Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 11:08
Helaas zit ik sinds kort onder bevindvoering en dat heeft uiteraard zijn redenen. Financieel mag ik dus niks meer zelf doen en daar moet ik flink aan wennen. Blijkbaar ben ik nog niet echt gewend want ik heb doodleuk toch iets online besteld met uiteraard afbetaling op rekening en het is ook al geleverd. Nu was dit ook nog eens iets wat ik zeg maar niet terug kan leveren. Het product in kwestie is al geconsumeerd. Mijn bewindvoerder is des duivels en het bedrijf wat de dienst leverde wil natuurlijk betaald worden. Mijn bewindvoerder weigert dat en nu zijn de rapen gaar.

Helaas kan ik online niks over terug vinden wat er in zo'n geval gebeurt. Staat dit bewindvoerder in zijn recht omdat ik op dit gebied gewoon niks meer mag doen? Of komt dit bij mijn schuld op?

Beste antwoord (via be3a18 op 09-04-2020 21:51)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
be3a18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:07:
[...]

Oke, duidelijk. Je zegt vaak en dat is dus allemaal niet gedaan. Blijft over de juridische kant van het verhaal. Of mijn bewindvoerder moet betalen. Heeft hij een punt door te zeggen dat ik onbevoegd was zo'n uitgave te doen?
Zoals je hieronder leest heb je met jouw actie natuurlijk wel iemand nu benadeeld in al deze rare tijden en hoop dat je hier wel iets van opsteekt.. of je nou juridisch iets wel of niet mocht, is er geen reden om via die weg eronder uit te komen.

Onder welke val jij?
Er zijn 3 soorten bewindvoerders. het is voor jouw van belang om te weten welke:

Vrijwillige bewindvoering

De klant heeft een ander gevolmachtigd om zaken te behartigen. Jouw juridische positie is niet aangetast, maar je kan met een kale kip te maken hebben.

Beschermingsbewind

De klant heeft iemand die aangesteld is via de rechter die voor hem alle financiële zaken behartigd. Een eventuele mentor doet alle overige zaken die niet financieel zijn. Het heeft voor jou geen zin om met hem zelf te onderhandelen of een ander dan de bewindvoerder.

Bewindvoeder WSNP

De crediteur heeft nu niets te vertellen. De schuldenaar is insolvent verklaard en kan proberen door zich 3 jaar lang maximaal in te spannen van zijn schulden af te komen. Voor de schuldeiser is het gewoon afwachten of er nog wat komt.
toon volledige bericht
Verder kan je hier een soortgelijk verhaal lezen vanaf de andere kant; (daar komt bovenstaand overzichtje ook vandaan)

https://www.higherlevel.n...39969-klant-betaalt-niet/

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
@Ardana kan hier waarschijnlijk wel wat over zeggen

Aan alle anderen: ik verwacht hier 100% ontopic en constructieve reacties zonder enige sneer of flame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:13

JdM

Humbled

Het is een beetje afhankelijk van de aard van de bewindvoering, maar ik neem aan dat je niet vrijwillig onder bewind staat. In plaats van jezelf te richten op de vraag of de bewindvoerder in zijn recht staat raad ik je aan om je te richten op je eigen misser en daarover met de bewindvoerder in gesprek te gaan. Kleur bekennen lijk je al (gedeeltelijk) te hebben gedaan? Je gaat waarschijnlijk het meeste bereiken door de blaam op je te nemen zonder je straatje schoon te vegen, dat is niet leuk om te doen, maar biedt je nog enige kans op begrip. Wat dan het vervolg zal zijn zal denk ik afhangen van de wijze waarop je jezelf opstelt om uitleg te geven over de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Het verbaasd mij vooral dat jij kon bestellen op afbetaling, is deze bewindvoering door een rechter uitgesproken?

https://www.rijksoverheid...ratele--en-bewindregister (de site zelf is in onderhoud...)

Er is namelijk een centraal register die digitaal geraadpleegd kan worden, hier zullen "afbetalingsdiensten" toch een inzage in doen en schijnbaar sta je daar niet in. (Als jij netjes je echte naam etc gebruikt hebt)

@Ardana zal inderdaad meer van dit onderwerp weten, maar ik denk dat het op de stapel gaat komen en misschien zelfs een berisping of iets in die trend, als je bekend ben met zulks verleden kan het zelfs slechter aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
Vorkie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:47:
Het verbaasd mij vooral dat jij kon bestellen op afbetaling, is deze bewindvoering door een rechter uitgesproken?

https://www.rijksoverheid...ratele--en-bewindregister (de site zelf is in onderhoud...)

