LED TL buizen rechtstreeks aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb op verschillende plekken in mijn huis TL-buizen, en ben deze aan het vervangen voor LED buizen.

In de keuken en bijkeuken heb ik LEDtubes van Philips.

Uit de armaturen heb ik alle elektronica (VSA) verwijderd en de TL buis rechtstreeks aangesloten op de stroom. Werkt prima. De meegeleverde starters had ik daardoor niet nodig.

Ik lees echter bij informatie over LED TL buizen dat er verschillende versies zijn. Voor conventionele VSA, Elektronische VSA, universeel. Bij sommigen staat expliciet dat je direct kan aansluiten, bij anderen weer niet.

Omdat ik heb gelezen op verschillende websites dat je het VSA kunt verwijderen, heb ik dat gedaan. De twee buizen zijn EM (elektromagnetisch), volgens https://www.lampdirect.nl/led-tl-buizen voor conventionele VSA's.

Wat is nou waar? Dat je in alle gevallen het VSA kunt verwijderen, of kan het niet altijd?

Ik heb geen enkel probleem, behalve dat de 90 cm LED TL buis in de keuken zacht bromt. Dat hoor je als je er met je oor dichtbij komt. Het is veel zachter dan het gebrom van conventionele TL buizen. Klopt dat?

In eerste instantie dacht ik dat dit misschien toch komt omdat ik het VSA er uit heb gehaald (en onherstelbaar gesloopt). Ik heb echter ook een goedkope Noxion buis. In een instructieblad dat er bij zit, staat dat de buis voor elektromagnetisch VSA is, maar er staat expliciet dat rechtstreeks aansluiten ook kan. Dat gaat prima, maar ook deze buis zoemt, alleen heel dichtbij hoorbaar. Is dat normaal?

Waarom leveren fabrikanten starters mee met LED TL buizen? Is dat alleen maar om te voorkomen dat je niet hoeft te knutselen? Ik vind de oude TL-elektronica houden omslachtig. En afaik is de installatie in alle gevallen niet CE gekeurd als je een LED buis in een oude TL-armatuur gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door SvMp op 09-04-2020 19:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

Tazzios

..

bij het 1 op 1 vervangen spaarlampen voor led in de flat (150 stuks) heb ik in ieder geval alle VSA verwijdert die verbruikten 50% van wat spaarlampen deden.

Alle elektronica voor de juiste spanning 12/24 volt zit in de ledlamp zelf te zetten, aparte opstart en en stroombeperking die een VSA regelt lijkt mij totaal overbodig gezien dit voor een hele andere techniek is bedoelt > TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 12:28

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-07 15:38
Ik heb in mijn garage de TL-buizen vervangen door LED. Belangrijkste reden voor mij was dat ik niet hoef te wachten tot de lampen aan zijn. :o

Op instructie van de leverancier heb ik destijds ook het voorschakelapparaat verwijderd. De starters waren in sommige armaturen alleen noodzakelijk om de stroomkring te sluiten, zo had ik begrepen.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 15:09
Meegeleverde starters zijn om het gat op te vullen, zonder starter gaat ook.

De reden dat je ballast mag laten zitten is de prijs, als een bedrijf 250 armaturen laat ombouwen scheelt het flink geld als het 5 minuten werk is voor een ongeschoolde kracht (lamp en starter omwisselen onder spanning, klaar); tegenover 20 minuten demonteren, maar ook spanning afschakelen, geschoolde kracht nodig, tijdelijke verlichting aanleggen, ...

Een geschakelde voeding die 90-264VAC eet is simpel en goedkoop tegenwoordig, vandaar dat met of zonder ballast niet uitmaakt. Die geschakelde voeding kan wel een piep geven van nabij, is geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 11-04-2020 13:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bij mij in de schuur ook de TL vervangen voor LED.
Ik had 2 buizen in 1 lamp, deze waren serie geschakeld en dit gaf problemen. De eerste lamp in serie brandde normaal maar de 2e lamp gaf veel minder licht.
Nadat ik de bedrading had veranderd naar parallel schakeling werkte alles naar behoren.
Pagina: 1