Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke domotica schakelaar voor mijn configuratie?

Pagina: 1
Acties:

• jokidoki
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 21:15
Collega tweakers,
Hulp gevraagd:
zie onderstaand schema: in het huis zit op veel locaties een dimmer (bovenste) met 1 aangesloten impulsschakelaar (dimmer in wisselschakeling)
Dimmer en schakelaar is van jung. Met de dimmer schakel en dim je de lamp, met de impulschakelaar kun je het zelfde doen (1x drukken is aan, ingedrukt houden en de lamp gaat dimmen).

Het geheel word aangesloten op een nieuw domotica systeem, een Fibaro HC3.
Ik heb slechts 40 mm diepe inbouwdozen, dus bij de dimmer is zeker geen ruimte voor inbouw.
Mijn idee is om bij de impulschakelaar een fibaro slimme schakelaar te plaatsen, bij de impulsschakelaar is meer ruimte.
Echter: die slimme schakelaar moet een impuls geven. Hoe doe ik dat??
Ik realiseer me dat ik dan niet met de domotica de lamp kan dimmen, dat kan alleen met de echte dimmer.
But that's the price you pay. ik wil mijn oude schakelaars graag behouden.
Dus hoe simuleer ik een impulsschakelaar met een slimme schakelaar?

Of doe ik er toch beter aan om de dimmer eruit te halen en toch een figaro dimmer 2(of een quibino want die zijn kleiner) te plaatsen icm met een impulsschakelaar? Dan kan ik wel dimmen op 2 plekken.

advies is welkom.

thks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eEE40GV5jqF8tZVy79SjdrtR_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJCUvyUkkT8Q1cOFPuKnsCwz.jpg?f=fotoalbum_large

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 16:14
Dimmer en schakelaar is van jung. Met de dimmer schakel en dim je de lamp, met de impulschakelaar kun je het zelfde doen (1x drukken is aan, ingedrukt houden en de lamp gaat dimmen).
Heb je al gekeken naar de EcoDim Z-Wave dimmer? Deze is te gebruiken met een normale pulsschakelaar & tevens met JUNG afdekmateriaal. Zo hoef je dus alleen de dimmer te vervangen en deze te verbinden met je Fibaro systeem.
Ik heb slechts 40 mm diepe inbouwdozen, dus bij de dimmer is zeker geen ruimte voor inbouw.
Bij de specificaties lees ik dat de dimmer een inbouwdiepte van 33mm heeft. Dit zou dus geen probleem moeten zijn met de inbouwdozen die je in huis hebt.

Wie weet kan je hier wat mee, Succes! :9

• jokidoki
Ja die had ik ook gezien, maar die had ik afgeschreven omdat ik had gelezen op robbshop dat hier geen hotel/wisselschakeling mee gemaakt kon worden. Wat dus niet klopt, lees ik in de specs van de dimmer.
Wel een goed idee, alleen wel een prijzig dingetje.

thanks voor de tip!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:06
Oude schakelaars behouden? Ik heb net vorige week twee shelly dimmers geplaatst in mijn hal. Die zitten op een 'standaard' push schakelaar. Het licht van de hal bedien ik ook met een tweede schakelaar, die is parallel aangesloten.

• jokidoki
Bedoel je hermee dat jij eigenlijk een AND schakeling heb gemaakt van de twee push schakelaars door ze beide op de schakelaar input the hangen?
Dat kan natuurlijk ook, of het mag weet ik niet?