Er is namelijk een centraal register die digitaal geraadpleegd kan worden, hier zullen "afbetalingsdiensten" toch een inzage in doen en schijnbaar sta je daar niet in. (Als jij netjes je echte naam etc gebruikt hebt)

@Ardana zal inderdaad meer van dit onderwerp weten, maar ik denk dat het op de stapel gaat komen en misschien zelfs een berisping of iets in die trend, als je bekend ben met zulks verleden kan het zelfs slechter aflopen.
Ik kan me niet voorstellen dat elk bedrijf dit register gaat raadplegen. Ik zit nog maar net in dit traject en ben dus erg naïef geweest. Hoe zit het juridisch in mekaar? Ik ben in feite onbevoegd geworden tot het doen van dit soort uitgaven. Mijn bewindvoerder wil dus niet betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door be3a18 op 09-04-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
be3a18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:53:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat elk bedrijf dit register gaat raadplegen. Ik zit nog maar net in dit traject en ben dus erg naïef geweest.
Een achteraf betalen dienst maakt vaak gebruik van zo'n dienst als Klarna of Afterpay, die heeft zich gericht op deze achteraf betalen markt en dient zich te houden aan allerlei regeltjes en ook inschattingen, die ze kunnen maken op basis van naam, adres, geboortedatum, postcode, IP adres, mail adres, eigenlijk van alles en nog wat. Ook hebben hun zorgplicht, wat dit precies inhoudt is dat jij tijdens de bestelling aangeeft wat je inkomen is en of je onder loondienst valt, of een uitkering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
Vorkie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:00:
[...]

Een achteraf betalen dienst maakt vaak gebruik van zo'n dienst als Klarna of Afterpay, die heeft zich gericht op deze achteraf betalen markt en dient zich te houden aan allerlei regeltjes en ook inschattingen, die ze kunnen maken op basis van naam, adres, geboortedatum, postcode, IP adres, mail adres, eigenlijk van alles en nog wat. Ook hebben hun zorgplicht, wat dit precies inhoudt is dat jij tijdens de bestelling aangeeft wat je inkomen is en of je onder loondienst valt, of een uitkering hebt.
Oke, duidelijk. Je zegt vaak en dat is dus allemaal niet gedaan. Blijft over de juridische kant van het verhaal. Of mijn bewindvoerder moet betalen. Heeft hij een punt door te zeggen dat ik onbevoegd was zo'n uitgave te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:16
[...]

Ja, een koopovereenkomst kan vernietigt worden, zeker als je opgenomen bent in het register. Tenzij de verkopende partij redelijkerwijs niet had kunnen weten dat je onder bewind staat, dan zou er sprake kunnen zijn van derdenbescherming. Tevens heeft de verkopende partij recht op teruggave van het aangekochte product. Ben je opgenomen in het register?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Zoals je hieronder leest heb je met jouw actie natuurlijk wel iemand nu benadeeld in al deze rare tijden en hoop dat je hier wel iets van opsteekt.. of je nou juridisch iets wel of niet mocht, is er geen reden om via die weg eronder uit te komen.

Onder welke val jij?
Er zijn 3 soorten bewindvoerders. het is voor jouw van belang om te weten welke:

Vrijwillige bewindvoering

De klant heeft een ander gevolmachtigd om zaken te behartigen. Jouw juridische positie is niet aangetast, maar je kan met een kale kip te maken hebben.

Beschermingsbewind

De klant heeft iemand die aangesteld is via de rechter die voor hem alle financiële zaken behartigd. Een eventuele mentor doet alle overige zaken die niet financieel zijn. Het heeft voor jou geen zin om met hem zelf te onderhandelen of een ander dan de bewindvoerder.

