Sportlessen livestreamen, wat is er voor nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Iedereen is tegenwoordig thuis aan het werken. Ook onze sportclub: lessen gaan in aangepaste vorm gewoon door en worden nu live gestreamed op facebook en instagram. De huidige opstelling is: twee telefoons naast elkaar met de facebook/instagram apps open op beide toestellen. Op zich is dit niet een slechte oplossing; een technisch hoogstandje is het echter niet.

Nu is bij ons recentelijk de vraag gesteld of we op andere platformen kunnen streamen of de video's naderhand plaatsen, wat ook de aanleiding is voor dit topic. Aangezien we naar YouTube toe willen, sowieso om de video's te plaatsen en wellicht middels livestreamen (vanaf een laptop, gezien we met minder dan 1000 subs nog niet mobiel mogen streamen), heb ik de volgende opstelling in gedachten (allemaal privé apparatuur, zodra de crisis voorbij is gaan we als club spullen aanschaffen):
  • Laptop: Ik heb een pricewatch: HP 255 G3 (K3X26EA), welke alleen een andere harde schijf (pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB) heeft. Eventueel kan ik nog de RAM verhogen, volgens mij heb ik nog 2x4 GB sticks liggen.
  • Camera: in eerste instantie is dat mijn pricewatch: Canon EOS 700D + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart
  • Microfoon: die van de camera, of een externe (chinese) microfoon (deze op amazon.de).
  • Software: OBS Studio. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar dit kwam ik tegen als veelgebruikt.
  • Netwerk: er is prima netwerk in het gebouw, eventueel trek ik een ethernetkabel van tig meter naar de meterkast.
  • Voor algemeen gecomputer heb ik een andere laptop (macbook air), om deze laptop zoveel mogelijk te ontlasten.
Kenmerken van de stream:
  • Het is niet interactief. We nemen video op en sturen dat de wijde wereld in.
  • Er wordt niet gefilterd. Alles gaat zo'n beetje 1 op 1 van camera naar platform.
  • Er is maar één camerapunt. Er zijn weliswaar drie camera's (twee telefoons en de live-cam) maar deze staan alledrie naast elkaar.
  • De video hoeft niet op deze laptop bewerkt te worden - daar heb ik een desktop voor.
  • De stream wordt tegelijkertijd opgeslagen. (mag best nog een halfuur werk hebben voor het opslaan nadat de stream klaar is).
  • Pluspunt zou zijn om vanaf één laptop naar meerder platformen te streamen, als de hardware en de software dat toestaan.
Gezien de laptop niet erg nieuw of sterk is, vraag ik mij wel af welke beperkingen ik kan tegenkomen bij het streamen.
  • Is de laptop sterk genoeg om de stream een dik uur lang vol te houden in combinatie met de video wegschrijven?
  • Kan ik zonder al te veel problemen de hele video opslaan op de SSD of een externe (of interne, in de CD-ROM) HDD?
  • Zie ik iets anders over het hoofd?
Voor mijn werkplek als IT'er gaan we binnenkort ook een desktop bouwen zodra de crisis op de terugweg is. Eventueel kunnen we dat veranderen in: een sterke laptop (die deze tijdelijke laptop vervangt) en een NAS/server voor het opslaan en renderen van video's. Wat het budget daarvoor is, is nog niet vastgesteld. Mijn vraag nu, gaat specifiek over bovenstaande opstelling.

Ik denk na over de woorden van het leven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:09
Tja, lijkt me een typisch geval van uitproberen. Maar voor zover ik weet kan OBS niet tegelijk streamen en bewaren (als dit wel zo is lijkt t me dat als je streamt het ook meteen lokaal opgeslagen wordt).
Met OBS is het (relatief) makkelijk om bijvoorbeeld het logo van de sportschool, de naam van de les etc eenvoudig als png over je videobeeld te plakken. Je kan zelfs live-feeds tonen, dit wordt door veel Twitch-vloggers gebruikt. Als je hierop googled kan je zat vinden.
Maar een test is natuurlijk zo gedaan, al draai je maar een uur voor een aquarium of zo.
Zie bijvoorbeeld hier hoe je zelf een linux streaming server kan opzetten (hoef je je youtube niet te vervuilen met je aquarium

[ Voor 16% gewijzigd door Savantas op 09-04-2020 19:34 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:22

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Je vragen hebben niets met grafisch ontwerp te maken, maar meer met OBS of eventuele andere software die je gaat gebruiken om te streamen, je zal in een ander subforum dan ook meer succes hebben met het vinden van antwoorden :)

[GFX] > [CSA]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram