Zoals @
Rukapul al aangaf, weet ik hier meer van: het is mijn beroep geweest en ik heb zowel vrijwillige bewindvoering (ook wel budgetbeheer met beheer van de administratie) gedaan, als dat ik de opleiding tot bewindvoerder WSNP heb afgerond, naast dat ik intensief heb samen gewerkt met zowel beschermingsbewindvoerders als WNSP-bewindvoerders.
Ik heb je nog niet horen noemen wanneer je onder bewind bent gekomen, en om wat voor bewind het gaat.
Bij vrijwillig bewind (wat eigenlijk een onjuiste term is, want ook beschermingsbewind is in veel gevallen vrijwillig - je kan het alleen niet zonder toestemming van de rechter stoppen) heeft je bewindvoerder/beheerder gelijk: je bent verplicht de nieuwe schuld te betalen.
Bij beschermingsbewind is het afhankelijk van meerdere factoren: een beschemingsbewindvoerder kan het bewind inschrijven in het daarvoor bestemde register. Als hij dat gedaan heeft (en er een redelijke tijd verstreken is), dan had de verkoper nooit aan jou mogen verkopen op rekening, zonder toestemming van de bewindvoerder. De verkoper heeft de plicht om dit register te checken voordat hij de koop sluit, doet hij dr niet, dan kan een koop ontbonden worden. Maar daarvoor is wel noodzakelijk dat de koop idd redelijkerwijs ontbonden kàn worden. Nu het gaat om een consumable lijkt dat niet meer te kunnen. Wel zou je kunnen kijken of het bedrag verlaagd kan worden naar de daadwerkelijk door de verkoper geleden schade, bijv. de inkoopprijs en verzendkosten.
Uiteindelijk kan de verkoper een incassotraject opstarten en via een deurwaarder betaling afdwingen, maar dit biedt jou ook de kans om voor de rechter je zaak te bepleiten en te pleiten voor verlaging van de kosten.
Als het gaat om WSNP-bewind is de zaak eigenlijk heel simpel: je mag geen nieuwe schulden maken, en je bent volledig afhankelijk van de goodwill van je bewindvoerder of hij de rechter gaat verzoeken de WSNP voortijdig en zonder schone lei te beëindigen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de volledige betaling van het verschuldigde bedrag en dit moet je dan betalen vanuit je Vrij Te Laten Bedrag.
Mocht je nog vragen hebben, of informatie willen delen, dan mag dat ook via mijn DM.