Bewindvoeder WSNP

De crediteur heeft nu niets te vertellen. De schuldenaar is insolvent verklaard en kan proberen door zich 3 jaar lang maximaal in te spannen van zijn schulden af te komen. Voor de schuldeiser is het gewoon afwachten of er nog wat komt.
toon volledige bericht
Verder kan je hier een soortgelijk verhaal lezen vanaf de andere kant; (daar komt bovenstaand overzichtje ook vandaan)

https://www.higherlevel.n...39969-klant-betaalt-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Laatst online: 09-05 07:52
Wat heb je precies geconsumeerd en voor welk bedrag? Ik kan mij niet voorstellen dat je bijvoorbeeld voor een brood toestemming nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
msteggink schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:49:
Wat heb je precies geconsumeerd en voor welk bedrag? Ik kan mij niet voorstellen dat je bijvoorbeeld voor een brood toestemming nodig hebt?
Daar ga ik verder niet op in. Ik weet voorlopig genoeg. @KRGT, bedankt voor je kundige commentaar.

[ Voor 6% gewijzigd door be3a18 op 09-04-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:44
Blijkbaar in NL.

Heb in BE wel wat werkervaring met mensen onder bewindvoering (is hier niet vrijwillig).

Bewindvoering in BE moet ook een deel spaarkapitaal opbouwen. Bewindvoerder zal daarvan de rekening betalen. In de praktijk vordert hij dat dan gewoon terug van je maandbudget. Heb daar dus al verplichte rookstop, overleven met <50 euro / week en 6 maand geen tv/internetaansluiting door gezien.

Wordt hier echt niet mee gelachen. Bewindvoerders worden hier opgevolgd door een vrederechter - in een geval was de beschermde persoon gaan klagen. Heeft toen een gratis uitbrander extra gekregen.

Vraag is altijd wat je op lange termijn ermee bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Om hoeveel geld gaat het?
We kunnen hier een tientallen pagina's lange discussie van maken, maar als het om 100 euro gaat dan zou ik bijna zeggen ; niet meer doen en maak een maandje langer gebruik van die bewindvoerder.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Laatst online: 09-05 07:52
be3a18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:50:
[...]

Daar ga ik verder niet op in. Ik weet voorlopig genoeg. @KRGT, bedankt voor je kundige commentaar.
De hele discussie loopt zo een beetje dood. Wat wil je precies bereiken of van ons weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

be3a18 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:30:
Helaas zit ik sinds kort onder bevindvoering en dat heeft uiteraard zijn redenen. Financieel mag ik dus niks meer zelf doen en daar moet ik flink aan wennen. Blijkbaar ben ik nog niet echt gewend want ik heb doodleuk toch iets online besteld met uiteraard afbetaling op rekening en het is ook al geleverd. Nu was dit ook nog eens iets wat ik zeg maar niet terug kan leveren. Het product in kwestie is al geconsumeerd. Mijn bewindvoerder is des duivels en het bedrijf wat de dienst leverde wil natuurlijk betaald worden. Mijn bewindvoerder weigert dat en nu zijn de rapen gaar.

Helaas kan ik online niks over terug vinden wat er in zo'n geval gebeurt. Staat dit bewindvoerder in zijn recht omdat ik op dit gebied gewoon niks meer mag doen? Of komt dit bij mijn schuld op?
oa hier kun je info weghalen https://schuldsanering.help/

Je zult ook te horen hebben gekregen dat je geen nieuwe schulden mag maken tijdens dit traject.
Het verschuldigde komt dus niet op de hoop van achterstanden die je al hebt. beetje meer eigen onderzoek en info is wel gewenst. Weet niet om welk bedrag het gaat, maar je hebt waarschijnlijk nog geen potje opgebouwd bij Budgetbeheer. Goed om over na te denken voor je onverantwoorde aankopen gaat doen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

msteggink schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:22:
[...]

De hele discussie loopt zo een beetje dood. Wat wil je precies bereiken of van ons weten?
Het maakt voor de discussie niets uit wat er is gekocht? Rubbereendje of een half brood. Gekocht is gekocht en blijkbaar is het weg, op, dusdanig gebruikt dat retour niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
@be3a18 heb je voldoende aan de antwoorden?

In dat geval doe ik een slotje op het topic want het kan heel gauw vervalen tot verwijten "zie je wel" reakties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 18:34

liberque

Vrijzinnig!

Als je iets op afbetaling bestelt terwijl je onder niet vrijwillige bewindvoering valt die wellicht administratief nog niet volledig verwerkt was (registratie in registers etc) dan handel je niet ter goedertrouw. Je weet immers dat je dit niet mag doen. Dat je bewindvoerder hier kwaad over is kan ik me voorstellen: je ondermijnt hierdoor het traject.

