Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus Prime B450-Plus Ryzen 5 geen POST

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Topicstarter
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed
1MoederbordenAsus Prime B450-Plus
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Wit
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18
1VoedingenCorsair CX550M
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik heb net dit systeem inelkaar geschroeft, systeem een paar keer nagelopen.
Het systeem boot, maar de schermen blijven uit.

Het zou niet aan de compatibiliteit met het mobo moeten liggen: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mdgG1lU.png

In de tussentijd heb ik een andere GPU gebruikt, daar ook, via HDMI of DVI geen beeld.
Geprobeerd te booten met 1 plankje RAM in het A2 slot, zonder schijven, zelfde resultaat.

Welke stappen kan ik nog meer doen om te kijken wat ik (mogelijk) terug moet sturen?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Beste antwoord (via kKaltUu op 10-04-2020 15:48)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou de noctua er wel gewoon opzetten (eerst dus buiten de kast testen!), ik vermoed eerder dat het mobo contact maakte met de kast.
Dus check of al je offsets goed zitten (ook niet eentje teveel ofzo), en dat het mobo nergens contact kan maken.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 10-04-2020 13:18 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoe weet je dat het systeem boot zonder dat je beeld hebt? Als je zonder ssd al niet in het bios komt dan is er een compatribiliteitsprobleem of assamblagefout. Van Corsair LPX zou ik er al niet blind vanuit gaan dat het werkt. Genoeg problemen mee gezien de laatste maanden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
Hoe lang heb je gewacht? De eerste keer lang lang duren.

Weet je zeker dat je alles hebt aangesloten? Loop dat nog even na en druk de stekkers aan.

[ Voor 46% gewijzigd door 418O2 op 09-04-2020 20:47 ]

• kKaltUu

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:47:
Hoe lang heb je gewacht? De eerste keer lang lang duren.

Weet je zeker dat je alles hebt aangesloten? Loop dat nog even na en druk de stekkers aan.
Een minuut of 5, maar m'n beeldscherm springt iets eerder op een no signal mode.

Ik zie nu dat m'n cpu fan niet draait. Bovenin naast het cpu slot zitten een cpu fan en een case fan connector, als ik m'n cpu fans daar op aansluit ligt degene die op de cpu connector zit stil.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• defusion
  • Niet online
Werkte het wel buiten de kast? Indien niet getest zou ik daar mee beginnen.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je weet zeker dat je niet eerst de bios moet updaten voor Ryzen 3xxx support? Wellicht jouw bios versie eens checken met de laatste versie op de website van de MB fabrikant.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je moet inderdaad je bios updaten. Een B450 werkt niet out of the box met een Ryzen derde generatie.

• defusion
  • Niet online
Nouja, als het op de verpakking staat dat het compatibel is met ryzen 3000, dan mag je er van uit gaan dat de bios geüpdatet is.
De gelinkte afbeelding staat dat wel op, maar staat het ook op de verpakking?

• kKaltUu

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Topicstarter
defusion schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:51:
Werkte het wel buiten de kast? Indien niet getest zou ik daar mee beginnen.
Dankje, ik heb het uit de kast gehaald en een stock cooler erop gezet en nu kom ik de bios in!

Nu de vraag of ik de noctua nog wil proberen of dat ik het hierbij laat

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11 14:22

TheTeek

TheTeek

het zou ook een geheugen probleem kunnen zijn, Heeft de Prime een foutcode LED?
Als deze oplicht bij DRAM is het je DRAM.

Ik heb zelf een Ryzen 3600 met vengeance RAM en een X570 bord met boot problemen, deze start de helft van de keren niet door, uit en aanzetten helpt dan meestal. DRAM led gaat dan ook branden.
Door wat aanpassingen in het BIOS start m'n systeem nu wel wat regelmatiger normaal op, maar nog steeds niet 100% goede pogingen.
Ik had overigens geen problemen met een Asus B450 strix bord met exact dezelfde componenten.

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • Beste antwoord

• defusion
  • Niet online
Ik zou de noctua er wel gewoon opzetten (eerst dus buiten de kast testen!), ik vermoed eerder dat het mobo contact maakte met de kast.
Dus check of al je offsets goed zitten (ook niet eentje teveel ofzo), en dat het mobo nergens contact kan maken.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 10-04-2020 13:18 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Seth_Chaos schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:26:
Je moet inderdaad je bios updaten. Een B450 werkt niet out of the box met een Ryzen derde generatie.
Dit is niet waar. er zijn modellen die dat wel al hebben. Zelf heb ik Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi die out of the box Ryzen 5 support heeft.

Maar TS kan misschien een model hebben gekregen dat het niet heeft, ondanks dat het op de doos staat.
Verder staat het geheugen dat de TS gekozen heeft niet op de QVL dus het zou ook inderdaad aan het geheugen kunnen liggen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

kKaltUu schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:19:

In de tussentijd heb ik een andere GPU gebruikt, daar ook, via HDMI of DVI geen beeld.
De videokaart heeft volgens mij geen DVI, gebruik je soms de aansluitingen op het moederbord?

Dat werkt namelijk sowieso niet (kan alleen met een APU zoals een Ryzen 3 3200G), sluit in alle gevallen de monitor aan via de videokaart - niet op het moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolvganger op 10-04-2020 15:13 ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@kKaltUu monitor aan moederbord of aan videokaart ?
(je videokaart heeft namelijk geen DVI, en je CPU geen videochip)

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 10-04-2020 15:16 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kKaltUu

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Topicstarter
In de tussentijd verder gesleuteld. Ik denk dat de hoofdoorzaak was dat het koelblok niet goed gemonteerd was. Te veel / weinig druk en dat daardoor het systeem niet startte?

In de tussentijd op aanraden van @defusion het systeem buiten de kast met stock koeler. daarna de Noctua fan (die toen wel ging draaien).
Vervolgens "as is" in de kast gebouwd.
Daarna stock koeler vervangen door de Noctua en gelukkig bleeft het draaien, nu ook met hele deftige temperaturen.

Dus tja, een her-assemblage was blijkbaar de oplossing. Dank jullie wel voor het meedenken! _/-\o_
Wolvganger schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:10:
[...]

De videokaart heeft volgens mij geen DVI, gebruik je soms de aansluitingen op het moederbord?

Dat werkt namelijk sowieso niet (kan alleen met een APU zoals een Ryzen 3 3200G), sluit in alle gevallen de monitor aan via de videokaart - niet op het moederbord.
Ik gebruikte een R9 270x als testkaart, daar zit DVI op.

Pagina: 1