van voor internet en lan 3/4 IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
nelizmastr schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:32:
Sterker nog, die Genexis is meer mediaconverter die de glaskabel omzet naar een RJ45 aansluiting die je gebruikt voor de rest van je netwerk.

Maar als het goed is heeft je provider je een aansluitpakket gestuurd toen je een glasvezel abonnement nam. Daar zou een geschikte router in moeten zitten.

Ergens ook wel zonde, de 6490 is best een prima en prijzige router, helaas alleen niet geschikt voor glasvezel (geen rj45 WAN poort).
Mijn glasvezelprovider heeft geen aansluitpakket gestuurd.
Waarom niet?
Ik was van mening dat ik de switch aansluiting op de fritzbox6490 modem zo kon ompluggen naar de Genexis modem.
Maar zag daarbij over het hoofd dat de Fritzbox6490 ook router functionalitiet heeft?

Nu bedacht ik mij, ik zet de Fritzbox als router functie er tussen. Maar lees hierboven dat deze niet geschikt is. Waarop moet ik letten voor een geschikte router?
Misschien hebben jullie een router aanbeveling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Als je gewend bent aan de Fritzbox: een 7590, die heeft wel de benodigde WAN poort.

@barry86

Edit: volgens deze pagina zou lan1 van je 6490 als wan moeten kunnen dienen.

Edit2: ook in het Nederlands

[ Voor 83% gewijzigd door guido66 op 10-04-2020 14:21 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb hier ook een 7590, maar dan VDSL aangesloten. Alleen hiervoor 200 eurie aftikken is wel pittig. Zou ik idd eerst gaan voor de LAN1 optie op de bestaande Fritz

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Er zijn ook goedkopere routers. Je kan voor iets simpels kiezen als T-Plink of Netgear (ik kon niets vinden van hun zonder WiFi) of iets geavanceerders als MikroTik (https://mikrotik.com/product/RB750Gr3).

https://www.bol.com/nl/p/...JEBQ_0_42.49.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ZKtBqnFA8KBRqbo-49hOX9rh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtKLVmYXAvDsFQ9O54mIofWV.jpg?f=fotoalbum_large

Oké dan.
Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb inmiddels de router aangeschaft -> TP-Link TL-R600VPN

Ingeplugd en WAS werkt nog niet.
Dus ik moet de router denk ik configureren.
Handleiding er bij. Laptop aangesloten en ingelogd op de router.

De handleiding heeft me de doorlopen weg aangegeven en zegt dan: je kunt nu configureren.
Bovenstaande plaatje is dan mijn menuveld.

Maar hoe/wat dan???
Ik ben geen ict'er. Kunnen jullie mij verder helpen of kan ik beter een onderlegd persoon gaan inschakelen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Je hebt nog geen IP adres toegewezen gekregen op je WAN poort. Ik neem aan dat deze wel via een netwerkkabel verbonden is met je glasmodem? Welke provider heb je? Wellicht heb je even geduld nodig en/of moet je je glasmodem voor een tijdje van de spanning halen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Het werkt inmiddels.

Nogmaals alles doorlopen. Ik had wel alles goed aangesloten.
Maar nu heb ik het aparatuur 1 voor 1 ingeschakeld met tussenpozen van 1 minuut en het werkt.
Dus mogelijk wat er hier boven staat, dat het even tijd nodig had....

In iedergeval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1