Wat betekent dit voor de schuld die je nu aangegaan bent? Als je deze niet netjes betaalt en het komt in een incassotraject met uiteindelijk uitspraak van een kantonrechter dan nekt dit je. De kantonrechter zal immers oordelen dat je niet ter goedertrouw hebt gehandeld (ofwel bewust een verplichting aangegaan bent waarvan je weet dat je die niet kan dragen) en het bedrag zal volledig in 1 keer opeisbaar worden. Kortom: betalen die hap en laat het niet zover komen dat het een incassotraject wordt want dan kost het nog veel meer.. dit moet je dus gaan doen uit je huishoud budget waardoor je het nogal eens zwaar kan gaan krijgen.

Wat betreft je bewindvoerder zal ik echt duizend keer excuses aanbieden, want als je niet ter goeder trouw handelt kan het zomaar nog eens zijn dat je uit de bewindvoering wordt gekicked. Wellicht dat deze in de toekomst dit ook wel mee wilt nemen, maar dan wel met het risico dat deze een signaal afgeeft van "och dat kan zomaar". Daarom zal deze zich wel tig keer bedenken voordat deze je daarmee helpt.

Lijkt mij dus een gevalletje van billen branden en blaren zitten tenzij je kan aantonen dat je niet wilsbekwaam bent. Dit laatste is echt een pad dat je niet wilt bewandelen. Dus probeer uit eigen zak die nieuwe schuld af te betalen. Ik denk echt dat dit het beste is.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zoals @Rukapul al aangaf, weet ik hier meer van: het is mijn beroep geweest en ik heb zowel vrijwillige bewindvoering (ook wel budgetbeheer met beheer van de administratie) gedaan, als dat ik de opleiding tot bewindvoerder WSNP heb afgerond, naast dat ik intensief heb samen gewerkt met zowel beschermingsbewindvoerders als WNSP-bewindvoerders.

Ik heb je nog niet horen noemen wanneer je onder bewind bent gekomen, en om wat voor bewind het gaat.

Bij vrijwillig bewind (wat eigenlijk een onjuiste term is, want ook beschermingsbewind is in veel gevallen vrijwillig - je kan het alleen niet zonder toestemming van de rechter stoppen) heeft je bewindvoerder/beheerder gelijk: je bent verplicht de nieuwe schuld te betalen.

Bij beschermingsbewind is het afhankelijk van meerdere factoren: een beschemingsbewindvoerder kan het bewind inschrijven in het daarvoor bestemde register. Als hij dat gedaan heeft (en er een redelijke tijd verstreken is), dan had de verkoper nooit aan jou mogen verkopen op rekening, zonder toestemming van de bewindvoerder. De verkoper heeft de plicht om dit register te checken voordat hij de koop sluit, doet hij dr niet, dan kan een koop ontbonden worden. Maar daarvoor is wel noodzakelijk dat de koop idd redelijkerwijs ontbonden kàn worden. Nu het gaat om een consumable lijkt dat niet meer te kunnen. Wel zou je kunnen kijken of het bedrag verlaagd kan worden naar de daadwerkelijk door de verkoper geleden schade, bijv. de inkoopprijs en verzendkosten.

Uiteindelijk kan de verkoper een incassotraject opstarten en via een deurwaarder betaling afdwingen, maar dit biedt jou ook de kans om voor de rechter je zaak te bepleiten en te pleiten voor verlaging van de kosten.

Als het gaat om WSNP-bewind is de zaak eigenlijk heel simpel: je mag geen nieuwe schulden maken, en je bent volledig afhankelijk van de goodwill van je bewindvoerder of hij de rechter gaat verzoeken de WSNP voortijdig en zonder schone lei te beëindigen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de volledige betaling van het verschuldigde bedrag en dit moet je dan betalen vanuit je Vrij Te Laten Bedrag.

Mocht je nog vragen hebben, of informatie willen delen, dan mag dat ook via mijn DM.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

And on that bombshell it is time to close this topic.

Er zijn een paar antwoorden gegeven waarin veel kennis en kunde zit. TS kan eventueel per DM doorvagen bij @Ardana. Dit topic heeft meer risico tot ontsporen dan goede discussiewaarde.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.